Permalänk

Bluescreen med 4gig

Hej! Jag får alltså bluescreen precis innan windows laddat klart när jag har 4gig. Kör jag med 3gig funkar allt perfekt. Moderkortet är ett asus striker extreme 680 och minnena är ddr2 pc6400. jag har testat att byta plats på minnena. Har oxå testat att byta ut minnena men inget hjälper. Så fort jag har 4gig så kraschar det. Och just nu har jag ingen aning om vad det kan vara. Så alla tips är av största intresse. Hoppas att jag postat på rätt ställe.

Permalänk
Medlem

streiker extreme funkar inte bra med 4gb minne, kor med 3 istallet men helst 2

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ...Dubadai...
streiker extreme funkar inte bra med 4gb minne, kor med 3 istallet men helst 2

Skit snack!

Antar att du kör vista, gör då följande:

Kör datorn med 3 minnen.
Tanka ner rätt version av KB929777. ( en windows uppdatering )
Installera.
Sätt i sissta minnet å wops så ska det funka.

Permalänk

Nej jag kör inte med vista utan xp pro.borde jag byta till vista?

Permalänk
Medlem

om du vill utnyttja dina 4 gb måste du använda ett 64 bitars os . Då ett 32 bitars os inte stödjer så mycket minne .

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Skit snack!

Antar att du kör vista, gör då följande:

Kör datorn med 3 minnen.
Tanka ner rätt version av KB929777. ( en windows uppdatering )
Installera.
Sätt i sissta minnet å wops så ska det funka.

Mycket riktigt. Tycker dock det kanske bör tilläggas att denna hotfix inte finns automatiskt på windows update. Lätt att missa därför.

http://support.microsoft.com/kb/929777 <-- för de som inte vet hur man googlar

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

ok, tusen tack för tipset skall testa detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W1shmast3r
ok, tusen tack för tipset skall testa detta.

Låt oss veta om det löste sig. Hjälper om inte annat folk med samma problem som sedan söker i forumet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Btw kan även ett nytt BIOS göra susen för att få 4 stickor att funka. Så testa uppdatera det om du inte har nyaste.

Permalänk
Hedersmedlem

Även om du har 4 GiB och 4 stickor i så ska windows starta fast du inte ser alla 4 GiB. Något annat är fel. Testa att uppdatera BIOS före du slänger ut OS:et.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
om du vill utnyttja dina 4 gb måste du använda ett 64 bitars os . Då ett 32 bitars os inte stödjer så mycket minne .

Klart det kan, har med minnesadresseringen att göra. PAE har funnits sedan 586 processorer och framåt och utökar adresseringen med ytterligare 4-bit vilket gör att man har 36-bit addressering på 32-bitars processorer.

Kör själv Windows Server 2003 Enterprise Edition med 4GB minne:

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

men jag ska testa med en hotfix jag fick tips på först får vi se. uppgradera bios verkar lurigt tycker jag. så då får det nog vara som det är isf.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W1shmast3r
men jag ska testa med en hotfix jag fick tips på först får vi se. uppgradera bios verkar lurigt tycker jag. så då får det nog vara som det är isf.

Hängde du med på att den där hotfixen bara gäller Vista och inte XP?

Visst det var lite feltänkt av Palme om 4 GiB gränsen. Hade han skrivit XP eller Vista 32-bit så hade det gällt. Även om de använder PAE-stödet (men inte riktigt aktiverar det, handlar om no-execute som behöver det) så är de hårdkodade till max 4 GiB (så vitt jag vet) men eftersom MMIO adresserna skymmer så får man 3-3,5 GiB som vi brukar säga.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker helt klart du ska ta och uppdatera BIOS. Finns många fixnotes gällande kompatibilitet för minnen, men jag såg speciellt den här:
"Striker Extreme BIOS version 1301
2. Enhance memory compatibility under full load (4 DIMM)

BIOS innehåller alla tidigare fixar så tanka version 1305 (den översta av BIOS-filerna på sidan).
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Hängde du med på att den där hotfixen bara gäller Vista och inte XP?

Visst det var lite feltänkt av Palme om 4 GiB gränsen. Hade han skrivit XP eller Vista 32-bit så hade det gällt. Även om de använder PAE-stödet (men inte riktigt aktiverar det, handlar om no-execute som behöver det) så är de hårdkodade till max 4 GiB (så vitt jag vet) men eftersom MMIO adresserna skymmer så får man 3-3,5 GiB som vi brukar säga.

Hmm, självklart missade jag att läsa att det var till vista. Så då funkade inte det heller...tyvärr.

Då är det enda som återstår att uppdatera bios då? Känns som om jag kommer pajja nåt om jag försöker mig på det... Vet att detta är fel tråd men, är det nån som har nåt tips på hur man skall bära sig åt så att man inte pajjar nåt?