Permalänk
Medlem

Okej, ska göra det

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Stäng av ip-flooding i modemet.

Ja precis, låter exakt som ipflooding skulle vara aktiverat i wazman's modem... Om inte så vetetusan. Om du ligger och tankar nått samtidigt, går speeden ner även där? För då är det oftast inte ipflooding...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Tele2

Återigen tack ni som levererar siffror runt Bredband 200. Mitt intryck överlag är att det fungerar mycket bra hos mer eller mindre alla men att det verkar finnas lite belastningsproblem här och där. Ni som märker av att nätet blir segare får gärna rapportera om detta och när det händer.

Vi sitter just nu och kikar på de tillfällen ni redan nu rapporterat om segare nät för att se om vi kan se vilka anledningarna är.

Hälsningar,
Ola Eriksson
ansvarig sociala medier
Com Hem

Permalänk
Medlem

Hoppar in på ett bananskal som inte härrör med Comhem 200 utan ett problem som vi har upplevt med bredbandet i kvarteret där jag bor, det är så att vårat bredband går kraschar då och då, inte regelbundet men ändå så pass ofta att det är irriterande och att det har pågått i snart 8 månaders tid.
Jag har vänt mig till Kundsupporten hos Comhem och meddelat om problemet, jag har fått modemet utbytt, fått dedikerade portar på modemet, ipflooding har justerats och uppgraderingar i mjukvaran hit och dit - ändå så går nätet ned.
Nu är det inte flera timmar vi pratar om, det är allt från 1 minut till 5-10 minuter som nätet ligger nere, när jag väl har pratat med supporten nu på sistone så har det sagts att det troligen är ett nätfel, när jag frågar hur långt de har kommit med att korrigera detta problem så har de sagt att de ska vända sig till teknikerna och fråga för att sedan återkomma.
Nu är det 3 gånger sen sist och de har fortfarande inte återkommit med något svar, jag har även fått höra från Supporten, kundservice m fl från Comhem att vi ska bli kompenserade för detta problem när det väl är löst - frågan kvarstår: När kommer det ske?!
Vill inte sitta o betala 400 kr i månaden för 100Mbit som kraschar relativt ofta, sitta och vänta på svar eller information som aldrig kommer om det aktuella problemet och sedan tro att vi som kunder är nöjda över att Comhem tiger.
Jag valde Comhem för ca 1 år sedan för att de är de enda som kan leverera en hastighet över 30 Mbit till våra fastigheter, men nu känns det att det kvittar eftersom jag hellre har en leverantör som ger mig en stabil internetuppkoppling än att jag har en hög hastighet.

Vore tacksam om Comhem kan lösa det sk "nätfelet" i området där jag bor postkod 141 70

MvH Ithilien

Permalänk
Medlem

Hej alla!

I vimlet av 200Mbit-hysterin skulle jag vilja lägga lite fokus på ett problem jag samt ett par andra har upplevt. Jag har läst tråden sedan november, då jag upplevde att det började, men det finns inte mycket om det. Detta för att folk oftast kör modem med router ansluten eller för att de inte vart tydliga nog i sina inlägg, det resulterar i en massa frågor och senare inga svar.

Mitt problem är att modemet slumpmässigt startar om av sig själv. Jag har lyckats härleda detta till det trådlösa nätverket. När jag sätter på lappen har jag uppkoppling i c:a 30 sekunder, sedan startar modemet om. Därefter kan det stå och starta om var 3:e minut oavbrutet.

Det har även förekommit att uppkopplingen varit stabil i upp till 1 timme. Jag har även varit med om att den startat om trots att jag inte har något anslutet trådlöst (om detta är relaterat eller pga. något större är svårt att säga).

Någon som har en teori ang. detta?
Tacksam för alla tips ni har.

Detta kan ha startat i samband med 3.9.21.8.V0023 uppdateringen som kom i början av november.
Jag har NAT av, hårdvara v1.04.
Jag har testat att göra en ”facory reset” men ingen förändring.
Har lekt med de få inställningarna som finns t.ex. ändrat kanal, 20/40Mhz samt lagt till lappens MAC till ”Wireless Card Access List”.
Har också testat olika krypteringar men ingen förändring.

Utöver detta har jag 112/11Mbit och allt är fullt fungerande.
Jag har kontaktat support och dem kommer att skicka ett nytt modem.
Får se vad som händer…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Återigen tack ni som levererar siffror runt Bredband 200. Mitt intryck överlag är att det fungerar mycket bra hos mer eller mindre alla men att det verkar finnas lite belastningsproblem här och där. Ni som märker av att nätet blir segare får gärna rapportera om detta och när det händer.

Vi sitter just nu och kikar på de tillfällen ni redan nu rapporterat om segare nät för att se om vi kan se vilka anledningarna är.

Hälsningar,
Ola Eriksson
ansvarig sociala medier
Com Hem

Det ger 100mbit på mina mätningar nu, ser inte skymten av 200 längre

mätning2:

mätning3:

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Stuffe: händer det bara på trådlösa eller oavsett kabel/trådlöst när du väl aktiverar trådlöst? Om det är det senare, du är säker på att det är stabilt med kabel då trådlöst är inaktiverat? Kan ju vara både modem och mjukvarufel men tycker fler borde nämnt det då.

Om det är instabilt oavsett kabel/trådlöst när du aktiverar trådlöst, startar modemet om även om du inte ansluter nån trådlös enhet eller enbart då du gjort detta?

Vad har du för trådlösa enheter? Är det i princip aldrig online längre än 1h?

Edit: såg att du hade NAT off men endå aktiverat trådlöst om jag förstår rätt? Tror inte det är så vanligt men svara gärna oavsett på mina frågor. Är väl få produkter man ens kan göra detta på? Jag vet att comhem läser här och detta är nog ev lite de skulle behöva veta för att själv testa om de kan återskapa felet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Phunky: Jag har bara en lap som jag ansluter trådlöst och det kan vara mellan 20min till 2 timmar. Allt är stabilt tills jag ansluter mig trådlöst med lappen, den etablerar en anslutning och jag hinner bekräfta detta genom att kolla någon sida, sen startar modemet om. Låter jag den stå går detta i 3 minuters cykler. Det verkade som att köra på kanel 11 funkade bättre då det dröjde 15 min innan den startade om, men hux flux så hände det 3 gånger på 10 min. Jag har haft NAT av och trådlöst på från dag 1 (kört den som "switch" med trådlös länk, utan problem i över 1 år)

Glömde nämna att jag har ett CG3100 och att det inte spelar någon roll hur många trådbundna datorer jag har eller vad jag gör.

Jag kom just på att jag körde flitigt med lappen kring nyår utan några större problem. Dock har jag haft omstarter utan lappen ansluten (trådlösa på modemet på 24/7). Jag vet inte om någon annan trådlös enhet utanför lägenheten kan orsaka detta, jag vill tro att en anslutning måste etablerar fullt ut för att modemet skall kunna flippa ur.
Hade det varit för alla trådlösa nätverk i området hade de skett oftare och oavsett vad jag ansluter.

De få gånger den startat om utan att jag har haft något trådlös anslutet kan vara pga. serviceåtgärder eller övriga fel etc. Har för övrigt haft ett signalproblem en längre tid, men det är åtgärdat sen 5:e Jan.

Jag förstår om detta är förvirrande men bottom line är: Jag lyckas i dagsläget återskapa omstarten genom att koppla upp mig trådlöst med lappen, det är som att trycka på en knapp.

Jag kommer ha tillgång till en annan lap idag samt att det nya modemet bör komma på fredag

Permalänk

Hej 0p
Vad mäter du med? Känner inte igen layouten på dina resultat.
Jag har letat efter något vettigt program för att testa hastigheter i linux command console, då jag inte har X på min burk med bäst hårdvara. Annars har jag bara gamla laptops hemma.

Permalänk
Tele2
Skrivet av Ithilien:

Hoppar in på ett bananskal som inte härrör med Comhem 200 utan ett problem som vi har upplevt med bredbandet i kvarteret där jag bor, det är så att vårat bredband går kraschar då och då, inte regelbundet men ändå så pass ofta att det är irriterande och att det har pågått i snart 8 månaders tid.
Jag har vänt mig till Kundsupporten hos Comhem och meddelat om problemet, jag har fått modemet utbytt, fått dedikerade portar på modemet, ipflooding har justerats och uppgraderingar i mjukvaran hit och dit - ändå så går nätet ned.
Nu är det inte flera timmar vi pratar om, det är allt från 1 minut till 5-10 minuter som nätet ligger nere, när jag väl har pratat med supporten nu på sistone så har det sagts att det troligen är ett nätfel, när jag frågar hur långt de har kommit med att korrigera detta problem så har de sagt att de ska vända sig till teknikerna och fråga för att sedan återkomma.
Nu är det 3 gånger sen sist och de har fortfarande inte återkommit med något svar, jag har även fått höra från Supporten, kundservice m fl från Comhem att vi ska bli kompenserade för detta problem när det väl är löst - frågan kvarstår: När kommer det ske?!
Vill inte sitta o betala 400 kr i månaden för 100Mbit som kraschar relativt ofta, sitta och vänta på svar eller information som aldrig kommer om det aktuella problemet och sedan tro att vi som kunder är nöjda över att Comhem tiger.
Jag valde Comhem för ca 1 år sedan för att de är de enda som kan leverera en hastighet över 30 Mbit till våra fastigheter, men nu känns det att det kvittar eftersom jag hellre har en leverantör som ger mig en stabil internetuppkoppling än att jag har en hög hastighet.

