Installera Windows XP med ett USB-minne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
På XP skivan står det ju att den inte får kopieras osv.

Nä, det gör det inte..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Kan man följa denna guiden men när man ska kopiera xp filerna från skivan osv istället kopiera bios filer om man vill flasha ett moderkort ?

Permalänk

Temporary Virtual Drive T: Created
TEMPDRIVE T: Not Formatted - Program will be Ended
Existing Virtual Drives if any are Closed

hur löser man det?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Lagligt och lagligt? Ni ska väll börja påstå att vista är bra också ?

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk

Tackar för en bra artikel Keep up the good work!

Jag bestämde mig för att testa, men har stött på lite problem.
Jag har ingen aning om hur jag använder "CMD".
Så när jag kom till steg 3 så tog det stopp. När jag ska förflytta mig till den plats där "bootsect" finns ( i mitt fall blir sökvägen "I:\usb_os\bootsect") så gör jag ngt fel.

"cd följt av sökvägen" borde bli ungefär såhär: "cdI:\usb_os\bootsect". men tydligen gör jag inte rätt.

Ngn som direkt ser vad jag gör för fel??

Tacksam för all hälp jag kan få:D hoppas jag inte är allt för mkt offtopic.

Permalänk

"cd I:\usb_os\bootsect".

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
"cd I:\usb_os\bootsect".

Tack!

Går ändå inte, fast jag skriver exakt det du har skrivit, har testat både med och utan ( " " ).

Permalänk

utan punkten med?, testa med /

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Testar det med fast utan resultat.

Permalänk

döp om mapen o ta bort _ , te,x läg bootsect mappen direckt på c

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
Temporary Virtual Drive T: Created
TEMPDRIVE T: Not Formatted - Program will be Ended
Existing Virtual Drives if any are Closed

hur löser man det?

Samma problem här....

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

fixade mit problem, ska bara fundera ut hur jag gjorde

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Får inte in bootfont.bin - är det en nödvändig fil?

Permalänk
Medlem

FYI, Min usb ligger på enheten D:

Jag körde igång usb_prep8.cmd och den formaterade min usb korrekt på enhet d. Sen står det att jag ska köra 3:an nedan, dvs change target, det är där det felar. Är det någon som har någon aning?

Program - usb_prep8.cmd - 01 dec 2007 - Date = 2008-03-06 10:27:59

Prepares Windows XP LocalSource for Copy to USB-Drive:

0) Change Type of USB-Drive, currently [USB-stick]

1) Change XP Setup Source Path, currently []

2) Change Virtual TempDrive, currently [T:]

3) Change Target USB-Drive Letter, currently []

4) Make New Tempimage with XP LocalSource and Copy to USB-Drive

5) Use Existing Tempimage with XP LocalSource and Copy to USB-Drive

F) Change Log File - Simple OR Extended, currently [Simple]

Q) Quit

Enter your choice: 3

Please give Target USB-Drive Letter e.g type U

Enter Target USB-Drive Letter: D

***** D: is not a valid Drive *****

Press any key to continue . . .

UPPDATERING
Jag kom runt problemet. Jag ändrade enhets bokstaven på min usb då kom jag runt det.

Permalänk
Medlem

Okej, jag kan bara inte få till detta. Har försökt ett tiotal gånger men har kommit så långt som när man ska trycka 4 och sen enter.

Det står att den inte hittar någon Temp drive driver (?) och processen avslutas. Är det så illa att detta inte går att göra om man sitter på Vista? eller vad kan felet vara?

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem

Går det att göra på samma sätt med ett SD-kort eller en digitalkamera som usb-enhet? Någon som har provat?

Tacksam för svar.

//PP

Permalänk
Medlem

Jag får det inte att fungera, hittar ingen tempdrive :S

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Fick ett lite oväntat fel när den ska parsa DOSNET.INF.

FIND: Windows NT: No such file or directory
FIND: invalid predicate `’

Problemet var att jag hade installerat WinAVR som kom med en egen äldre version av find och även lade till sig själv först i pathen. Kan vara bra att veta.

Permalänk
Medlem

Får inte det att fungera efter först a TXT logon.

Vid första gången väljer jag TXT baserat och kommer då in i vanliga Bluescreen installationen för windows xp. Efter att hårddisken har formateras och kopierat över filer så ska datorn startas om och det här är det stoppar.

Jag väljer att starta med USB minnet igen, väljer grafisk baserat läge och antingen konfigurations fel eller hal.dll saknas felet dyker upp, fastän jag har valt att starta med usb ALLA gånger.

Permalänk
Medlem

För er som tjafsar o undrar om det är "lagligt" eller inte..

Så hjälper faktiskt till och med Microsoft till om du vill boota från usb minne

Länk : http://www.microsoft.com/whdc/archive/usb-boot.mspx

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Medlem

det här verkar fungera utmärkt på min nc4000 med ett cruzer 2gb minne. Däremot fungerar inte nyckeln under datorn, men det måste bero på att jag installerar med fel windowsversion? (Alltså, det står xp pro under och jag installerar xp pro, så dum e jag inte.) Men är det för att jag försökte med en skiva med sp2?

Permalänk
Medlem

jag har använt nlite för att göra min XP installation så liten som möjligt, probelemt är att i usb_prep8 så kan jag inte göra alternativ nr 1. den säger "error does not contain windows xp source files" vilket den gör men kanske inte just DE filer dehär programet behöver. hur kan man då gå runt detta?

EDIT: jag löste det, man ska behålla Components=>Operating System Options=>Manual Install and Upgrade och INTE klicka in den i själva nLite.

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

jag har bara usb-fdd usb-zip usb-cdrom och usb-hdd vilken ska man andvända? går det ed 64 bits också? för det står inom paranteser 32... ???

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840

Permalänk
Medlem

måste det vara windows xp ?, blir det någon skillnad om jag kör tex windows 2003 server ?. Har fått error alla gånger.

Visa signatur

: i7 950 @ 4,2Ghz | 1,296V : 12 GB @ 1600MHz : x58a-Ud3r Rev 2.0 (FE) : 470 GTX @ 880/1760/1800 | 1,212V : OCZ 700W : Cooling - 360 rad, Zalman reserator 1 plus :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEX-GTR
jag har använt nlite för att göra min XP installation så liten som möjligt, probelemt är att i usb_prep8 så kan jag inte göra alternativ nr 1. den säger "error does not contain windows xp source files" vilket den gör men kanske inte just DE filer dehär programet behöver. hur kan man då gå runt detta?

EDIT: jag löste det, man ska behålla Components=>Operating System Options=>Manual Install and Upgrade och INTE klicka in den i själva nLite.

jag fick också "Error doses not contain windowx xp source files" tills jag fatta att jag kunde starta deamon tools och mounta Xp och sen välja xp den vägen då funka det.

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem

hejsan nice tut men asså skulle instalera detta på min asusu eee 701 men det funakde inte fick upp felmedelande hal.ddl finns inte när jag gör gui och sen om jag bara stratar datorn så saknar den NTLDR..

följde alla steg instalerade först txt instalerade sen startade den om sen tog jag samma igen fast gui men då säger den hal.ddl sakans direkt... tästade med attt usbn var 1st hårdisk och boot och bara boot tryckte esc ibörgan och bototade dirket men inget har hjälpt.
vad är felet? snälla hjälp!

undrar också bara har en liten bit av hårddisken som står att den är bios nått ska man också ta bort den? när man instalerar om?

Permalänk
Medlem

vad för fel när det står "No USB Disks Found!" i PetoUSB?

Permalänk
Medlem

Har försökt få denna guide att funka för att installera xp på min nya Asus eee 900 utan lycka =( nån som lyckats ller vet hur man gör? Får det "klassiska" biosinfo.inf - felmeddelandet under uppstart med stickan i =(

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man använder ett dyrare minne med bättre överföringshastigheter kommer installationen att gå fortare. Om man planerar att göra det till en vana att installera Windows med ett USB-minne kan det alltså vara en idé att investera i ett lite dyrare USB-minne med bättre prestanda.

Jag trodde alla USB 2.0 hade samma överföringshastighet dvs upp till 480MBit.?!

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag trodde alla USB 2.0 hade samma överföringshastighet dvs upp till 480MBit.?!

Gränssnittet klarar av 480 MBit, sen är det en helt annat sak om minnesstickan klarar av den höga hastigheten. Jämför nätverkskort och nätverkskabel.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015