Permalänk
Medlem

[QUOTE]Hur/var kan man kolla att interleave verkligen är av? [/QUOTE]

Interleaven ligger alltid som minst på 8 går ej att stänga av

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shiroW
[B]

Interleaven ligger alltid som minst på 8 går ej att stänga av

Konstigt, har fått höra annat.. Men du kanske vet bättre.

*Det går att ändra men alternativt från supportens sida verkar inte funka så bra. Men det går att be "tekniker" om det verkar det som.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk

Fick först ett sms om att det kunde vara störningar i mitt bredband då dom skulle uppgradera, fick dagen efter ett sms om att VDSL2 nu var inkopplat... Ringde BBB då jag inte fått mitt nya modem ännu och min gamla ADSL fortfarande fungerar... konstigt tyckte dom och skulle kolla in i det och återkomma samma dag. Ingen har hört av sig ännu... och dom visste ingenting när jag ringde,, ( är rätt van vid det nu )... undra vad som händer??

Permalänk
Medlem

Har tyvärr fått mitt VDSL2 installerat nu och hastigheterna är ett skämt. 28/3.5 får jag nu mot tidigare (12)9/9 med vdsl1. Har lagt ett felärende på det. Det underliga är att hon i supporten kollade mina värden och sa att de var bra, trots det får jag nästan minimumhastigheter. De får en månad på sig sen byter jag till comhem!

Var någon som hade liknande problem tidigare, har det blivit bättre?

Permalänk

Jag har bara 25/2 och bättre blir det inte.
Får väl ringa och jaga dom igen.

Lutar åt byte till com hem.

Visa signatur

Fractal Design R2|Asus P5Q-SE|C2QE9550|Corsair 4X2048DDR2800Mhz|Asus GT6302Gb|LAPTOP|DELLE6410

Permalänk
Medlem

Och tilläggas kan även att du ringer in till supporten för att få veta i vilket läge din interleave ligger på. 8/16/32 beror på tjänster.

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shiroW
Och tilläggas kan även att du ringer in till supporten för att få veta i vilket läge din interleave ligger på. 8/16/32 beror på tjänster.

Interleaven går att ställa till 0.

Permalänk
Medlem

Återigen hoppas jag att ni kollar bredbandskollen med explorer och inte i mozilla då de skiljer sig en stor del i resultat... Här har man varit stabilt uppkopplad utan ett enda bekymmer sen senast med samma speed om inte bättre än vad ens bredbandskollen visar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrBunny
Återigen hoppas jag att ni kollar bredbandskollen med explorer och inte i mozilla då de skiljer sig en stor del i resultat... Här har man varit stabilt uppkopplad utan ett enda bekymmer sen senast med samma speed om inte bättre än vad ens bredbandskollen visar...

Har mätt både med TPtest 3.12, bredbandskollen (iexplorer), ned/uppladdningar och fått bekräftat från supporten vad modemet syncar för hastighet. Tycker det är märkligt att så pass många här på sweclockers får liknande (låga) hastigheter...

Ska kolla alla kontakter/ledningar ikväll för att se om det hjälper. Inget större hopp men kanske!

Permalänk
Avstängd

VDSL2-tekniken och ger dig en nedladdningshastighet på 20-40 Mbit per sekund. Uppladdningshastigheten ligger på 3-10 Mbit per sekund, med maxavstånd från telestation på 1200 meter.

Så länge ni har hastigheter enligt ovan så kan ni inte klaga.

Permalänk

Ok då klagar jag
Jag har bara 25/2

Visa signatur

Fractal Design R2|Asus P5Q-SE|C2QE9550|Corsair 4X2048DDR2800Mhz|Asus GT6302Gb|LAPTOP|DELLE6410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
VDSL2-tekniken och ger dig en nedladdningshastighet på 20-40 Mbit per sekund. Uppladdningshastigheten ligger på 3-10 Mbit per sekund, med maxavstånd från telestation på 1200 meter.

Så länge ni har hastigheter enligt ovan så kan ni inte klaga.

Klart man kan klaga! BBB har specat sin tjänst på de hastigheter du skriver så de begår inget avtalsbrott. Dock är hastigheterna inte bra! Hade enligt supporten bra värden så det borde gå att optimera till högre hastighet. Kommer ihåg att det var samma sak med VDSL1 i början, tog lite optimerande innan det funkade perfekt. Inte betalar jag 349 kr (449 kr) för hastigheter som jag (nästan) kan få för betydligt billigare pengar från andra bolag. Ligger alltså i bådas intressen att iaf försöka få ordning på det.

En liten undran. För er som får bra hastighet, hur länge håller modemet på att förhandla hastighet? Min är svart (lampan lyser inte), efter ett tag hör man ett klickande ljud sen börjar lampan blinka (DSL) fortare o fortare. Sen lyser samtliga lampor (internet blinkar till då och då) i kanske 20 s sen klickar det till och DSL lampan slocknar igen. Efter ett tag återupprepas blinkandet och alla lammpor lyser och jag får kontakt med nätet.

Min tolkning är att den nästan klarar att hålla på en högre hastighetsprofil. Sen gör den något test (?) men är inte nöjd och släcker ner igen!? Känns inte som det är så långt ifrån högre hastigheter, kanske går att låsa?

Permalänk
Medlem

klart som fan man kan klaga om man hamnar på minimum gränsen.. Jag menar fick man ut 12/9 ur vdsl1 så är det garanterat nått fel hos bbb om man bara får 22/3 på vdsl2. jag förväntar mig en stabil 39/9 lina när jag får mitt vdsl2, om inte ... då blire whine!

Permalänk

"En liten undran. För er som får maxhastighet, hur länge håller modemet på att förhandla hastighet?"

Jag får ut ungefär 30/9 Mbits. Jag tog tid från att jag slagit på modemet. Jag hade cisco telefondosan och en dator i ethernetuttaget.

DSL lampan fick stadigt sken efter 1 minut 12 sekunder. Man kunde ringa samtal. Vid ungefär 1min50 släcktes dsl lampan och flera lampor började blinka. Gick ej att ringa. Vid 2min50 var DSL lampan stadig igen. Vid 4 minuter var allt tydligen färdigt, jag fick ipnummer tilldelat på datorn och kunde börja surfa.

Jag stängde av och tog tid en gång till men då blev det en extra omgång blinkande och det tog mer än 5 minuter innan jag kom ut på nätet igen.

Edit:
Jag testade med min router mellan datorn och modemet och då gick det snabbare att komma ut på nätet, 3 minuter ungefär....

Permalänk
Medlem

Mitt modem håller denna hastigheten hela tiden 37.4 / 9.1 plus/minus några Kb. Och det där reläklickande hör jag bara 1 gång när jag startar modemet. Gå gärna tillbaka i tråden om ni vill se mina resultatfilmer.

Jag ligger lågt numera i denna tråden eftersom allt fungerar bra (inte maximalt) för mig. Men skriver lite då och då.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hackspett
"En liten undran. För er som får maxhastighet, hur länge håller modemet på att förhandla hastighet?"

Jag får ut ungefär 30/9 Mbits. Jag tog tid från att jag slagit på modemet. Jag hade cisco telefondosan och en dator i ethernetuttaget.

DSL lampan fick stadigt sken efter 1 minut 12 sekunder. Man kunde ringa samtal. Vid ungefär 1min50 släcktes dsl lampan och flera lampor började blinka. Gick ej att ringa. Vid 2min50 var DSL lampan stadig igen. Vid 4 minuter var allt tydligen färdigt, jag fick ipnummer tilldelat på datorn och kunde börja surfa.

Jag stängde av och tog tid en gång till men då blev det en extra omgång blinkande och det tog mer än 5 minuter innan jag kom ut på nätet igen.

Edit:
Jag testade med min router mellan datorn och modemet och då gick det snabbare att komma ut på nätet, 3 minuter ungefär....

Tack! Ska kolla lite tider i em. Låter spontant som din process liknar min väldigt mycket. Borde inte ligga långt från din profil, vilket jag skulle vara nöjd med. Intressant att den tycks förhandla ner DL först (bra)!

OP: menar alltså när du rebootar modemet, hur beter det sig då?

Permalänk
Medlem

Gör som OP: Allt funkar så har inget att kommentera utan då o då... 37-38/9+ hela tiden för min del ligger på 4.5-4.7 som mest i Dc...

ca 450m nåt till station som sänder ut enligt supporten 39.9 sen dör ju det på vägen till mig, är möjligt med runt 60 från station i tester de gjort och sagt att det eventuellt kommer gå att få de hastigheterna i framtiden...
Men som sagt just nu funkar allt klockrent och supporten har varit till största del oklanderlig för min del... Lämpligt nog till jul så blir räkningen extremt låg ^^ tihi...

Permalänk

baaah...

efter allt møk så får jag sæmre værden i uppladdning med vdsl2 æn vdsl1...jag som trodde ganska mycket på vdsl 2 :S

hade perfekt 12/9 sync med vdsl 1....

vdsl 2 syncar 35/5 enligt supporten... vilket jag får ut 28/3 av =(

men attans vad det går undan nær man laddar ner

Skall man behøva vænda bbb ryggen? Gillar inte Combort men de kan væl fixa biffen med uppladdning åtminstone :/

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keiser

OP: menar alltså när du rebootar modemet, hur beter det sig då?

Japp när jag bryter strömmen och sätter på det igen då klickar det 1 gång , sen hör jag inget mer framöver.

Btw har precis börjat på en teleteknisk utbildning som kommer att beröra allt detta framöver, då kan ni fråga mig allt om breddband förhoppningsvis

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Fifan det verkar vara fler som haft 12/9 och inte får ut ett skit av vdsl2, det oroar mig som fan, jag kommer flippa om jag får 25/3 med vdsl2 efter jag fått vänta i 7 månader på installation dessutom!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
Fifan det verkar vara fler som haft 12/9 och inte får ut ett skit av vdsl2, det oroar mig som fan, jag kommer flippa om jag får 25/3 med vdsl2 efter jag fått vänta i 7 månader på installation dessutom!

Såfall så kan du väl byta tillbaka till 12/9.

Permalänk
Medlem

Nej 12/9 är VDSL1 och den tekniken avvecklas efter beslut från PTS

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Det går bara att välja mellan 40/10 tjänsten och 20/3 inom vdsl tjänsten hos BBB... tekniken byts ju ut på stationerna mot detta...
Sen får ju allt ligga inom rimligheten och denna teknikens gränser 400m till station är förståerligt bättre än 1100m där man drar maxgräns ungefär för vdsl... fanns en graf här nånstans så kan man ju se vad man ska räkna med... mitt 12/9 funkade finfint med så var det ju det där med svarstiden som förändrades men det går undan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hackspett
"En liten undran. För er som får maxhastighet, hur länge håller modemet på att förhandla hastighet?"

Jag får ut ungefär 30/9 Mbits. Jag tog tid från att jag slagit på modemet. Jag hade cisco telefondosan och en dator i ethernetuttaget.

DSL lampan fick stadigt sken efter 1 minut 12 sekunder. Man kunde ringa samtal. Vid ungefär 1min50 släcktes dsl lampan och flera lampor började blinka. Gick ej att ringa. Vid 2min50 var DSL lampan stadig igen. Vid 4 minuter var allt tydligen färdigt, jag fick ipnummer tilldelat på datorn och kunde börja surfa.

Jag stängde av och tog tid en gång till men då blev det en extra omgång blinkande och det tog mer än 5 minuter innan jag kom ut på nätet igen.

Edit:
Jag testade med min router mellan datorn och modemet och då gick det snabbare att komma ut på nätet, 3 minuter ungefär....

Har gjort lite mätningar nu och hamnade nästan identiskt som du. Mitt fungerade snabbare men det beror säkert på att jag begär nytt IP direkt.

Återigen, det tycks som att flera har problem. Särskilt underligt är det att så många har haft stabila linor tidigare! Undra om mjukvaruppdateringen verkligen löst alla problem!? Hoppas ni ringer in och påpekar era (dåliga) resultat!

Permalänk
Medlem

Wow! Jag fick ett sms nu att dom ska uppdatera min koppling imorgon, återkommer troligtvis med klagomål!

EDIT:

Nu har jag fått min uppkoppling och den är inte helt felfri.

Jag får 40mbits koppling på downloaden men endast 7mbits på uploaden, och i praktiken översätter det till 37/5.

Jag har ringt och klagat och dom tyckte det lät konstigt och skulle kolla på det.

Dock märker jag att det är något skumt med ftp transfers, jag kommer endast upp i 950kb/s per session... Jag borde minst komma upp i 3mb/s på 1 ftp session. Det är nått lurt med detta.

Från torrent kommer jag upp i 4.4mb/s som max.

Min gateway ping är just nu 21/22ms.

Permalänk
Medlem

Ja VDSL2 verkar inte vara någon succe såhär långt... Intressant att de dessutom höjer priset till 449kr (jmf med VDSL1)! Försämrad tjänst och dyrare pris, kommer nog dra kunder BBB.

Permalänk
Medlem

Priset har altid varit 449kr var en felskrivning innan, fast omtecknande blev 399kr... ska se om jag kan fixa min svarstid nästa vecka det är väl det enda jag kan klaga på just nu, värre blir det nog nu när jag ska förska gamea igen...

Permalänk
Medlem

Så ingen som får konstiga värden gällande download / upload? På supporten tyckte dom det såg skit skum ut pga att modemet tar den snabbaste hastigheten på download, men tar endast 7 upp... Det är felanmält men i värsta fall sa dom att dom kunde testa tweaka min lina. Typ ge mig 30 download 10 upload, etc...

Jag ska även ta bort interleave då jag inte har telefon eller tv från bbb. Har faktiskt inget telefonabonnemang alls, mobil ftw!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrBunny
Priset har altid varit 449kr var en felskrivning innan, fast omtecknande blev 399kr... ska se om jag kan fixa min svarstid nästa vecka det är väl det enda jag kan klaga på just nu, värre blir det nog nu när jag ska förska gamea igen...

Japp påstår inget annat (dock är det 349kr för de med VDSL tidigare), det jag jämförde med var VDSL1. Jämfört med den tekniken har de höjt priset men gett en tjänst som för många(?) liknar ADSL2... 449kr är ändå ganska dyrt.

Dakke: Intressant! Den jag fick i supporten var inte lika tillmötesgående, var tvungen att övertyga henne först för att ens lägga ett felärende. Känns inte som hon hade helt koll med tanke på att en av frågorna var "Har du provat med ett annat modem? -Näe har bara fått ett modem -Ja men man har ibland ett liggandes -Det är VDSL, inte så vanligt att man köper sådana modem privat om det ens säljs. -Ähm. *nästa fråga*". Ska ringa på nytt idag. Meddela gärna hur det går för er!

Permalänk

fick ett sms om uppgradering förra fredagen... sen ett sms om att det var klart... min gamla uppkopplling funkade fortfarande efter "det är klart" smsét... har inte ens fått modemet... ringde kundtjänst och frågade vad som händer... det är redan 2,5månad försenat.... ingen visste något men det las ett ärende på det och ngn skulle ringa upp... har nu fått ett SMS att den 30/10 ska det vara inkopplat. Har inte fått mitt modem ännu, och ingen har som dom lovade ringt upp mig... jävla skämt det företaget.... man får väl anta att dom skickat modemet...