Permalänk
Medlem

Hej!
Har haft Comhems 100/10 i ett par månader nu och allt har funkat galant tills nu, då jag periodvis tappar uppkopplingen. I event loggen finns ett errormeddelande om något med Missing BP Configuration Setting. Googlade och kom hit, har kollat igenom lite svar men hittar inget som verkar vattentätt. Någon tyckte man skulle använda en alternativ DNS, så jag skaffade ett konto på dyndns.org som routern nu använder. Det funkar sådär.

Till det ska sägas att jag nyligen har slagit på NAT i routern. Vill gärna ha det om möjligt.

Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astrosus:

Tack.

Har samma problem. Gjorde en factoryresett fungerade bra i ett par dagar men har nu åter samma problem.

Låter som annat problem än mjukvaran om det återkommit. Ev nån störning i erat bostadområde som sabbar uploaden tex. Testa mäta uploden när felet uppstår, är den 0 eller klart decimerad är det troligen en s.k. returstörning.

Kaztal: Missing BP configuration står det på fullt fungerande uppkopplingar emellanåt också. Även på andra modemmoldeller. Vet inte vad det står för men det är inte det som orsakar att det bryts. Precis som jag skrev ovan kan det vara en returstörning... Oftast detta som orsakar bryts om nu inte signalen till ditt modem försämrats radikalt av nån anledning. Annars kan det ju bero på mjukvaran eller vad du ställt in i modemgränssnittet. I Göteborg ligger det inte ute någon ny mjukvara sedan i april vad jag vet, då skulle alla med 100mbit ha samma fel och du upplevt felet tidigare. Låter inte så troligt. Marparten av comhem's kunder kör med NAT påslaget så tror inte det är felet heller.

Aletheia: Hört detdär tidigare någon gång. Testa att bara reboota datorn när det händer. Hjälper det är det något med windows som strular (tcp/ipstacken?). Vad jag kan minnas uppstod inte detta symptom på linux vid test när det var någon annan som klagade. Hjälper enbart omstart av modemet vet jag faktiskt inte vad som kan vara fel. Kolla med comhem om ditt modem "bondar" när felet är aktuellt. Dvs starta INTE om modemet när felet uppstår utan ring dem och be dem kolla signalnivåerna till modemet. Tappar modemet bondingen kan en tekniker måsta komma till dig eller området och kolla.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Aletheia: Hört detdär tidigare någon gång. Testa att bara reboota datorn när det händer. Hjälper det är det något med windows som strular (tcp/ipstacken?). Vad jag kan minnas uppstod inte detta symptom på linux vid test när det var någon annan som klagade. Hjälper enbart omstart av modemet vet jag faktiskt inte vad som kan vara fel. Kolla med comhem om ditt modem "bondar" när felet är aktuellt. Dvs starta INTE om modemet när felet uppstår utan ring dem och be dem kolla signalnivåerna till modemet. Tappar modemet bondingen kan en tekniker måsta komma till dig eller området och kolla.

Tack För förslagen. Reboot av endast datorn hjälpte inte så verkar vara nått med modemet eller signalstyrkan. Ska testa att ringa comhem när det händer nästa gång och be dem kolla "bondningen". Dock verkar det som µtorrentproblemet (som visade sig vara ett annat problem) löser sig efter en modemreboot.

En märklig sak är att torrent protokollet blir påverkat först, där efter ftp osv. En annan är att med Windows 7 så får jag ca 85 mB/s ner på bredbandskollen men med Ubuntu (virtualiserat med VMware) jag får ca 105mB/s

Finns det ett script som kan köras så att modemet rebootar?

Permalänk
Medlem

"Finns det ett script som kan köras så att modemet rebootar? " inte från användarens sida vad jag vet åtminstonde... comhem kan säkert göra det men utför det ju inte på begäran utan tex när de vill snabbuppdatera en viss typ av modem kanske...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Hej!

Har precis skaffat XXL-paketet, hämtade modemet och installerade det tidigare idag. Har två datorer anslutna till modemet, båda datorerna har GigE-kort. Modemet har NAT-avslaget och IP-flood avstängt, men får trots det enbart ut 24/1. Vad är det som kan vara fel? Är det bara att vänta? Hade det gamla ciscomodemet tidigare och då fick jag ut typ 23-24/10 så någonting är ju fel iaf.

Tips på hur man går tillväga mottages tacksamt

Visa signatur

keep on swimming :-)

Permalänk
Medlem

Ringer comhem och säger åt dem att släppa loss hastigheten till rätt modem...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Så fort någon annan dator här hemma är igång så får man DC hela tiden... framförallt om det är en laptop som använder trådlöst internet som är igång, då stänger det av hela tiden så får man vänta ~1 minut så kommer det igång igen. Sen 5 minuter senare stängs det av igen och fortsätter så ända tills man stänger av datorn så fungerar det bra igen utan problem. Varför blir det DC's när en annan dator också är igång fastän man inte gör något speciellt på internet, bara slö surfar t.ex.?

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

längesen man postade i den här tråden numera flyter mitt comhem på riktigt bra så saknar anledningar till att klaga! nu till frågan: är det några av comhems modem som stödjer gbit? vill gärna slippa extra switch hemma. kikade på specs för CG 3100 men vad jag kan se är det bara 100BASE-Tx?

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mole:

längesen man postade i den här tråden numera flyter mitt comhem på riktigt bra så saknar anledningar till att klaga! nu till frågan: är det några av comhems modem som stödjer gbit? vill gärna slippa extra switch hemma. kikade på specs för CG 3100 men vad jag kan se är det bara 100BASE-Tx?

Titta om, titta rätt - på undersidan av modemet kan man läsa följande:

LAN: GREEN = 1000Mbps AMBER = 10/100Mbps

Visa signatur

-Att diskutera säkerhet med en Applefrälst är som att övertyga en religiös person med vetenskap, det går inte - André Rickardsson @2010

Permalänk

är boendes i södra stockholm. närmare bestämt i haninge. och min trafik har fungerar skitbra under längre tid. men nu dippar hastigheten upp och ner som en jojo. är det fler av oss i närområdet som har samma problem? har nämligen felsökt allt som kan tänkas går. skriv gärna hur ni har det så jag vet om jag är ensam om detta eller inte.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visslaren:

Fått för mig att detta kan bero på Flood detection i modemet. Provat att stänga av det?

Jag vet inte ens vad det är :S Är det nåt jag ställer in i modemsinställningar?

EDIT: Flood Detection var redan avbockat, och jag får samma resultat (Högst 2MB/s) på de bäst seedade filerna.
Det har funkat då jag kommit upp i 13MB/s men det vägrar fungera längre... Frustrerande.

Visa signatur

Antec Nine Hundred:||: Intel Core 2 Duo E6750:||: Crucial Ballistix 2 GB @ 800 Mhz:||: Sapphire Radeon 2900XT 512 MB:||: Corsair 520 W:||: Seagate 500 GB HDD:||: HP w2207

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gekko:

Titta om, titta rätt - på undersidan av modemet kan man läsa följande:

LAN: GREEN = 1000Mbps AMBER = 10/100Mbps

tackar tackar! jag kikade bara i PDF:en på hemsidan men måste ha missat det. blir en uppgradering till XXL framöver med andra ord

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Tele2
Skrivet av datachild:

Hej!

Har precis skaffat XXL-paketet, hämtade modemet och installerade det tidigare idag. Har två datorer anslutna till modemet, båda datorerna har GigE-kort. Modemet har NAT-avslaget och IP-flood avstängt, men får trots det enbart ut 24/1. Vad är det som kan vara fel? Är det bara att vänta? Hade det gamla ciscomodemet tidigare och då fick jag ut typ 23-24/10 så någonting är ju fel iaf.

Tips på hur man går tillväga mottages tacksamt

Hej,

Baserat på det du skrivit låter det som att Bredband XXL inte blivit kopplat mot modemet utan att du ligger kvar med eventuellt tidigare Bredband Large 24.

Om problemet fortfarande kvarstår skulle vi rekommendera dig att kontakta Teknisk Support, 0771-55 00 00, för felavhjälpning.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk

Är det inte någon som vet lösningen på problem med att man kopplas ner från (Netgear)routern? Inte ens ComHem själva? Det kanske är dags att ni kräver Netgear på en fix_

Finns det något sätt att lägga in t.ex. DD-WRT eller liknande på modem eller måste man använda det förinstallerade?

