Bredbandsbolaget satsar på 1 000 Mbit/s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Correction, det fins INGA servrar som levererar 1Gbit i ett koppel.. Man kan driva typ youtube på 1Gbit... Inse hur larvigt det är...

Å andra sidan kanske man inte ska klaga över att ha mer tillgänglig bandbredd, dvs även högre hastigheter.

Tvivlar dock väldigt starkt på att Youtube inte skulle kräva mer bandbredd än 1Gbit, men ska inte säga att du har fel innan jag orkar leta källa.

Det känns ändå som att fokus kanske i första taget bör ligga i att uppgradera hela stamnäten, backbones etc för högre kapaciteter innan man utlovar högre bandbredd till slutkund. Antar att det är mer så de flesta personer "negativa" till nyheten tänker?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
bamsefar, varför denna bakåtsträvan?

Jag tar mer än gärna 100mbit mycket hellre än 10. Blir ju bra skillnad.

Sen om transiten går fullt får ju BBB utöka, det är ju därför de behöver tid på sig, förhandla ny lina o.s.v..

Det är ju inte bara transiten som går full... Den mesta trafiken peeras ju bort på netnod/privatpeers. Det betyder ju att alla operatörer som peerar med BBB behöver uppgradera sin kapacitet i samma utsträckning... Något som inte alla lär vara sugna på, eller?
Det handlar inte om bakåtsträvan, det handlar mest om vad som är praktiskt genomförbart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anx
Det är ju inte per box utan per kanal... Låt säga att under en snar framtid det kanske finns 10 kanaler med HDTV... det skulle bli 14 Mbit/s * 10st = 140 Mbit/s och detta är en multicast ström vilket innebär att även om du stänger av tv så kommer detta att belasta din uppkoppling och sen kanske du vill kunna surfa och spela...

HDTV har väl knappast något med din internetanslutning att göra? Vad BBB packeterar mer än
internetkapacitet på din förbindelse är väl inte så intressant? Och att multicastströmmarna skulle belasta din förbindelse utan att du lyssnar på dem är helt enkelt inte sant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Correction, det fins INGA servrar som levererar 1Gbit i ett koppel.. Man kan driva typ youtube på 1Gbit... Inse hur larvigt det är...

Hrmm, hur många miljoner människor sitter på YouTube samtidigt och kollar på VIDEO-klipp. notera, Video, det tar ganska mycket bandbredd, med en 1-gb/s lina kan väl 1000 pers kolla på youtube samtidigt för att få korta laddtider på filmerna, 10000 pers som kollar och det skulle vara någorlunda överbelastat, långa väntetider, 50 000 pers och linan är extremt tungt överbelastad.

Det du skriver är ungefär lika troligt som att man kan driva Google med en Server.

Vem har sagt att man bara kommer att ha en dator/server per 1000/1000 lina? Man kan likagärna ha 10 datorer eller 20 servrar. Det är inte bara privatpersoner som kommer att ha denna höghastighetslina lina.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Hrmm, hur många miljoner människor sitter på YouTube samtidigt och kollar på VIDEO-klipp. notera, Video, det tar ganska mycket bandbredd, med en 1-gb/s lina kan väl 1000 pers kolla på youtube samtidigt för att få korta laddtider på filmerna, 10000 pers som kollar och det skulle vara någorlunda överbelastat, långa väntetider, 50 000 pers och linan är extremt tungt överbelastad.

Det du skriver är ungefär lika troligt som att man kan driva Google med en Server.

Vem har sagt att man bara kommer att ha en dator/server per 1000/1000 lina? Man kan likagärna ha 10 datorer eller 20 servrar. Det är inte bara privatpersoner som kommer att ha denna höghastighetslina lina.

Jag vet också att youtube använder mer än 1Gbps, men de flesta förstod nog min poäng...

Att företag kan köpa gigabitlinor är väl inget nytt? Men det är ju inte alls i samma prisklass som för privatpersoner... Varför har du 10 datorer eller 20 servrar hemma?

Jag förstår inte denna kåthet på accesshastigheter.. Jag har 100Mbit, snittar lätt under en Mbps.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Själva grejen med att ha överflödig bandbredd är ju just att man inte längre skall behöva tänka på det längre. Med 1Gbit/s så kan man sluta marknadsföra bandbredd. En i det närmaste obegränsad tillgång till bandbredd blir en självklarhet. Det blir som med elen, det är nog inte många som funderar på om strömmen räcker till både dammsugaren och spisen samtdigt när man sticker i stickproppen för dammsugarn. One less worry to worry about så att säga!

Sen så kommer vi ha mycket stora behov i framtiden. en 1080P kanal drar väl en sisådär 30mbit/s och om man vill titta på 4 apparater samtdigt på olika kanaler samtidigt(det har hänt här hemma ibland då alla ville se olika program) som man har en 5'e på inspelning(extremfall) så går det åt 150Mbit/s för TV sen kanske man vill ha åtminsonde 200Mbit/s till 2-4 datorer också, och 20Mbit/s för HD-IP telefoni och sen kanske det kommer massa med andra framtida krävande tjänster som vi inte vet nått om ännu. Det handlar alltså om en satsning på infrastruktur som för samhällets teckniska utveckling framåt till en ny nivå som känns gränslös....

Härliga tider....

Ropen Skalla 1Gbit Åt Alla....

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Kan inte alla ni som är födda på 1800-talet sluta lipa över att isp:ar levererar högre och högre hastigheter. Jag hade inte haft någet emot 1 gbit hemma, men jag tvingas sunka mig fram med comhem 24/1...

Permalänk
Medlem

Det vore riktigt najs att ha en 1000Mbit FD - lina hemma ....
Problemet är bara att det saknas bandbredd för att fylla detta snöre. Internetbranschen är ytterligare ett exempel på forna tiders hästskojeri. Leverantörerna kör med sitt intet förpliktigande " Upp till ..... ", man överbokar sin kapacitet flera gånger om - med syfte att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är marknadsekonomin i sin prydno.

Märkligt att inte myndigheterna har satt stopp för detta skojeri.

Skulle vilja se den bilproducent som i sin marknadsföring anger: "Upp till 400Hk ..... på motorns effekt. Slantar man 2Mkr för en extrem sportbil med uppgiven effekt av 400Hk så förutsätter man naturligtvis att detta innehålls.

Internetbranschen är ett gungfly av lögner och intet av förpliktigande. Sannolikt kommer de mindre seriösa leverantörerna slås ut när väl nätet är utbyggt.

Permalänk
Medlem

Vill du köpa en tjänst med garanterad bandbredd så finns det sådanna men det som skiljer är prislappen. Räkna med att betala tusenlappar i månaden för en 100/10 och över 10K för en Gbit lina.

Det är genom överbokningen man får ned priserna.

Sen ska det bli väldigt intresant och se någon som helst hastighetsgaranti på ADSL. Där stör nämligen abben varandra lite grand så för varje kund som tillkommer i en kabel så blir det lite sämre för de andra. Det plus att telekabeln är garanterad till max 20Kbit. Den hastigheten tror jag inte att det är många som vill betala några hundra i månaden för.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av czan
Det vore riktigt najs att ha en 1000Mbit FD - lina hemma ....
Problemet är bara att det saknas bandbredd för att fylla detta snöre. Internetbranschen är ytterligare ett exempel på forna tiders hästskojeri. Leverantörerna kör med sitt intet förpliktigande " Upp till ..... ", man överbokar sin kapacitet flera gånger om - med syfte att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är marknadsekonomin i sin prydno.

Märkligt att inte myndigheterna har satt stopp för detta skojeri.

Skulle vilja se den bilproducent som i sin marknadsföring anger: "Upp till 400Hk ..... på motorns effekt. Slantar man 2Mkr för en extrem sportbil med uppgiven effekt av 400Hk så förutsätter man naturligtvis att detta innehålls.

Internetbranschen är ett gungfly av lögner och intet av förpliktigande. Sannolikt kommer de mindre seriösa leverantörerna slås ut när väl nätet är utbyggt.

Om vi ska ta exemplet sportbil, förväntar du dig exakt upp till spec av en ferarri för 300kr också? Inse hur dumt ditt argument är. Garanterad bandbredd, UTAN lokalaccess kostar runt 300kr/Mbit.. Det är bara att pröjsa, så ska du se att du får den kapacitet du betalar för.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför finns det inte en tjänst där prioriteringen är routing?
Det skulle jag hellre betala för än 100/1000Mbit..

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Om vi ska ta exemplet sportbil, förväntar du dig exakt upp till spec av en ferarri för 300kr också? Inse hur dumt ditt argument är. Garanterad bandbredd, UTAN lokalaccess kostar runt 300kr/Mbit.. Det är bara att pröjsa, så ska du se att du får den kapacitet du betalar för.

Angående sportbilen och 400hk så skrev jag " Slantar man 2Mkr för en extrem sportbil med uppgiven effekt av 400Hk så förutsätter man naturligtvis att detta innehålls. "

Vad jag vill peka på är det missförhållande att ISP-erna säljer tjänster, med förbehållet ... upp till xxx antal Mbit/s. Rimligtvis borde man åtminstone komma upp till 95% av den avtalade tjänsten NÅGON KORT PERIOD under dygnet, men så är inte fallet. Speciellt uploaden är rent sagt åt helvete - den lär kosta pengar för leverantören. Inte så många som klagar ..... få som har egen server helt enkelt.
Om jag betalar för en 100/100-tjänst förväntar jag mig att åtminstone denna bandbredd SKA kunna levereras under åtminstone en begränsad tid under dygnets timmar - men så är INTE fallet.
Beträffande den av Bredbandsbolaget aviserade Gigabit-tjänsten så kommer man aldrig att i närtid kunna leverera denna bandbredd pga av nätets distribuerade utformning. Än mindre klara av att leverera en 1000/1000-tjänst.
Det är bara att konstatera att det är ett marknadsföringsjippo med syfte att locka till sig fler kunder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Är väl medveten om deras "lansering". Har dock aldrig hört någon säga att dom sitter på denna gigabit lina, någon som vet hur den funkar? Sen är som sagt detta inte priser som folk har råd att betala för internet. Tror man måste överboka enormt ifall detta ska funka, riktiga gigabitlinor går på femsiffriga belopp..

Om du nu menar testningen i Bandhagen, så ska en polares polares polare få det ikopplat om en månad. Och polaren ska ställa box där. Vi får se vad det blir för hastigheter då...

Visa signatur

Laptop: Samsung Q210, 12", C2D T6400, 3GB RAM, 320 GB HDD, Kubuntu 10.04 LTS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfons
Varför finns det inte en tjänst där prioriteringen är routing?
Det skulle jag hellre betala för än 100/1000Mbit..

Bli kund hos telia.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Correction, det fins INGA servrar som levererar 1Gbit i ett koppel.. Man kan driva typ youtube på 1Gbit... Inse hur larvigt det är...

Inse hur fel du har där;

På 1Gbit(125MB/s) kan du köra 308 TB/data i månaden i en riktning.

Youtube använder:
"Two years ago, nobody knew what YouTube (GOOG) was," Johnson says. "Now, it's generating 27 petabytes (27 million gigabytes) of data per month."

27 000 TB alltså. Vilket betyder att du behöver 81Gbit/s eftersom du bara använder uploaden på deras sida.
Lägg då till att det är mycket mer belastning vissa tider och att 81Gbit inte skulle räcka på långe väger, eftersom det är räknat på medel.

Källa:
http://news.yahoo.com/s/usatoday/20071119/tc_usatoday/videoin...

Visa signatur

Laptop: Samsung Q210, 12", C2D T6400, 3GB RAM, 320 GB HDD, Kubuntu 10.04 LTS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
trevligt trevligt gbit anslutning äntligen här, kanske sätter lite sprätt på resterande snigel operatörer.

Tror du resterande operatörer kommer få panik och börja dra in fysisk fiber hos folk p.g.a detta?
Inte en chans. Senast jag kolla efter så jobbar företag inte med välgörenhet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Suck... Ännu mer överbokning...
Vem FAN beöver mer än 10Mbit internet hemma? 10 kunder fyller ju BBBs 10Gbit-länkar i netnod, och det är där den mesta trafiken kommer hamna... Jag tror att vi kommer få sämre anslutningar när alla sitter på gig, snarare än bättre...

Håller med dig fullständigt. Allting känns som en företagsmässig penis-mätning bara. De kommer _aldrig_ kunna hålla några sånna hastigheter i vilket fall som hellst. De är ytterst fåtal tjänster/servrar på nätet som levererar saker i de hastigheter.

Det kommer kosta dem saftigt i uppgradering Gig-switchar med 10Gbps-uplinks.

Permalänk
Medlem

Jag sitter här med mina 2 Mbit och ni "gnäller" om att 1000 Mbit är på gång?

Låt företagen pilla. Så länge det inte påverkar kunden negativt så är det ju bra.

Permalänk
Medlem

Bättre de sattsade på att bygga ut nätet på landsbyggden jag får sitta med dyra telia på 24/2.5

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Låt företagen pilla. Så länge det inte påverkar kunden negativt så är det ju bra.

Ja, för kunden lär ju absolut inte få vara med och betala den här uppgraderingen så lilla Kalle ska slippa vänta tre minuter på att ladda ner senaste avsnittet av Heroes.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
gah bättre dom fixar riktigt bredband till alla istället =(

måste sitta med adsl i trelleborg då det inte finns något annat att välja..
trött på skiten

samma här fast då bor jag i hus! tror inte jag kommer få 10/10 eller 100/100 trådbundet dom närmsta 30 åren! då kommer mina grannar bli så gammla att dom ska in på hem! dom nya grannarna gärna vill ha fiber i området!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Ja, för kunden lär ju absolut inte få vara med och betala den här uppgraderingen så lilla Kalle ska slippa vänta tre minuter på att ladda ner senaste avsnittet av Heroes.

Ja, vi får väl se om de höjer priserna. Jag tvivlar på det. Marknaden har inte utrymme för höjda priser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Ja, vi får väl se om de höjer priserna. Jag tvivlar på det. Marknaden har inte utrymme för höjda priser.

Samtidigt har man inte utrymme för höjda kostnader, vilket man garanterat drar på sig genom sånt här. Så antingen får vi se högre priser, eller andra metoder för att begränsa mängden överförd data.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Samtidigt har man inte utrymme för höjda kostnader, vilket man garanterat drar på sig genom sånt här. Så antingen får vi se högre priser, eller andra metoder för att begränsa mängden överförd data.

Ja, om de vill gå emot andra operatörer och vara dyrast så lär det bli problem för dem. Jag tvivlar fortfarande på det. 1000 tjänsten kommer mer troligt vara något man kan välja för ett högre pris. Det hindrar ingen att stanna kvar på 100 Mbit om det inte är så att de släpper på 1000 till alla som har 100 idag. Det visar sig nog. Tror inte på högre priser eller begränsning för de som har 100 idag. Det har väl visat sig att få utnyttjar 100 Mbit 24/7 och att kapaciteten räcker till så att de vågar skryta med 1000 Mbit utan att få enorma problem.

