Ubuntu - ta bort grafikdrivrutiner genom terminalen

Permalänk
Medlem

Ubuntu - ta bort grafikdrivrutiner genom terminalen

Jag försökte idag att installera nya drivrutiner till mitt grafikkort (x800xl) men det hela blev mindre lyckat. Jag följde den här guiden: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,18161.0.html

Efter att jag har gjort klart alla stegen och startat om datorn så verkar allt fungera, men efter att jag har loggat in så möts jag först av en helfärgad skärm i "ubuntufärgen" som efter några sekunder blir till en helvit skärm, efter det så kommer den inte vidare utan det stannar med den helvita skärmen.

Jag kan fortfarande boota i recovery mode och vad jag undrar är ifall jag därifrån kan ta bort allt som har med grafikdrivrutinerna att göra? Det verkar ju som att jag kommer in i terminal iallafall. Så är det nån som vet vad jag ska skriva för att helt och hållet ta bort allt med drivrutinerna så vore jag väldigt tacksam.

Edit: Har också försökt att starta med gnome i felsäkert läge men den vita skärmen är där ändå.

Permalänk

Kör "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" i terminalen och välj ATI i listan. En ganska lång konfiguration, men du överlever nog.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack så mycket nu är jag återigen inne i ubuntu ;D Men fyfan vilken konfiguration, hade nån extremthög upplösning så terminalen som jag skrev i var ungefär 8x5cm nere i högra hörnet haha

Men är mina gamla drivrutiner borta nu eller bör jag göra nåt mer innan jag sätter igång med att försöka få in nya ?

Permalänk

Dom är nog borta, men ett tips, gå till "Restricted Drivers Manager" och slå på dom äkta drivarna där. Då borde du få hyffsad 3D-acceleration. Ingen terminal behövs.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aha okej ska testa det då, fungerar ögongodiset ifall man kör med dom drivrutinerna då? Utan att ha installerat XGL ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelk
Aha okej ska testa det då, fungerar ögongodiset ifall man kör med dom drivrutinerna då? Utan att ha installerat XGL ?

Nej, kör du Restricted Drivers krävs XGL och då får du inte 3D-acceleration.
Kör du AIGXL och nya ATI-drivarna får du ögongodis och 3d-acceleration.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Okej finns det nån bra guide på hur jag installerar AIGLX och nya ATI drivrutinerna då?

Permalänk
Medlem

googlha: varför köra en dpkg-reconfigure xserver-xorg när man behöver endast gå in i /etc/X11/xorg.conf och ändra till ati istället för fglrx i device section? Dom gamla drivrutinerna finns ju kvar, fast de inte används.

Har inte krånglat allt för mycket med ATI kort i mina dagar i linux men vart kör de ihop sig för dig?

http://combatwombat.7doves.com/index.php/2007/10/31/gutsy_eff...

https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI

Borde inte vara så svårt att få det att fungera.

Permalänk
Medlem

compiz F fungerar i all fall med mitt ati kort om man kör xgl.
Har dock installerat den nya med stöd för AIGXL vilket bara var slöseri med tid tog några dagar att få igång med sisådär 6 ominstallationer =/

Permalänk
Medlem

Envy är lättast att använda för att installera de nyaste drivrutinerna till både ATI och NVIDIA grafik kort, behöver inte stänga av x för att installera. Sen finns går det att köra via kommando raden om det skulle gå åt skogen, som gör det lätt avinstallera eller ominstallera grafik drivrutinerna.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.