Permalänk
Medlem

ESD Gummihandskar?

ESD (electrostatic discharge) är ju något som man ska undvika. Det finnas massor med guider till hur man ska göra för att undvika ESD, frågan jag har är om gummihandksar funkar?
Har aldrig sett någon som har nämnt det, jag gissar på att det på något sätt byggs upp spänning på utsidan av handskarna, men skulle vilja veta mera precis hur det fungerar.
Jag har använt gummihandskar i kombination med att ta i element etc men eftersom ingen någonsin nämner handskar så börjar jag bli lite osäker på om det kanske tillochmed är värre?

Visa signatur

Desktop: Core 2 Duo E6400, 4GB Corsair TWIN2X 6400, ABIT AB9 PRO P965, HIS Radeon X1650PRO
Laptop: 3415 zepto, 2.1ghz penryn, 4gb ram, 8600GT, 320gb HD.

Permalänk
Medlem

Det finns många gummiblandningar. Både ledande och isolerande.
Urladdning kan säkert gå rakt igenom en tunn gummihandske. Det kan trots allt röra sig om tusentals volt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Det finns många gummiblandningar. Både ledande och isolerande.
Urladdning kan säkert gå rakt igenom en tunn gummihandske. Det kan trots allt röra sig om tusentals volt.

För att inte tala om de handskar som kan bygga upp en laddning utanpå sig och skada genom det. Om du vill säkra dig så ska du skaffa ett armband och gjorda dig och chassie i en gemensam punkt.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

ok, då ska jag dumpa gummihandskarna, tyvärr så tycker jag aldrig att esd armband funkar särskilt bra, är alltid ivägen och lossnar från jordningspunkten etc :/
Hört att det ska hjälpa om man har fuktiga händer, någon sanning i det?

Visa signatur

Desktop: Core 2 Duo E6400, 4GB Corsair TWIN2X 6400, ABIT AB9 PRO P965, HIS Radeon X1650PRO
Laptop: 3415 zepto, 2.1ghz penryn, 4gb ram, 8600GT, 320gb HD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tai Mai Shu
För att inte tala om de handskar som kan bygga upp en laddning utanpå sig och skada genom det. Om du vill säkra dig så ska du skaffa ett armband och gjorda dig och chassie i en gemensam punkt.

Eller så jordar man sig själv i chassit, win.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.