Permalänk
Medlem

Bytte från BBB till comhem just för att slippa random disconnects som varar i max 30 sekunder (och förstör ett djävla massa spelande).
Detta fick jag dock erfara dag 2 av comheminternet. Är detta vanligt förekommande? Har jag klivit ur askan i elden?

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller sitter flera här fortfarande kvar med tjänsten 200mbit sweclockers som vi skulle testa för över 7 månader sen? Vad jag vill minnas så skulle detta bara ske i 6 månader?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Du kan läsa : #11176112

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Skrivet av tivook:

Tänkte bara kolla rent allmänt vad folk tycker om Comhem?

Funkar det bra? Stabilt?

Vet att en del polare har haft problem med att hosta servrar o annat med Comhem, dom är dock inte särskilt beresta i att ändra nätverksinställningar o dylikt.

Har BBB just nu men skall kanske flytta och då kommer jag inte att ha fast telefoni så jag måste få lite kött på benen innan jag bestämmer mig..

För mig funkar comhem hur bra som helst. Laddar oftast hem filer i 13 megabyte per sekund med min 100:a MBit lina och nätet är nästan aldrig nere. Jag spelar också mycket starcraft 2 och har aldrig problem med ping eller liknande. Dock ska väl SC2 inte vara lika ping-krävande som tex counter strike.

Men som spuzz sa, vad ska du ha linan till? Var bor du? Om du har otur kan det vara så att comhem är dåliga just där. Där jag bor var det tidigare enorma problem med överbelastning och linan funkade skitdåligt på kvällar och helger. Men detta byggde comhem bort och nu fungerar det som sagt perfekt.

Permalänk
Medlem

Hej Alla!

Jag har läst lite på denna tråd för att försöka skaffa mig en uppfattning om hur det ligger till med ComHem hos andra användare. Och det verkar som att många har liknande problem. Därför tänkte jag att man skulle kunna styra upp det här lite.

Själv har jag haft 100/10 tjänsten (CG3100 modemet) sedan första Juli. Det har bara varit strul sen dess. Först var hastigheten rent allmänt skit men efter några veckor av gnäll hos supporten så verkar det funka OK förutom just Torrent-downloads. Har främst använt en laptop för att test allt men har 3 burkar till hemma som visar samma problem.

Situationen:
Bredbandskollen - oftast > 80 Mbps
HTTP - oftast > 80 Mbps
FTP - oftast > 80 Mbps
Bittorrent - mellan 50 och 10 Mbps

När jag stänger av NAT går hastigheten upp något och hoppar vilt mellan 80 och 20 under en nedladdning. Medelhastigheten går sällan över 50.

Detta är med en kabel (cat.5e) direkt till modemet och inget annat anslutet. Har främst använt uTorrent för testerna, både v2.2.1 och v3.0 med olika inställningar som endast gör marginell skillnad. Jag har dock sett till att det inte "seedas" något (förutom filen jag laddar ner, oftast runt 100 kbps) under testerna.

http, ftp och bittorrent är testat mot filer från ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-cd/1...

Samma dator fungera helt felfritt (alltid > 90 Mbps) med samma tester från andra nätverk, tex jobbet (också 100-lina).

Har snackat med supporten MÅNGA gånger och de har anmält felet till sina tekniker 2 ggr. Senast v34 uppdaterade supporten mitt modem med den senaste firmware. ca 1 vecka efter varje anmälan har jag fått svaret "Vi har efter felsökning bedömt att det fel ni anmält inte kvarstår" Sist jag pratade med supporten (igår) så var killen skitförbannad på mig och sa att det är absolut inget fel från deras sida och att jag får ringa min datorsupport för det är min dator det är fel på. Han hade ju mätt upp hastigheten till mitt modem och fick då 80 Mbps, så då är det inget fel.

Det jag är ute efter nu och skulle vilja ha hjälp med är att på något sätt visa att det visst är fel på ComHem's tjänst (eller om det är mina inställningar trots att de funkar på andra nät). Har testat wireshark och hittar massor av paket med fel i checksum men kan för lite om programmet och nätverksprotokoll för att dra några vettiga slutsatser av det.

Finns det någon kunnig här på forumet som kan slänga ihop en punkt för punkt lista på hur man kan felsöka detta och dokumentera det så att man kan slänga det i fejjan på ComHem när de säger att "vi skiter i dig och dina småproblem, ring din datorsupport". Om det är fler som kan dokumentera samma problem så måste de ju göra något!

Tack på förhand!

Visa signatur

To most people solutions mean finding the answers; but to chemists, solutions are things that are still all mixed up.

Permalänk
Medlem

Rosik: Paket checksumstrulet introducerades i v26 av mjukvaran på netgearmodemet men när jag testat hos kompisen ger det mimimal degradering av hastigheten i torrents (mindre än 1mbit skulle jag tro) trots att då vissa paket får skickas om. Det är knappast där felet sitter om http-downloads ger bra hastighet eftersom de också störs av checksumproblematiken...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frostfield:

För mig funkar comhem hur bra som helst. Laddar oftast hem filer i 13 megabyte per sekund med min 100:a MBit lina och nätet är nästan aldrig nere. Jag spelar också mycket starcraft 2 och har aldrig problem med ping eller liknande. Dock ska väl SC2 inte vara lika ping-krävande som tex counter strike.

Men som spuzz sa, vad ska du ha linan till? Var bor du? Om du har otur kan det vara så att comhem är dåliga just där. Där jag bor var det tidigare enorma problem med överbelastning och linan funkade skitdåligt på kvällar och helger. Men detta byggde comhem bort och nu fungerar det som sagt perfekt.

Skall använda linan till både spel och nerladdning. Finns inget jag inte kommer använda den till Givetvis är det dock lite extra prio på hur spelandet funkar då spontana avbrott samt lagspikes / packetloss är totalt oacceptabelt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Skall använda linan till både spel och nerladdning. Finns inget jag inte kommer använda den till Givetvis är det dock lite extra prio på hur spelandet funkar då spontana avbrott samt lagspikes / packetloss är totalt oacceptabelt.

Då skulle jag välja en annan operatör om du bor i Stockholm, däremot har jag hört att Comhem är bättre på mindre orter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Skrivet av tivook:

Skall använda linan till både spel och nerladdning. Finns inget jag inte kommer använda den till Givetvis är det dock lite extra prio på hur spelandet funkar då spontana avbrott samt lagspikes / packetloss är totalt oacceptabelt.

Om själva kabel-nätet är av god kvalité så tror jag att du kommer att bli nöjd med comhem. Om du väljer att testa så rekommenderar jag dock att du tar något abonemang där du inte binder upp dig under lång tid. Vad gäller nedladdning av semesterfilmer och linuxdistar så är iaf Comhem överlägsen ASDL och till och med VDSL2.

Permalänk
Medlem

Var i Göteborg upplever du detta ?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Hej folket!

Jag kommer tvingas använda ComHem i min nya lägenhet. Då jag redan har lite knapert med pengar så tvingas jag lägga mig på det knapra 10Mbit. Om jag förstått det rätt så tvingas jag betala 795kr för modemet de skickar med (Cisco EPC2425).

Det jag undrar är...
... fungerar det med något annat modem (borde väl bara vara ett vanligt xDSL modem?), och går det överhuvudtaget att beställa bredbandet utan modemet?
... räcker 10Mbit fortfarande åt t ex. Xbox Live?
... någon som vet hur ComHem överlag fungerar i Västerås? ^^

MVH,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Hej folket!

Jag kommer tvingas använda ComHem i min nya lägenhet. Då jag redan har lite knapert med pengar så tvingas jag lägga mig på det knapra 10Mbit. Om jag förstått det rätt så tvingas jag betala 795kr för modemet de skickar med (Cisco EPC2425).

Det jag undrar är...
... fungerar det med något annat modem (borde väl bara vara ett vanligt xDSL modem?), och går det överhuvudtaget att beställa bredbandet utan modemet?
... räcker 10Mbit fortfarande åt t ex. Xbox Live?
... någon som vet hur ComHem överlag fungerar i Västerås? ^^

MVH,
Gorian

795 kronor är ordinarie pris på modemet och du får modemet för 295 kronor om du tecknar 10mbit. 10mbit räcker gott och väl för Xbox-lir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönster:

Anledningen till att jag felsökte denna buggen var för att jag själv är trött på att vänta på att en ny firmware ska komma ut. Och nej, jag tror inte comhem har speciellt stor prio på denna bugg eftersom den tydligen bara påverkar ett mindre antal kunder, annars hade det funnits och stå på Aftonbladet eller IDG vid det här laget.

Att stänga av NAT löser dessutom inte felet med window 0 paket och orsakar fortfarande att vissa paket blir manglade, så det är troligtvis något i bufferthanteringen som det är fel på här och inte specifikt NAT som comhem gått ut med. Som det ser ut nu så även om du stänger av NAT så kommer du få en del resends vilket innebär att om du laddar ner större filer så kommer dom fram korrupterade med.

Du borde skicka in loggar osv det du har kommit fram till. Det kanske hjälper dem att fatta bra jobbat!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Hej folket!
Det jag undrar är...
... fungerar det med något annat modem (borde väl bara vara ett vanligt xDSL modem?), och går det överhuvudtaget att beställa bredbandet utan modemet?

Det är ett kabelmodem, inte xDSL. Så det måste vara ett modem som comhem stödjer. Men om du kollar på blocket finns det ett par billiga att köpa där, iaf i Stockholmsområdet.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

795 kronor är ordinarie pris på modemet och du får modemet för 295 kronor om du tecknar 10mbit. 10mbit räcker gott och väl för Xbox-lir.

Skrivet av distortion10000:

Det är ett kabelmodem, inte xDSL. Så det måste vara ett modem som comhem stödjer. Men om du kollar på blocket finns det ett par billiga att köpa där, iaf i Stockholmsområdet.

Tack för svar till er båda!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Du borde skicka in loggar osv det du har kommit fram till. Det kanske hjälper dem att fatta bra jobbat!

Dom skulle absolut inte bry sig eftersom dom vet om vad detta är, det är bara att det inte drabbat tillräckligt många kunder än för dom ska ta tag i det.

Permalänk

cg3100 vpn

hej, är det någon som får ett cg3100 att fungera med vpn(pptp)?. Jag måste stänga av NAT helt och hållet annars klagas det på att GRE-paket inte kommer igenom.

Permalänk
Tele2

Hej,

Kort uppdatering av buggen med stora filer i senaste mjukvaran till Netgear CG3100:
Felet som rapporterades av några användare här kring checksummefel på version 26 av mjukvaran till modemet är som sagt verifierat av Com Hem och felanmält till Netgear. Netgear jobbar för fullt med att få till en ny mjukvaran där felet är löst. Så snart Com Hem mottagit den nya mjukvaran kommer vi att meddela detta här samt direkt påbörja interna tester av den. Om inga andra problem hittas startas sedan utrullning så snart det är möjligt. Fram till dess är som sagt tipset att slå av NAT i modemet.

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Permalänk
Medlem

Jahapp, då var det bara för mig och stänga käften och sätta mig ner och erkänna att jag hade käpprätt fel. Bra att Comhem tar tag i detta.

Permalänk
Tele2
Skrivet av Fönster:

Jahapp, då var det bara för mig och stänga käften och sätta mig ner och erkänna att jag hade käpprätt fel. Bra att Comhem tar tag i detta.

Det tycker jag inte att du ska göra, vi läser dagligen vad som skrivs om oss här och lär oss hela tiden nya grejer. Ni bidrar alla till att göra våra produkter bättre och vi uppskattar att ni talar om för oss vad ni tycker är viktigt! Däremot hoppas, och tror vi, att ni alla förstår att ibland tar saker och ting längre tid än vad man kan önska. Det är komplexa produkter och tjänster vi pratar om i många lägen. Men vi jobbar stenhårt på att förbättra våra tjänster och ge det våra kunder vill ha. I det arbetet är ni på Sweclockers viktiga och vi hoppas ni fortsätter att säga vad ni tycker och tänker

Fortsatt trevlig dag,
Ola Eriksson
Com Hem

Permalänk

Någon annan som upplever problem så som att internetanslutningen dör helt efter en/två timmars hårt användande av linan? Undrade först vad det var, men har nu lagt märke till att det händer varje gång jag börjar utnyttja linan lite extra.

Enda sättet att få tillbaka anslutningen är att starta om modemet.

Kan det vara så jävligt att modemet på något vis är kasst eller eventuellt något vajsing i stationen här på gården?

Visa signatur

Bäver...

Permalänk
Skrivet av pizzamonstret:

Någon annan som upplever problem så som att internetanslutningen dör helt efter en/två timmars hårt användande av linan? Undrade först vad det var, men har nu lagt märke till att det händer varje gång jag börjar utnyttja linan lite extra.

Enda sättet att få tillbaka anslutningen är att starta om modemet.

Kan det vara så jävligt att modemet på något vis är kasst eller eventuellt något vajsing i stationen här på gården?

Har du NAT på eller av?

Permalänk
Citat:

Har du NAT på eller av?

Det skulle jag givetvis skrivit. Har det påslaget faktiskt. Kanske borde testa stänga av det. Versionen är även den nya skiten, 3.9.21.9.mp1.V0026

Visa signatur

Bäver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosik:

...Det jag är ute efter nu och skulle vilja ha hjälp med är att på något sätt visa att det visst är fel på ComHem's tjänst (eller om det är mina inställningar trots att de funkar på andra nät). Har testat wireshark och hittar massor av paket med fel i checksum men kan för lite om programmet och nätverksprotokoll för att dra några vettiga slutsatser av det.

Finns det någon kunnig här på forumet som kan slänga ihop en punkt för punkt lista på hur man kan felsöka detta och dokumentera det så att man kan slänga det i fejjan på ComHem när de säger att "vi skiter i dig och dina småproblem, ring din datorsupport". Om det är fler som kan dokumentera samma problem så måste de ju göra något!

Tack på förhand!

Hmmm...det verkar som att det inte vara så många nätverkstekniker på detta forum

Anyway, jag har funderat lite. Skulle det kunna vara så att problemet är så enkelt som att ComHem får problem med för många samtidiga anslutningar till en enskild användare. Jag menar, man kommer ju knappast upp i några 100 Mbps från en enskild användare via Bittorrent utan det krävs ganska många anslutningar.

Skulle det vara jämförbart att testa att tanka typ 20-30 källor via FTP och se om man får liknande resultat? Eller skulle det uppstå andra problem, flaskhalsar på andra ställen, protokoll, mjukvara etc.? Är det någon som har någon input på det?

/D

Visa signatur

To most people solutions mean finding the answers; but to chemists, solutions are things that are still all mixed up.

Permalänk
Medlem

Skulle det vara modemet eller likanande som va överbelastat pga för många anslutningar skulle det påverka annan trafik också men eftersom annan trafik går bra när bara torrents är slött kan det uteslutas.

Jag har dessutom har jag testat att ta hem en torrent jag själv seedat på en burk när jag hade kass fart med allt annat avstängt vilket ger en anslutning och farten jag fick va samma som man hade på dialup tiden ändå, samma fil via ftp gick så klart bra.

Permalänk
Medlem

Har just tvingats till Comhem efter flytt.

CG3100, NAT avstängt. Kör den som wifirouter.

Jag kan knappt använda nätet alls. Denna post skriver jag nu om
(lokalt på datorn) för jag hade blivit nedkopplad när jag sist klickade
posta.

Från loggen:
*WARNING - DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response
&
*ERROR - Missing BP Configuration Setting TLV Type

Där den sista kommer i typ 10 ex ungefär när nätet dör.

Annat smått och gott från loggen:
*CRITICAL - Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out
*CRITICAL -  TFTP Failed - OUT OF ORDER packets
*CRITICAL - SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing
*CRITICAL - No Ranging Response received - T3 time-out
*CRITICAL -  REG RSP not received

What to do, what to do? Avhjälpts det om jag fixar en separat router och
satsar på att köra CG3100 som modem endast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av c-boi:

Har just tvingats till Comhem efter flytt.

CG3100, NAT avstängt. Kör den som wifirouter.

Jag kan knappt använda nätet alls. Denna post skriver jag nu om
(lokalt på datorn) för jag hade blivit nedkopplad när jag sist klickade
posta.

Från loggen:
*WARNING - DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response
&
*ERROR - Missing BP Configuration Setting TLV Type

Där den sista kommer i typ 10 ex ungefär när nätet dör.

Annat smått och gott från loggen:
*CRITICAL - Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out
*CRITICAL -  TFTP Failed - OUT OF ORDER packets
*CRITICAL - SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing
*CRITICAL - No Ranging Response received - T3 time-out
*CRITICAL -  REG RSP not received

What to do, what to do? Avhjälpts det om jag fixar en separat router och
satsar på att köra CG3100 som modem endast?

Det mesta i loggen säger inte så mycket men T3 och T4a timeout tyder på signalproblem. I båda riktningarna dessutom. Kontrollera så att koaxialkabeln är ok dvs stiften i ändarna inte är böjda och att kabeln inte är knäckt någonstans. Ser du fel på kabeln så be comhem en ny, om inte så felanmäl så får en tekniker komma och kolla. Detta lär inte lösas med andra inställningar eller annat modem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Det mesta i loggen säger inte så mycket men T3 och T4a timeout tyder på signalproblem. I båda riktningarna dessutom. Kontrollera så att koaxialkabeln är ok dvs stiften i ändarna inte är böjda och att kabeln inte är knäckt någonstans. Ser du fel på kabeln så be comhem en ny, om inte så felanmäl så får en tekniker komma och kolla. Detta lär inte lösas med andra inställningar eller annat modem.

Har idag införskaffat en Linksys e3000 och än så länge har jag inte haft något avbrott i nätet. Ta i trä...

Dock är det långsamt, 100/10 som är typ 30/8. Även med sladd i modemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pizzamonstret:

Någon annan som upplever problem så som att internetanslutningen dör helt efter en/två timmars hårt användande av linan? Undrade först vad det var, men har nu lagt märke till att det händer varje gång jag börjar utnyttja linan lite extra.

Enda sättet att få tillbaka anslutningen är att starta om modemet.

Kan det vara så jävligt att modemet på något vis är kasst eller eventuellt något vajsing i stationen här på gården?

Samma problem här... när jag stängde av den trådlösa funktionen helt och hållet fungerar modemet stabilt och inga omstarter hittills! NAT är påslaget. Hoppas detta även korrigeras vid nästa uppdatering COMHEM, tack....... /marc

Visa signatur

/smyr

Permalänk
Medlem

Jag har haft min 100/10-uppkoppling från ComHem rullandes felfritt med medföljande Netgear CG3100 i ungefär 2 veckor, fram tills nu då jag börjar uppleva att jag tappar anslutning (som många andra). Jag orkar inte tjafsa runt och hålla på utan tänkte beställa en D-LINK DIR-655 router och stänga av DCHP och NAT i CG3100-modemet, då jag förstått att detta löser problemet för väldigt många. Jag har dock även telefoni ifrån ComHem och har i dagsläget kopplat min hemtelefon via CG3100 också. Hur gör jag sedan med den, om jag kör med en extern router? Kan jag låta den sitta kvar i modemet? Min digitalbox är också kopplad i modemet i dagsläget för ComHems On-Demandtjänst - ska jag sätta den i routern sen istället, eller låta den sitta kvar i CG3100?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |