Ubuntu 7.10 - Grafikbuggar i alla spel

Permalänk
Medlem

Ubuntu 7.10 - Grafikbuggar i alla spel

Har ett problem som jag skulle behöva hjälp att lösa. Jag har testat att installera Wolfenstein: ET och Fretsonfire men båda spelen är ospelbara pågrund av grova grafikbuggar/artifakter och extremt låg framerate. Jag har installerat ATI:s restricted drivers och det står att dom är "in use". Det är väl dom drivrutinerna som jag ska använda? Dom verkar ju hursomhelst inte fungera speciellt bra.. Är det nåt mer man måste installera eller konfigurera för att det ska fungera? Det fungerar att spela i windows så det borde inte bero på att grafikkortet går varmt eller liknande.

Skulle vara väldigt tacksam för hjälp och idéer på vad det kan vara som är fel.

Dator:
X800XL
AMD Athlon 64 3200+
Gigabyte Ga-k8nf-9 moderkort

Permalänk
Medlem

omdu har igång 3D-acceleration av skrivbordet (Compiz etc alltså) så pröva stäng av det när du spelar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hur stänger man av det?
Är det genom utseende>visuella effekter och välja inga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelk
Hur stänger man av det?
Är det genom utseende>visuella effekter och välja inga?

Japp

Permalänk
Medlem

Testade stänga av men har fortfarande kvar grafikfelen :/

Permalänk
Medlem

Skriv i terminalen glxinfo | grep OpenGL

vad ger det för output?

Permalänk
Medlem

vet nu inte om du har det, men har du installerat xgl med
kan det ge dig riktiga buggar, eller helt ospelbart.
xgl passar inte bra med spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Skriv i terminalen glxinfo | grep OpenGL

vad ger det för output?

Det ger:

per@Per:~$ glxinfo | grep OpenGL
Xlib: extension "XFree86-DRI" missing on display ":1.0".
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: ATI RADEON X800 XL
OpenGL version string: 1.2 (2.0.6473 (8.37.6))
OpenGL extensions:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
vet nu inte om du har det, men har du installerat xgl med
kan det ge dig riktiga buggar, eller helt ospelbart.
xgl passar inte bra med spel.

Kan hända att jag har det, är inte riktigt säker Följde ett antal guider när jag försökte få igång grafikkortet. Sökte i synpatic efter xgl och såg att jag hade xserver-xgl installerat, är det det du menar?

Permalänk
Medlem

Japp, det var xserver-xgl ja menade. den måste du ha för att få lite ögongodis,
om du inte kör med 8.42.3 med aiglx. finns nyare drivar för ditt kort i vilket fall som helst. men xgl är inte bra om du ska spela ivarje fall.

Permalänk
Medlem

Okej, vet inte om jag har förstått rätt men om jag avinstallerar xgl och kör 8.42.3 med aiglx kan jag då få igång ögongodiset och förhoppningsvis kunna spela också?

Permalänk
Medlem

kör du in 8.42.3 så har du stöd för aiglx då, o behöver inte använda dig av
xgl. men har själv aldrig fått det att fungera, släpptes dock en ny envy i går som skulle lösa allt med skrivbordsefekter oxå. testade det igår, men fick det inte att funka ändå. så ja kör själv med 8.40.4 med xgl. tappar över 2500 fps med glxgears med den nya. men spelen ska vist fungera som vanligt med den nya drivarn, bara du får in den riktigt.
Här är en kort om desktop effects skulle gå, men som ja skriver där
fick ja det inte att funka.
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,19115.0.html
använder du dig av compiz funkar denna bra för dig,
eller nya anvy. men som sagt, ja fick det inte att funka med den nya drivarn,
kör dualboot än tills allt fungerar bra.
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,18161.0.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelk
Okej, vet inte om jag har förstått rätt men om jag avinstallerar xgl och kör 8.42.3 med aiglx kan jag då få igång ögongodiset och förhoppningsvis kunna spela också?

Ja det kan du, dock har jag märkt av en del input-lag i vissa spel när man lirar tillsammans med AIXGL. fglrx 8.43.3 + AIXGL är trevligare än XGL på alla sätt när det gäller prestanda och ögongodis.

Ang input-lag som jag märkte av går att lösa ganska enkelt med att stänga av AIXGL när man startar spelet med ett script.

dock tycker jag att dina spel bör fungera om du stänger av XGL innan du startar dem.

Permalänk
Medlem

Okej, men hur gör jag då för att bara stänga av XGL utan att avinstallera det? Kan ju vara bra att testa så att det funkar innan jag gör något annat