Permalänk

Brygga epc2425

När nu Comhem varit vänliga nog att släppa ny firmware till 2425 som tillåter att man slår av router-funktionen så vill jag nu göra just detta och låte min Netgear W3500 ta hand om nätverket.
Vad måste jag tänka på här för att det skall bli rätt?

- Jag ställer in epc2425 på att brygga
- Kopplar in min router från LAN1 i modemet till WAN-porten
- Väljer network type... skall det då vara DHCP eller någon ad de andra typerna, d.v.s. PPoE, PPT, heartbeat etc. etc.?
- Måste jag ställa in Comhems DNSer, gateway etc. också eller får den det genom modemet?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golgofier:

När nu Comhem varit vänliga nog att släppa ny firmware till 2425 som tillåter att man slår av router-funktionen så vill jag nu göra just detta och låte min Netgear W3500 ta hand om nätverket.
Vad måste jag tänka på här för att det skall bli rätt?

- Jag ställer in epc2425 på att brygga
- Kopplar in min router från LAN1 i modemet till WAN-porten
- Väljer network type... skall det då vara DHCP eller någon ad de andra typerna, d.v.s. PPoE, PPT, heartbeat etc. etc.?
- Måste jag ställa in Comhems DNSer, gateway etc. också eller får den det genom modemet?

Tacksam för hjälp

Ställer du på DHCP borde DNS osv automatiskt ställas in skulle jag tro... Det är åtminstonde DHCP som du ska välja som alternativ.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Hallå!

I säkert över en vecka nu har jag i tid och otid (iof mest på kvällar tror jag) drabbats av sjukt dryga ping-spikar vilket för allt eventuellt spelande omöjligt.
pingar jag olika svenska servrar kontinuerligt så hoppar den upp och ner mellan ca 10ms->600ms.

sitter i Uppsala med detta skit och undrar om nån annan har samma elände?

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem

Nån som har nått tips till cg1300 modemet, kör en dator via kabel men så ort jag kopplar upp mobilen eller en annan dator trådlöst så tappar modemet anslutning var 5:e minut eller tills man kopplar ifrån wifi tillbehören

Visa signatur

it's nice to be important but it's more important to be nice

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Ställer du på DHCP borde DNS osv automatiskt ställas in skulle jag tro... Det är åtminstonde DHCP som du ska välja som alternativ.

Tack för svar. Det visade sig vara precis så enkelt! Gött med en "riktig" router äntligen!

Permalänk

Ny mjukvara till CG3100 i dag 3.9.21.8.V0023 och då får vi se om vi får några nya hyss i dumburken.
Det vore kul om ComHem kommenterade uppgraderingen.

Permalänk
Medlem

Comhem har nån blogg där det kanske nämns? Minns ej adressen nu tyvärr... Tror uppdateringen var av mindre art. Inte alltid en upgrade berör bredbandet heller, kan vara så lite som optimeringar av telefoni/nummerpresentatör osv. Jag tycker att modemet (om vi räknar bort de som inte har inbyggd router) varit ett av deras bästa sedan v21 Innan dess är en annan 5a Långt ifrån alla fel man upplever som beror på modemet i sig. Det är möjligen "känsligare" än tidigare modem men det beror ju på att det ska ha bra signal i downstream i 6-8 kanaler istället för 1-3 som tidigare modem. Upstream ska inte vara nån skillnad mot tidigare modem så länge inte modemet "bondar" detta också vilket kommer krävas för högre upload.

Edit: hittade Com Hem-bloggen men ser ej att det nämns. Konstigt då de berättar om nya releaser på sina digitalboxar. Vissa saker är kanske hemliga eller för pinsamma att nämna

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Jag hittade ett blogg-inlägg om en tidigare uppdatering men inget om den här nya än tyvärr

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Jag har testat lite och konstaterat troligen har man skruvat på wifi biten. Förut på V21 så tappade router Ip adressen eller dns när Jag belastade wifi delen max. Detta sker på både koppar och wifi sidan.
Detta har inte Jag kunnat kunnat återskapa igen.

Permalänk
Medlem

Phunky, comhem gjorde några arbeten kring Älvsjö/Årsta idag, vad var det för något? De har inte berättat vad de gjorde annat än "förbättrat"

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

RoleX: ingen aning faktiskt. Om det var ett nattjobb kanske de tog bort nån belastning eller bytte nån trilskande enhet... Är det inget extremt akut (många som har avbrott) sköts nästan all uppgradering/felkorrigering nattetid numera. Undantaget uppgraderingen av f.d. Upcnätet då, skulle inte komma in överallt nattetid...

Ghostsucker: Öhh? Tappade du 192ipadressen på datorerna oavsett om de var kopplade med wifi eller kabel om nån av datorerna maxade linan via wifi? Hände det ibland om du enbart maxade med kabel? Hur menar du maxa via wifi iom att man sällan når 100/10 där. Tappade du kontakten till modemet också? Dvs: kunde ej nå 192.168.100.1? Iofs skulle det vara fullt naturligt om du tappade ip. Hur långt var avbrotten? Hur fick du igång det igen vid avbrott? Startade hela modemet om dvs blinkade det fel? Blev intresserad... Kan ev stött på ett liknande fel nämligen men iom att modemet inte bootade om i det fallet misstänkte jag datorn... Har ju också nämnts något om "access denied" sporadiskt i tråden. Har du sett det i modemloggen/gränssnittet vid fel? Är ju bra om det fungerar nu men vore bra att kolla vidare på oavsett.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Flera IP addresser.

HEJSAN!

Har COMHEM 100 MBIT.

Hur ska jag göra för att dela ut OLIKA IP-Adresser till varje dator (2st) i mitt nätverk?

Modem: NETGEAR CG3100

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Comhem lär ju ha något ruskigt fel. Vid upprepade tillfällen den här veckan har jag haft mellan 0.5 och 1mbit/s nedströms på mitt 100/10. Får ringa imorgon och se vad fan som händer.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Modemet har inte haft hyss för sig när Jag har kört på kabel full fräs inga problem.Men på wifi sidan om Jag kommer upp i ca: 20-30 Mbit efter ca 5-10 min fryser anslutningen och i bland tror Jag att modemet fryser och då tappar DHCPn . Ska köra debugging på linux burken om det blir många omsändningar så kan det vara att belastningen på rotern gör att någon buffer buggar ur. Det ska dock tilläggas att drivrutinen ath9k för ATHEROS AR5006 chippet som Jag har i linux burken inte är helt 100% i 802.11n mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostsucker:

Modemet har inte haft hyss för sig när Jag har kört på kabel full fräs inga problem.Men på wifi sidan om Jag kommer upp i ca: 20-30 Mbit efter ca 5-10 min fryser anslutningen och i bland tror Jag att modemet fryser och då tappar DHCPn . Ska köra debugging på linux burken om det blir många omsändningar så kan det vara att belastningen på rotern gör att någon buffer buggar ur. Det ska dock tilläggas att drivrutinen ath9k för ATHEROS AR5006 chippet som Jag har i linux burken inte är helt 100% i 802.11n mode.

Är NAT av eller på i ditt modem?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Tele2

Hej,

2010-10-12 släppte vi en ny mjukvara till Netgear CG3100. Den släpptes bara i Stockholmsområdet.

2010-10-26 släppte vi mjukvaran även i norra Sverige. Detta innebär att kunder från Stockholm och norrut kan ta del av denna.

Den ändring som ni kommer att se är att det finns en apply-knapp under Wifi-menyn. I övrigt har vi gjort förändringar i mjukvaran för att förbättra stabiliteten.

Vad heter den nya mjukvaran?
3.9.21.8.V0023

Hur gör jag uppgraderingen?
Vanligtvis räcker det med en omstart av modemet. Tänk på att uppgraderingen kan ta några minuter! Under uppgraderingen kan man uppleva en långsammare hastighet. När uppgraderingen är färdig startar modemet om automatiskt och får åter rätt hastighet.

Problem efter uppgradering till den nya mjukvaran?
Gör en Factory Reset av modemet genom att hålla in reset-knappen på baksidan i 20-30 sekunder. När du släpper kommer modemet att nollställa sig. Det innebär att alla dina inställningar är nollställda samt att det trådlösa nätverket är inaktiverat. För att komma åt internet trådlöst, tryck på wifi knappen på framsidan av modemet . Den nätverksnyckel som används står tryckt under modemet.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice