Bredbandsbolaget satsar på 1 000 Mbit/s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Konichiwa
När tror ni att det blir 100/100 lina i småbyar med t.ex 1000 pers?

när de som bor i byn tar tag och betalar för det.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Hej alla som tröttnat på att vänta på mer info om BBB 1Gbit anstlutning gå in hit
http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=5954

Permalänk
Medlem

En fågel viskade i mitt öra att BBB nu testar Gbit i b la Piteå

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Styrelsen

Skrivet av mrfredrik:

Bor i lägenhet, huset är byggt 2006. Inte fan har vi fiber, huset är dock förberett för fiber. Skit PEAB.

Nu vet jag inte om du bor i HR eller BR men det är inte PEABs fel att du inte har fiber (om inte peab har börjat förvalta hus).

Nybyggda hus förbereds oftast idag för fiber (man drar rör så det bara att blåsa in fiber i lägenheterna) dock så krävs det också att det finns fiber framdragen till fastigheten och det för du ta med din fastighetsägare / styrelse

Själv kommer dom förbereda för fiber i min fastighet i samband med el stam byte så nu måste man bara övertyga styrelsen hur bra det är att ansluta sig till tex det öppna stadsnätet istället för att sitta med bbb/comhem hoppas fan att dom inte sitter med något 10års kontrakt med BBB kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Nu vet jag inte om du bor i HR eller BR men det är inte PEABs fel att du inte har fiber (om inte peab har börjat förvalta hus).

Nybyggda hus förbereds oftast idag för fiber (man drar rör så det bara att blåsa in fiber i lägenheterna) dock så krävs det också att det finns fiber framdragen till fastigheten och det för du ta med din fastighetsägare / styrelse

Själv kommer dom förbereda för fiber i min fastighet i samband med el stam byte så nu måste man bara övertyga styrelsen hur bra det är att ansluta sig till tex det öppna stadsnätet istället för att sitta med bbb/comhem hoppas fan att dom inte sitter med något 10års kontrakt med BBB kvar.

Det är en bostadsrättsförening, under 18 månader var det PEAB som förvaltade husen och det var även dem som tecknade alla avtal - vår bredbandsleverantör blev Gothnet.

Området jag bor i är stort och helt nybyggt, ett grannhus (också BR & lägenheter) har fiber. Vilket betyder att fiber finns mindre än 100m bort ifrån vårat hus.

Jo du, det är Peab jag ska gnälla på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfredrik:

Det är en bostadsrättsförening, under 18 månader var det PEAB som förvaltade husen och det var även dem som tecknade alla avtal - vår bredbandsleverantör blev Gothnet.

Området jag bor i är stort och helt nybyggt, ett grannhus (också BR & lägenheter) har fiber. Vilket betyder att fiber finns mindre än 100m bort ifrån vårat hus.

Jo du, det är Peab jag ska gnälla på!

Jag försvarar mig med att jag inte visste att peab förvaltar hus

Men om du har Gothnet LAN så har du ju säkert fiber framdragen till TDK rummet rikitgt idiotiskt att inte dra fiber upp i lägenheterna då.

Permalänk
Medlem

BBB uppgraderar Gbit hos mig i veckan.
Finns det ingen konsument/businessrouter som klarar att maxa linan?
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3143...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

BBB uppgraderar Gbit hos mig i veckan.
Finns det ingen konsument/businessrouter som klarar att maxa linan?
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3143...

Vart nånstans ?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Vart nånstans ?

Innanför tullarna. Secret location
Pratade med teknikern imorse när han bytte utrustningen för vårt nät.
Förhoppningsvis kan jag återkomma med speedtest snart

Permalänk
Medlem

Ah innanför tullarna, då förstår jag
Jag ska tjata lite med B2 för våran bostadsrättsförening så får man se vad man kan göra..

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Det lär bli 1000/100 eller?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

BBB uppgraderar Gbit hos mig i veckan.
Finns det ingen konsument/businessrouter som klarar att maxa linan?
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3143...

Vad kostar månad??

Permalänk
Medlem

Troligtvis är det en betatest om han får 1000mbit eftersom de inte har nån tjänst för detta än.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

De kommer rulla ut tjänsten till Sthlm innerstad och Linköping men jag är antagligen först i Sthlm.
I dagsläget tror jag de kommer uppgradera alla kunder där det är möjligt under hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Troligtvis är det en betatest om han får 1000mbit eftersom de inte har nån tjänst för detta än.

Det ser ut att vara skarpt läge:
http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/index.html

Permalänk

Som någon skrev, "Det beror på routing och kvalitet på nätet och avståndet, JA avståndet."

Bandbredden är väl väl sällan en flaskhals i spel när det gäller pingtider då man inte skickar några extrema mängder med data i något spel vad jag vet. Skulle gissa på att 8/8mbit är overkill för dom flesta spelen med fast det skadar ju inte att ha lite marginal. = )

Själv fick jag högre ping när jag böt från 10/10 till 100/100 fiber med samma ISP, blev av någon underlig anledning routad från Borlänge till Gävle och sen ner till Stockholm i stället från Borlänge till Stockholm direkt. Men 6 ping i snitt i stället för 4, ja tror jag överlever det.