Vore tacksam om Comhem kan lösa det sk "nätfelet" i området där jag bor postkod 141 70

MvH Ithilien

Hej,

Det där lät inte bra, fyll i formuläret som jag länkar till här nedan så ordnar jag så att du blir kontaktad och att någon följer upp detta.

Vi har nu mottagit ditt ärende och du kommer att bli kontaktad

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Permalänk
Medlem

Har nu fyllt i formuläret och skickat det, så får vi se om det blir ett gensvar på ärendet.

Permalänk
Medlem

Har ComHem några IPv6-planer tro? En tunnelservice (inom ComHem-nätet) vore ju trevligt att kunna få tillgång till. Det känns ju inte som ett sådant projekt skulle tära speciellt mycket på miljardförtjänsten Det skulle ju ge ganska mycket cred att vara den första stora(???) konsument-ISPn i Sverige som erbjuder det.

Permalänk
Tele2
Skrivet av Bredband:

Jag har ComHem 100Mbit/10 nu, det fungerar hur bra som helst, men när kommer det att man kan få lite snabbare upp, typ 50Mbit eller nåt sånt??

MvhTommy

Hej Tommy,

Det som främst har efterfrågats av våra kunder är högre nedströmshastighet, därför lanserar vi inom kort 200 Mbit/s.

Men vi vet också att det finns kunder som efterfrågar högre uppströmshastighet (det är bra att komma ihåg att vi som hänger på Sweclockers inte är helt representativa för alla våra kunder, här på forumet finns det en mycket större efterfrågan på högre uppströmshastighet än hos våra kunder generellt) och detta är något vi givetvis vill kunna erbjuda våra kunder i framtiden.

Vi tittar just nu på tekniska lösningar för högre uppströmshastigheter och vi utför tester. Idag har vi dock inte någon färdig tidsplan för högre uppströmshatighet som vi kan kommunicera.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej Tommy,

Det som främst har efterfrågats av våra kunder är högre nedströmshastighet, därför lanserar vi inom kort 200 Mbit/s.

Men vi vet också att det finns kunder som efterfrågar högre uppströmshastighet (det är bra att komma ihåg att vi som hänger på Sweclockers inte är helt representativa för alla våra kunder, här på forumet finns det en mycket större efterfrågan på högre uppströmshastighet än hos våra kunder generellt) och detta är något vi givetvis vill kunna erbjuda våra kunder i framtiden.

Vi tittar just nu på tekniska lösningar för högre uppströmshastigheter och vi utför tester. Idag har vi dock inte någon färdig tidsplan för högre uppströmshatighet som vi kan kommunicera.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Hej!

Okej då vet jag det
Tackar för info

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ithilien:

Hoppar in på ett bananskal som inte härrör med Comhem 200 utan ett problem som vi har upplevt med bredbandet i kvarteret där jag bor, det är så att vårat bredband går kraschar då och då, inte regelbundet men ändå så pass ofta att det är irriterande och att det har pågått i snart 8 månaders tid.
Jag har vänt mig till Kundsupporten hos Comhem och meddelat om problemet, jag har fått modemet utbytt, fått dedikerade portar på modemet, ipflooding har justerats och uppgraderingar i mjukvaran hit och dit - ändå så går nätet ned.
Nu är det inte flera timmar vi pratar om, det är allt från 1 minut till 5-10 minuter som nätet ligger nere, när jag väl har pratat med supporten nu på sistone så har det sagts att det troligen är ett nätfel, när jag frågar hur långt de har kommit med att korrigera detta problem så har de sagt att de ska vända sig till teknikerna och fråga för att sedan återkomma.
Nu är det 3 gånger sen sist och de har fortfarande inte återkommit med något svar, jag har även fått höra från Supporten, kundservice m fl från Comhem att vi ska bli kompenserade för detta problem när det väl är löst - frågan kvarstår: När kommer det ske?!
Vill inte sitta o betala 400 kr i månaden för 100Mbit som kraschar relativt ofta, sitta och vänta på svar eller information som aldrig kommer om det aktuella problemet och sedan tro att vi som kunder är nöjda över att Comhem tiger.
Jag valde Comhem för ca 1 år sedan för att de är de enda som kan leverera en hastighet över 30 Mbit till våra fastigheter, men nu känns det att det kvittar eftersom jag hellre har en leverantör som ger mig en stabil internetuppkoppling än att jag har en hög hastighet.

Vore tacksam om Comhem kan lösa det sk "nätfelet" i området där jag bor postkod 141 70

MvH Ithilien

Hade samma problem i ett halvår ungefär (nätet hade precis uppdaterats till comhem från tidigare ADSL eller liknande). Det fungerade både till och från, fick laggspikar på 1-5 sekunder lite då och då, även samma problem med att nätet "dog" 1-10 minuter och ibland längre. Ibland verkade det som att nedåt fungerade men inte uppåt..

Nu har det dock fungerat kanon i flera månader. 2 gånger har internet gått ner sedan oktober-november. Överlag är jag nöjd nu

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSubstitute:

Hej 0p
Vad mäter du med? Känner inte igen layouten på dina resultat.
Jag har letat efter något vettigt program för att testa hastigheter i linux command console, då jag inte har X på min burk med bäst hårdvara. Annars har jag bara gamla laptops hemma.

Tjenare, tror det är denna jag kör:
http://tptest.sourceforge.net/

Eller om det var denna:
http://sourceforge.net/projects/tptest/

kommandot jag kör:
./tptest -m tcp-auto tptest.bredband.net 1640

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej Tommy,

Det som främst har efterfrågats av våra kunder är högre nedströmshastighet, därför lanserar vi inom kort 200 Mbit/s.

Men vi vet också att det finns kunder som efterfrågar högre uppströmshastighet (det är bra att komma ihåg att vi som hänger på Sweclockers inte är helt representativa för alla våra kunder, här på forumet finns det en mycket större efterfrågan på högre uppströmshastighet än hos våra kunder generellt) och detta är något vi givetvis vill kunna erbjuda våra kunder i framtiden.

Vi tittar just nu på tekniska lösningar för högre uppströmshastigheter och vi utför tester. Idag har vi dock inte någon färdig tidsplan för högre uppströmshatighet som vi kan kommunicera.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Inte för att verka negativ, jag föredrar att kalla det realistisk.
Självklart att ni skall ge majoriteten av kunderna vad de vill ha men vem som helst kan utan eftertanka säga mer mer mer…

Vad har dem för tjänst idag, har dem 100Mbit och är missnöjda?
Får dem ut sina 100Mbit eller ligger de närmare 50Mbit som mest?
Är de medvetna om att deras nedströmshastighet är direkt beroende av andras uppströmshastighet?
Är de medvetna om att hastigheten försämras dramatiskt om trafiken går utanför Sverige?

Jag är säker på att de flesta här i forumet redan vet detta och det är därför vi anser att högre uppström är att föredra. Inte för att en asymmetrisk lina med 10Mbit uppström har några större svagheter, men det skulle vara kul att komma ifrån det.
Förr eller senare kommer vi att anse att det kan vara värt att byta ner sig pga. priset. Personligen skulle jag idag inte ens betala mer för högre uppström, priserna måste ändras!

Permalänk
Medlem

Såååååå trött jag är!!!

Det ringde en telefonförsäljare som comhem typ "anlitar" för att erbjuda vissa saker, som började snacka en massa om att om jag tar telefoni så får jag det gratis eftersom jag redan har tv och bredband. Efter många om och men tackar jag ja för att få det lite billigare i typ 3 månader. Vilket dumt beslut detta var...

När jag får första fakturan så ser den helt väck ut, snackade med någon på comhem om det men de bara kom med bortförklaring efter bortförklaring så 200 spänn hit eller dit gör väl inget. Men när jag sedan kollade hastigheten på bredbandet som innan erbjudandet var 10/10 så var den nu nere på 10/1. Och hon sa i telefonen att för 60:- extra fick jag 10 extra uppströms. Då ville jag häva allting och gå tillbaka till det jag hade innan och började ringa och ringa men kom aldrig till rätt ställe, en kille berättade att kunde maila så skulle de fixa det så fort de kunde dagen efter, men inget svar.

Ringde igen för att försöka ångra detta köpet men då var såklart de 14 dagarna slut på ångerrätten, detta var i samma veva som jul/nyår så man hade inte mycket tid här. Ajja...

Ringde för en vecka sedan för att få ljudinspelningen till när jag tackade ja till detta erbjudandet för att kolla om jag hörde rätt när hon sa att jag skulle få 10/10 och visst sa hon det, men jag har aldrig sett röken av de där extra 10 uppströms. Inte nog med det, jag fick inte heller någon rabatt verkar det som efter liten titt på fakturan senast.

Vad fan ska jag säga när jag ringer de imorgon om att fixa detta och ev få lite ersättning?
Har haft de i 3 månader och allting har bara blivit värre och värre, sitter och ringer de varenda dag känns det som för att de byter modemserienummer utan att jag har sagt åt de att göra det eller något annat.
Man kan väl inte säga upp det innan man har gått igenom de 12 helvetes-månaderna som man är bunden till heller?

*SUCK*

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Tele2
Skrivet av redskins:

Såååååå trött jag är!!!

Det ringde en telefonförsäljare som comhem typ "anlitar" för att erbjuda vissa saker, som började snacka en massa om att om jag tar telefoni så får jag det gratis eftersom jag redan har tv och bredband. Efter många om och men tackar jag ja för att få det lite billigare i typ 3 månader. Vilket dumt beslut detta var...

När jag får första fakturan så ser den helt väck ut, snackade med någon på comhem om det men de bara kom med bortförklaring efter bortförklaring så 200 spänn hit eller dit gör väl inget. Men när jag sedan kollade hastigheten på bredbandet som innan erbjudandet var 10/10 så var den nu nere på 10/1. Och hon sa i telefonen att för 60:- extra fick jag 10 extra uppströms. Då ville jag häva allting och gå tillbaka till det jag hade innan och började ringa och ringa men kom aldrig till rätt ställe, en kille berättade att kunde maila så skulle de fixa det så fort de kunde dagen efter, men inget svar.

Ringde igen för att försöka ångra detta köpet men då var såklart de 14 dagarna slut på ångerrätten, detta var i samma veva som jul/nyår så man hade inte mycket tid här. Ajja...

Ringde för en vecka sedan för att få ljudinspelningen till när jag tackade ja till detta erbjudandet för att kolla om jag hörde rätt när hon sa att jag skulle få 10/10 och visst sa hon det, men jag har aldrig sett röken av de där extra 10 uppströms. Inte nog med det, jag fick inte heller någon rabatt verkar det som efter liten titt på fakturan senast.

Vad fan ska jag säga när jag ringer de imorgon om att fixa detta och ev få lite ersättning?
Har haft de i 3 månader och allting har bara blivit värre och värre, sitter och ringer de varenda dag känns det som för att de byter modemserienummer utan att jag har sagt åt de att göra det eller något annat.
Man kan väl inte säga upp det innan man har gått igenom de 12 helvetes-månaderna som man är bunden till heller?

*SUCK*

Hej,

Vad tråkigt om det blivit missförstånd vid beställningen.
Enskilda kundärenden hjälper vi gärna till med via vår Kundservice per telefon alternativt via mejl eller Twitter, i detta forum försöker vi besvara breda frågor som så många som möjligt kan ha nytta av.

Hoppas att du får hjälp imorgon med ditt ärende, annars ser vi gärna att du återkommer till oss via Twitter så ska vi göra vad vi kan för att hjälpa till.

Med vänlig hälsning
Stefan Wallman
Kundservice

Permalänk
Skrivet av darel:

Hej,
Undrar om någon annan har samma problem som jag, nämligen att Youtube är extremt trög hela tiden, även om man har 100mbit uppkoppling. spelar ingen roll vilket operativ, eller browser den hänger hela tiden... Någon som har en aning vad det kan beror på?

mvh

Japp, jag med! SJUUKT störigt. Youtube är i princip helt oanvändbart på samtliga datorer hemma (både Mac- och PC-burkar). Samma filmer laddar på nolltid om jag drar dem över mobiluppkopplingen istället.

Värst av allt är att om jag kopplar upp mig via min VPN i USA så kan jag kolla youtube med 720p helf flytande. Kopplar jag ner min VPN igen så står den bara där och maler.

IP-flooding, brandvägg etc är avstängt i modemet (ingen skillnad med dem på).

Nån som kunnat fixa?

Permalänk
Medlem

http://data.fuskbugg.se/skalman02/comhem.jpg

Hur tusan går det där till? Jag betalar för 100 mbit och kommer ändå upp i 200 mbit och laddar upp 1 mbit/s

Jag har inte gjort någon intresse anmälan heller för den delen.

Men när jag göra dessa tester så är det verkligen konstigt, för i början visar den 5 mbit sen svajar den lite därimellan, sen när den har laddat ett tag och sista pluppen ska fyllas i så åker den helt plötsligt upp till 130-210 mbit, vilket känns helt orimiligt då jag aldrig lyckats tanka mer än 3 mbit/s från diverse olika servrar.

Tack för svar, DexterZ

Permalänk
Medlem

Jag tippar på att det beror på nån cache nånstans, din hårddisk kanske? Den där sidan är inte så pålitlig i alla lägen.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Har även prövat Speedtest.net och där kommer jag också upp i ungefär 130-140 mbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruktsallad:

Japp, jag med! SJUUKT störigt. Youtube är i princip helt oanvändbart på samtliga datorer hemma (både Mac- och PC-burkar). Samma filmer laddar på nolltid om jag drar dem över mobiluppkopplingen istället.

Värst av allt är att om jag kopplar upp mig via min VPN i USA så kan jag kolla youtube med 720p helf flytande. Kopplar jag ner min VPN igen så står den bara där och maler.

IP-flooding, brandvägg etc är avstängt i modemet (ingen skillnad med dem på).

Nån som kunnat fixa?

Samma här. Sinnessjukt.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Sitter här lite trött och frustrerad. Efter att man stängt av sitt NAT i modemet, vad använder man sig då för IP för att ta sig in i den? Behöver komma åt och blocka några portar för en ny Teamspeak server.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Sitter här lite trött och frustrerad. Efter att man stängt av sitt NAT i modemet, vad använder man sig då för IP för att ta sig in i den? Behöver komma åt och blocka några portar för en ny Teamspeak server.

http://192.168.100.1/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dexterz:

Har även prövat Speedtest.net och där kommer jag också upp i ungefär 130-140 mbit

hehe jag har något liknande, jag har 10/10 men på Speedtest står det att jag har 30Mbit upload fast jag bara har 10:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruktsallad:

Japp, jag med! SJUUKT störigt. Youtube är i princip helt oanvändbart på samtliga datorer hemma (både Mac- och PC-burkar). Samma filmer laddar på nolltid om jag drar dem över mobiluppkopplingen istället.

Värst av allt är att om jag kopplar upp mig via min VPN i USA så kan jag kolla youtube med 720p helf flytande. Kopplar jag ner min VPN igen så står den bara där och maler.

IP-flooding, brandvägg etc är avstängt i modemet (ingen skillnad med dem på).

Nån som kunnat fixa?

Comhem peerar med Google och det ser faktiskt ut att vara en privat peering(?). Dock verkar det som den är saturerad vid högtrafiktider och därmed underdimentionerad.
När du kör en VPN och det fungerar bättre så är det troligen så att du slussas över en annan transit än den som Comhem skulle kunna använda.

Permalänk
Tele2
Skrivet av iXam:

Har ComHem några IPv6-planer tro? En tunnelservice (inom ComHem-nätet) vore ju trevligt att kunna få tillgång till. Det känns ju inte som ett sådant projekt skulle tära speciellt mycket på miljardförtjänsten Det skulle ju ge ganska mycket cred att vara den första stora(???) konsument-ISPn i Sverige som erbjuder det.

Hej,

Vi har ständigt planer på att uppgradera våra tjänster och i framtiden kommer alla operatörer att övergå till IPv6.

IPv4 kommer att stödjas många år framöver, för att de flesta buggar och systemfel i IPv6 ska hittas och åtgärdas.

Com Hem har ipadresser idag som räcker till antalet kunder.

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Permalänk
Medlem

Såg den här tråden och testade med bredbandkollen min Comhem XXL anslutning.
Fick 100,3/9,7 och det ligger ju väldigt nära det utlovade vilket jag är nöjd med.
Skulle inte betala för mer nedströms men kunde svälja en femtilapp till i månaden för en snabbare hastighet upp.
Generellt nöjd med tjänsten även om den stundvis går ner lite för ofta.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.