Permalänk

Comodo 3

Hej, snabb fråga bara. Installerade precis Comodo 3 och jag måste tilllåta olika program hela tiden. ex (Bla bla försöker använda ?. - Tilllåt/neka).
Hur stänger jag av den funktionen? Om det nu går...

Tack

Permalänk
Medlem

du avinstallerar comodo 3 och installerar om genom att välja att bara installera brandväggen. När man bara trycker på nästa (utan att läsa vad som står) så installeras något ytterligare litet program som gör allt det där jobbiga.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
du avinstallerar comodo 3 och installerar om genom att välja att bara installera brandväggen. När man bara trycker på nästa (utan att läsa vad som står) så installeras något ytterligare litet program som gör allt det där jobbiga.

Vet du vad det alternativet heter? Tyckte jag var extra nogrann, men såg det inte.

Permalänk
Medlem

Nej jag kommer inte ihåg exakt men i installationsprogrammet så finns det något tillfälle där man väljer mellan:

något som jag inte kommer ihåg
firewall only

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Det borde vara defence+. Du kan stänga av det helt i programmet
Defence+ -> Defence+ Settings -> Deactiveate the Defence+ permanently

Permalänk

Är det så klokt att göra det då?
Använder comodo senaste själv nu och även jag tycker att alla dessa popups börjar vara irriterande!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Beror ju på vilken typ av säkerhet du vill ha. Defence+ påverkar ju inte brandväggens för inkommande trafik vad jag har förstått. Utan skyddar ju din dator mot att trojaner eller liknande installeras på datorn och skickar iväg information från din dator som du inte vill.

Permalänk

Om man väljer vid installation att inte använda defence+ installeras det inte alls då? Hur gör man då om man skulle vilja använda det?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Avstängd

Har du övergett sunbelt nu meganeoman??

Permalänk

Nej, tycker det är kul att testa lite nya brandväggar
Men det brukar sluta som vanligt att jag går tillbaka till sunbelt kerio!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Avstängd

hehe ok. kör fortfarande med sunbelt sen du tipsade om det förra veckan. Tror att det funkar bra iaf internet har aldrig lagt av igen som det gjorde första dagen. Sen hoppas jag att brandväggen funkar som den ska och skyddar mig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Om man väljer vid installation att inte använda defence+ installeras det inte alls då? Hur gör man då om man skulle vilja använda det?

Har inte provat det själv men jag tror jag läste på comodos forum att defence+ inte installeras om man väljer firewall only vid installation.
Om man vill installera det senare så kanske man kan starta installationsfilen igen och köra modify på installationen, men det är bara en gissning.
Annars antar jag man får installera om hela grejen.

Permalänk

Så det är bäst att installera med defence+ och sen stänga av det direkt istället!?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Är inte comodo mer krångligt än vad det behöver vara? Det är rätt snyggt, men jag tycker det är rörigt att hitta i, och har därför avinstallerat.

Tycker det är svårt att hitta bra brandväggar, och har resignerat och kör windows inbyggda trots att den säkert har en del brister.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

defence+ rekomenderar att ha kvar det alla popup kommer att minska så fort den har lärt sig alla program. glöm inte att Review och lägg dom i safe nån gång ibland

Permalänk

Vad menar du med:

glöm inte att Review och lägg dom i safe nån gång ibland

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Inaktiv

när du klickar up Comodo så under Fliken Summary längt ner på vänstra sidan så ser du en sak som heter "waiting for your review" och så står det fil(s) x antal dom e alla filer som du have svara på eller att FW har lärt sig själv om, om dom e säkra

Permalänk

Märkte att xp's inbyggda brandvägg var på också efter installation av comodo senaste. Är det en bugg eller?
Ska jag stänga xp's manuellt då?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Inaktiv

blir det inte att dom går i komflict så kan du ha borda på, jag har borda 2 på i Vista och det funkar

Permalänk

Hur gör man i comodo tex. när man för första gången startar ett program som bla. vill ut på nätet och checka efter update + att det är första gången programmet startas vilket gör att det kommer upp massor med rutor från comodo brandväggen!

Är det bara att välja allow + remember my answer? (ca. 100 ggr 'skämt')

Eller ska man välja treat this application as trusted?

Eller nåt annat?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Hur gör man i comodo tex. när man för första gången startar ett program som bla. vill ut på nätet och checka efter update + att det är första gången programmet startas vilket gör att det kommer upp massor med rutor från comodo brandväggen!

Är det bara att välja allow + remember my answer? (ca. 100 ggr 'skämt')

Eller ska man välja treat this application as trusted?

Eller nåt annat?

ja.. allow + remeber eller om du [b] litar på programet clicka in Trusted

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Jag har senaste comodo firewall och senaste utorrent stable och det verkar som att comodobrandväggen la till korrekta inställningar direkt för utorrent när jag startade utorrent första gången.

Har då normal hastighet & utorrent porten verkar ok och öppen!

Har jag gjort fel?

Så här stog det på comodos forum:

This is how I got utorrent to work properly.

If you use Ragwing's tip by setting a utorrent port in my port sets you can easily change the utorrent port once by changing only the port in my port sets.

And with these rules you can stealth the firewall.

Quote:

1. In uTorrent settings->Connections, disable "Activate UPnP portmapping" and "Randomize port everytime uTorrent starts". Choose a port for incoming connections.

2. Go to Firewall->Common Tasks->My Port Sets->Add->A New Port Set

Name it uTorrent or something. Now right-click it and select Add... Choose the port you've set uTorrent to listen on.

3. Go to Firewall->Advanced->Network Security Policy->Application Rules and add the following rules for uTorrent.exe:

Allow TCP OR UDP In From IP Any To [Your MAC/IP] (remark :here I use ANY) Where Source Port Is Any And Destination Port is In [uTorrent port] (remark:choose a set of ports and then utorrent instead of the single port option)

Allow TCP OR UDP Out From [Your MAC/IP] (remark :here I use ANY)To IP Any Where Source Port Is Any And Destination Port Is Any

[uTorrent] is the port set that you've created in step 2.

4. Go to Firewall->Advanced->Network Security Polciy->Global Rules and add this rule at the top:

Allow TCP OR UDP In From IP Any To [Your MAC/IP] (remark :here I use ANY) Where Source Port Is Any And Destination Port Is In [uTorrent port] (remark: choose a set of ports and then utorrent instead of the single port option)

This works with everything enabled in Attack Detection Settings.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD