Permalänk
Medlem

Flasha utan floppy?

Jag behöver flasha mitt moderkort (ett gigabyte p35-DS4) men har aldrig gjort det förut, även om jag förstår principen (och har läst en massa om det). Grejen är att jag inte har en floppy och tänkte testa göra en bootbar CD (har hittat guider för hur man gör).
Bara en sak jag undrar - när man nu kommer in i dos-prompten a:\, vad ska man skriva för att börja flasha? Har sökt och sökt, men inte kommit till något svar.

Visa signatur

Nada.

Permalänk

Står väl utförligt i manualen? Antar att Q-flash finns även på DS4:an?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3 | Intel E8400 3.0Ghz | 4x1GB Crucial BallistiX PC6400 | Leadtek 8800GT | WD 500GB | Vista Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Om du har ett USB-minne kan du annars köra denna

http://www.bay-wolf.com/usbmemstick.htm

Funka prima när jag skulle flasha grafikortet.

Permalänk
Medlem

Gigabyte har ju program för att flasha bios från windows
Gigabyte @BIOS Utility Ver. 1.21 kör jag själv till mitt 965P-DS3P
Finns för nedladdning från deras site.

Förutsätter givetvis att du har windows instalerat

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Ja kör med @bios i windows och flasha där direkt. Enklast.

Var inte rädd för att misslyckas, DS4 har dual BIOS inbyggt som gör att den automatiskt återställer till orginalbioset om det blir knas vid uppdatering.
--

Annars går det givetvis att köra ifrån bios inbyggda flashprogram som finns när du bootar upp och trycker på END knappen vid post-screen där du ser CPU och internminne osv. Så får du upp ett val där du kan välja vart BIOS ligger, t.ex usb-minne, cd, FAT32 hårddisk eller så. Så du skall kunna bränna ut bara BIOSfilen på en cd och boota upp och köra med den tekniken.

Förutsatt att du bara har NTFS-partitioner på datorn.
Så kan du använda dig av windows egna disk hantering genom att krympa en av dina hårddiskar med t.ex 100MB (högerklicka på partitionen i disk hanterar och välj krymp volym, skriv in antal MB du vill ha på nya partitionen). Och gör den till en FAT32-partition, vilket du väljer efter du krympt disken, då du ska formaterar den lilla disken som blir över efter krympning. Och där lägger du sedan in BIOS filen.
Då kan du enkelt (jag upprepar sen innan) när du bootar upp datorn trycka på END och så får du välja från hårddisk t.ex och sen så kan du endast välja FAT32-disken där du har BIOS-filen.

Jaja, säkert jättekonstigt förklarat om man inte är så kunnig med att pilla på saker och ting i windows eller med BIOS uppdatering

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag har visserliges asus moderkort, men jag behövde flasha biosen också, och använde asus eget program för att flasha från windows, och det gick smidigt, har inte heller flashad innan.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
text

Har inte windows installerat på den, då det är ett nytt DS4-kort och en nykommen E8400, så att uppdatera genom @BIOS är uteslutet, samt hd-partioneringstricket.

Har bränt ut en skiva som jag har gjort i ordning och som det ska gå att boota från, och tänkte testa med det sen när jag fått ihop allt (kylaren, u-120 extreme, är inte det lättaste att montera ärligt talat). Kickar dual bios-grejen in ifall det blir fel även när jag gör på det viset? Behöver man cleara CMOS efteråt?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sarg
Har inte windows installerat på den, då det är ett nytt DS4-kort och en nykommen E8400, så att uppdatera genom @BIOS är uteslutet, samt hd-partioneringstricket.

Har bränt ut en skiva som jag har gjort i ordning och som det ska gå att boota från, och tänkte testa med det sen när jag fått ihop allt (kylaren, u-120 extreme, är inte det lättaste att montera ärligt talat). Kickar dual bios-grejen in ifall det blir fel även när jag gör på det viset? Behöver man cleara CMOS efteråt?

Du behöver ingen bootskiva eller floppy som sagt... Det är bara onödigt arbete och tidåtgång!

Tryck bara på END-knappen vid post-screen så startas Qflash och där väljer du enkelt vart på CDskivan BIOS-filen ligger så sköter Qflash resten av flashningen av BIOS. - Enkelt va?

Dual-BIOS är som jag skrev, att det återställer sig helt automatiskt med hjälp av andra BIOSet som sitter på moderkortet om den upptäcker något fel på BIOS (t.ex vid misslyckad flash), mer komplicerat än så är det inte. Självklart gäller det i alla lägen.

Nej du behöver inte göra en clear CMOS efteråt.

Har du fler frågor, läs svaren igen. För allt du behöver veta står här i tråden.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Okej, bra, tack, då slipper jag oroa mig för det :>

Visa signatur

Nada.