Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
nu har jag fått min g900. nu ska bara telenor få tummen ur och flytta över mitt nummer.

riktigt nice mobil. och skicka bilder med e-post fungerar gillar kalendern och standby-programmet "jobb". schysst att ha kalendern på standbysidan. slängde in putty på den också. ssh och wifi i mobilen är en nörddröm. funkar perfekt!

Låter fett skönt! Min ipaq är bra men som mobil är den knappt godkänd. g900 verkar ha den riktiga touchen. Hur är batteritiden?

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk
Medlem

Fina mobiler men jag är mest nyfiken på hur C902 kamera presterar i mörka miljöer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har precis skaffat enn G900. Mycket bra mobil förutom lite småsaker.

Knapplås-knappen är märklig. I manualen står det att man ska hålla inne knappen för att låsa upp men det räcker med ett snabbt tryck. Det kommer säkert fixas i en framtida uppdatering.

Sen tycker jag det är onödigt med en dedikerad knapp för "minneslapparna", skulle hellre vilja ha en knapp som leder till genvägs-menyn som på min gamla K750i.

Upptäckte förresten att man inte kan använda fotolampen om man har bildstabilisatorn aktiverad. Varför är det så?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost

Lite andra intressanta program och länkar jag hittat:
Opera Mini Mycket bättre än den inbyggda webbläsaren i mitt tycke.
ScummVM Day of the Tentacle på mobilen! Och flera andra spel går också att köra med ScummVM.
Google Maps Google maps till mobilen. Den kan använda 3G för att ta reda på var man är även fast man inte har GPS, men det verkar väl fungera sådär. Fast behöver man inte bättre nogrannhet än ca. 5 km så är det helt ok
Speedboost for UIQ3 Genom att installera två paket för Symbian så blir telefonen snabbare. Jag gjorde det, och jag tycker verkligen att det går snabbare att öppna t.ex. inkorgen. Innan så har jag för mig att det tog ett litet tag, men nu öppnas inkorgen direkt. Jag vet inte hur mycket det gör egentligen, men det verkar inte skada i alla fall. Men installation sker på egen risk, och jag tar inget som helst ansvar för ifall telefonen går sönder, självantänder eller blir uppäten. [/B]

Är det inte Opera som följer med från början?

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Ingen som reagerat på java-permissions än? Jag har inte alls fått igång opera mini eller midpSSH, då pga säkerhetsinställningar. Någon som lyckats stänga av dessa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yonaz333

Är det inte Opera som följer med från början?

Jo, det är Opera 8.65 som följer med, men det är inte samma sak som Opera Mini.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av willd
Ingen som reagerat på java-permissions än? Jag har inte alls fått igång opera mini eller midpSSH, då pga säkerhetsinställningar. Någon som lyckats stänga av dessa?

Jag hade inga som helst problem att installera Opera Mini på min G900. Det var bara att installera och köra.

Men på tal om Opera Mini så hittade jag en ny webbläsare som snart ska komma som beta, @Web heter den. Den använder WebKit, och är ett Symbian-program till skillnad mot Opera Mini som är ett Java-program. Det borde alltså integrera mycket bättre med telefonen, och det kommer t.ex. gå att mata in text på vanliga UIQ-sätt, istället för som med Opera Mini där man bara kan använda knappsatsen.

Permalänk
Avstängd

Jag har en apbra fråga om den inte ännu ställts! Ber om ursäkt isf.

HUR som så fick vi demomobilen på C902 alltså en dummy idag på jobbet. Jag och två till blev väldigt imponerande av hur den kändes och tjockleken osv osv på telefonen.

Vi "slida" upp telefonen och ned med den en handfull gånger och stod och prata tills en kommentera att på ovansidan dvs samma sida som på skärmen ovan där man slidar upp blev genast repig av denna slidning för att fota.

