Snabbare Phenom får vänta

Permalänk
Melding Plague

Snabbare Phenom får vänta

AMD har skjutit upp lanseringen av 2,6 GHz-modellen av sin fyrkärniga Phenom-processor. Tidigare var det planerat att denna modell skulle lanseras det andra kvartalet, men nu är det istället det tredje kvartalet som gäller.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaja

Kul, det blir till att vänta, och detta ligger väl till grund för att Penryn inte släpps än...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

AMD verkar inte hänga med Intel på långa vägar:( Blir nog en Intel till hösten:)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toybox
AMD verkar inte hänga med Intel på långa vägar:( Blir nog en Intel till hösten:)

kom du på det nu? Smart

Nej, AMD går inte på entusiastsegmentet, bra för dem iaf. Låt Intel länsa kunder på pengar för hårdvara som de knappt ens behöver och låt AMD tjäna mer pengar på mellansegmentet

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem

Tråkigt :/ De måste skärpa sig nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
kom du på det nu? Smart

Nej, AMD går inte på entusiastsegmentet, bra för dem iaf. Låt Intel länsa kunder på pengar för hårdvara som de knappt ens behöver och låt AMD tjäna mer pengar på mellansegmentet

Fanboyen har talat!

Folk i regel vill ha det bästa till bäst pris, AMD kan inte leverera det, därför köper man Intel. AMD kan inte konkurrera i mellansegmentet heller IMO,
Phenomenal flopp...

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovan talare, skulle inte kalla phenom helt för flopp men den underpresterar helt klart i mellansegmentet då den kostar som en Q6600, drar mer ström och presterar sämre i alla sammanhang.

Vill gärna se att AMD fortsätter producera processorer men kommer inte betala mer för en dålig phenom bara för att stödja dem.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Suck... detta är bara kasst.

Nu undrar jag var idén med "Native Quad" kom från. Det har tydligen inte gjort ett smack nytta. Vist buggen blev fixad men till vilken nytta, Penryn gör mos av den i alla fall.

Blir att sitta kvar på Athlon X2 ett tag till. Jag tror inte jag kommer att satsa på en Phenom alls. Sätter hoppet till efterkommande från AMD.

Permalänk
Medlem

Bara för roligt. Hoppas de kommer ikapp och pressar Intels priser, samt att det vore synd att dra ner ATi <3

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
... då den kostar som en Q6600, drar mer ström och presterar sämre i alla sammanhang.

kolla priserna igen
phenom är bra mycket billigare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
kolla priserna igen
phenom är bra mycket billigare

9700:an kostar lika mycket som Q6600.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Inte många siffor rätt där, artikeln handlar bla om att 9700 aldrig kommer att komma. Och den har aldrig funnits, annat än på en gammal roadmapp.

Oavsett, skall AMD sälja Phenoms i kvantitet måste de sänka ytterligare i pris. Folk köper ju för tusan hellre 6000+ och 6400+ än de köper Phenom.
(det kanske de redan har gjort, till grossisterna, men när sänker grossisterna till slutkund?)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
9700:an kostar lika mycket som Q6600.

lustigt att jämföra med en processor som inte finns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Suck... detta är bara kasst.

Nu undrar jag var idén med "Native Quad" kom från. Det har tydligen inte gjort ett smack nytta. Vist buggen blev fixad men till vilken nytta, Penryn gör mos av den i alla fall.

Blir att sitta kvar på Athlon X2 ett tag till. Jag tror inte jag kommer att satsa på en Phenom alls. Sätter hoppet till efterkommande från AMD.

Hur vet du det? Det är väl nästintill omöjligt att på något sätt se hur mycket "Native Quad" ökar prestandan eftersom AMD inte har en "Fake quad" att jämföra prestandan med. Eller?

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

suck, inte bara för AMD utan att Intel kan våga höja priserna rejält nu för de inte har någon större konkurrens

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Hur vet du det? Det är väl nästintill omöjligt att på något sätt se hur mycket "Native Quad" ökar prestandan eftersom AMD inte har en "Fake quad" att jämföra prestandan med. Eller?

Med tanke på att Intels "fake quad" totalt krossar AMDs Phenom i alla multicore tester som har gjort så är det inte särskilt svårt att jämföra prestandan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Fanboyen har talat!

Folk i regel vill ha det bästa till bäst pris, AMD kan inte leverera det, därför köper man Intel. AMD kan inte konkurrera i mellansegmentet heller IMO,
Phenomenal flopp...

Fanboy? Kanske.

AMD levererar prestanda/pris som mäter sig med Intels. Intels är SNABBARE, men de snabbare är också DYRARE. AMDs är snabba nog för hemmabruk och spel (nej, inte superhighendofdoom) och kostar en spottstyver. Men du kanske inte fattat att pengarna ligger i mellansegmentet? toker.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

P1ngvin det är lungt släpp ut ilskan o kalla alla fanboys. Håller Med om att AMD inte har något att komma med. Köp en billig intel clocka ?
Köp en billig intel ? som fortfarande e bättre än "Phenomenal floppen"

Permalänk
Hedersmedlem

Inte för att det har så stor betydelse för någon av oss här, men Gateway valde ju nyligen att endast ha AMD quad system till försäljning. Gateway uteslöt inte att Intel system längre fram kan komma att bli aktuella.

Prestandakrona hit eller dit, men det är nog den här typen av affärer som drar in pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Med tanke på att Intels "fake quad" totalt krossar AMDs Phenom i alla multicore tester som har gjort så är det inte särskilt svårt att jämföra prestandan

What M0rk said.

Det svaret tackar jag för.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Fanboyen har talat!

Folk i regel vill ha det bästa till bäst pris, AMD kan inte leverera det, därför köper man Intel. AMD kan inte konkurrera i mellansegmentet heller IMO,
Phenomenal flopp...

Stämmer väl inte riktigt kolla här AMD är i topp om man räknar prestanda per buck

http://www.yougamers.com/hardware/stats/3dmark06/priceandperf...

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Undrar om AMD nånsin kommer att komma tillbaka. Kanske i en annan skepnad ifall de blir uppköpta eller går samman med någon annan. Sagt det förr o säger det igen, vad F-N skulle de köpa på sig ATi för?? Bättre att lägga dom pengarna på CPU- och chipsetutveckling och cementera sin position där innan man ger sig ut på våghalsiga äventyr och försöker bärga ett sjunkande grafikkorts-skepp. Nu sitter vi här med bara Intel, och som väl är tillverkar dom bra CPU's just nu, men vad händer framöver? Skitprodukter till överpriser?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Fanboy? Kanske.

AMD levererar prestanda/pris som mäter sig med Intels. Intels är SNABBARE, men de snabbare är också DYRARE. AMDs är snabba nog för hemmabruk och spel (nej, inte superhighendofdoom) och kostar en spottstyver. Men du kanske inte fattat att pengarna ligger i mellansegmentet? toker.

Nej jag köper gärna AMD (min förra burk var en AMD). Jag köper det som jag anser ger mig bäst valuta för pengarna. Alla vet väl att de stora pengarna ligger i mellansegmentet. Intel har det bästa utbudet just nu IMO.

Citat:

Stämmer väl inte riktigt kolla här AMD är i topp om man räknar prestanda per buck

http://www.yougamers.com/hardware/s...andperformance/

Den var inte lite gammal du...
Läste något test med 14 processorer förut idag, kommer fan itne ihåg vart men där slaktade e8xxx serien allt, energpris/prestanda

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
lustigt att jämföra med en processor som inte finns

Den finns ju?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Nej, 9700 finns inte och har aldrig funnits.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

9700 finns inte till försäljing. Den skulle ha lanserats tillsammans med 9500 och 9600. Den, 9700, drogs tillbaka i sista stund och har således aldrig funnits tillgänlig mot slutkund.

Permalänk

Ja alltså att köpa AMD idag är idioti såvida man inte redan sitter med en befintlig AMD plattform.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Idioti är det väl inte, AMD fungerar bra för de allra flesta apps, eftersom appsen inte kräver så mycket. Ex. hårddiskarna är fortfarande alldeles för långsamma i en dator. Även nätverk är alldeles för långsamt.

Men kör man ofta tyngre apps så vinner man ändå en hel del tid på att köra Intel, även om man skulle vinna mer på just att ha mycket snabbare disksubsystem.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jaha, undrar vilken processorgeneration som Intel är på när Phenom slutligen lanseras?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Jaha, undrar vilken processorgeneration som Intel är på när Phenom slutligen lanseras?

Phenom finns att köpa idag om du vill. Så de har lanserats.. men ja, i tredje kvartalet när de nya Phenom skulle komma så borde ju Intel ha ute nästa uppgradering efter Penryn utan problem.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)