Bredbandsbolaget satsar på 1 000 Mbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Well duuh, vad skrev jag?
DE HAR JU 100 portar!!!!!!

Man vet aldrig med folk på Swec (y) Hahah
--

Någon mer info om någon annan operatör som är på g med detta?
Hade gärna föredragit Telia eftersom...ja, pingar <4 i varje spel jag spelar med deras 24 mb/s ADSL Tror även det är enda ispn vi kan få till vårat hus utan att gräva upp halva grannskapet...:(

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av eD@RCP:

Men alltså skall de köra med 10gig uplink på de nya switcharna då eller sätter de bara en gig switch och inget är förändrat hela huset delar fortfarande på totalt 1gig, bara att man har chans att få högre hastighet om man har grannar som inte använder allt förmycket

Gissar att de uppgraderar uplinken till 10gig samtidigt (och gör ev förändringar för att kunna få fram den kapaciteten till huset) när de byter ut switcharna till gig switchar. Dock har ju i princip alla idag 100Mbit portar med gig uplink (eller mer) så det förklarar ju inte varför man inte kan beställa 100/100 idag.

Känslan jag får är att de helt enkelt kör med både hängslen och livrem, eftersom det säkert finns områden idag som inte klarar mer än 100/10 så har de bestämt att ingen får beställa mer än 100/10 innan man sitter på den nya plattformen.

Permalänk
Medlem

Har just nu BB2 100/100 och använder det till max väldigt sällan faktiskt.Så 1000/1000 är inget för mig direkt och nog inte heller för dom flesta.Har 100/100 mest för att jag delar ut min trådlösa till mina grannar som betalar mig en slant varje månad är säkert inte tillåtet enligt avtalet med bb2

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Well duuh, vad skrev jag?
DE HAR JU 100 portar!!!!!!

Jepp. Men de kanske vill ha bättre kräm TILL switchen. Den kanske bara stödjer 1Gbit. Men nu spekulerar jag nu naturligtvis bara. Jag har ingen aning om vad dom matar ett hus/område med. Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Har just nu BB2 100/100 och använder det till max väldigt sällan faktiskt.Så 1000/1000 är inget för mig direkt och nog inte heller för dom flesta.Har 100/100 mest för att jag delar ut min trådlösa till mina grannar som betalar mig en slant varje månad är säkert inte tillåtet enligt avtalet med bb2

Haha nice deal

Permalänk
Inaktiv

Lär bli en snordyr tjänst då BBB måste köpa upp ofantligt stora kapaciteter på stationerna. Sen kan jag med största säkerhet säga att få lär kunna utnyttja 1GBit (dessutom i båda riktningarna), dels lär inte ett standard nätverkskort kunna hantera det i sitt fullo och den som gör det lär aldrig ens vara i närheten av 1GBit ändå.

Bättre att se till att de lägre hastigheterna fungerar som det ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

2010? 2011 nu och alla kör inte på 1000mbits.Fail! :3 som vanligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Lär bli en snordyr tjänst då BBB måste köpa upp ofantligt stora kapaciteter på stationerna. Sen kan jag med största säkerhet säga att få lär kunna utnyttja 1GBit (dessutom i båda riktningarna), dels lär inte ett standard nätverkskort kunna hantera det i sitt fullo och den som gör det lär aldrig ens vara i närheten av 1GBit ändå.

Bättre att se till att de lägre hastigheterna fungerar som det ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte upplevt att det varit kapacitetsproblem med deras 100mbit tjänst utan får i regel ut länkhastigheten. Alla gbit nicar klarar gbit (duh), ev. minskning av prestanda ligger i protokollet som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Jepp. Men de kanske vill ha bättre kräm TILL switchen. Den kanske bara stödjer 1Gbit. Men nu spekulerar jag nu naturligtvis bara. Jag har ingen aning om vad dom matar ett hus/område med. Någon som vet?

Jag vet att det är bara 1gigs upplänkar sen jag jobba på b2.
Men tror du verkligen alla används till fullo? icke!

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av suck:

Jag har inte upplevt att det varit kapacitetsproblem med deras 100mbit tjänst utan får i regel ut länkhastigheten. Alla gbit nicar klarar gbit (duh), ev. minskning av prestanda ligger i protokollet som används.

Jag hade en god vän som fixade 4x1GBit i min förra lägenhet, med 2 SSD i raid0 och ett Intel serverkort kom jag inte ens i närheten av 2GBit nedströms.

GBit nätverkskort eller inte, det som står på papper stämmer inte alltid överens med praktiken tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Deras predictions sket sig rätt rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Jag vet att det är bara 1gigs upplänkar sen jag jobba på b2.
Men tror du verkligen alla används till fullo? icke!

Jobbar själv på ISP och det är bra få linor som maxas men oftast när det gäller stadsnät/bostadsnät så "brukar" samtliga hus vara kopplad mot en huvud switch (i bostadsområdet) med gig portar och sedan så är uplinken därifrån gig till nått fetare som 3750S typish.
Kan la tänka mig att de byter ut om gig switchar i husen och sedan byter områdes switchen om tillräckligt många beställer tjänsten.
Vet iof inte hur BBB har byggt eller driftar sitt nät

Väldigt få noder jag har sett som kör med 10gig grejer, å de 10gig länkar man ser är knappt belastade...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av eD@RCP:

Jobbar själv på ISP och det är bra få linor som maxas men oftast när det gäller stadsnät/bostadsnät så "brukar" samtliga hus vara kopplad mot en huvud switch (i bostadsområdet) med gig portar och sedan så är uplinken därifrån gig till nått fetare som 3750S typish.
Kan la tänka mig att de byter ut om gig switchar i husen och sedan byter områdes switchen om tillräckligt många beställer tjänsten.
Vet iof inte hur BBB har byggt eller driftar sitt nät

Väldigt få noder jag har sett som kör med 10gig grejer, å de 10gig länkar man ser är knappt belastade...

De har typ 3750 och liknande i husen, lite beroende på när de installerades.
Men de byter ut mot huawei switchar med gigportar ja, men det betyder inte att man inte kan slå upp porten till 100 upload.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

De har typ 3750 och liknande i husen, lite beroende på när de installerades.
Men de byter ut mot huawei switchar med gigportar ja, men det betyder inte att man inte kan slå upp porten till 100 upload.

Åfan jag trode de hade 2950 eller likande i husen. Jo tack jag vet hur man confar
Verkar vara många som byter mycket av pryttlarna till huawei, vi har en drös av dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av eD@RCP:

Åfan jag trode de hade 2950 eller likande i husen. Jo tack jag vet hur man confar
Verkar vara många som byter mycket av pryttlarna till huawei, vi har en drös av dem.

Jo, alla har inte 3550, men de finns väldigt många vad jag minns iaf .... de va ett tag sen jag jobba där
huawei... fyy imo, skulle va bättre med 3750G med 10g uplinks

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Jo, alla har inte 3550, men de finns väldigt många vad jag minns iaf .... de va ett tag sen jag jobba där
huawei... fyy imo, skulle va bättre med 3750G med 10g uplinks

Hehe 3560X är nog billigare
è va fan varför inte dra på med 6504E på direkten med 10Gbits kort

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av eD@RCP:

Hehe 3560X är nog billigare
è va fan varför inte dra på med 6504E på direkten med 10Gbits kort

Heheh kanske det, men priser är inte min styrka

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Eller så tänker man lite utanför boxen och kör på något annat än Cisco.

Kör med BDcom S3928 och BDcom S3948 på dom installationer jag gjort. Fungerar utmärkt och erbjuder i-princip samma funktionalitet till 1/10 av priset för 3750.

En BDcom S3928 med två trunkade 10 gigare går tex. lös på under 10K så det känns rätt fånigt att köra på något annat.

Fast jag antar att dom inte berättade det för er på CCNA-kursen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfm:

Eller så tänker man lite utanför boxen och kör på något annat än Cisco.

Kör med BDcom S3928 och BDcom S3948 på dom installationer jag gjort. Fungerar utmärkt och erbjuder i-princip samma funktionalitet till 1/10 av priset för 3750.

En BDcom S3928 med två trunkade 10 gigare går tex. lös på under 10K så det känns rätt fånigt att köra på något annat.

Fast jag antar att dom inte berättade det för er på CCNA-kursen?

Det gjorde dem nog inte men sen betalar man för lite mer än bara prylarna också.
Om det bara räckt med "bör fungera, vi nöjer oss med det" så kunde man ju ha kört Dlink och bara bytt när de lade av. Det skulle bli 2ggr/månaden men de kostar ju därefter också. I vilket fall så skulle jag tro att det i alla fall uppskattas att företaget man kommer slänga miljoner på tar sig själv på så stort allvar att de orkar bry sig om att t.ex. översätta sin hemsida till i alla fall engelska. Men det kan ju vara bara jag det.

Det är som med det emsta annat idag. Det billiga fungerar för det mesta helt ok även jämfört med dyrare alternativ. Men det är vad som händer när det inte fungerar som är det viktiga. Skulle nog vara rätt jobbigt att behöva importera folk och kunskaper från chile varje gång. Eller så kan man göra som Huawei och bara kopiera, byt ut småsaker så att de flesta som kan cisco även kan hantera deras prylar, och sen sälja till en lägre kostnad. Det verkar fungerar rätt ok.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfm:

Eller så tänker man lite utanför boxen och kör på något annat än Cisco.

Kör med BDcom S3928 och BDcom S3948 på dom installationer jag gjort. Fungerar utmärkt och erbjuder i-princip samma funktionalitet till 1/10 av priset för 3750.

En BDcom S3928 med två trunkade 10 gigare går tex. lös på under 10K så det känns rätt fånigt att köra på något annat.

Fast jag antar att dom inte berättade det för er på CCNA-kursen?

Nä, men det är skilnad på kvalitet, tro mig jag har sett ericsson switchar i prod och de va inte alls lika bra.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

De kommer rulla ut tjänsten till Sthlm innerstad och Linköping men jag är antagligen först i Sthlm.
I dagsläget tror jag de kommer uppgradera alla kunder där det är möjligt under hösten.

Är det någon som inte bor i Sthlm eller Linköping som blivit uppgraderad ännu?