AMD: Vi har 45 nm i januari

Permalänk
Melding Plague

AMD: Vi har 45 nm i januari

Enligt en intervju med AMD:s datorgrupps vicechef Mario Rivas kommer AMD att ha exemplar av 45-nanometersprocessorer i januari nästa år. Produktionen av processorerna skall sedan sätta igång i första hälften av nästa år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut hoppas amd kommer igen.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter Ska bli kul och se hur de presterar sen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Trevligt

Permalänk
Medlem

Hoppas inte amd sumpar denna chansen! Skulle bli extremt besviken om det skulle komma massa buggar och presterar dåligt!

Permalänk
Medlem

Får hoppas dem inte får för bråttom och gör så processorn inte blir nåt bra, men tiden får väl utvisa det

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

vette fan ifall jag skulle lite på detta uttalande ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Permalänk
Medlem

Skulle vara fantastiskt om det var sant, men med tanke på deras senaste releaser kanske man inte ska hoppas för mycket. HD3850 och 3870 kan man väl iofs. knappast klaga på, men releasen av Phenom känns som den inte gick så bra.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Det ska vara säkra, annars är det en felböjning.

Egentligen ska det vara något i stil med "AMD:s ledning är även relativt säker på att..."

Varför måste folk alltid kommentera stavfel i "Diskutera nyheten" ?? =/

Permalänk

Haha är det redan April

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Skönt att höra! Hoppas som sagt bara att de inte har för bråttom och verkligen ser till att den presterar ordentligt innan dom släpper ut den

Permalänk
Medlem

Var som fan.... hade en diskussion med någon i en lite äldre tråd om att de skulle skipa SOI till fördel för high-k-teknik.... där fick man rätt

Permalänk
Medlem

Jag struntar nu i Core2Duo och satsar på ett AMD-system igen. Vet inte varför, kanske inte var så imponerad av Intel i de billigare segmenten. Blir därför en vanlig X2 processor tills de nya bättre Phenomprocessorerna kommer. Och ett GA-MA790FX-DQ6 moderkort med ett HD3850 grafikkort till en början. Vill jag senare ha mer spelprestanda är bara köpa ytterliggare ett eller flera grafikkort. Är det inte AMD som har flest möjligheter just nu förutom vad det gäller ddr3?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NWZ
Skönt att höra! Hoppas som sagt bara att de inte har för bråttom och verkligen ser till att den presterar ordentligt innan dom släpper ut den

Det är ett enormt vanligt missförstånd att en mindre tillverkningsprocess på något magiskt sätt skulle ge högre prestanda.

Det enda som en mindre tillverkningsprocess bidrar till är att minska motståndet och därmed minska mängden ström som bli till värmeenergi. Processorn kräver mindre spänning/ström och blir kallare men den presterar inte bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Haha är det redan April

Om det nu skulle vara så att de råkar dyka upp tidigare än du hoppas så har jag ett tips till dig, låtsas som att de inte finns... -_-V

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

''Han sade även att så länge AMD har ett försprång arkitekturmässigt kommer AMD:s 45-nanometersprocessorer att vara lika bra som "konkurrentens" 32-nanometersprodukter''

Någon som är lite mer insatt som kan förklara för mig om detta uttalanda vad gäller arkitektur är sant?

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
''Han sade även att så länge AMD har ett försprång arkitekturmässigt kommer AMD:s 45-nanometersprocessorer att vara lika bra som "konkurrentens" 32-nanometersprodukter''

Någon som är lite mer insatt som kan förklara för mig om detta uttalanda vad gäller arkitektur är sant?

Det dem menar med det är att AMD är idag det enda företaget som har gjort fullt fungerande "äkta" fyrkärninga processorer. Även Intels kommande Penryn är 2 st dualcore som är sammansatta.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

http://www.lostcircuits.com/cpu/intel_penryn/

intel körde visst en fungerade 45 nm core2 processor i januri 2007

det är drygt ett års skillnad mellan AMD och intel .. AMDs största problem är förutom tillverkningskostnaderna är att inte längre har något IPC övertag att falla tillbaka på och att få en 65 nm processor att klocka lika bra som penryn funkar dåligt ..

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

jag undrar om de kommer tillvärka några AM2 cpus med 45nm. t.ex. 6000+ eller liknande. skulle jag bli glad

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caylon
Varför måste folk alltid kommentera stavfel i "Diskutera nyheten" ?? =/

Besser wisser taktiker, perfektion du vet. Man är robot och inte människa. Fast abflex menade nog bara väl tror jag för han själv kanske inte bryr sig men vet om att andra på SweC gör och börjar gnälla ordentligt.

För övrigt så låter detta mycket bra. Hoppas de kör över Conroe arkitekturen, om inte så tror jag det är game over för AMD på ett bra tag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
Det är ett enormt vanligt missförstånd att en mindre tillverkningsprocess på något magiskt sätt skulle ge högre prestanda.

Det enda som en mindre tillverkningsprocess bidrar till är att minska motståndet och därmed minska mängden ström som bli till värmeenergi. Processorn kräver mindre spänning/ström och blir kallare men den presterar inte bättre.

lägre effekt = går att klocka högre för samma effektförbrukning = mer prestanda.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Var som fan.... hade en diskussion med någon i en lite äldre tråd om att de skulle skipa SOI till fördel för high-k-teknik.... där fick man rätt

Det ena utesluter inte det andra. De kommer att använda high-k i kombination med SOI.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

AMD är även rätt säker på att de första 45-nanometersprocessorerna kommer att klara av en "boot" i Windows Vista första gången de startas upp vilket är ett gott tecken för processorns framtid.

ja det får man ju anta är ett bra tecken.. men, man jag vill nog ha mer än "en" boot om jag ska köra Windows (vilket jag naturligtvis inte ska) med tanke på hur många omstarter det behöver.

men,, öh..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Låter ju bra. Dom är rätt säkra...

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Det ena utesluter inte det andra. De kommer att använda high-k i kombination med SOI.

Vad baserar du det uttalandet utifrån?

Citat:

För er som inte hängt med kommer AMD även att använda sig av high-k-teknik på sina 45-nanometersprocessorer och inte SOI (Silicon On Insulator) som AMD introducerade med K8-generationen processorer.

Permalänk

Man får ju hoppas att övergången går snabbare än 65nm. Det tog ju evigheter innan deras 65nm presterade lika ba som 90nm eller vilka nm det nu är. Det brukar vara väldigt knepigt för Amd med nm minskningar då de helt enkelt inte har fabriker för snabba övergångar.

Men med tanke på hur varma Phenom går så kommer det behövas 45nm för att komma upp i hastighet.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

De ha fått fötterna på marken igen. gött! Mario says Mama mia dis tsing cn overclock real goode.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
Det är ett enormt vanligt missförstånd att en mindre tillverkningsprocess på något magiskt sätt skulle ge högre prestanda.

Det enda som en mindre tillverkningsprocess bidrar till är att minska motståndet och därmed minska mängden ström som bli till värmeenergi. Processorn kräver mindre spänning/ström och blir kallare men den presterar inte bättre.

Egentligen blir den inte kallare, bara att det är en mindre area som blir varm. Att spänningen går ner är korrekt. Med strömmen är den ungefär samma men ökar snarare p.g.a. läckströmmar.

Motståndet ökar dessutom då ledararean blir mindre. Men om det blir kortare ledare så kan man få ner resistansen.

Det är sant att man inte behöver få nån bättre prestanda, men oftast får man det (i form av ökad hastighet) då strökapacitancerna minskar betydligt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies