Sparkles passiva 8800 GT recenserat

Permalänk
Melding Plague

Sparkles passiva 8800 GT recenserat

Ett av de mest intressanta och omdiskuterade grafikkorten just nu är Sparkles passivt kylda Geforce 8800 GT. Till specifikationerna är detta grafikkort det kraftfullaste passivt kylda grafikkortet på marknaden. Nu har en recension publicerats.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

då väntar vi på flera kylare från andra företag som kan ersätta standardkylarna,

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Väntar nu på 3870 i passiv version.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Hehe gillade att dom pressade temperaturen lite med.

"It's got a TDP of 135W and manages to get quite warm, so putting it three inches away from the Sparkle's fanless heatsink just seemed like a great idea. "

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jag kanske är onödigt känslig för höga temperaturer men jag skulle inte låta ett grafikkort ligga konstant över 100 grader, kan knappast vara bra för livslängden....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Bara att ta fram baconet och steka med andra ord.

Visa signatur

Jag överklockar inte så försök inte att övertala mig. (Bara lite ibland...)

Permalänk
Medlem

Oj vad varmt det blev! Jag är glad att jag köpte ett vanligt 8800GT och smällde på en accelero S1 istället för att vänta på detta
Idlar 37 och loadar runt 50, passivt då såklart.

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg
Oj vad varmt det blev! Jag är glad att jag köpte ett vanligt 8800GT och smällde på en accelero S1 istället för att vänta på detta
Idlar 37 och loadar runt 50, passivt då såklart.

Passar den kylaren utan problem? Den är ju väldigt billig får jag säga.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa ett sådant kort. Jag hade tidigare ett passivt kylt x800xl som vid belastning låg konstant över 100 grader. Det dog efter ett halvår...

Fick ett nytt på garantin och lyckades få det att hålla nästan ett helt år genom att köpa en extra fläkt samt klocka ner det. Men det gick sönder ännu en gång, som tur är var webhallen ovanligt snälla och gav mig ett annat x800xl med en ordentlig kylning.

Jag litar som ni säkert förstår inte på passiva kylare efter detta

Permalänk
Hedersmedlem

Det borde finnas en lag mot sådant här.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Någon som kan säga 8800gt´s "smärt gräns" vid temperatur?

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk

OMG!!! mitt graffe kan jag få ner i 50 grader med originalkylaren, men då riskerar jag tinnitus om jag sitter i samma rum

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av charlie@home
Någon som kan säga 8800gt´s "smärt gräns" vid temperatur?

Brukar ligga runt 125grader Celsius +- 5-10grader för grafikprocessorer i regel.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

När ska det komma Cool 'n Quiet till grafikkort....

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Temperaturer över 100 grader låter ganska sjukt och kan inte vara bra för något kort. Visst G80/G92 klarar temperaturer över 100 grader med vad jag vet förkortas livslängden markant med dessa temperaturer. Om det är en person som spelar mycket skulle det inte förvåna mig om det här kortet dör efter ett år om inte tidigare.

Jag förstår inte riktigt vitsen med att offra komponenterna på detta sättet bara för att köra passivt. Idag finns det så tysta fläktar som knappt låter något att det bara känns dumt att köra passivt. Dessutom måste man ju ändå ha en massa fläktar i chassit för att köra passivt så...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
När ska det komma Cool 'n Quiet till grafikkort....

Det har ju funnits ganska så länge

Visa signatur

X2 4200+ Zalman 7700-alcu, 2048 Mb Corsair xms 4400, Asus A8N SLI-Delux
XFX 7800 GT med ac nv5, Corsair 520W.

Permalänk
Medlem

100+ känns liiitet för varmt...

Halvt OT: Nån som vet var man kan köpa Accelero S1 och S2-kylare i Sverige? Inga av de större butikerna verkar ha dem...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
100+ känns liiitet för varmt...

Halvt OT: Nån som vet var man kan köpa Accelero S1 och S2-kylare i Sverige? Inga av de större butikerna verkar ha dem...

S1
S2

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg
Oj vad varmt det blev! Jag är glad att jag köpte ett vanligt 8800GT och smällde på en accelero S1 istället för att vänta på detta
Idlar 37 och loadar runt 50, passivt då såklart.

Du kan väl inte på fullaste allvar mena att den passiva lösning som du har ligger 60 grader lägre i loadtemperatur än sparkles variant??? T o m fläktvarianter med gf 8800Gt skulle 50 i load vara otroligt bra. Menar du allvar?

Jag själv har den passiva flänsen på x1950pro och får liknande temperaturer men x1950pro är bra mkt svalare än 8800GT.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
S1
S2

Jag vet att du försöker hjälpa, men... som sagt...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Jag vet att du försöker hjälpa, men... som sagt...

Går ju & ringa dom som har de, webshopen tex. 214kr för S1 & dom hade 4st i lager...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

är 100 grader nån psykologisk gräns bara för att vatten kokar just då tro, eller för att det är jämt och fint och blir trenuffrigt?

undrar hur det är i Fahrenheitland..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
är 100 grader nån psykologisk gräns bara för att vatten kokar just då tro, eller för att det är jämt och fint och blir trenuffrigt?

undrar hur det är i Fahrenheitland..

De som använder Fahrenheit byter tillfälligt till Celcius om de uppnår någon magis gräns för att "sänka" temperaturen till ett lägre "värde".

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Temperaturer över 100 grader låter ganska sjukt och kan inte vara bra för något kort. Visst G80/G92 klarar temperaturer över 100 grader med vad jag vet förkortas livslängden markant med dessa temperaturer. Om det är en person som spelar mycket skulle det inte förvåna mig om det här kortet dör efter ett år om inte tidigare.

Jag förstår inte riktigt vitsen med att offra komponenterna på detta sättet bara för att köra passivt. Idag finns det så tysta fläktar som knappt låter något att det bara känns dumt att köra passivt. Dessutom måste man ju ändå ha en massa fläktar i chassit för att köra passivt så...

Varför 100 grader? Ett grafikkort kan inte koka.
Är du en expert på vad en grafikprocessor tål och inte tål?

Många passivt kylda kort får höga temps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Varför 100 grader? Ett grafikkort kan inte koka.
Är du en expert på vad en grafikprocessor tål och inte tål?

Många passivt kylda kort får höga temps.

Ja, men samtidigt väldigt många som fått problem med artefakter när gpun närmat sig 85+ på tidigare gen & dom hade ändå maxtemp på 125... Personligen anser jag att maxtemp säger precis skit om vad ett kort tål för temperaturer...

Det som är frågan är inte att gpun exploderar direkt utan hur mkt kortare livslängd det ger, jag köper inte att det är bra för en gpu & spendera merparten av sitt liv över 100 grader....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Varför 100 grader? Ett grafikkort kan inte koka.
Är du en expert på vad en grafikprocessor tål och inte tål?

Många passivt kylda kort får höga temps.

Som sagt det händer ingenting vid 100 grader förutom att livslängden minskar markant när temperaturerna börjar bli så höga, för att inte tala om 111 grader som det här kortet kom upp till.

Om inte Sparkles kort har minst 3 års garanti skulle jag inte våga köpa det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg
Oj vad varmt det blev! Jag är glad att jag köpte ett vanligt 8800GT och smällde på en accelero S1 istället för att vänta på detta
Idlar 37 och loadar runt 50, passivt då såklart.

Har du då turbomodulen som finns till? Har läst på att det är 1 eller 2 tysta fläktar som sitter fast på den och kyler. De finns att köpa till. http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1153&pageID=3896

Tycker din temp verkar extremt bra, du kan inte fixa fram nån bild på insidan av ditt chassi så man kan se vad du har för magiskt i den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Verity
Jag skulle aldrig köpa ett sådant kort. Jag hade tidigare ett passivt kylt x800xl som vid belastning låg konstant över 100 grader. Det dog efter ett halvår...

Fick ett nytt på garantin och lyckades få det att hålla nästan ett helt år genom att köpa en extra fläkt samt klocka ner det. Men det gick sönder ännu en gång, som tur är var webhallen ovanligt snälla och gav mig ett annat x800xl med en ordentlig kylning.

Jag litar som ni säkert förstår inte på passiva kylare efter detta

Jag kör med ett x800xl passivt. Har en Accelero S2 kylare på den och tempen är idle gpu 37, chip 34 och i load 48/41. Rumstempen är ca 19 grader.
Vad hade du för passiv kylning??
Jag ska nog ändå sätta en 120mm Nexus på 5,5v på mitt grafikkort för att få ner den lite mer utan mera (o)ljud. Buntband är en riktigt bra uppfinning

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Jag saknar grafikkort som är extremt strömsnåla när man bara surfar eller har idle. Sen när man kör igång ett spel då ska den prestera bra.
Känns helt meningslöst med ett starkt grafikkort som slukar 100 watt medan man e ute på nätet och surfar eller kollar på en film. Måste ju vara möjligt och bygga ett sånt kort tycker man.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Det är ju med förskräcklig chassikylning de testat kortet, skillnaden mellan detta och stock är intressantare än temperaturen. Jag tror det är svalt nog.

Håller med er som efterlyser lägre idle, typ bättre cool n' quiet. Överhuvudtaget för datorn, så är det strömförbrukningen i idle som är värst. Att den drar mycket när man spelar e.d. gör inte så mycket, men jag vill gärna ha den på dygnet runt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majtymicke
Jag kör med ett x800xl passivt. Har en Accelero S2 kylare på den och tempen är idle gpu 37, chip 34 och i load 48/41. Rumstempen är ca 19 grader.
Vad hade du för passiv kylning??
Jag ska nog ändå sätta en 120mm Nexus på 5,5v på mitt grafikkort för att få ner den lite mer utan mera (o)ljud. Buntband är en riktigt bra uppfinning [/B]

Jag hade en av dom här
http://www.webhallen.com/prod.php?id=43896
Gigabyte X800Xl "Silent Pipe"
Antagilgen berodde mina problem delvis på den höga rumstemperaturen, den var ofta 25+ samt att datorn var igång under väldigt långa perioder.

Ska man skffa en passiv kylare så ska man nog tänka på att ha en rikktigt bra kylning i övrigt samt förvara burken i ett svalt rum.
Jag sitter på ett 8800gts just nu och är mycket mer nöjd med det, kylaren låter knappt alls idle och inte så fruktansvärt mycket under load heller