Permalänk
Medlem

Dela mappar i Vista - Säkert?

Jag undrar lite hur pass säker min trådlösa konfiguration är för intrång. Jag har en hel del jobb-grejer på mina datorer och vill ogärna att någon annan kommer åt dessa filer.

Kanske nån här kan göra en snabb bedömning på hur pass säkert det är?

Router: D-Link DIR-635 (http://www.d-link.se/?go=gNTyP9CgrdFOIC4AStFCF834mptYKO9ZTdvh...)

Konfiguration:

WPA kryptering med säkert lösenord
Endast inmatade mac-adresser kan ansluta (mina två datorer)

Resten är satt till default (förutom admin och user-lösenord såklart).

Sedan kommer vi till delningen av filer då. Jag har Windows Vista på båda datorerna. Filerna jag delar ligger på min stationära dator (som kör backup på alla arbetsfiler, så den fungerar även som en server) och har Vista Ultimate. Laptopen kör jag Home Premium på.

Delningen har jag löst på enklaste sätt genom att ansluta båda datorerna till samma arbetsgrupp och slagit på fildelning. Är även inställt på att vara lösenordsskyddad. Vad det innebär har jag inte koll på riktigt, då jag aldrig blir frågad om något lösenord.

Båda datorerna har två användare, en för mig och en för tjejen, samma användarnamn och lösenord på båda datorerna. På den stationära datorn är disken med arbetsfilerna på utdelad och jag har satt behörighet till mitt konto på samma dator.

Det fungerar klockrent. Jag kommer åt mina filer från laptopen och tjejen kommer inte åt dem.

Så det fungerar ju, men hur pass säkert är detta? Eftersom jag bor i en lägenhet så är man ju lite osäker på hur mycket grannarna kan om datorer och som sagt så vill jag ogärna att någon kommer över mina arbetsfiler.

Sen finns såklart en viss begränsning i det hela. Som att skydda en hönsgård med taggtråd, murar och vallgravar med syra. Men jag önskar att få det så säkert som möjligt utan att gå till överdrift.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att så fort du delade ut filerna blev det mer osäkert. Sen om det gör så mycket vet jag inte, nån som bor granne med dig kan ju köra en brute force attack mot din WPA nyckel, lär ta ett tag men ändå. Jag försöker att hålla utdelade filer till en minimum just av den anledningen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Du skrev att du har bra lösen men oftast kan man skaffa bättre.
Generera en här t.ex. eller gör en egen med 63 ASCII tecken.

http://www.speedguide.net/wlan_key.php

504bit WPA key.

Kör med AES kryptering om möjligt. Den är säkrare än TKIP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag skulle säga att så fort du delade ut filerna blev det mer osäkert. Sen om det gör så mycket vet jag inte, nån som bor granne med dig kan ju köra en brute force attack mot din WPA nyckel, lär ta ett tag men ändå. Jag försöker att hålla utdelade filer till en minimum just av den anledningen.

Jo visst, det går väl mer eller mindre alltid att ta sig in på ett nätverk bara man vill. Men vad jag förstått så "ska" man inte komma åt delade filer på en dator (om datorn kör Vista) om man inte har ett användarkonto på den datorn, om man nu kör med arbetsgrupper som jag gör.

Men det finns ju säkert bakvägar in där också.

Jag delar inte heller ut något som är privat, t.ex. foton, brev och likande. Men just jobbfilerna är väligt smidigt att ha utdelat då jag jobbar med båda datorerna. Laptopen syncar även filerna på den stationära så det alltid finns en uppdaterad version på laptopen så jag alltid kommer åt de uppdaterade filerna även när jag inte är hemma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dregelmyller
Du skrev att du har bra lösen men oftast kan man skaffa bättre.
Generera en här t.ex. eller gör en egen med 63 ASCII tecken.

http://www.speedguide.net/wlan_key.php

504bit WPA key.

Kör med AES kryptering om möjligt. Den är säkrare än TKIP.

Jo, säkert och säkert. Inget ord och siffror, bokstäver och specialtecken. Men det är sant att det går att göra bättre.

Ska ordna det, man behöver ju som tur är inte komma ihåg det lösenordet.

AES vill jag helst inte köra pga att PS3'an inte klarar av det. Är det stor skillnad säkerhetsmässigt så får jag väl överväga att dra en kabel till konsollen.