Frågan är då dom som användt den mer, repas den ytan ovanför skärmen lätt eller har dom snålat på dummyn med något som gör att det blir repor? Kanske ska ligga en mjuk del innanför som glider/putsar till den lilla ytan vid slidningen?

Mvh.

Permalänk

Wow vilken lur..
Hade en P1a innan men tyckte den blev för stor så g900 verkar ju vara perfekt bara Gps som saknas men det får väl vara så.......

Har bara en fråga är skärmen lika stor på g900 som på P1an?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benny buse
Wow vilken lur..
Hade en P1a innan men tyckte den blev för stor så g900 verkar ju vara perfekt bara Gps som saknas men det får väl vara så.......

Har bara en fråga är skärmen lika stor på g900 som på P1an?

P1 har 2.6", G900 har 2.4".

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk

Ok ca 5mm skillnad då..
Tack för svaret..........................

Permalänk
Medlem

det enda som jag inte riktigt diggar med g900 är just 2.4" skärmen. Jag brukar säga MINST 2.8" om det ska kännas bekvämt att jobba med.

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benny buse
Wow vilken lur..
Hade en P1a innan men tyckte den blev för stor så g900 verkar ju vara perfekt bara Gps som saknas men det får väl vara så.......

Har bara en fråga är skärmen lika stor på g900 som på P1an?

skillnaden i storlek på själva telefon är ju inte så stor, så om du tycker p1 är stor, så vetefan om G900 är nått göt dig:

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

På Geab Phone House hade dom fått in en dummy av C902. Formatet är ju grymt nice, knapparna verkar sköna MEN skärmen kommer ju vara brutalt liten iom att kamerans touchknapper sitter runt skärmen!?
Jag som var toksugen på den men nu tvekar jag....ville ha en större skärm än min gamla W890.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk

nu ligger en c902 här bredvid på laddning!

va in på mediamarkt för nån timme sen och frågade efter den
-nej den har inte kommit än men den borde vara här snart
precis då går en annan "betjänt" förbi och hörde vår konversation
-jodå den kom nyss, ligger tre stycken på lagret
så jag fick vänta medan de sprang in på lagret och hämtade ett visningsex åt mig att fingra på!
med tanke på min första mening kan ni nog gissa vad som hände härnäst!

jag är grymt nöjd än så länge! det enda jag har att anmärka på är hörlurarna som följer med.. det är inte de sköna gummiplupparna som de har kört med ett tag nu, det är lurar stora som guldtior (nästan iaf) som man ska försöka få in i örat.... gummiplupparna passade mig bättre!
tur att det är lätt att byta, så det stör mig inte nämnvärt eftersom jag har gummipluppar ligger sen förra mobilen

Permalänk
Medlem

hur är sliden för kameran? för på den dummy ja kände på onoff, så kändes den sladdrig i uppfällt läge

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

visst ger den efter om man trycker lite men sladdrig skulle jag verkligen inte kalla den
jag kan i alla fall säga att sladdrigheten inte kommer orsaka mig några problem,
men jag är lite halvpedant med min elektronik - dvs jag tar inte ut mina aggressioner på mobilen om någon slänger på luren i örat på mig etc

Permalänk
Medlem

Var oxå inne på G900 men uch vad besviken jag blev när jag såg den. Vilket skräp! Kändes hur billig som hällst, plastig och "ihålig". Nej där sa det stopp för mig. Visst är det otroligt nice med pekskärm men va fula menyerna va. Hämska färger på de förinlaggda tema´na. SEEEG. var ju om möjligt segare än W960. Trodde att denna skulle va en kompitent ersättare till W960. Men det känns ju som vi gått tillbaka i tiden

Kände på en C902, och nu ligger en sådan brevid mig. Känns gedigen snabb och trevlig :).

Ska bli kul att testa den mer i morgon

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danjel_hedman
visst ger den efter om man trycker lite men sladdrig skulle jag verkligen inte kalla den
jag kan i alla fall säga att sladdrigheten inte kommer orsaka mig några problem,
men jag är lite halvpedant med min elektronik - dvs jag tar inte ut mina aggressioner på mobilen om någon slänger på luren i örat på mig etc

tar inte heller ut nå aggressioner på nallen, men kändes inte så stabil som ja trodde o man funderar lite på hur den känns om ett år eller två

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

När man skriver ett sms med G900an kommer det upp ett + som första alternativet när man börjar skriva ett ord, det går inte att välja +et samt om man fortsätter skriva på ordet försvinner +tecknet. Vad är det för +tecken?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk

Kommer inget + när jag skapar ett nytt sms på min g900.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilssonnet
När man skriver ett sms med G900an kommer det upp ett + som första alternativet när man börjar skriva ett ord, det går inte att välja +et samt om man fortsätter skriva på ordet försvinner +tecknet. Vad är det för +tecken?

Permalänk
Medlem

Denna telefon kändes tråkit nog plånboken, verkar annars riktigt sjysst, men blir till att utvärdera med tidens gång...

Synd att en röd lampa lyser vid videoinspelning, är det så med alla SE telefoner/ Nokia?

Permalänk

Kan inte den röda varianten komma till butik snart?

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk

Hur är det egentligen med kameran?
både denna och nya c902 har 5 mpix kamera, är det samma?
Känns skumt att G900 är billigare, trots fler funktioner?

Har förnärvarande en k800i och måste säga att den varit mycket bra. Har inte varit speciellt snäll mot den, har fått klara av ett år i skogen (lumpen). Dessutom har jag tappat den i vatten en gång. Stängde av den, torkade över en natt. Sedan funkade allt utan högtalaren (den stora högtalaren fungerade ) men efter en dag med mindre privata samtal hoppade högtalaren igång igen. Det jag saknar på k800an är bättre kalander, w-lan och GPS. Framförallt bättre kalander, därför är g900 intressant.

Frågan är om det är värt 3800 kr, hur står sig kameran på g900an är den ens bättre än den på k800in eller är de bara fler megapixlar som snarare brusar upp bilderna????

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Pruple
Kommer inget + när jag skapar ett nytt sms på min g900.

Det kommer upp ett + när jag trycker på 3, 5, 7, 8 eller 9.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk

Jag får inte fram samma fenomen med min mobil.
Oavsett om jag har ordförslag påslaget eller ej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilssonnet
Det kommer upp ett + när jag trycker på 3, 5, 7, 8 eller 9.

Permalänk
Medlem

Hur är det med "blixten" på c902 ? Är den nåt att ha ?

Permalänk

Känns som att min G900 inte är helt frisk... Händer tex att kameran vägrar gå igång eller att fotolampan inte lyser (fastän bildstabiliseringen är avstängd). Måste då starta om.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

Hur är ljudkvaliten vid samtal på G900, och är det verkligen så att larmet inte låter när man har på ljudlöst läge? Har tidigare erfarenheter med SE som har varit lite blandade. W800 har riktigt värdelöst ljud (vid samtal) och min tidigare P800 hade problemet med larmet (och en hel del fler problem också, där det kändes som att Symbian stod för en stor del av dem tyvärr).
Är Sony Ericsson bra på att släppa uppdateringar av firmware, eller struntar de i en så fort mobilen är på marknaden?

Edit: Skulle gärna se lite fler kommentarer på batteritid också, under lite olika användning om någon ids.

Permalänk
Medlem

Sen in på tråden, men satt och kollade runt lite om vad andra tycker om dessa två eftersom jag tvekade mellan c902 och g900, men det blev en c902 i slutändan (köpt igår så inte speciellt välanvänd än).

Det som avgjorde för mig var faktiskt edge och hsdpa som ju faktiskt g900 saknar vilket är helt galet egentligen enligt min mening. Kör man en lite halvt dålig jämförelse mellan 3 lurar (c902, g900 och den gamla trotjänaren k810) så är g900an mer lik k810 i spec än en ny lur. Självklart ska man inte tro att den är som en k810, men att k810 och äldre mobiler saknade just edge och hsdpa är ett faktum. K850 har både edge och hsdpa, c902 har därför i princip samma specifikation på den fronten förrutom att mjukvaran tillåter ännu högre hastighet på c902.

Kommentarerna baseras på min c902 och mina 1 kompis med g900 resp en jobbkollega med k850 (samt att jag haft samtliga "p"-modeller innan denna c902).

Så ett elakt omdöme och en knuff i ryggen på SE pga detta. En smartphone idag utan dessa 2 funktioner är som... ja... vad är en snabb dator med modem istället för nätverkskort?
Men självklart beror det på prioriteringar av olika personer och vilka abonnemang och tjänster man använder.

Edit: Batteritiderna varierar kraftigt beroende på vad man gör. Webradio, tv, gps etc drar ur mer batteri än övriga funktioner och under 1½ dags lekande med min c902 hade den 45% batteri kvar men då inkluderas att jag kollade ganska mycket på tv i den under den tiden. Annars håller den bra om man inte sitter och trycker på den konstant.

G900 håller klart sämre batteritider (enligt min kompis kan man om man är pratglad och sms-sugen få ladda den efter en halv dag, en ominstallation av mjukvaran i den fick den att hålla batteritiden marginellt bättre. Drar också ur batteriet ganska snabbt om man precis som i c902 använder webradio eller tv, gps är ej testat).

Skulle faktiskt vilja påstå att batteritiderna som står på Katshing stämmer ganska bra på de flesta modeller, iaf de jag testat. Tyvärr är det faktiskt också sant att g900 har mindre än halva batteritiden vid samtal och aktivt användande, men vad gäller "passiv tid i fickan" har den nog egentligen bara ett antal timmar sämre. Ingen hemlighet att smartphones drar mer batteri...

Permalänk
Medlem

Då måste det vara något fel på min C902, batteriet räcker ca 1 - 1 ½ dygn och då endast spelat några minuter, något kort och något samtal, tex min P990 hade bättre batteritid.

Men hur ser man om man har hsdpa täckning eller vanlig 3g täckning?

Annars är jag väldigt nöjd med den.

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem

Om du har t ex mobilt bredband i ditt abonnemang så har du hsdpa så länge du har 3g täckning. Detsamma gäller med edge. Jag får 3,6mbps direkt ner i mobilen överallt där jag varit än så länge.

Skumt det där med batteritiden för jag har precis upptäckt efter att ha sovit att min c902 drar ungefär like mycket (nästan mer) när man låter den ligga som om man konstant "leker" med den.... Var 83% när jag somnade (och konstant lekande med den fick den ner till 45% efter ca 1½ dag) och 55% när jag vaknade. Så är lite fundersam nu på vilket sätt den drar så pass mycket när den bara ligger och "vilar".

Bara ett litet råd om din mobil drar "onormalt" mycket batteri; är simkortet nytt eller gammalt, om gammalt hur gammalt? Nämligen så att ett gammalt simkort (äldre än 6 månader) inte alltid fungerar lika bra i alla telefoner pga de olika sim-kortsläsarna i telefonerna så ett simkort som inte telefonen så bra kontakt med kommer helt enkelt att läsas av oftare vilket leder till att batteritiden blir sämre... Själv har jag varit med om att nya simkort gjort samma sak pga defekta kretsar, men efter ett simkorts-byte har lurarna fått klart bättre drifttid. (Jobbar nämligen med just elektronik-service)

Såå efter natten funderar faktiskt jag på att beställa ett nytt simkort, men ska testa under ytterligare ett par dagar för att se hur lång tid det tar för den från helt fulladdat till tomt tillstånd utan att jag rör den