SATA HDD Docking Station

Permalänk
Melding Plague

SATA HDD Docking Station

För en tid sedan rapporterade vi om en Serial ATA-dockningsstation vilket skapade mycket debatt och ha-begär. Enheten kunde dock bara köpas i Asien då. För ett par dagar sedan landade denna enhet på redaktionen och vi var bara tvungna att testa om den var lika bra som den verkade!

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart sitter vi med hårddiskar i bokhyllorna istället för skivor.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Snart sitter vi med hårddiskar i bokhyllorna istället för skivor.

Är nog en hel del som redan haft det så under en tid.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Söt liten sak, hoppas att den börjar säljas i sverige också.

Kanonsak om man vill testa olika diskar utan att behöva in i lådan.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willov
Söt liten sak, hoppas att den börjar säljas i sverige också.

Kanonsak om man vill testa olika diskar utan att behöva in i lådan.

är det en sådan här kanske?:
http://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/usb-dockning-...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Ha, ha, jag beställde min igår från dustin home (345:-) och ska precis ner och hämta ut den.
http://www.dustinhome.se/pd_5010120124.aspx

Kul att se att den presterar som jag förväntat!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Varför envisas de med att använda USB?

Firewire är väl bättre för applikationer som denna?

Visa signatur

[quote]Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är själv inte speciellt förtjust i Unix, tycker att det är ett jävla hippieoperativ.
Det är framförallt dess CLI som jag retar mig på.
[/quote]

Permalänk
Medlem

Nu kan man ha ett bibliotek med hårddiskar hemma! Bara att ta fram en från bokhyllan och plugga in:D

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av massaker
Varför envisas de med att använda USB?

Firewire är väl bättre för applikationer som denna?

Alla datorer har USB men inte Firewire.

Permalänk
Medlem

En sån här måste man ju ha

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk

Riktigt intressant, ska nog fan ta och beställa en

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Nu borde det komma stötsäkra fodral till interna diskar om det inte redan finns

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+| Gigabyte GA-MA74GM-S2H | Gigabyte HD4580 512MB | Corsair XMS2 4GB | 1.25TB |

Permalänk
Medlem

Köpte min någon gång i november från dustin, dock tog det 1 månad innan de lyckades leverera den, men det må vara hänt. I vilket fall så har den iaf räddat mig både 1 och 2 gånger, nu senast här om dagen när jag lyckades strula ihop min installation av vista, så jag var tvungen att installera om det och inte ens kunde komma in genom booten, bara stoppa in den tillsammans med dockningen i laptopen och formatera den i windows. sedan tillbaka, klockrent. Nu kan man lätt koppla in gamla hårddiskar som man har haft legandes och ha dem som rätt stora usb minnen också

Betalade dock bara 249:- tror jag för min i november, priset verkar ha gått upp en del

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Är det någon risk att hårddisken tar skada om den står upp på det sättet?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
Är det någon risk att hårddisken tar skada om den står upp på det sättet?

Vad jag vet så klarar hårddiskar av att ligga antingen horisontellt eller vertikalt utan att ta någon skada. Ligger de däremot snett så kan de ta skada.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecka.L
Vad jag vet så klarar hårddiskar av att ligga antingen horisontellt eller vertikalt utan att ta någon skada. Ligger de däremot snett så kan de ta skada.

Tror då inte de änns tar skada av det då många laptops vinklas i alla möjliga vinklar medans de är igång. Å HDDna i dem går la inte sunder så ovanligt ofta jämför med stationära. ( Beror såklart på hur man nu lyckas behandla sin dator )

Permalänk
Medlem

Typiskt min var trasig vid leverans (DOA).

Har precis skickat en ruturförfrågan till Dustinhome får se när jag kan tänkas få en ny...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

har kunnat köpa den där prylen ett bra tag via deltaco iofs, så jag blev lite förvånad då den uppfattades som en nyhet och deltaco har haft sin sedan i somras tror jag den dök upp tidigast, men är lite osäker, vet bara att den funnits att köpa via deltaco ett bra tag:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

perfekt ju, mkt bra grejj. Om man inteanvänder ATA som jag

Permalänk

Är man helt säker på att inte någon flyttar sin sata kontakt några mm på disken så den inte passar?

Permalänk
Medlem

Jag satt precis och täntke beställa en externdisk. Men f*ck that

Verkar riktigt bra. Får bli 2 sånna.

Permalänk
Avstängd

Trevlig pryl.

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Medlem

Är det ingen som oroar sig för statisk elektricitet? Att upprepade gånger hantera en bar hårddisk med händerna ökar risken för en elektrisk urladdning som kan förstöra data.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Mina diskar har täckt kretskort, så borde inte vara något problem för dom. Med andra gäller det väl att man bara tar på sidan av disken, vilket den ska klara utan några problem alls.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Är man helt säker på att inte någon flyttar sin sata kontakt några mm på disken så den inte passar?

Hårddisktillverkare har en standard som dom måste följa.
Finns ju massa HDD-rack av olika slag som har det lika tight som just den där prylen, så inget att oroa sig över.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Ser ingen praktiskt användning utav produkten, dock kan den vara bra vid felsökning eller massbackup eller liknade.

Permalänk
Avstängd

Vadå bara köpas i asien, den har funnits i sverige i minst ett halvår

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

lite synd på usb bara, då är den som vilken extern hdd redan annars hade det varit fullpott.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Är det ingen som oroar sig för statisk elektricitet? Att upprepade gånger hantera en bar hårddisk med händerna ökar risken för en elektrisk urladdning som kan förstöra data.

Inte bara det. Vanliga SATA kontakter är inte designade att kopplas in och ur så värst mycket. Teoretiskt klarar de cirka 50 in- och urkopplingar.

Citat:

The external connector and cable are designed for over five thousand insertions and removals while the internal connector is only specified to withstand fifty.

http://www.sata-io.org/esata.asp

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jäflar, endast 279 kr inkl. moms via dustinhome om man är student, och då är ju frakten gratis dessutom