Permalänk
Medlem

CPU för kraftfull Excel dator?

Hej!

Jag tittar på att bygga en dator för att ta fram statistik i excel genom att köra VB script. Det är mycket data som bearbetas då det rör sig om operatiner som på en gammal Intel celeron mobile tar minst 40 timmar.

Vilka av marknadens processorer är mest lämpad för excel användande? Går de även att använda i konfigurationer av flera CPU'er samtidigt?
Lönar det sig att skaffa minnen med låga latenser för att öka hastigheten
i excel?

En del av er ifrågasätter säkert varför detta då görs i excel och inte databaser osv. men excel är det jag kan så därför vill jag gärna fortsätta med det så långt det är möjligt.

Tack för alla råd på förhand!

Mvh
Anders

Permalänk
Avstängd

Re: CPU för kraftfull Excel dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av And-s
Jag tittar på att bygga en dator för att ta fram statistik i excel genom att köra VB script. Det är mycket data som bearbetas då det rör sig om operatiner som på en gammal Intel celeron mobile tar minst 40 timmar.

Det låter som det är något annat än själva processorn som är flaskhalsen. Är det väldigt stora excelark? Då kan det möjligen vara ide och köpa större minne eller något i den stilen, är minnet på datan så litet att arket inte får plats i minnet utan måste läsa mot disken.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Hej!

Datorn är en intel centrino duo med 2 gb ram och ej en celeron som jag först trodde (datorn står hos en kompis då vi båda grejar med detta lilla projekt).

Kan dubbla inte Xeon quad vara något för detta ändamålet?

Mvh
Anders

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inte svära på det, men jag är rätt säker på att flera kärnor inte hjälper i detta fallet då programmet antagligen inte är flertrådat.

Det som jag skulle börja med är att försöka optimera programmet, det borde finnas något som går att göra åt det för att få upp prestandan.

Alternativet är att försöka åstadkomma samma sak fast med ett snabbare och effektivare programmeringsspråk. Vad är det för statistik som ska tas fram och hur mycket källdata rör det sig om?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||