Intel fasar ut enkelkärniga processorer

Permalänk
Melding Plague

Intel fasar ut enkelkärniga processorer

Den amerikanska processortillverkaren Intel kommer att sluta tillverka enkelkärniga processorer för stationära datorer i början av nästa år. Istället satsar företaget på billiga Celeron-modeller med dubbla kärnor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Med "fler än 4" menas det då att man kör dual processor+ eller någon sun-processor? Tycker det fö är bra att enkärniga fasas ut, dessa behöver vi inte då dual-core kan fås för cirka 500 kr.

Permalänk
Medlem

Imo så tycker jag det är fel att inte tillverka pentium 4 någer mer, Imo så vare den processorn dom slog igenom med. Tycker imo att dom ska fortsatta utveckla tekninken till en ny gräns ;>;>;>

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiruna
Imo så tycker jag det är fel att inte tillverka pentium 4 någer mer, Imo så vare den processorn dom slog igenom med. Tycker imo att dom ska fortsatta utveckla tekninken till en ny gräns ;>;>;>

Reaktionär? Död åt Netburst tack!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiruna
Imo så tycker jag det är fel att inte tillverka pentium 4 någer mer, Imo så vare den processorn dom slog igenom med. Tycker imo att dom ska fortsatta utveckla tekninken till en ny gräns ;>;>;>

What? Slog igenom med?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
What? Slog igenom med?

Han mena att dom slog igenom med imo...eller mena han P4?:s

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Personligen har jag ingen aning om vad han menar.

Permalänk
Medlem

Imo tror jag att man är påtänd om man imo:ar något sådant.

För att fylla ut inlägget med något vettigt;
Själv sitter jag på en P4-M och är inte sådär jättenöjd. Den är varm och jävlig och jag kan inte förstå hur fläkten orkar.
Jag ska så fort jag får ordentligt råd, byta ut det här skrället jag sitter på mot en ny fin dual, möjligtvis en quad, om jag blir så sen

Död åt enkelspåriga professorer och leve flerstjärniga proffsjourer.

Imo..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Gött att encelliga försvinner

dock så måste programen skrivas så de kan nyttja kraften. Annars är det nästan meningstlöst

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Var ju väntat, dual core för bugetdatorerna, och quad blir mainstreem nästa år.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Första gången i intels historia, någon bra celeron kommer lol, är iofs trött på min Q6600 Ska nog köpa nån penryn eller så nästa år!

btw är den här celeronen P4 baserad eller C2D baserad?

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Gött att encelliga försvinner

dock så måste programen skrivas så de kan nyttja kraften. Annars är det nästan meningstlöst

Njaa.. man kan ju sätta igång två stycken FahCore, istället för bara en ^^

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Första gången i intels historia, någon bra celeron kommer lol, är iofs trött på min Q6600 Ska nog köpa nån penryn eller så nästa år!

Bortsett från att Celeron 300A var ett av det största skälen till att SweClockers startade?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiruna
Imo så tycker jag det är fel att inte tillverka pentium 4 någer mer, Imo så vare den processorn dom slog igenom med. Tycker imo att dom ska fortsatta utveckla tekninken till en ny gräns ;>;>;>

Tycker det var synd att Intel lade ner P 3, skulle vilja uppgradera min 933 MHz Coppermine

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Tycker det var synd att Intel lade ner P 3, skulle vilja uppgradera min 933 MHz Coppermine

Tualatin?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Tualatin?

hehehe, nä seriöst så kastar jag snarare ut min dualcore mot en quad senare, än att jag uppgraderar P 3:an nått mer.

Så det är goda nyheter att Intel lägger ner enkärniga, för då höjs lägstanivån ett snäpp till

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Första gången i intels historia, någon bra celeron kommer lol, är iofs trött på min Q6600 Ska nog köpa nån penryn eller så nästa år!

btw är den här celeronen P4 baserad eller C2D baserad?

LoL på dig rent ut sagt, trött på din Quad ? Så du menar att du utnyttjar den till 100% och den inte räcker till ? Jisses.

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Avstängd

Nej men gämfört med de kommande processorerna som lanserar snart så är den hyffsat dålig, + att det inte är riktig Quad Core, vill man ha quad core kännsla så ska man ju ha Ubuntu ! Ska tanka Ubuntu 7.10 snart o se hur det går...

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

"Den amerikanska processortillverkaren Intel kommer att sluta tillverka enkelkärniga processorer för stationära datorer i början av nästa år. Istället satsar företaget på billiga Celeron-modeller med dubbla kärnor."

Amerika = Kontinent
USA = Land

Imo...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåmussla
"Den amerikanska processortillverkaren Intel kommer att sluta tillverka enkelkärniga processorer för stationära datorer i början av nästa år. Istället satsar företaget på billiga Celeron-modeller med dubbla kärnor."

Amerika = Kontinent
USA = Land

Imo...

USA = land i Amerika
BTW = Amerika består av två kontinenter, Syd- och Nordamerika.

Imo..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Alakai
USA = land i Amerika

-> Sant, men då refererar man väl till det landet. Imo

BTW = Amerika består av två kontinenter, Syd- och Nordamerika.

Iyo. Helt rätt, var lite snabb i svängarna!

I(m+y)o...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåmussla
"Den amerikanska processortillverkaren Intel kommer att sluta tillverka enkelkärniga processorer för stationära datorer i början av nästa år. Istället satsar företaget på billiga Celeron-modeller med dubbla kärnor."

Amerika = Kontinent
USA = Land

Imo...

Så vad säger man? USAnska?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåmussla
"Den amerikanska processortillverkaren Intel kommer att sluta tillverka enkelkärniga processorer för stationära datorer i början av nästa år. Istället satsar företaget på billiga Celeron-modeller med dubbla kärnor."

Amerika = Kontinent
USA = Land

Imo...

Att Amerika är en kontinent och USA ett land vet säkert Andreas som skrev nyheten. Du verkar däremot inte veta att ord kan ha olika betydelser. Det är dessutom så jag att både jag och tex LEXIN, http://spraakbanken.gu.se/lexin/ tycker att den vanliga betydelsen av amerikansk syftar på något som kommer från USA och inte från Amerika i betydelsen kontinent.

Du kan även testa att slå upp american på tex dictionary.com (varför gör ingen en svensk sådan här sida?) och se vad det ordet betyder.

Permalänk
Medlem

USA = United States of America..

Så det skulle vara fel att påstå att Intel är amerikanskt? Okthxbye!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Avstängd

bara en fråga vem fasen påstår att han har mer en 4 kärnor på sin cpu ,han måste fasen va full å se dubbelt i enhetshanteraren

Ja, fler än fyra kärnor 4 1%

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Att Amerika är en kontinent och USA ett land vet säkert Andreas som skrev nyheten. Du verkar däremot inte veta att ord kan ha olika betydelser. Det är dessutom så jag att både jag och tex LEXIN, http://spraakbanken.gu.se/lexin/ tycker att den vanliga betydelsen av amerikansk syftar på något som kommer från USA och inte från Amerika i betydelsen kontinent.

Du kan även testa att slå upp american på tex dictionary.com (varför gör ingen en svensk sådan här sida?) och se vad det ordet betyder.

Om du skulle kolla lite noggrannare skulle du se att LEXIN är ett lexikon för invandrare. Eftersom det är viktigare att få dem att förstå vad ett ord betyder i vardaglig mening refereras det till vad som gemene man anses tro är "amerikanskt". Det är fortfarande faktsikt fel. Amerika är uppdelat i syd- och nordamerika. Att USA stulit titeln och fått männskor att tro att amerika=usa är en helt annan historia, och den som har läst på lite och har tagit del av en här relevant doktrin som härstammar från usa förstår bättre.

Eller påstår du att SAAB grundades i vårt land, Europa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
USA = United States of America..

Så det skulle vara fel att påstå att Intel är amerikanskt? Okthxbye!

Att landets namn myntades på sådant sätt har inget med att göra att det ÄR amerika. Det är ist en politisk fråga. Som TYDLIGEN gett framgång.

Permalänk
Avstängd

Men snälla, måste det bli så jäkla mycket off-topic över något så oviktigt? damn pojkar, släpp det.

Tycker det är helt rätt att sluta med singlecores. Dualcore är ändå standard nu och snart lär de i stor del bytas ut mot quaddar

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
bara en fråga vem fasen påstår att han har mer en 4 kärnor på sin cpu ,han måste fasen va full å se dubbelt i enhetshanteraren

Ja, fler än fyra kärnor 4 1%

Två processorer? SUN? :/

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som är skeptisk mot det här? Många skulle klara sig bra på en core 2 duo med bara en kärna. Den andra drar för de flesta bara ström. Behåll enkelkärniga som ett budgetalternativ och gör dom ordentliga, alltså inte bara producera en vanlig dualcore och stäng av en kärna utan gör en enkel kärna. Mindre elräkningar åt folket!

och jag kan väl lägga till imo för humoreffekten

imo

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD