Datorägare kan bli skyldiga att betala tv-avgift

Permalänk
Melding Plague

Datorägare kan bli skyldiga att betala tv-avgift

Om man äger en tv-mottagare är man skyldig att betala tv-avgift på 2000 kronor per år. Avgiften används för att finansiera SVT, SR och Utbildningsradion. Under det här året planerar SVT att lägga ut programutbudet på Internet. Den som äger en dator kommer då att vara skyldig att betala tv-avgift.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som en dålig idé enligt mig (TV-avgiften alltså).

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem

Ingen lyssnar/kollar på dom där kanalerna ändå. Förut personer på 70+. Men dom kommer ju dö ut snart. Så bort med tv-avgifterna!

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

Dom ska då fan verkligen inte ge sig innan dom har laglig rätt till ALLA pengar man har, argh.

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem

låter helt jävla sjukt...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

aja , om det är så att man redan betalar tv avgift så spelar det ingen roll.
tror de flesta har en tv hemma , och om man betalar avgiten äre fint.

samma om man inte betalar även fast man inte har tv, blir ju inge annorlunda om de skulle införa för dator också

tror inte de kommer få in mer pengar på det här viset

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Musikälskare

Helt sjukt...

Snart kostar de väll pengar att andas med

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

har dom så dåligt me pengar att dom måste kräva dator användarna på pengar med?... fyfan säger jag.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Ska fan flytta från det här jävla kommunistlandet!

Permalänk

Vadå, kan man inte kolla på svts stream i utlandet? och skall de också betala då? :S :S

Permalänk
Medlem

Går det inte att bara låta folk som betalat att se kanalerna på nätet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
aja , om det är så att man redan betalar tv avgift så spelar det ingen roll.
tror de flesta har en tv hemma , och om man betalar avgiten äre fint.

samma om man inte betalar även fast man inte har tv, blir ju inge annorlunda om de skulle införa för dator också

tror inte de kommer få in mer pengar på det här viset

Jag har ingen tv (eller liknande mottagare) men jag har en hel del datorer, som jag inte planerar att kolla på någon streamad tv-kanal med.

Permalänk
Avstängd

Om det här går igenom kommer vi få massaker i sverige också, sjukligt att sätta sådana lagar.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om man då måste betala dubbel avgift? Det tror jag iof inte men samtidigt skulle det inte förvåna mig. Pengar ska dom ha..

Sen så tycker jag det är värdelöst. Bara för att man har en dator betyder inte det att man har internet.
Och bara för att man har internet så betyder inte det att man kan se på smörjan iallafall.

Håll er till TV mojänger Radiotjänst och låt oss spela Counter-Strike ifred utan att behöva betala tv-avgift tack.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

De kan ta sin jävla antikrunda och stoppa upp den där solen aldrig skiner

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

Jag gissar att sådant måste utredas i någon form av statlig institution innan det kan bli verklighet, låter ju rätt vrickat annars. Eftersom det finns en tydlig skillnad mellan TV där det enda användningsområdet är att titta på just TV och en internetuppkopplad dator vars huvudsakliga användningsområde är mer av en allt i allo maskin.

Vore väl vettigare att koppla en sådan avgift till dem som går in hos SVT och använder tjänsten, då vore det berättigat.

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430

Permalänk
Medlem

Tycker artikeln är ganska luddig (eller svaren), ingen större idé i att spekulera.

Permalänk

Hel sjukt, om man nu vill kolla på Svt så gör man nog det på tvn ändå, låter mer som dom vill ha in ännu mer slantar i kassan.

Dåligt iaf!

Permalänk

Så f*n heller.
Att man redan går och betalar den summan för allt skit dem producerar på deras otroligt tråkiga kanaler är ett mirakel i sig, men detta...

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att lägga ut ett eget program på internet som alla som har internet måste betala för oavsett om de tittar på det eller inte.

Låter inte det som en bra affärsidé? Fan vad cash man borde tjäna då, det är ju ganska många som har internet ju!

Att jag inte tänkt på det förut.

Permalänk
Avstängd

skitsnack. Jag ser inte på SVTs program på min licensebetalda TV så helvete heller att jag kommer göra det på datorn. Död åt SVT.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Detta va fan det värsta påhitt jag hört talas om. Jag kommer endå aldrig komma närma svts hemsida på min dator varför ska man då betala tv avgift. Är det inte bättre att de gör då så att de som har betalat tv avgiften får en liten dosa ev lösenord+anv namn så de kan se smörjan på internet om de vill och sedan kan lämna oss andra i fred. Snart får man väll betala tv avgift på brödrosten...

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Nyhet
[B]Tv-avgiften betalas per hushåll så den som redan äger en tv-mottagare och betalar tv-avgift kommer inte att märka någon skillnad. Den som däremot inte äger en tv, men har en dator, kommer eventuellt att få en ny utgift utöver kostnaden för Internetabonnemang och elräkningen.

låter ju som om alla med en tv INTE behöver bry sej...eller har jag fel? :S

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk

Nu får de väl för f*n ge sig... svt lägger aldeles för mycket pengar på saker som folk inte är intresserade av. och vad ska de ha alla extra pengar till? va ska de finnansiera ? servern?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av KrilleMeister
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Tv-avgiften betalas per hushåll så den som redan äger en tv-mottagare och betalar tv-avgift kommer inte att märka någon skillnad. Den som däremot inte äger en tv, men har en dator, kommer eventuellt att få en ny utgift utöver kostnaden för Internetabonnemang och elräkningen.

låter ju som om alla med en tv INTE behöver bry sej...eller har jag fel? :S

Betalar du TV-avgift så behöver du inte bry dig.. iofs finns det ingen lag som säger att du måste betala TV-avgiften.. men ändå så ska man betala den. Lite wierd!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Ta bort TV-Avgiften helt och ta betalt av dom som vill ha SVT.
Eller baka in den i skatten så slipper man bry sig.
Det är min åsikt!

Permalänk
Medlem

Jag känner flera studenter som inte har tv på sitt rum utan bara dator med internet.

Helt sjuk regel de kommit på, de gräver sin egen grav.

Tänk om flera kanaler kommer på samma briljanta idé? Lägga ut sina program på nätet och ta betalt av alla som har internet, helt sanslöst!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är lika rimligt att betala för datorn som för tvn. (Med det inte sagt att jag tycker om licensen i sig.)

Jag har inte använt min tv på 3-4 för att titta på tv, inte ens 1 gång under den tiden! Men jag använder den flitigt när jag spelar tv-spel. Varför skall jag betala för att ha en TV? Jag vill ju inte titta på tv på tvn.

Permalänk
Medlem

Ta bort hela SVT!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Jag tycker att det är lika rimligt att betala för datorn som för tvn. (Med det inte sagt att jag tycker om licensen i sig.)

Jag har inte använt min tv på 3-4 för att titta på tv, inte ens 1 gång under den tiden! Men jag använder den flitigt när jag spelar tv-spel. Varför skall jag betala för att ha en TV? Jag vill ju inte titta på tv på tvn.

SANT!

Hela TV-licensgrejen är så uppenbart förlegad så det är skrattretande!