Nvidia vill se billigare Geforce 8800 GT

Permalänk
Avstängd

Sen drar ATi ner på sina lager så mkt att Nvidia tillverkar kort med endast 1 lager

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
På vilket sätt skulle 70kr motsvara 280:-?

vad personen menade var att dom kanske säljer för 4x så mkt som kortet kostar att tillverka. dvs 4x70 =280

om ett kort kostar 500 att tillverka så säljs det för 2000 för det är 4x pengarna...

så låt oss ta 4x430 för det blir minskandet ju? dvs 4x430= 1720 kr

som sagt... det kan vara såhär, inte helt omöjligt... men bara spekulationer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Lager??? trodde att hela kretset var ett måste veta mer om det dock:)

Om du knäcker en pcb någon gång så ser du att det är flera lager som ett wienerbröd nästan =).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evelinaa
vad personen menade var att dom kanske säljer för 4x så mkt som kortet kostar att tillverka. dvs 4x70 =280

om ett kort kostar 500 att tillverka så säljs det för 2000 för det är 4x pengarna...

så låt oss ta 4x430 för det blir minskandet ju? dvs 4x430= 1720 kr

som sagt... det kan vara såhär, inte helt omöjligt... men bara spekulationer

Jo självklart men varför då inte istället sänka priset 210kr direkt istället för öka skörheten på pcb och sänka den med låt säga 280kr.

Måste ju ändå va billigare så än hålla på att "utveckla" olika möjligheter för att sedan sätta det i produktion.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX

Jo självklart men varför då inte istället sänka priset 210kr direkt istället för öka skörheten på pcb och sänka den med låt säga 280kr.

Måste ju ändå va billigare så än hålla på att "utveckla" olika möjligheter för att sedan sätta det i produktion.

sant så sant, maila o kolla läget med dom xD

Permalänk
Avstängd

Tja, tills det att detta kort faktiskt dyker upp i butik och möter efterfrågan så kan de prissänka bäst de vill. Sen vet jag inte om det är en så bra idé att göra kortet klenare, många vill ha eftermarknadskylare - och de väger en del.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

men släpp kortet för i h*lvete.
det är väl bara att släppa dom "feta" korten med 10 lager till fullt pris, SEN börja banta korten och då sälja dom till lägre pris. antar att dom vill tjäna pengar men dom kommer inte tjäna ett piss om dom inte släpper korten.

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Love_is_a_.45
men släpp kortet för i h*lvete.
det är väl bara att släppa dom "feta" korten med 10 lager till fullt pris, SEN börja banta korten och då sälja dom till lägre pris. antar att dom vill tjäna pengar men dom kommer inte tjäna ett piss om dom inte släpper korten.

Precis, visst tar jag gärna emot prissänkningen men jag skulle vara mer nöjd om de ökade tillverkningen istället så att man kan få tag på en.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

Haha, "Nvidia har märkt att man tappat 20 % enheter i marknadsandelar sedan de lanserade sin 3800-serie".

Istället för att analysera lite och tänka "Varför tappar vi?"
Är det för att vi inte HAR några kort ute?
Eller för att AMD är 100 kr billigare?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Sen drar ATi ner på sina lager så mkt att Nvidia tillverkar kort med endast 1 lager

HAHAHA!

Permalänk
Medlem

De måste mena att med bättre design kan tillverkarna dra ner antal lager ifrån 10 till 6. Alltså inget som kan göras i en handvänding, för då skulle ju tillverkana ha gjort det förut. Det måste väll vara aktiva lager som kostar, ett 6 lagrit kan man väll få lika ktjockt som ett 10 lagrit bara att lägga på ett lager oaktivt.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk

Men herre gud, är det bara barnungar på forum.

För det första, de lager vi talar om är ledande lager till komponenter. Som måste etsas/tillverkas var för sig och limmas ihop, de är dyra att tillverka eftersom ledarna löper i flera lager inuti kretskortet, som en kexchoklad ungefär så ni förstår.

Flera lager betyder att man kan skapa komplicerade kort, som kan sammakoppla många komponenter på liten yta. Glöm inte att inga ledare i ett lager får korsa varandra.
Det kan vara så att de kommit på ett sätt att få ihop alla ledare på 6 lager med samma prestanda, men det kan också vara så att de minskar på prestandan.
De kommer INTE vara skörare, ni kan ta med de på nästa bungyjumptävling jag lovar.