Permalänk
Medlem

Det kostar helt för mycket att lägga nya nät i existerande hus, eller städer där det inte finns ett vettigt stadsnät. Istället försöker man roffa åt sig alla stadsnät kunder genom sånna här tramsiga överdrivna erbjudanden.

Jag fasar över en trojansmittad värstingmaskin på en Gigabit-lina, eller ännu värre, kanske 1000-tals. Tvekar på BBB kommer kunna övervaka dessa Gbps förbindelser för att förhindra spam, ddos osv..

Personligen nöjer jag mig med 10 symmetriska. Jag är inte så stressad. Vill mest det ska fungera bra (vilket inte ADSL, kabel-tv, radio osv. gör i längden)

Permalänk
Medlem

Tur att man har en lokal ISP som har bandbredd i överflöd och alltid Maxar hastigheter, samtidigt som responstiderna är bland de lägsta jag sett på privatanslutningar

Mindre tur att de är ganska inkompetenta och sätter fiberlinan till 12/6Mbit.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Varför klaga på att det byggs ut? Jag har mina 100/100Mbit och vill ändå ha mer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av czan
Det vore riktigt najs att ha en 1000Mbit FD - lina hemma ....
Problemet är bara att det saknas bandbredd för att fylla detta snöre. Internetbranschen är ytterligare ett exempel på forna tiders hästskojeri. Leverantörerna kör med sitt intet förpliktigande " Upp till ..... ", man överbokar sin kapacitet flera gånger om - med syfte att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är marknadsekonomin i sin prydno.

Märkligt att inte myndigheterna har satt stopp för detta skojeri.

Skulle vilja se den bilproducent som i sin marknadsföring anger: "Upp till 400Hk ..... på motorns effekt. Slantar man 2Mkr för en extrem sportbil med uppgiven effekt av 400Hk så förutsätter man naturligtvis att detta innehålls.

Internetbranschen är ett gungfly av lögner och intet av förpliktigande. Sannolikt kommer de mindre seriösa leverantörerna slås ut när väl nätet är utbyggt.

Effekten i en bil är en upp till effekt. Det är en effekt som är uppmätt vid ett precist varvtal vid korrekt lufttemperatur och andra förhållanden. Precis som bredband. Biltiverkarna ljuger också då dom sällan anger om det är hk på svänghjulet eller på hjulen. Sen ska det vara rätt bränsle också osv osv. Jag tycker att bilbranshen saluför sin effekt på samma sätt som ISP saluför sin hastighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Varför klaga på att det byggs ut? Jag har mina 100/100Mbit och vill ändå ha mer

Men det är ju inte frågan om någon utbyggnad i detta fallet. Man kränger upp hastigheten på befintliga några befintiliga anslutningar bara som ren PR-grej.

Permalänk
Medlem

Någon som vet något mer om hur det går med deras tester? det skulle vara väldigt intressant att få lite mer info.
Vi får nog hoppas på att det inte är nått reklamgippo detta bara

Permalänk

Tycker att 100mbit är tillräckligt för privatpersioner. 1 Gigabit/s skulle jag då säga att servrar hör hemma med höga krav. 1 Gigabit som privat persion, Lycka till säger jag bara att maxxa linnan lyckas du med det har du lyckats med mycket.

//Razz

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Congo
Tycker att dom borde fixa 100/100 innan, o testa köra det så det funkar i hela landet innan dom krämmar på med 1000/1000 mbit. O jag hoppas att det inte blir någon kvot på tex 500 gig

Jag vet att de flesta operatörer faktiskt vill införa trafikkvot av ekonomiska skäl. Belastningsproblem pga. "tom-trafik" där torrenttrafik står för största delen är ett högaktuellt problem och trots att man vräker ner pengar hinner de flesta inte riktigt med i utbyggnaden på alla ställen det är problem. Efter exempelvis en noddelning där man lagt ner några hundra tusen tar det inte lång tid innan det egentligen skulle behövas igen.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H