Installera Windows XP med ett USB-minne

Permalänk
Medlem

Highlaj, det är precis det jag undrar högre upp. Det vore schysst om någon Swecare satt inne med kunskapen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Blir att göra så på min framtida EEE PC tror jag

Permalänk

Hehe, så skulle jag ha gjort på min EEE PC om jag inte haft en extern dvd läsare.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk

Går det snabbare att installera från en usb-sticka ? eller cdrom är snabbare ?

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Okej.

Är det lagligt att göra så här? På XP skivan står det ju att den inte får kopieras osv.

Det är inte skivan i sig man betalar för när man köper XP, utan licensen att få köra det. I Sverige är det i alla fall tillåtet med säkerhetskopior av originalen, däremot verkar dom gilla att förhindra den rätten i USA och andra länder.

Tror till och med det står nåt i stil med "Du får inte kopiera denna skiva, men lokala lagar gäller över detta", eller nåt sånt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Hur fungerar detta med raid drivers och liknande som kräver en floppy disk med drivrutiner?
Emulerar den en floppy disk som Xp installationen kan läsa ifrån?

Permalänk

...Redan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
...Redan?

hurså?

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Medlem

När man bootar ifrån en USB sticka, hur ser möjligheterna att köra USB 2.0? för annars borde det gå rätt segt att installera om den enbart kommer upp i 1.0 överföringshastighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Hur fungerar detta med raid drivers och liknande som kräver en floppy disk med drivrutiner?
Emulerar den en floppy disk som Xp installationen kan läsa ifrån?

Japp, undrar också detta. Det vore guld att kunna installera från ett minne med allting "klart", förutsett att det går smidigare än CD förstås.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

mkt bra, har letat efter en sån här lätt guide men endast hittat otroligt knepiga och invecklade guider.
hoppas ni gör en uppföljare med windows vista sen!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
När man bootar ifrån en USB sticka, hur ser möjligheterna att köra USB 2.0? för annars borde det gå rätt segt att installera om den enbart kommer upp i 1.0 överföringshastighet.

Om du sitter på en USB 2.0 (highspeed) port så vore enda begränsningen biosen skulle jag tro vilket betyder att det nog finns moderkort som har antingen det ena och/eller det andra.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Japp, undrar också detta. Det vore guld att kunna installera från ett minne med allting "klart", förutsett att det går smidigare än CD förstås.

Det kan du;
http://www.nliteos.com/

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk

Den som kan lista ut hur man gör en clean install av Vista från boot med ett usb-minne utan optisk enhet inkopplad är jag för evigt tacksam. Får alltid upp att CD/DVD saknas i början av installen.

Permalänk
Medlem

Trevligt, jag köpde en 2Gb usb-sticka för just denna grej men inte kommigt runt att fixa den (kör bara xp på laptopen och den behöver inte installeras om atm).

En uppföljande guide om hur man gör detta med Vista vore great.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Hur får man detta att fungera med en modifierad version av xp?

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem

Det roliga är att jag frågade i fredas i sweclockers IRC kanal efter just detta om någon visste hur man skulle göra.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

Hursomhelst, datorn jag vill lägga in Windows på har _ingen_ CD-ROM och bara EN icke bootbar USB-bort(en ultraportable från förra seklet, med bra och skarp skärm och som duger perfekt som surfburk och bara väger ca.1Kg). Eftersom den låg i grovsoprummet och var gratis så är det inte aktuellt att spendera pengar på den och som sagt, Linux fungerar perfekt på den men lite krångligt att få igång WiFi.

Om det finns ett nätverkskort med stöd för PXE boot så kan du ju lösa det den vägen.

Permalänk
Medlem

TA BORT DENNA JÄVLA ARTIKELN! DNE BRYTER OM MICROSOFTS LAGAR!! DET ÄR FÖRBJUDET ATT HA SÅNT HÄR! ALLT SKA VARA PÅ CD SKIVA ENLIGT MICROSOFT!!!!!!!

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
TA BORT DENNA JÄVLA ARTIKELN! DNE BRYTER OM MICROSOFTS LAGAR!! DET ÄR FÖRBJUDET ATT HA SÅNT HÄR! ALLT SKA VARA PÅ CD SKIVA ENLIGT MICROSOFT!!!!!!!

Oj, lugna ner dig lite. Man betalar ju ändå för licensen?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3 | Intel E8400 3.0Ghz | 4x1GB Crucial BallistiX PC6400 | Leadtek 8800GT | WD 500GB | Vista Ultimate x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
TA BORT DENNA JÄVLA ARTIKELN! DNE BRYTER OM MICROSOFTS LAGAR!! DET ÄR FÖRBJUDET ATT HA SÅNT HÄR! ALLT SKA VARA PÅ CD SKIVA ENLIGT MICROSOFT!!!!!!!

För det första, Microsoft skriver inga lagar. Möjligen mutar de någon annan till att göra det, men de skriver dem inte själva.

För det andra, det här är egenligen inte konstigare än installation över nätverk vilket Microsoft har verktyg för.

För det tredje, Microsoft levererar även sina operativsystem som en imagefile om man har tillgång till dem via MSDN.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Men, frågan är hur man gör om man har en dator med USB som _inte_ kan boota från USB???

Jag har en sån, med Linux är det enkelt, det är bara att boota från floppy med en sk USB-image så laddar floppyn alla operativ-filerna från USBn.

Men, om man som jag vill utnyttja en befintlig WiFi-adapter = inte köpa nytt= sånt kostar pengar, så måste jag nästan köra Windows XP eftersom det inte finns drivrutiner för Linux för den aktuella pccard-adaptern. Visst, det går säkert i Linux ändå, om man kompilerar en egen kernel-module från nån generisk drivrutin för det chipsetet som man kan gissa sitter i adaptern. Men det är i princip lika krångligt som att installera XP via USB, minst.

Så frågan är: hur gör jag, för visst måste det gå att överlista XP på något sätt????

Är du säker på det?
Välj i BIOS vilken hårddisk som ska boota först (nånstans i BIOS) du måste ha USB pinnen isatt i datorn för att du ska kunna välja den som första hårddisk. Använd detta program för att formatera och installera sysfilerna från C:\ till USB pinnen. http://www.bootdisk.com/plan30/hpflash1.zip. Det tog ett tag innan jag kom på hur jag skulle få mitt USB minne att starta först, men nu funkar det

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Tryck [Windowstangent] & [R], skriv "cmd" tryck [enter]

diskpart
list disk (notera USB-stickans nummer)
select disk X (X=USB-stickans nummer)
clean
create partition primary
select partition 1
active
format fs=fat32
assign
exit

xcopy X:\*.* /s/e/f Y:\ (X=Källenhet/katalog, Y=USB-stickans enhetsangivelse, exempelvis: xcopy d:\*.* /s/e/f e:\)

Boota ifrån USB-stickan...

Fungerat klockrent på mina datorer.

Känner till detta, men finns det nåt sätt att få det att funka även utan optisk enhet installerad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
För det första, Microsoft skriver inga lagar. Möjligen mutar de någon annan till att göra det, men de skriver dem inte själva.

För det andra, det här är egenligen inte konstigare än installation över nätverk vilket Microsoft har verktyg för.

För det tredje, Microsoft levererar även sina operativsystem som en imagefile om man har tillgång till dem via MSDN.

Sarkasm

Du

Permalänk
Medlem

Är det någon som har provat detta. Har följt guiden men jag får fel meddelande efter att den har kört färdigt alternativ 2 (TXT) någon som vet vad detta kan bero på.

Visa signatur

Hawaii

Permalänk
Medlem

Såg något liknande hos MacWold nyss. Slump?

Visa signatur

• XP2100+@11x200|H2O|Abit NF7-S 1.2 • 3500+|MSI K8N Neo4|Gainward 7600GT|Antec P160
• Acer Aspire 5024WLMi
• Opteron165@260x9|MSI K8N Neo2 Pl|X1950Pro
Cancer, nej tack!

Permalänk
Medlem

Gör en liknande guide för installation via nätverk också!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
För det första, Microsoft skriver inga lagar. Möjligen mutar de någon annan till att göra det, men de skriver dem inte själva.

För det andra, det här är egenligen inte konstigare än installation över nätverk vilket Microsoft har verktyg för.

För det tredje, Microsoft levererar även sina operativsystem som en imagefile om man har tillgång till dem via MSDN.

Ja det är helt rätt att så länge man äger licensen så får man installera den på vilket sätt man vill. Däremot så är versioner man laddar ner från MSDN / Technet inga riktiga versioner (finns dolda begränsningar i dem) och får inte används i skarp miljö, utan mer tänkt för labb.
Microsoft har dock kommit ganska långt i sitt nya sätt att dustribuera programvaran istället för att endast ge ut den på skivor. Om man har någon form av licensavtal (t ex Open License) kan man numera ladda ner fullständiga versioner av Windows Server och Office vilket verkligen är ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Fint med guider på sweclockers

Hur ser filträdet ut? Är det precis som på en Win XP skiva med katalogerna i386, support etc direkt på root? Eller i en mapp som heter Win XP?

Caterham Alla datorer kanske inte har tillgång till ghostning om ens nätverk. Och vad gör dom en dator varken har NIC eller optisk enhet?

Då ghostar man heltenkelt datorn från ett usb minne, piece of cake

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte installera Vista från en partition på hårddisken.
Hårddisken är på 120GB och jag tänkte göra en FAT32-partition på 20GB för Vistas installationsfiler.

Fungerar det om jag helt enkelt formaterar via Disk Management i XP?
Måste jag sätta partitionen som active eller assigna den något sätt?

Något annat jag bör tänka på?

edit: Det står att man ska göra på det här viset om man kör USB-sticka:

# diskpart
# select disk 1 (kolla disk list först)
# clean
# create partition primary
# select partition 1
# active
# format fs=fat32
# assign
# exit

Problemet är att då formateras hela hårddisken, hur gör jag på samma sätt fast en NTFS-partition på 100GB och resten som ovan?

edit: Löste det genom att avsluta med size=10000, men jag kan inte använda taggen "format" av någon anledning...