90% skatt pga annan inkomst, rätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MickeBoy
På de 46.000 intjände pengarna måste man betala moms om man inte gjort det

=> Moms = 46000 - (25% moms) = 11500

Är inte detta fel (på mer än ett sätt)? Du måste väl ändå betala 20 % av intäkterna som moms, d.v.s. 9200 kr (inte 11500) utav 46000 kr.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Är inte detta fel (på mer än ett sätt)? Du måste väl ändå betala 20 % av intäkterna som moms, d.v.s. 9200 kr (inte 11500) utav 46000 kr.

Nog betalar jag 25% iaf.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Nog betalar jag 25% iaf.

Har jag förstått det här rätt? Du är företagare och du betalar 25 % av dina intäkter i moms? Så om jag köper något av dig för 100 kr, då behåller du 75 kr och betalar 25 kr i moms?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Har jag förstått det här rätt? Du är företagare och du betalar 25 % av dina intäkter i moms? Så om jag köper något av dig för 100 kr, då behåller du 75 kr och betalar 25 kr i moms?

Ja precis, om mina varor kostar 100:- för dig som privatperson så är det med momsen inräknad dvs. 75:- + moms!

När du tankar och får ett kvitto så står det att du har tankat för en viss summa, och om du tittar på kvittot så står det "varav x kronor moms".

fö. så får inte jag några 75:-, snarare 10:- eller mindre efter alla kostnade och skatter!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Ja precis, om mina varor kostar 100:- för dig som privatperson så är det med momsen inräknad dvs. 75:- + moms!

När du tankar och får ett kvitto så står det att du har tankat för en viss summa, och om du tittar på kvittot så står det "varav x kronor moms".

fö. så får inte jag några 75:-, snarare 10:- eller mindre efter alla kostnade och skatter!

1.25*0.75 != 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Har jag förstått det här rätt? Du är företagare och du betalar 25 % av dina intäkter i moms? Så om jag köper något av dig för 100 kr, då behåller du 75 kr och betalar 25 kr i moms?

Inte för att komma o va smartass men du hade ju rätt i en annan tråd angående momsen så om du tänker efter är exkl priset 80 kr om inkl priset är 100 kr. Men som Born säger är det så det funkar. Momsen är bara något som privatpersoner betalar så när företag handlar skjuter man bara momsen till nästa led. Grossisten säljer något till Born företag och Born betalar inkl moms, men anmäler hur mycket moms har betalat varje månad till staten som då betalar tillbaka den summan. Detta görs genom hela ledet tills någon privatperson köper föremålet, den momsen betalar personen direkt till Borns företag men tillhör staten. Alltså anmäler man även hur mycket moms man fått in varje månad och betalar detta till staten... Du kanske visste detta men någon kanske inte gjorde det så jag hoppas det var förståligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
1.25*0.75 != 1

hmm, jag vet inte riktigt vart du vill komma med din kommentar, vill du vara snäll och förklara?

Dessutom så är din ekvation ganska långt ifrån 1.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
hmm, jag vet inte riktigt vart du vill komma med din kommentar, vill du vara snäll och förklara?

Dessutom så är din ekvation ganska långt ifrån 1.

Antar att han är "matte ironisk" på ett lite nördigt sätt
Det är iaf så ni räknade på momsen, alltså för att räkna bort momsen tog ni 25% på inkl priset, vilket blir fel eftersom det ska va 20%... Och mjo det är ju lite fjantlígt av både mig och Lyml att påpeka då du garanterat räknar rätt i vanliga fall men det är ju på Swec vi sitter så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
hmm, jag vet inte riktigt vart du vill komma med din kommentar, vill du vara snäll och förklara?

Dessutom så är din ekvation ganska långt ifrån 1.

!= betyder "inte lika med" i bl.a. C++ och det var precis det han ville komma fram till.

Ilja har rätt i sitt första inlägg, man ska dra av 20%. Moms är ett 25%-igt tillägg på priset. Kostar en vara 80:- utan moms kostar den 100:- med moms. Har man tagit betalt 100:- för en vara med moms så ska man betala in 20% av det (25% av priset utan moms) till staten.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
!= betyder "inte lika med" i bl.a. C++ och det var precis det han ville komma fram till.

Ilja har rätt i sitt första inlägg, man ska dra av 20%. Moms är ett 25%-igt tillägg på priset. Kostar en vara 80:- utan moms kostar den 100:- med moms. Har man tagit betalt 100:- för en vara med moms så ska man betala in 20% av det (25% av priset utan moms) till staten.

Ahh ok. Ja då var han inte ironisk, bara lite nördig
Aldrig fastnar för programmering =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Är inte detta fel (på mer än ett sätt)? Du måste väl ändå betala 20 % av intäkterna som moms, d.v.s. 9200 kr (inte 11500) utav 46000 kr.

Det är riktigt. Tack för påpekandet. Jag har ändrat inlägget med uträkningen och passat på att skriva lite renare. Hoppas att det är rätt nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Ja precis, om mina varor kostar 100:- för dig som privatperson så är det med momsen inräknad dvs. 75:- + moms!

När du tankar och får ett kvitto så står det att du har tankat för en viss summa, och om du tittar på kvittot så står det "varav x kronor moms".

fö. så får inte jag några 75:-, snarare 10:- eller mindre efter alla kostnade och skatter!

Ajajajaj, nej, nej, nej. BorN, du är företagare, detta måste du ha koll på. Om du har en vara du säljer för 100 kronor inklusive moms är momsen en femtedel av den summan, alltså 20 kronor. 80 kronor plus moms (25%) blir hundra kronor. Momsen läggs på varans/tjänstens egentliga värde, den dras inte av från det totala beloppet. Man kan jämföra det med en bok, den har väl 6% moms (om jag inte missminner mig). Exkl. moms kostar boken 80 kronor inklusive moms 84.80. Då ska företaget som säljer boken betala 4.80 till staten i moms, vilket i runda tal är 5,66% av den totala summan.

Enligt din uträkning skulle du betala 33% i moms, inte så bra.

Inte konstigt att du tror du tjänar så dåligt om du gör fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Ajajajaj, nej, nej, nej. BorN, du är företagare, detta måste du ha koll på. Om du har en vara du säljer för 100 kronor inklusive moms är momsen en femtedel av den summan, alltså 20 kronor. 80 kronor plus moms (25%) blir hundra kronor. Momsen läggs på varans/tjänstens egentliga värde, den dras inte av från det totala beloppet. Man kan jämföra det med en bok, den har väl 6% moms (om jag inte missminner mig). Exkl. moms kostar boken 80 kronor inklusive moms 84.80. Då ska företaget som säljer boken betala 4.80 till staten i moms, vilket i runda tal är 5,66% av den totala summan.

Enligt din uträkning skulle du betala 33% i moms, inte så bra.

Inte konstigt att du tror du tjänar så dåligt om du gör fel.

Verkar som alla utom du gjort ett tankefel momsen är 25%, varan exlusive moms + 25% = varan med moms, skall man däremot gå bakvägen drar man av 20%, det ger dock inte att momsen är 20%.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Verkar som alla utom du gjort ett tankefel momsen är 25%, varan exlusive moms + 25% = varan med moms, skall man däremot gå bakvägen drar man av 20%, det ger dock inte att momsen är 20%.

Var du ironisk eller menar du att jag har rätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Ajajajaj, nej, nej, nej. BorN, du är företagare, detta måste du ha koll på. Om du har en vara du säljer för 100 kronor inklusive moms är momsen en femtedel av den summan, alltså 20 kronor. 80 kronor plus moms (25%) blir hundra kronor. Momsen läggs på varans/tjänstens egentliga värde, den dras inte av från det totala beloppet. Man kan jämföra det med en bok, den har väl 6% moms (om jag inte missminner mig). Exkl. moms kostar boken 80 kronor inklusive moms 84.80. Då ska företaget som säljer boken betala 4.80 till staten i moms, vilket i runda tal är 5,66% av den totala summan.

Enligt din uträkning skulle du betala 33% i moms, inte så bra.

Inte konstigt att du tror du tjänar så dåligt om du gör fel.

Jag vet att jag räknade helt fel nu när jag tittar vad jag skrivit, självklart så är det 20% av den totala kostnaden, 80 + 25% = 100
100 - 20% = 80

Har haft feber i några dagar och yrar i nattmössan, ursäkta för det

f.ö. så tjänar jag inte så dåligt längre, men är fortfarande lite putt på alla regler och skatter

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Var du ironisk eller menar du att jag har rätt?

Jag menade att du hade rätt!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag menade att du hade rätt!

BorN, skönt att du börjar få mer ekonomi i rörelsen.