100/100 eller högre är ju bara bra att ha om man laddar ner filer, streamar osv. Så tänker någon skaffa mer bandbredd för att få lägre ping i spel så kan man nog bli besviken.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad ett hus med denna tjänsten matas med för bandbredd? Multipla 1Gbit eller 10Gbit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av burbo:

Jo, men ingen tjänst finns att välja på sidan så jag ser det som att den inte är lanserad.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Jo, men ingen tjänst finns att välja på sidan så jag ser det som att den inte är lanserad.

Jag håller absolut med om att tjänsten inte är lanserad än. Kundtjänst lär ju knappast ha mer info på ett tag känns det som. Blir intressant att se när mera detaljer dyker upp.

Min gissning är att de kommer släppa flera tjänster/hastighetsintervaller, t ex 250, 500 och 1000Mbit.
Att alla skulle få 1000Mbit utan extra kostnad ser jag som osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burbo:

Jag håller absolut med om att tjänsten inte är lanserad än. Kundtjänst lär ju knappast ha mer info på ett tag känns det som. Blir intressant att se när mera detaljer dyker upp.

Min gissning är att de kommer släppa flera tjänster/hastighetsintervaller, t ex 250, 500 och 1000Mbit.
Att alla skulle få 1000Mbit utan extra kostnad ser jag som osannolikt.

Jepp, det håller jag med...
Däremot så vill jag ha det
Iofs klarar jag mig med 100/100 igen,

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av burbo:

Att alla skulle få 1000Mbit utan extra kostnad ser jag som osannolikt.

Betalar du för separat bredband idag så får du säkert betala för nya tjänsten nu också.
Enligt teknikern så uppgraderas iaf alla anslutningar, men BBB verkar inte ha slagit på tjänsten centralt ännu...

Permalänk
Medlem

Inom två veckor står det. Har ni blivit inkopplade ännu? Finns det prisuppgift eller vilka hastigheter som kommer erbjudas?

Permalänk
Medlem

Jag såg ett likadant anslag där jag bor för ett par veckor sedan. Intresserad som jag är ringde jag givetvis direkt BBBs kundservice för mer info. Enligt dem är dock tjänsten bara i planeringsstadiet än. Priser, hastigheter etc är inte bestämda ännu utan kommer utformas under hösten. Suck.

Men att de faktiskt har börjat uppgradera utrustning är ju positivt, även om jag inte sett några sådana tendenser i mitt hus. =/

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk

En kompis till mig som bor 2 mil utanför stan har inte fått sin telestation utbyggd, så han körde med ice.net tills nyligen.
Han fick ca 0.25 och routern var ostabil och hängde sig titt som tätt.
Av en slump testade vi en dongel med Telia där ute, och döm av vår förvåning när vi nästan toppade 8mbit, mitt ute i obygden.
Ganska otroligt med tanke på att ice.net-uppkoplingen hade en antenn, "tv-style", på taket och ändå inte fungerade bättre

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Jepp, det håller jag med...
Däremot så vill jag ha det
Iofs klarar jag mig med 100/100 igen,

Nu finns 100/100 tjänsten igen, men den går inte att beställa

Permalänk
Medlem
Skrivet av burbo:

Nu finns 100/100 tjänsten igen, men den går inte att beställa

Nä har pratat med folk på b2 och de säger att man måste ha deras nya switch för att beställa... helt otroligt...
Vi har ju 100 portar allihopa så vi borde ju kunna få 100/100... men vi får väll se när man kan beställa det hoppas på snart!

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Nä har pratat med folk på b2 och de säger att man måste ha deras nya switch för att beställa... helt otroligt...
Vi har ju 100 portar allihopa så vi borde ju kunna få 100/100... men vi får väll se när man kan beställa det hoppas på snart!

Dom kanske menade att switchen i källaren behöver bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Nä har pratat med folk på b2 och de säger att man måste ha deras nya switch för att beställa... helt otroligt...
Vi har ju 100 portar allihopa så vi borde ju kunna få 100/100... men vi får väll se när man kan beställa det hoppas på snart!

Yepp.. Fick i princip samma svar när jag ringde till dom och fråga (små klaga lite, samt var lite bitter över det). Hon jag prata med verkade veta vad hon prata om och hon sa också att det var löjligt eftersom deras "standard" switchar klarade upp till 10 Gbit enligt henne.

Fick i alla fall svar på min fråga som var när det skulle komma till vårat område (Trollhättan), Hon svara att dem börjar göra sina tester nu med 1 Gbit uppe i Stockholm samt Lidköpning. Är väl bara att bita ihop och vänta tills dom jobbar nedåt i landet

Är i alla fall glad att BBB väljer att jobba på med det, även om det tillomed BARA är 100/100 eftersom jag själv anser 100/10 (pratar om uppladdningen) vara för liten.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Dom kanske menade att switchen i källaren behöver bytas ut.

Well duuh, vad skrev jag?
DE HAR JU 100 portar!!!!!!

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Men alltså skall de köra med 10gig uplink på de nya switcharna då eller sätter de bara en gig switch och inget är förändrat hela huset delar fortfarande på totalt 1gig, bara att man har chans att få högre hastighet om man har grannar som inte använder allt förmycket

Visa signatur