Nog om det, nu till det riktigt hopplösa med svenssons, att de inte kan lära sina ungar grejjer eftersom de själva är lite efter.

Om det kostar 70kr mer att tillverka någonting, så resonerar nån brilliant person här att det borde kosta 70kr mer att köpa det HAHA jag dör.
Herregud först har vi vinstintresse, som räknas i procent, sen har vi skatter tullavgifter samt kostnader för vinster hos importörer, grossister, återförsäljare.

Allt handlar om procent, och har ni inte börjat med det i skolan be läraren om en privatlektion.

Nu tror jag knappast de sparar 10 dollar på tillverkning per kort, det är befängt då de kompletta korten ni köper i affären, förmodligen bara kostar max 5% i tillverkningskostnad mot sin försäljningskostnad.

Hade

Permalänk
Medlem

not good, amd måste få behålla sin inkomst källa... vill ju inte se monopol :/

Permalänk
Medlem

Finns det 8800GT-kort i lager nu?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Jag hoppar bara att ATi säljer som fan. Skiter fullständigt i vilka som är "bäst". Vill ha maximal konkurrens bara...gooo you canadian leaves!!!!!

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas99
Men herre gud, är det bara barnungar på forum.

För det första, de lager vi talar om är ledande lager till komponenter. Som måste etsas/tillverkas var för sig och limmas ihop, de är dyra att tillverka eftersom ledarna löper i flera lager inuti kretskortet, som en kexchoklad ungefär så ni förstår.

Flera lager betyder att man kan skapa komplicerade kort, som kan sammakoppla många komponenter på liten yta. Glöm inte att inga ledare i ett lager får korsa varandra.
Det kan vara så att de kommit på ett sätt att få ihop alla ledare på 6 lager med samma prestanda, men det kan också vara så att de minskar på prestandan.
De kommer INTE vara skörare, ni kan ta med de på nästa bungyjumptävling jag lovar.

Nog om det, nu till det riktigt hopplösa med svenssons, att de inte kan lära sina ungar grejjer eftersom de själva är lite efter.

Om det kostar 70kr mer att tillverka någonting, så resonerar nån brilliant person här att det borde kosta 70kr mer att köpa det HAHA jag dör.
Herregud först har vi vinstintresse, som räknas i procent, sen har vi skatter tullavgifter samt kostnader för vinster hos importörer, grossister, återförsäljare.

Allt handlar om procent, och har ni inte börjat med det i skolan be läraren om en privatlektion.

Nu tror jag knappast de sparar 10 dollar på tillverkning per kort, det är befängt då de kompletta korten ni köper i affären, förmodligen bara kostar max 5% i tillverkningskostnad mot sin försäljningskostnad.

Hade

rofl, känner mig träffad, anyways, personen innan som jag snodde exemplet ifrån menade även säkert sitt exempel som ett "exempel".
tur att vi har sådana sköna och smarta gubbar som dig, inte sant? xD
thx för lektionen för övrigt, lite gott vetande det där om kretsarna xD

Permalänk
Avstängd

Jag tror at 3870xt kommer fortsätta sälja bra även om 8800GT hamnar på samma pris. varför? Jag tror Nvidia föredrar att sälja sina dyrare 8800GTS än en drös med 8800GT som inte är mycket sämre. Ett prissänkt 8800GT landar kanske på samma prisnivå som 3870 (som då förmodligen även det skulle ramla ner i pris) medan ett 8800GTS (512mb) kostar 3000:-. Tillverkningskostnaden är antagligen inte så mycket högre än 8800GT och därmed gör de förmodligen en större vinst på sina 8800GTS-kort.
Jag tror ATi kommer få vara kung i mellansegmentet ett tag till.

Andreas99:

Du behöver inte vara så jävla grinig, alla kanske inte är insatta i hur lager i ett kretskort fungerar och drar egna slutsatser när Sweclockers själva inte kan inkludera en förklaring i sin nyhet. Att gå runt och kalla folk efter, barnungar och hopplösa Svenssons är knappast ett pedagogiskt sätt att förmedla sin åsikt. Jag tycker du hade kunnat förklara utan att förolämpa vi som skrivit i tråden. Alla kan inte allt och ingen förväntar sig att alla ska kunna allt. Men bara för att du kanske är mer insatt i ämnet ger det dig inte rätt att kasta skit på andra.

