Fyrkärniga Phenom-processorer drabbade av bugg

Permalänk
Avstängd

Fett synd att amds processorer suger jämfört mot intel.
Är på tok för stor prestanda skillnad för att jag ska överväga köp av amd...
En intel prolle kan jag ju klocka riktigt högt och därmed presterar den ennu bättre, en amd presterar sämre per klock och kan knappt klockas också.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Fett synd att amds processorer suger jämfört mot intel.
Är på tok för stor prestanda skillnad för att jag ska överväga köp av amd...
En intel prolle kan jag ju klocka riktigt högt och därmed presterar den ennu bättre, en amd presterar sämre per klock och kan knappt klockas också.

Nåja, en BE 5000+ är inte fy skam. Bra pris och vad jag har sett så är ~3,5 GHz ganska normalt på luft, det är ju faktiskt ett realistiskt alternativ till Intels processorer.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Men du vet väl att den processor du just nu använder har andra buggar? De kanske inte potentiellt hänger systemet, men har av vissa, bl.a. Theo de Raadt betecknats som en allvarlig säkerhetsrisk. Intel erkänner buggarna, men inte att de skulle vara lika allvarliga som Theo anser. Vi som lever ett tag till lär väl se, men buggarna du har är en potentiell säkerhetsrisk; de skulle alltså kunna göra det enklare för någon att kompromissa din datorsäkerhet.

Erratas gällande x86 processorer med dess beskrivningar skulle kunna fylla ett antal boksidor. Ändå har många av oss här köpt en hel del sådana processorer genom åren.

Om du läser vad jag skrev igen å ser du att jag skrev: "Tur att man kör intel må ja säga... säkert så innehåller väll de också buggar... :S"

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ber om ursäkt zm. Formuleringen i mitt inlägg blev lite off. Det kanske var just de buggarna du tänkte på också?

Permalänk
Medlem

Tack för infon Boris!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Verkar hursomhelst som att de håller på med en bättre lösning

"We managed to learn that AMD was able to fix that problem through a micro-code update that is being prepared as we speak, and this micro-code update should be implemented in every Phenom from 9600 Black Edition and beyond. If that does not happen, micro-code should come no later than Phenom 9900 (2.6 GHz) in late January.

If you already own a Phenom, this micro-code update will be packaged with one of next versions of BIOS for your motherboard. This fix will enable normal performance at clocks starting from 2.4 GHz and beyond."

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2007/11/30/phenom...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Fan vad vi är bra på att älta ämnen här på sweclockers Och inte blir det bättre för det

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Tack för infon Boris!

är du sarkastiskt eller väljer du att frånse de svar hans inlägg fick?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Verkar hursomhelst som att de håller på med en bättre lösning
...
If you already own a Phenom, this micro-code update will be packaged with one of next versions of BIOS for your motherboard. This fix will enable normal performance at clocks starting from 2.4 GHz and beyond."

skrivet innan helgen och "samma sak" som tidigare info, dvs om det TR skriver stämmer så är din länk föråldrad.
Men ja, vi kan ju hoppas dom kommer på en bättre lösning än det som verkar peka på TLB-bugg-befriade först mot våren

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Nåja, en BE 5000+ är inte fy skam. Bra pris och vad jag har sett så är ~3,5 GHz ganska normalt på luft, det är ju faktiskt ett realistiskt alternativ till Intels processorer.

Är det så? 3.5, är det lätt att nå??? trodde de maxxade vid 3.2 typ.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zm
Om du läser vad jag skrev igen å ser du att jag skrev: "Tur att man kör intel må ja säga... säkert så innehåller väll de också buggar... :S"

Självklart har även intel buggar. Buggarna har till och med varit på nyhetssidan.
http://www.sweclockers.com/nyhet/6121-nya_detaljer_kring_bugg...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag ber om ursäkt zm. Formuleringen i mitt inlägg blev lite off. Det kanske var just de buggarna du tänkte på också?

Jaha, nej men det är lungt! Jag tänkte på buggen du nämnde men jag visste bara inte om den prollen jag använder vara drabbad! Men d e lungt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Självklart har även intel buggar. Buggarna har till och med varit på nyhetssidan.
http://www.sweclockers.com/nyhet/6121-nya_detaljer_kring_bugg...

Ja! Tyckte de va de jag läst om! Kände igen Theo de Raadt, kopplat till buggar...

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Avstängd

Jag ska hålla mig kort:

HAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHA.

Visa signatur

signatur?..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Du får gärna hänvisa till din källa eftersom alla källor jag har sett menar att buggfixen är på väg: http://www.techreport.com/discussions.x/13724

Intressant. Hittils har det hetat på många sidor att buggfixen redan förekom och sänkte prestandan. Folk har ju rapporterat att 2.4GHz inte skalade som förväntat och ibland presterade sämre än 2.3GHz. Vilket gav stöd till storyn om att buggfixen fanns och att den sänkte prestandan, främst på högre hastigheter.

Jag har läst Tech Reports artikel nu och måste säga att det låter trovärdigt. Måste därför säga att det ser ut som jag haft fel. Hoppas nu för AMDs skull att Tech Report har fel. Annars undrar jag lite hur de tänkt möta penryn.

Permalänk
Medlem

Som en fotnot i diskussionen så läser jag sällan i forum angående AMD processorer så jag uppskattar nyheten även om den är "gammal".

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Bara att hoppas att det (redan lilla) steget mellan AMD och Intel minskar lite till då!

zewmah: Folk i din ålder (under 12 år) har ingenting i dessa hårdvaru-diskussioner att göra, för ni förstår ingenting ändå.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Självklart har även intel buggar. Buggarna har till och med varit på nyhetssidan.
http://www.sweclockers.com/nyhet/6121-nya_detaljer_kring_bugg...

Jo, men det där är en säkerhetsbrist som går att fixa men mjukvara. Detta handlar om en bugg som sänker prestandan på processorn. Otroligt att AMD inte har lärt sig, nästan så att man tycker lite synd om dem fast ändå inte.

Permalänk
Medlem

Tackar för nyheten... Bättre senare än aldrig

Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aquadigio
Jo, men det där är en säkerhetsbrist som går att fixa men mjukvara. Detta handlar om en bugg som sänker prestandan på processorn. Otroligt att AMD inte har lärt sig, nästan så att man tycker lite synd om dem fast ändå inte.

aquadigio, om du kollar upp Intels egna dokument så är de allvarligaste buggarna fortfarande olösta. Att operativ system utvecklare kan bli tvungna att täppa igen luckan är inget annat än en nödvändighet, men det är väl knappast något att hurra för heller? Men vad har det för betydelse egentligen, både Intel och AMD lever med dessa problem pga processorernas komplicitet. Inget nytt under solen här inte.

Annars är ändå ditt inlägg en klassiker i mitt tycke. Jag hoppas att det var avsiktligt humoristiskt. För att parafrasera de två första meningarna:

Citat:

- vaddå säkerhet den behöver vi ju inte, vad vi på Sweclockers däremot blir förbannade över är när buggarna sabbar vår överklockning!

Den borde "klistras" fast på Sweclockers första sida!

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte nya avvikande uttalanden; har modifierat min tidigare text.

Enligt ny info är problemet inte så frekvensrelaterat som angavs förut (även om hängningsrisken ökar på frekvensenser >=2,4 GHz) utan mera "situationsrelaterat". Hängning triggas speciellt av virtualiseringsprogram under hög processorbelastning. Men sägs även kunna inträffa med andra program. (Virtualisering lär vara bra ovanligt utanför serverparkerna.) Problemet är som tidigare annonserat kopplat till TLB (Translation Lookaside Buffer) av L3-cachelogiken för Barcelona och Phenom tom revision B2.

Enligt Michael Saucier AMD är det extremt ovanligt att datorn hänger sig. Vilket förklarar varför buggen passerat valideringen. Jag får samma känsla som den massmediala uppmärksamheten kring Pentium buggen ett antal år sedan. Det är nog betydligt lättare att få 7 rätt på lotto än att lyckas trigga den buggen i normal datoranvändning.

(En intressant detalj i texten var att hastigheten på L3-cachen är direkt relaterad till nordbryggans hastighet. Det lär bli en del överklockning av nordbryggan.)

Som tidigare nämnts kräver lösningen modifiering av processorns mikrokod. Barcelona/Phenom har inte inbyggt stöd för mikrokodsmanipulering som Core 2 Duo och därför måste silikonet modifieras. Detta görs samtidigt som revision B3 lanseras formodligen i januari.

Som flera redan har sagt, mikrokodsmodifieringar tillhör vardagen när nya processorarkitekturer lanseras och löses rutinmässigt utan att användarna normalt vet om det. Mikrokod kan beskrivas som en slags algoritm som specificerar ”något”. Den nya cache-logiken är rätt avancerad. Den tillåter exempelvis att en kärna går förbi L3-cachen under vissa omständigheter och får direktaccess till RAM för att minska väntetiderna.

BIOS-uppdatering löser också problemet men drar ner prestandan 10-20%. Ny info var att detta stänger bara vissa L3-cachefunktioner, inte allt.

Hare/PeSi

Permalänk

För mig har alla mina amd processorer varit problembarn. Väldigt mycket problem med minnen och annat. Tror det beror på att minneskontrollern sitter på kärnan. Har med tredje amd64 fått allt att fungera till slut då den gillar alla olika minnen jag kastar till den.

Mina 3 intel har fungerat felfritt. Men jag tror jag är ett undantag. Brukar dra på mig rötägg.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Hedersmedlem

Om vi bara ignorerar buggen så försvinner den nog skall ni se...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det absolut billigaste RAM-modulerna kunde få problem med den inbyggda minneskontrollern när AMD introducerade lösningen. Många återförsäljare listade separat "AMD-minnen" för 5-10% högre pris i ett år eller så.

Numera är alla minnemoduler av så hög kvalité att det spelar ingen roll. Däremot kräver Intel processorer vid "extremare" överklockning mycket hög kvalité.

Hare/PeSi

Permalänk
Avstängd

Vad jag har hört kan inte AMD trycka upp deras prollar pga L3-cachen, men visst är den billigare, dock är frågan om de hade sålt mer med L2.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Jag viste väl att det var någon skit med de nya Phenom prollarna, så jag har avrått folk från att köpa dom

Det här är första gången jag får höra om denna nyhet, och det var ju inte så bra det här.

Dåså, då vet jag nu varför jag avrått folk från att köpa nogon av dessa prollar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Jag viste väl att det var någon skit med de nya Phenom prollarna, så jag har avrått folk från att köpa dom

Det här är första gången jag får höra om denna nyhet, och det var ju inte så bra det här.

Dåså, då vet jag nu varför jag avrått folk från att köpa nogon av dessa prollar.

"Processortillverkare listar många utav dessa buggar i så kallade errator som i detalj beskriver buggen. I de flesta fall så fixas buggen vid nästa stepping av processorn utan att användaren aldrig ens vet om att den fanns där till att börja med. Intel detaljerar till exempel hur erratan för var och en av sina processorer kan frambringa ett fel. Med andra ord, att den första högen av Phenom-processorer har en bugg är inte mycket att orda över."

http://www.tomshardware.se/processorer/20071204/amd_phenom-05...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Jaha... där ryker planerna att ha en egen AMD maskin åtminstonde en gång i livet närmsta framtiden.

Även utan buggen så ser jag inte AMD som prisvärt i dagens läge och tyvärr är det nog många som håller med.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Jaha... där ryker planerna att ha en egen AMD maskin åtminstonde en gång i livet närmsta framtiden.

Även utan buggen så ser jag inte AMD som prisvärt i dagens läge och tyvärr är det nog många som håller med.

Du kan inte låta buggen avgöra någonting. Isåfall kan du aldrig köpa Intel heller.
Låt istället det ogynnsamma priset eller den dåliga prestandan ensamma vara orsak till att välja bort Phenom.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju det jag menar med "Även utan buggen så...": att jag ser till bang for buck. Buggen är bara sista spiken i kistan för mina planer.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Ja det är ju det jag menar med "Även utan buggen så...": att jag ser till bang for buck. Buggen är bara sista spiken i kistan för mina planer.

Om buggen är spiken i kistan så låter du ju buggen påverka dig. Även fast du gör samma val så är du ju påverkad av buggen som faktor. Det är det jag pratar om. Därav ordvalet "ensamma" i sista meningen i förra inlägget.

Permalänk

Uselt, det är samma med min kompis 5600+ den buggar om man inte stänger av en av kärnorna i spel.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB