Permalänk

singel / dual channel på minnen

vad e bäst att använda då jag spelar avancerade spel
har 1024mb x 2 installerat idag men har ett extra på hyllan men om jag sätter i det förlorar jag duel funktionen va om jag har fattat rätt, dom jobbar i 900mhz nu om jag sätter i det 3.e betyder det att hastigheten gåt ner till 450 mhz då??

vilket är bäst om dom funkar så som jag beskrivit

2048mb 900mhz
eller
3072mb 450mhz

använder datorn till spel som tex need for speed prostreet, crysis, call of duty 4 mm mm mm

Permalänk
Avstängd

ca 3% skillnad.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv

Är väl ganska onödigt att sätta i de extra 1GB-minnet.

Permalänk
Hedersmedlem

Minnena går lika snabbt i både single och dual channel. Vitsen med dual är att man får 2 kanaler till minnet och därmed teoretiskt dubbel minnesbandbredd. Tänk dej en vanlig 90-väg, med 2 filer får det plats dubbelt så många bilar men alla kör ändå i 90, samma sak med minnet, det går inte snabbare men dubbelt så många bitar kan ta sej fram. Detta gäller då mellan CPU och minne vilket i praktiken ger en varierande prestandaökning på allt mellan 3-30% beroende på applikation. Mer minne är i vissa fall bättre än stor bandbredd. För spel tror jag dock att 2GB räcker än så länge.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.