Permalänk
Medlem

Kommandot bg och terminal

Tja, alla. Har en fråga som jag undrar över. Om jag lägger en process i bakgrunden med kommandot bg, kommer processen fortfarande att köras när jag stänger ner terminalen? Mvh

Permalänk

Nej.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Nej.

Okej, men hur gör jag för att den ska fortfarande köras även när jag stänger ner terminalen? Tack på förhand.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jahac
Okej, men hur gör jag för att den ska fortfarande köras även när jag stänger ner terminalen? Tack på förhand.

Använd kommandot Screen .

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jahac
Okej, men hur gör jag för att den ska fortfarande köras även när jag stänger ner terminalen? Tack på förhand.

med kommandot 'disown'.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
med kommandot 'disown'.

Men vad gör man om det är en HP-UX maskin, kommandot finns ju inte på den har jag märkt? Några förslag på nåt liknande kommando för HP-UX?

Permalänk
Medlem

kommandot heter "nohup" som du letar efter, "disown" är bara ett fulhack som endast existerar som ett internt shellkommando till bash.. antar att det var för lätt att följa en standard, så varför inte hitta på ngt eget..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
kommandot heter "nohup" som du letar efter, "disown" är bara ett fulhack som endast existerar som ett internt shellkommando till bash.. antar att det var för lätt att följa en standard, så varför inte hitta på ngt eget..

De fungerar ju dock lite olika. nohup går inte att köra efter kommandot, det kan man göra med disown, vilket kan vara önskvärt ibland. nohup existerar ju och fungerar fortfarande så jag har inget emot det.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.