Permalänk
Medlem

Hur hostar man en Css server?

Nu är jag 60 % säker på att den här tråden är felpostad, så om den är det ber jag vänligen att ngn flyttar till rätt del!

Till frågan nu.

Nu när jag uppgraderat mig till en ny dator så vill jag använda min gamla dator som server till Counter Strike Source.

_______________________________
Spec's

AMD Sempron 3400 - 2GHz
Nvidia K8NF4G (Geforce 6100)
512MByte minne
Nvidia GeForce 6200 TurboCache
~200 Gig HDD

Funkar det att ha en server på den här burken?

Behöver jag uppgradera ngt?

_______________________________

Datorn ligger på en 24MBit lina från Telia , delat med min nuvarande burk.

Vilket program ska jag använda får att få upp servern?

Behöver jag något mer tillbehör för att få detta att funka?

Vilket operativsystem bör jag använda? Windows/Linux?

________________________________

Jag är en total nybörjare på detta med servrar och liknande så all hjälp som kan ges uppskattas!

Visa signatur

|| Intel Core 2 QUAD Q6600 @ 2.4GHz|| GeForce 8800 GTS 640Mb || 3 Gb RAM || 1,5 Tb HDD || Fatal1ty X-Fi || Windows XP Professional || MSI P6N PLATINUM || Razer Deathadder || Razer Tarantula@Battlelight || Steelseries qcK Middle || Logitech X-530 || Steelseries Siberia White || ASUS EEEPC 701 ||

Permalänk

starta css och sedan tryck create server sedan när du är ine ta fram console och skriv sv_lan 0 och sen ta reda på din ip .eller om du vill hitta din server själv så måste du starta tex vilken map som hälst de_dust2 och sedan byta till någon udda map tex fy_simpson och sen sök efter alla fy_simpson mapar och så hittar du namnet på din server brukar oftast vara högst uppe. funkar alltid för mig

Permalänk
Medlem

Ska du bara ha en dedikerad server på burken så bör det räcka.
Sen beror det lite på, det skulle inte skada med lite mer minne. 512 till skulle sitta fint.

Sen kommer ju inte grafikkortet att påverka servern, så det kanske du skulle kunna byta ut mot ett billigare alternativ och sälja det du har eller något.

Jag är partisk till linux på spelservrar, men det funkar med windows också, det beror lite på hur den kommer användas, men för privat bruk så spelar det ingen roll.

Sen är det bara att göra som AndenAnden säger, fast du kanske bör leta reda på någon schysst serverconfig först. Kolla på CS-communitys och/eller ligor/turneringssidor, de lär ha configs du kan kopiera.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyDrAn
Ska du bara ha en dedikerad server på burken så bör det räcka.
Sen beror det lite på, det skulle inte skada med lite mer minne. 512 till skulle sitta fint.

Sen kommer ju inte grafikkortet att påverka servern, så det kanske du skulle kunna byta ut mot ett billigare alternativ och sälja det du har eller något.

Jag är partisk till linux på spelservrar, men det funkar med windows också, det beror lite på hur den kommer användas, men för privat bruk så spelar det ingen roll.

Sen är det bara att göra som AndenAnden säger, fast du kanske bör leta reda på någon schysst serverconfig först. Kolla på CS-communitys och/eller ligor/turneringssidor, de lär ha configs du kan kopiera.

hmm, ok , men vart ska jag kopiera in dessa configs och så då? Hur lägger jag in admin på servern sen?

Visa signatur

|| Intel Core 2 QUAD Q6600 @ 2.4GHz|| GeForce 8800 GTS 640Mb || 3 Gb RAM || 1,5 Tb HDD || Fatal1ty X-Fi || Windows XP Professional || MSI P6N PLATINUM || Razer Deathadder || Razer Tarantula@Battlelight || Steelseries qcK Middle || Logitech X-530 || Steelseries Siberia White || ASUS EEEPC 701 ||

Permalänk
Medlem

Här finns det guider hur du sätter upp din CSS server, båda till Windows och Linux:

Windows: http://www.brutalcs.nu/?p=400&id=31&viewpage=1
Linux: http://www.brutalcs.nu/?p=400&id=32&viewpage=1

Jag själv skulle kört på Windows.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
Här finns det guider hur du sätter upp din CSS server, båda till Windows och Linux:

Windows: http://www.brutalcs.nu/?p=400&id=31&viewpage=1
Linux: http://www.brutalcs.nu/?p=400&id=32&viewpage=1

Jag själv skulle kört på Windows.

ok, tack så mkt!

Visa signatur

|| Intel Core 2 QUAD Q6600 @ 2.4GHz|| GeForce 8800 GTS 640Mb || 3 Gb RAM || 1,5 Tb HDD || Fatal1ty X-Fi || Windows XP Professional || MSI P6N PLATINUM || Razer Deathadder || Razer Tarantula@Battlelight || Steelseries qcK Middle || Logitech X-530 || Steelseries Siberia White || ASUS EEEPC 701 ||

Permalänk
Medlem

Din dator kommer nog gå fint, men med en spelserver så är det upload som är viktigt, och att dela en server och din privata lina på 1Mbit(du kanske har mer ?) kommer vara den stora flaskhalsen.

Så du kommer inte kunna räkna med speciellt många slots på den!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tojt
Din dator kommer nog gå fint, men med en spelserver så är det upload som är viktigt, och att dela en server och din privata lina på 1Mbit(du kanske har mer ?) kommer vara den stora flaskhalsen.

Så du kommer inte kunna räkna med speciellt många slots på den!

jag sitter ju som sagt på 24 , får ut 12,73 ner och 0,96 upp. Bra eller dåligt? Testar jusst nu att ha en server på Dedicated Server, 22 slot, hittils dunkar det la hyffsat ..

Visa signatur

|| Intel Core 2 QUAD Q6600 @ 2.4GHz|| GeForce 8800 GTS 640Mb || 3 Gb RAM || 1,5 Tb HDD || Fatal1ty X-Fi || Windows XP Professional || MSI P6N PLATINUM || Razer Deathadder || Razer Tarantula@Battlelight || Steelseries qcK Middle || Logitech X-530 || Steelseries Siberia White || ASUS EEEPC 701 ||

Permalänk
Medlem

Du kan räkna det som om du har en 1Mbit lina, eftersom att uploaden är lika viktig som nehastigheten när man hostar spelservrar.