Permalänk

Vad ska jag göra?

Tänkte börja med att lägga bakgrunden. Jag fyller 18 år nu på fredag, och är för närvarande på ett utbytesår i Pennsylvania, USA. När jag kommer hem i sommar är det bara att ladda om inför sista året på Gymnasiet (IT-Gymnasiet Uppsala). Nu är frågan vad ni tycker jag ska göra efter gymnasiet.

Ett alternativ är att söka nån utbildning på Uppsala Universitet. Nackdelen är då att jag antagligen bor kvar hemma hos päronen under stora delar av utbildningen (lägenhet 200 m från centralstation, krypavstånd till stans krogar etc).

Alternativ två, är att bo kvar hemma men söka till KTH (kikat på hemsidan etc. hört mycket om den, verkar bra) eftersom farsan bor i princip granne med tågstationen är pendlande ingen omöjlighet. Nackdelen är här återigen att man fortfarande bor hemma.

Alternativ tre är att skaffa en lägenhet i Stockholm och gå på KTH. Detta är det jag är mest inne på för tillfället, eftersom det känns nyttigt att komma från föräldrarna, starta sitt eget liv så att säga. Är intresserad av att läsa till civilingenjör. Ska man ställa sig i nån form av kö redan nu? Har ingen som helst koll på sånt här. Vilka förorter ska man kolla på om man ska gå på KTH? Eller spelar det ingen roll i och med tunnelbanorna?

Alternativ fyra finns ju också, har möjlighet att jobba som "Apotekstekniker" (läs lagerarbetare) för strax över 80 kr/h på sjukhusapoteket på Akademiska. Har jobbat flera somrar där och känner stora delar av personalen. Känns inte så hett dock, då min chef där gjorde exakt detta och han har jobbat där i 35 år nu, och gör i princip samma saker nu som då, bara att han bokför på en dator istället för på papper nu.

Jag har fått en bit över 320 000 av min farfar att satsa på skolgången, hur länge räcker det ifall man skaffar lägenhet i Stockholm med mat/hyra och så vidare? Skulle ju va himla bra om man slapp ta ut studielån att betala av på resten av livet.

Permalänk
Medlem

Testa att bo hemma i 1-2 år, och sedan skaffa en lägenhet? Det ena utesluter inte det andra.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Du har gått IT och snackar om KTH/förort. Kanske har du kollat in civing IT campus Kista? Där är det dessutom inte svårt att få lägenhet.

320k+bidrag ger dig ca 8800kr i månaden (10 månader om året i 5 år) vilket är en bra bit över CSN, alltså får du nog inga problem, riktigt lyxsituation rättare sagt

(röstar 3)

Permalänk
Medlem

Bra idé är att sätta dig i kö nu för student bostad brukar vara runt 1 års väntetid på dem
http://www.sssb.se

Skadar inte att stå där, även ifall att du väljer att stanna hemma.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Du kan också flytta hemifrån men plugga i Uppsala. Du vill inte åka tunnelbana varje dag till KTH... urk. Dessutom har studentlivet i Uppsala kanske lite mer att erbjuda. De jag pluggar med från Uppsala säger att de ser en helt annan del av Uppsala, som de aldrig såg innan, och upplever staden helt annorlunda. Hur som helst rekommenderar jag att du flyttar hemifrån. Folk som bor kvar hemma under sin utbildning upplevs som en aning socialt handikappade.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Du kan också flytta hemifrån men plugga i Uppsala. Du vill inte åka tunnelbana varje dag till KTH... urk. Dessutom har studentlivet i Uppsala kanske lite mer att erbjuda. De jag pluggar med från Uppsala säger att de ser en helt annan del av Uppsala, som de aldrig såg innan, och upplever staden helt annorlunda. Hur som helst rekommenderar jag att du flyttar hemifrån. Folk som bor kvar hemma under sin utbildning upplevs som en aning socialt handikappade.

Varför skulle man vara de?
Jag anser folk som bor kvar hemma under sin utbildning är smarta. Finns ingen som helst anledning att flytta hemifrån om man inte ska till en annan stad och plugga.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Varför skulle man vara de?
Jag anser folk som bor kvar hemma under sin utbildning är smarta. Finns ingen som helst anledning att flytta hemifrån om man inte ska till en annan stad och plugga.

Det är ju roligare att inte behöva bo hemma. Enda skälet är väl att du inte behöver ta lika mycket lån vilket är bra för framtiden. Men det beror ju på vad man värderar. Jag värderar nutiden. Betala lite lån efter man börjat jobba är ju ingen större förlust ed tanke på de bra åren man får under de åren som man studerar genom att bo själv. Fast det beror ju också på vad man gör det till.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Varför skulle man vara de?
Jag anser folk som bor kvar hemma under sin utbildning är smarta. Finns ingen som helst anledning att flytta hemifrån om man inte ska till en annan stad och plugga.

Man upplevs som en aning socialt handikappade av kursare och kompisar. Du vill inte bo kvar hemma när alla dina vänner flyttat hemifrån. För övrigt utvecklas man som människa när man flyttar hemifrån och tvingas ta mer ansvar. Den enda fördelen med att bo hemma är den ekonomiska, men det är det inte värt imo.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Enda skälet är väl att du inte behöver ta lika mycket lån vilket är bra för framtiden. Men det beror ju på vad man värderar. Jag värderar nutiden. Betala lite lån efter man börjat jobba är ju ingen större förlust ed tanke på de bra åren man får under de åren som man studerar genom att bo själv. Fast det beror ju också på vad man gör det till.

"Betala lite lån", räkna med 1500 skattade kr/månad i 30 år, inga småpengar direkt. Jag skulle hur lätt som helst bott hemma om jag hade haft möjligheten under min studietid.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk

Att blåsa pengarna du har under utbildningen istället för CSN-lån är väl ganska dumt? Bättre att investera dom på något säkert sätt så slipper du ta lån i framtiden när du vill skaffa bil/hus/lägenhet. CSN-lån är ju en hel del förmånligare än banklån.

Permalänk
Medlem

Väldigt skumma kursare/kompisar du måste ha...
Känner många som bor kvar hemma då de pluggar. Ser inte varför det skulle va fel. Betala 3000kr i månaden för 10kvm känns inte så värt

Vill man ha hundratal tusen kroner lån istället för att ha hundratal tusen kronor sparade så kan man ju flytta

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Du kan också flytta hemifrån men plugga i Uppsala. Du vill inte åka tunnelbana varje dag till KTH... urk. Dessutom har studentlivet i Uppsala kanske lite mer att erbjuda. De jag pluggar med från Uppsala säger att de ser en helt annan del av Uppsala, som de aldrig såg innan, och upplever staden helt annorlunda. Hur som helst rekommenderar jag att du flyttar hemifrån. Folk som bor kvar hemma under sin utbildning upplevs som en aning socialt handikappade.

Det där var ju dagens fördomsmiss. De kursare jag har som bor hemma är knappast socialt handikappade. Bland de mest sociala jag känner. Jag är med [cyb], bo hemma några år och flytta hemifrån de sista åren. Sparar pengar samtidigt som du lär dig att bo själv i god tid tills det är dags. Med tanke på det är det kanske bra att plugga i Uppsala, så det är nära och bra.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det där var ju dagens fördomsmiss. De kursare jag har som bor hemma är knappast socialt handikappade. Bland de mest sociala jag känner. Jag är med [cyb], bo hemma några år och flytta hemifrån de sista åren. Sparar pengar samtidigt som du lär dig att bo själv i god tid tills det är dags. Med tanke på det är det kanske bra att plugga i Uppsala, så det är nära och bra.

Här finns inga fördomar, bara erfarenheter. Folk som är över 22 ska inte behöva säga "ja, mamma..." i telefon hela dagarna. Det är lite som Stig-Helmer över det hela... usch, nej, man ska flytta hemifrån så fort det går!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Här finns inga fördomar, bara erfarenheter. Folk som är över 22 ska inte behöva säga "ja, mamma..." i telefon hela dagarna. Det är lite som Stig-Helmer över det hela... usch, nej, man ska flytta hemifrån så fort det går!

Vilket ofta är precis samma sak.

En neger rånare min mamma. => Alla negrer är rånare!
Fördom eller erfarenhet?

Mina kursare som bodde hemma var socialt handikappade. => Alla kursare som bor hemma är socialt handikappade.
Fördom eller erfarenhet?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vilket ofta är precis samma sak.

En neger rånare min mamma. => Alla negrer är rånare!
Fördom eller erfarenhet?

Mina kursare som bodde hemma var socialt handikappade. => Alla kursare som bor hemma är socialt handikappade.
Fördom eller erfarenhet?

Jag och flera jag känner upplever det så. Det är ingen fördom, det är en erfarenhet. Om någon upplever det så, ja, då upplevs det så av minst en person. Det kan både upplevas så samtidigt som det inte upplevs så, det beror på att vi är fler än en person och har olika upplevelser, åsikter och erfarenheter.

För övrigt gör jag aldrig ologiska implikationer. Det är fördomsfullt att tro att alla gör ologiska implikationer.

Klargörande: Med socialt handikappade menar jag att de har lite sämre möjligheter att delta fullt ut i studentlivet, absolut inte att de är dumma eller missanpassade. Något sådant skulle jag aldrig påstå, det vore absurt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Jag och flera jag känner upplever det så. Det är ingen fördom, det är en erfarenhet. Om någon upplever det så, ja, då upplevs det så av minst en person. Det kan både upplevas så samtidigt som det inte upplevs så, det beror på att vi är fler än en person och har olika upplevelser, åsikter och erfarenheter.

För övrigt gör jag aldrig ologiska implikationer. Det är fördomsfullt att tro att alla gör ologiska implikationer.

Klargörande: Med socialt handikappade menar jag att de har lite sämre möjligheter att delta fullt ut i studentlivet, absolut inte att de är dumma eller missanpassade. Något sådant skulle jag aldrig påstå, det vore absurt.

Det du upplever är ingen fördom. Fördomen ligger i att du generaliserar din upplevelse till att gälla för allas upplevelse av hemmaboende generellt.

"Folk som bor kvar hemma under sin utbildning upplevs som en aning socialt handikappade."

Generellt uttalande, en fördom.

Dessutom så kan orsaksordningen mycket väl vara tvärt om, att människor som är socialt handikappade (speciellt på "Ja mamma!"-sättet) oftare bor kvar hemma. Om NightKnight inte är det spelar det då alltså ingen roll om han bor hemma eller inte eftersom det inte är hemmaboende som orsakar social missanpassning, utan social missanpassning som orsakar hemmaboende.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det du upplever är ingen fördom. Fördomen ligger i att du generaliserar din upplevelse till att gälla för allas upplevelse av hemmaboende generellt.

"Folk som bor kvar hemma under sin utbildning upplevs som en aning socialt handikappade."

Generellt uttalande, en fördom.

Jag ber om ursäkt för att mitt uttalande missuppfattas. Personligen gör jag skillnad på "upplevs som" och "upplevs av alla och samtliga utan undantag". Antagligen borde jag ha skrivit "kan upplevas som" för att alla ska begripa. Jag ska i framtiden lägga ner ännu mer energi på dessa klargöranden. Dock finns det alltid, i min egen åsikt, personer som läser vad de vill läsa och inte vad som står (därmed inte sagt att alla gör detta).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Dessutom så kan orsaksordningen mycket väl vara tvärt om, att människor som är socialt handikappade (speciellt på "Ja mamma!"-sättet) oftare bor kvar hemma. Om NightKnight inte är det spelar det då alltså ingen roll om han bor hemma eller inte eftersom det inte är hemmaboende som orsakar social missanpassning, utan social missanpassning som orsakar hemmaboende.

Ja, det har du rätt i, med undantag att jag inte tycker att personer som bor hemma är socialt missanpassade. Jag tackar för att diskussionen förs vidare och lämnar lågnivåträsket.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Men, alternativ tre skulle jag ha tagit, men.

Är det inte 10 års kö på lägenheter i Stockholm eller liknande?

Permalänk
Medlem

Håller med xerent, flytta hemmifrån, det är fan så mycket roligare.
Sålänge som du inte är en sån som bara sitter framför datorn 24/7 och aldrig går ut kommer du uppskatta friheten och möjligheterna. Ni som bara sitter framför datorn kan ju bo hemma, då blir det inte så stor skillnad..

Permalänk
Medlem

Att flytta hemifrån kan vara nått av det bästa man kan göra, men man behöver inte göra det såfort som möjligt, speciellt inte om man studerar, den ekonomiska biten med att ha eget och leva på CSN bidrag(om du nu inte har ett jobb vid sidan om, då ska du flytta asap ) är inte det roligaste...

Att pendla långt till skolan varje dag i 2-3 år är ingen höjdare heller, och lägenhet i stockholm är nog att glömma.. Har för mig att det är rätt lång väntetid där.. Fast det beror kanske mycket på var man letar lägenhet

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag föreslår att du flyttar hemifrån när du pluggar. Att plugga i en annan stad än du är född i borgar för att du kommer få en roligare tid som student, däremot tycker jag inte att den staden borde vara Stockholm. Anledningen till detta är att många som pluggar i Stockholm är infödingar som därmed är mer benägna att umgås med de personer de levde sina liv med innan utbildningen började. Mitt förslag blir därför att du i första hand väljer en annan studieort som inte är en storstad, och i andra hand pluggar i Uppsala men skaffar dig en egen lägenhet.

Permalänk
Medlem

Jag bodde hemma första året. Detta gjorde att man inte riktigt kom med i studentlivet på samma sätt som de som hade flyttat in. Nu efter ett halvår i Lund tris jag bra mycket bättre, och skolan går även bättre den.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Jag bodde hemma första året. Detta gjorde att man inte riktigt kom med i studentlivet på samma sätt som de som hade flyttat in. Nu efter ett halvår i Lund tris jag bra mycket bättre, och skolan går även bättre den.

Tack, äntligen någon som förstår vad jag menar.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Det är ju min upplevelse iaf Det varierar ju såklart från person till person. Kan ju tillägga att allt var frid och fröjd hemma, och den enda anledningen till att jag flyttade var för studentandans skull!

Visa signatur

Citera för svar..