Solid State-disk (SSD) - Diskutera framtiden och utvecklingen!

Permalänk
Avstängd

Komplett har släppt MTRON diskar nu! men snuskigt dyra! 11500 för 64 gb!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344366

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

2800 för 16gb.

ssd kostar mer och är snabb.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
2800 för 16gb.

ssd kostar mer och är snabb.

2800 för vilken ssd?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
2800 för vilken ssd?

Förmodligen 2,5" MTRON SSD MOBI 3000 16GB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
Förmodligen 2,5" MTRON SSD MOBI 3000 16GB.

vad är skillnaden på den du nämde och MTRON SSD Pro 7000 Series 2.5" 16GB?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
vad är skillnaden på den du nämde och MTRON SSD Pro 7000 Series 2.5" 16GB?

PRO versionen är för servrar ("industriellt bruk") och MOBI versionen är för desktop ("vanligt bruk"). PRO versionen har ngt högre läshastighet (120MB/s vs 100MB/s). PRO versionen har oxå längre garanti (5 år vs 3 år).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
PRO versionen är för servrar ("industriellt bruk") och MOBI versionen är för desktop ("vanligt bruk"). PRO versionen har ngt högre läshastighet (120MB/s vs 100MB/s). PRO versionen har oxå längre garanti (5 år vs 3 år).

Priset skiljer sig också ganska markant med tanke på att skillnaderna är så pass små.

Nu har de fått in dem till lager på Komplett också Första stora steget för SSD är taget!

Permalänk
Medlem

Så ungefär hur stor är skillnaden mellan en mekanisk hårddisk och en SSD i praktiken?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Så ungefär hur stor är skillnaden mellan en mekanisk hårddisk och en SSD i praktiken?

märkbar.
boot 10s ssd, 23 sek raptor.
130%
i vanliga applikationer samt spelbanor sekunder snabbare.

klart märkbart i användning.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

Tror inte det kommer slå så där jättehårt på några år än. Diskarna är, med dagens mått mätt, allt för små. Att de inte säljer tillräckligt i volym kommer, om jag får spekulera, hålla tillbaka utvecklingen och där med hålls också priserna uppe.

Permalänk
Medlem

Bra att de finns i affärer... Dock är priset ganska högt.. Så fort de går ner till kanske 3k för 64gig varianten blir det ett garanterad köp !!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Tror inte det kommer slå så där jättehårt på några år än. Diskarna är, med dagens mått mätt, allt för små. Att de inte säljer tillräckligt i volym kommer, om jag får spekulera, hålla tillbaka utvecklingen och där med hålls också priserna uppe.

När man prövat att köra med en SSD skulle jag tro de säljer som smör.
även till dagens priser.
Hade jag råd, köpte jag en 32gb idag heh

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Fick just reda på att min HD hade två sektorer som inte verkar gå att laga, och att jag därför inte kan partitionera:(

GE MIG SSD!

Permalänk
Medlem

Men hur är det med "förslitningen" på en SSD? Visst, det kanske finns algoritmer som gör att t.ex växlingsfilen inte skrivs till samma ställe hela tiden. Men det måste ju ändå finnas en gräns för hur länge dom orkar med. Visst, dom är högst sannoligt mycket pålitligare än vanliga hårddiskar, men frågan är ju hur det är med livslängden i jämförelse. Någon som har en uppfattning om det? Skulle vara intressant att veta..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Men hur är det med "förslitningen" på en SSD? Visst, det kanske finns algoritmer som gör att t.ex växlingsfilen inte skrivs till samma ställe hela tiden. Men det måste ju ändå finnas en gräns för hur länge dom orkar med. Visst, dom är högst sannoligt mycket pålitligare än vanliga hårddiskar, men frågan är ju hur det är med livslängden i jämförelse. Någon som har en uppfattning om det? Skulle vara intressant att veta..

Samsung säger ju att deras skall ha en MTBF på 2 miljoner timmar, huruvida mycket skrivningar per timma dom räknar med vetitusan.

Vad är den snabbaste SSD konfigurationen man kan göra på en spelmaskin?

4st i Raid 5? Raid 0?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Samsung säger ju att deras skall ha en MTBF på 2 miljoner timmar, huruvida mycket skrivningar per timma dom räknar med vetitusan.

Vad är den snabbaste SSD konfigurationen man kan göra på en spelmaskin?

4st i Raid 5? Raid 0?

Tyvärr anger tillverkarna bara hur länge en SSD håller om man fyller disken fullt ut, rensar den, fyller den igjen, rensar, fyller den osv osv. T.ex. har Mtron siffror som visar att disken håller i 85 år om man fyller disken 3 ggr/dag. Några vettiga siffror är dock svårare att få tag på, tillverkarnas siffror säger nämligen inget om hur länge disken kommer att hålla med normal användning, för det skulle man behöva veta lite mer detaljerat hur wear-leveling algoritmerna ser ut, men tekniken är så pass ny så att tillverkarna klassar specifikationerna som företagshemligheter, så det är svårt att få tag på några siffror som man kan använda för att beräkna faktisk livslängd. Personligen tror jag inte att det är några problem att köra med en SSD men tills dess att folk börjar köpa/använda SSD i vanliga datorer får man nog ge sig tåls med tillverkarens sifror.

Raid 0 borde ge mest prestanda. Skillnaden mellan Raid 0 och Raid 5 är att Raid 5 beräknar en extra checksum siffra när du läser/skriver från/till disken, ngt som tar lite tid och därför borde sänka prestandan. SSD ska redan från början ha checksum inbyggt i disken så det borde inte ge extra säkerhet.

Hur snabbt du kan få det beror på hur många SATA-portar du har, Mtron's diskar skalar med antalet diskar så om du verkligen skulle vilja skulle du kunna använda alla dina portar för att på så sätt få maximal prestanda (säger dock inte att du kommer se någon märkbar skillnad utöver den första disken i normal användning). Ta en titt på http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/ där man testat 9 stycken Mtron's diskar i Raid-0.

Permalänk

Siffror från tillverkarna:

Seagete (7200.11):

MTBF: 750000
Sannolikhet för bitfel: 10E-14

MTRON (MSD 7000):

MTBF: 1000000
Sannolikhet för bitfel: 10E-21

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
Siffror från tillverkarna:

Seagete (7200.11):

MTBF: 750000
Sannolikhet för bitfel: 10E-14

MTRON (MSD 7000):

MTBF: 1000000
Sannolikhet för bitfel: 10E-21

...vilket innebär att..?

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
...vilket innebär att..?

...att du skolkade från mattelektionerna. Ivfsh, MTRON utlovar mycket bättre hållbarhet än Seagate.

Permalänk
Medlem

Är nog mer så att jag inte förstår det där med MTBF och 10E-14/21 skiten. Men men. Tack för svaret i alla fall:)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Vila i frid

Googla på MTBF. Man accelererar åldrandet vid tester i fabrik under utvecklingsfasen och gör en uppskattning på hur länge disken i genomsnitt kommer att hålla, dvs det är ingen exakt vetenskap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Googla på MTBF. Man accelererar åldrandet vid tester i fabrik under utvecklingsfasen och gör en uppskattning på hur länge disken i genomsnitt kommer att hålla, dvs det är ingen exakt vetenskap.

Googla på MTBF.
MTBF är ingen siffra på hur länge någon disk förväntas hålla.

Citat:

MTBF is a constant source of confusion. Empirically, if MTBF was well understood and easily communicated, then Morgenstern wouldn't need to write articles about it. MTBF is a summary metric, which hides many important details. For example, data collected for the years 1996-1998 in the US showed that the annual death rate for children aged 5-14 was 20.8 per 100,000 resident population. This shows an average failure rate of 0.0208% per year. Thus, the MTBF for children aged 5-14 in the US is approximately 4,807 years. Clearly, no human child could be expected to live 5,000 years. Similarly, if a vendor says that the disk MTBF is 1 Million hours (114 years), you cannot expect a disk to last that long.

http://news.speeple.com/blogs.sun.com/2007/09/12/using-mtbf-a...

Visst, man kan jämföra MTBFs mellan olika tillverkare:

Citat:

When is MTBF useful? IMHO, the problems with MTBF for determining service rates are not a good reason for tossing it out entirely. MTBF (or AFR) is often the only reliability metric which is available for hardware from a wide variety of vendors. But rather than worrying about the magnitude of the number, examine the relative relationships between the parts. For example, if you need a disk drive and one model has a data-sheet MTBF of 1 Million hours and another has a data-sheet MTBF of 1.6 Million hours, it is very likely that the 1.6 Million hour drive will be more reliable than the 1 Million hour drive.

Från samma artikel.

Men nu jämför vi inte olika hårddiskar utan olika tekniker. De SSD-diskar vi pratar om här påverkas i extremt mycket större grad av användningen än vad normala diskar gör. De flesta analyser som jag sett förutsätter att wear-algoritmerna är helt perfekta (känns ungefär lika troligt som att komma undan med att ignorera luftmotståndet när man tillverkar flygplan) - jag skulle inte bli förvånad om tillverkarna resonerar likadant. Vilket är logiskt, av stycket ovan så förstår väl vem som helst vad de har att vinna på det.

Problemet är att sådana förhållanden inte säger ett skit i slutändan och vad som avgör hur bra de håller beror mycket på användningsområde och hur dessa wear-algoritmer fungerar. Vilket diskuterats en hel del i den här tråden.

Sammanfattat kan man väl säga att tillverkarna sitter inne med all information om hur bra/dåliga dessa diskar är och vi användare sitter sen inne med användningsområdena (som kanske inte är de som tillverkaren tänkte fram).
Vi har ett generellt problem med tekniken, tillverkarna påstår sig ha fixat det men säger inte hur. Ska vi tro på det?
Troligtvis ligger sanningen någonstans emellan värdelös och perfekt. Men vart ligger den?
Vad gäller vanligt flash-minne ser man helt klart tillverkare som snålat såpass att de är helt värdelösa (ja, de duger inte ens till att vara ett flash-minne till tant-agda). Jag betvivlar inte kvalitén på de industriinriktade enheterna, men å andra sidan är jag inte särskilt sugen på att betala tiotusentals alternativt hundratusentals kronor på en SSD disk.

Att tillverkarna snålar och gör budgetversioner som är mindre tåliga för oss dödliga än deras motsvarigheter för industrin känns självklart. Frågan är vart de drar gränsen, tar de smällan att entusiasterna (en försvinnande liten del) råkar ut för problem ibland för att dra ner priset på alla enheter?

Jag tar bristen på information med oro. Det är ny teknik (nåja, i ny utformning i alla fall), området är inte alls beprövat (i den här skalan) - prispressen är enorm - de faktorerna underlättar inte direkt för kvalitétänket

Jag suktar efter den dagen jag sätter en SSD disk i min laptop (senast nästa år skulle jag gissa), men jag är inte alls övertygad vad gäller livslängden.

Permalänk
Medlem

echo: Ser du inte själv hur fel uträkningen för barnen är?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Tittade inte särskilt noga på den men verkar ju som de bara tar barnens (5-14) dödsfall mot hela befolkningens storlek - eller om det är underförstått.
Har jag missat något annat skyller jag på att jag är way-past-my-bedtime och ska natta ASAP.

edit:
Tänkte nog inte klart igår kväll. Men det enda "felet" jag ser med uträkningen är att det är ett väldigt udda exempel. Först att man bara kollar på 4-15 år, sen är det säkert olika hur man ser till nertiden relaterat till någons död och tiden det tar att ersätta denna (låter hemskt, men MTBF var väl kanske inte tänkt att användas på människor ), men i sammanhanget känns det försumbart. Att det är ett lita udda exempel var antagligen bara för att överdriva.

Poängen kvarstår dock även om exemplet skulle vara felaktigt.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om prisutvecklingen på 64 GB SSD:s? Hur fort går det så här i början av utvecklingen? Om vi antar att priset är 100% nu. Vad är priset:
- om 3 månader?
- om 6 månader?
- om ett år?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHertz
Vad tror ni om prisutvecklingen på 64 GB SSD:s? Hur fort går det så här i början av utvecklingen? Om vi antar att priset är 100% nu. Vad är priset:
- om 3 månader?
- om 6 månader?
- om ett år?

Priset har i snitt gått ned med ca 30% per år.
Nu i år skulle jag tro på kanske 50%.
dvs vad som kostar 4200kr idag för 32gb kommer att kosta hälften om 1 år.

Beror på hur många som kommer ut med ssd diskar, om det blir priskrig etc..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Vila i frid

Nu är det läge att köpa 2 st 2.5" 16GB Mobi och raid0'a - men hur fanken får man in dem i en 3.5" bay? Hittar inga adaptrar... nån som vet någon? Och nej, komplett säljer inte 16GB Mobi i 3.5", tyvärr.

Permalänk
Avstängd

de har inga delar så, limma fast dem?

Borde finnas adaptrar till dem dock.
Låt oss höra din upplevelse med dem senare

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Riktigt jobbigt att söka på :\
Hittade denna men med denna får man med en adapter också, lite onödigt men priset var ju inte alltför farligt i alla fall (nåja, sett till vad du efterfrågar så är det väl inte direkt något kap, bästa jag lyckades hitta i alla fall).
http://www.webhallen.com/prod.php?id=66429

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Nu är det läge att köpa 2 st 2.5" 16GB Mobi och raid0'a - men hur fanken får man in dem i en 3.5" bay? Hittar inga adaptrar... nån som vet någon? Och nej, komplett säljer inte 16GB Mobi i 3.5", tyvärr.

Är i lite av samma sits som du, skulle helst ha en 2,5" till 3,5" adapter som gick att använda i en hot swap bay dessutom... Hittar du någon sådan får du gärna säga till... Du kommer sannolikt inte bli besviken på prestandan iaf, dessa diskar är verkligen trevliga!