Din mognadsgrad på inlägget var inte vidare hög, jag tycker det är värre att vara en grinig besserwisser än en "hopplös Svensson".

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

P1nGSviN

Nädå jag kallade svenssons efter, det är för allmänt för att kallas personligt påhopp men känner du dig träffad så.

Nej det är inte alltid man kan allt, men ibland kan man ju kunna något, eller iaf vara tyst om man kan så mycket att vet man inte gör det. Då kan man ju det iaf!

Permalänk
Proffsmoddare

Jag tycker verkligen att det är onödigt med tynre! Jag är redan rädd att ha av alla kretskort jag har i datorn. XD

Det är rätt mysigt när man ringer till den lokala datorbutiken (DataCorner i västerås) och frågar om de har några 8800gt inne och de säger att de har fem stycken.
Jag och flickvännens lillebror gick och köpte oss ett varsit.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas99
P1nGSviN

Nädå jag kallade svenssons efter, det är för allmänt för att kallas personligt påhopp men känner du dig träffad så.

Nej det är inte alltid man kan allt, men ibland kan man ju kunna något, eller iaf vara tyst om man kan så mycket att vet man inte gör det. Då kan man ju det iaf!

Undrar vem e det som e barnrumpa/svensson här !!!..... hehe .... ursäkta de som inte vet mycket. Varför tror du att forumen e till ... man fråga sig fram ... Pucko!!

Permalänk
Medlem

Kul med VM i påhoppningar.

Permalänk
Medlem

Hmm. Personligen tycker jag att 10 lager är för lite. Själv har man ju suttit och bytt defekta ytmonterade komponenter på kort med 28 lager och tillverkningskostnad på 23 000. Vågar någon gissa priset i sluthandeln? Skamligt högt tillägg kan jag lova.

Men det märks stor skillnat kan jag lova, med många lager känns korten robusta och kvalitdtskänslan blir hög. 6 lager blir tunnt och klent.

Den som gapar efter mycket förlorar hela stycket .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas99
Men herre gud, är det bara barnungar på forum.

För det första, de lager vi talar om är ledande lager till komponenter. Som måste etsas/tillverkas var för sig och limmas ihop, de är dyra att tillverka eftersom ledarna löper i flera lager inuti kretskortet, som en kexchoklad ungefär så ni förstår.

Flera lager betyder att man kan skapa komplicerade kort, som kan sammakoppla många komponenter på liten yta. Glöm inte att inga ledare i ett lager får korsa varandra.
Det kan vara så att de kommit på ett sätt att få ihop alla ledare på 6 lager med samma prestanda, men det kan också vara så att de minskar på prestandan.
De kommer INTE vara skörare, ni kan ta med de på nästa bungyjumptävling jag lovar.

Nog om det, nu till det riktigt hopplösa med svenssons, att de inte kan lära sina ungar grejjer eftersom de själva är lite efter.

Om det kostar 70kr mer att tillverka någonting, så resonerar nån brilliant person här att det borde kosta 70kr mer att köpa det HAHA jag dör.
Herregud först har vi vinstintresse, som räknas i procent, sen har vi skatter tullavgifter samt kostnader för vinster hos importörer, grossister, återförsäljare.

Allt handlar om procent, och har ni inte börjat med det i skolan be läraren om en privatlektion.

Nu tror jag knappast de sparar 10 dollar på tillverkning per kort, det är befängt då de kompletta korten ni köper i affären, förmodligen bara kostar max 5% i tillverkningskostnad mot sin försäljningskostnad.

Hade

Detta var ju faktiskt väldigt bra förklarat, men du behöver ju inte vara sarkastisk och nedlåtande. Det var väl ändå lite onödigt, det tror jag flera av oss här på SweC tycker också?:)

Permalänk

Detta ger ju nvidia framtida mojligheter till att ta tillvara sina kunders vinstmariginal for egen del. Om de kan tillverka dem billigare menas ju att Nvidia kan hoja priset pa sina komponenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Hmm. Personligen tycker jag att 10 lager är för lite. Själv har man ju suttit och bytt defekta ytmonterade komponenter på kort med 28 lager och tillverkningskostnad på 23 000. Vågar någon gissa priset i sluthandeln? Skamligt högt tillägg kan jag lova.

Men det märks stor skillnat kan jag lova, med många lager känns korten robusta och kvalitdtskänslan blir hög. 6 lager blir tunnt och klent.

Den som gapar efter mycket förlorar hela stycket .

Asså som nånt idigare sa så avspeglar ju itne anntalet lager kortets tjocklek. Skulle jag köpa ett enlagers PCB på elfa så är det ju inte 0.1mm tjockt utan oftast 1.2mm likaså om det är två lagers.

har man 10 lager är varge lager tunnare än motsvarande 6 lagers. Korten måste ju ändå uppfylal vissa dimensioner och expansionskort har en viss dimension annars skulle ju skiten helt enkelt glappa eller vara för tjock å inte passa expansionsporten så som PCI-E tex.

Fler lager kostar mer pengar så färre lager ger billigare kort och jag ser igen direckt nackdel.
Fler lager kommer ju till ju mer avancerade komponenter du släger på som kräver fler ledare.

Det var samma köt när nvidia släppte 5900 och 6800 korten då dom krävde upp till 12 lager PCB medans ATI använde typ 8st vill jag minnas å då var alla så nöjda att ATI hade billigast PCB å snabbast kort osv osv.

I slutändan spelar det i gen roll kortet har ju samma GPU och minne och bör prestera det samma så blir det billigare så är det ju bara bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Finns det 8800GT-kort i lager nu?

Jaaa, men snart bara i sex lager ^^

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aztro_dj
Undrar vem e det som e barnrumpa/svensson här !!!..... hehe .... ursäkta de som inte vet mycket. Varför tror du att forumen e till ... man fråga sig fram ... Pucko!!

För det första är ditt inlägg ett större påhopp än andreas99 ens kommer i närheten av. Förutom det är det så att inte en enda av de personerna som postade tidigare ens ämnade att fråga. De skrev klart och tydligt att de tyckte 10 lager var bättre för att korten blir tjockare. Det är inte att fråga på ett forum, det är helt enkelt att sprida okunskap.. Klart man blir irriterad när folk klagar på saker när de själva inte har den minsta aning om vad det är egentligen.

Skulle du inte bli irriterad att i en tråd om hårddiskars nya större storlekar tjafsas det bara hejvilt om att de minsann redan tar upp nog mycket plats i datorn, och att man bör behålla den mindre storleken för att man ska få plats med grafikkortet utan att göra chassiet större? I andreas99:es ögon ser antagligen detta lika dumt ut. Klart kortet måste vara lika tjockt för att passa i pci-e-kortplatsen.

Nu är jag inte påläst på det hela och visst kan jag ha fel, men nu verkar det som att andreas99 är säker på sin sak och jag förstår att han blir irriterad. Okunskap finns det nog av här utan att det hela tiden dyker upp poster som skriver fullständiga felaktigheter som sanningar. Titta bara på inlägget direkt efter andreas99...

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av pa1983*text*[QUOTE]

Givetvis beror det på vilken slags PCB den är, men idag påverkar antal lager tjockleken utöver standard. Och med 6 lager blir kortet lika tjockt som 10 men är inte ihoppressat lika hårt enkelt sagt. Sanningen är faktiskt att kortet kommer att bli klenare, men inte tunnare.

Om man förbättrar kortets design och layout kan man skära ner 10 lager till 6 utan prestandaförlust eller behov att plocka bort onödiga komponenter. Men en tung tredjepartskylare kan knäcka kortet i värsta fall.

Permalänk
Medlem

Steg 1 kanske skulle vara att se till att öka produktionstakten. Nu är ju 8800GT korten slut ta mig fan överallt, hela tiden.

Något säger mig att dom skulle öka vinsten mer genom att tillse efterfrågan snarare än att börja fippla med 10 eller 6 lager på pcb't :/

Billigare kort är givetvis jättebra, men så länge det inte finns några i lager är det mest ett luftslott.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Jaaa, men snart bara i sex lager ^^

Haha, skön den

Ni som småtjafsar i tråden, skärp er nu. Det blir så tråkigt att läsa när diskussionen innefattar "påhopp".

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

såg på netshop.se att dom hade många albatron 8800gt512 i lager (100+) för 2249 kr inkl frakt vid kortbetalning
men jag har aldrig handlat där,är det nån som har köpt där förut?
allt stod visserligen på norska men ja hoppas det är svenska kronor dom menar (.se)

Edit:var ett foxconn inte albatron

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]