Permalänk

tack för svar... men jag löste det genom att få en nyckel till min grannes nät! 85% styrka... ( ska enbart användas till att lira med PSP´n )...

Permalänk
Medlem

Min historia om "Turbo-DSL" verkar trots allt inte fått sitt slut ännu.

För runt en vecka sen mailade jag supporten och fick ett svar från en kille på Bredbandsbolaget där han skrev att han lovade att kolla upp mitt problem och höra av sig och beskriva varför jag inte kan få VDSL2. Detta efter flera misslyckade försök som jag beskrivit innan i tråden.

Jag förväntade mig faktiskt inte alls att jag skulle få något svar men idag ringde han upp mig. Han var mycket hjälpsam och det märktes att han verkligen tagit sig tid för att kolla upp mitt problem.

Tydligen är det inte Bredbandsbolaget som har nekat mig tillgång till VDSL2. Det är Skanova som har sagt att det inte går. Jag kan inte påstå att jag förstod exakt vad som var fel.

De glada nyheterna är att Skanova verkar ha ändrat sig sedan Bredbandsbolaget kontaktat dom. Någon gång under nästa vecka skall jag bli inkopplad igen. Han kunde inte lova det till 100% men "allting tyde på det".

Fortsättning följer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeB
Min historia om "Turbo-DSL" verkar trots allt inte fått sitt slut ännu.

För runt en vecka sen mailade jag supporten och fick ett svar från en kille på Bredbandsbolaget där han skrev att han lovade att kolla upp mitt problem och höra av sig och beskriva varför jag inte kan få VDSL2. Detta efter flera misslyckade försök som jag beskrivit innan i tråden.

Jag förväntade mig faktiskt inte alls att jag skulle få något svar men idag ringde han upp mig. Han var mycket hjälpsam och det märktes att han verkligen tagit sig tid för att kolla upp mitt problem.

Tydligen är det inte Bredbandsbolaget som har nekat mig tillgång till VDSL2. Det är Skanova som har sagt att det inte går. Jag kan inte påstå att jag förstod exakt vad som var fel.

De glada nyheterna är att Skanova verkar ha ändrat sig sedan Bredbandsbolaget kontaktat dom. Någon gång under nästa vecka skall jag bli inkopplad igen. Han kunde inte lova det till 100% men "allting tyde på det".

Fortsättning följer...

Varför i helvette skulle skanova förbjuda en enstaka kund att vara inkopplad? Låter otroligt konstigt, och att dom kanske skyller ifrån sig.

Vore kul om du gick till botten med detta, en fet kompensation borde inte sitta helt fel heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
Varför i helvette skulle skanova förbjuda en enstaka kund att vara inkopplad? Låter otroligt konstigt, och att dom kanske skyller ifrån sig.

Vore kul om du gick till botten med detta, en fet kompensation borde inte sitta helt fel heller.

Som sagt, jag är inte 100 % säker på exakt vad som var fel. Det kändes i alla fall inte som han skyllde på någon.

Permalänk
Medlem

Skanova har gjort underligare saker.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Strul även för mig nu.

Jag skulle få mitt VDSL2 inkopplat den 28:e november, i fredags dvs. På fredagsmorgonen gick mitt ADSL ner, helt planenligt, men sedan hände inget mer. Kopplar in VDSL-modemet och inget händer annat än att DSL-dioden blinkar åtta gånger varpå ett relä slår ifrån (det klickar till). Sedan lyser endast power- och ethernet-dioderna.

Kopplar ur alla telefoner och testar sedan modemet i alla telejack i huset (7 st, ett jävla slit). Samma visa överallt. Kopplar till slut in telefonen igen för att ringa och felanmäla.. varpå det visar sig att telefonlinjen är helt död. Installatören har inte bara misslyckats med att installera mitt VDSL, han har dessutom lyckats döda min telefon.

Ringer BBB (via mobiltelefonen) och får till svar att det bara är en ren slump att telefonlinjen dog samma dag som teknikern skulle installera mitt VDSL. Riiight. Eftersom jag är telefonikund hos Tele2 så uppmanas jag därför att ringa dem (smidigast för BBB att slå ifrån sig så klart). Ringer Tele2 och de menar givetvis att det är BBB och Skanovas tekniker som skall ordna detta eftersom det hände i samband med VDSL-installationen.

Känner nu att jag håller på att hamna i en moment 22-situation där man bara går i cirklar, så jag står på mig och de (Tele2) går till slut med på att skicka ut en tekniker som skall ordna så att telefonen fungerar inom fem arbetsdagar. Det innebär att det skall fungera igen senast på fredag.. men då återstår ju även att se om mitt VDSL fungerar, vilket känns långt ifrån självklart.

Om det fortfarande strular efter det skall jag försöka bryta mitt avtal (uppbunden 12 månader) och så skaffar jag Comhem XL50 istället. Bättre fart men något dyrare och "endast" 4 IP-adresser.

Suck. BBB som alltid har varit klockrena för mig förut. För all del kan de ju inte rå för om Skanovas installatör har ställt till det, men att de skyller/slår ifrån sig ansvar är förjävligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M-
Strul även för mig nu.

Jag skulle få mitt VDSL2 inkopplat den 28:e november, i fredags dvs. På fredagsmorgonen gick mitt ADSL ner, helt planenligt, men sedan hände inget mer. Kopplar in VDSL-modemet och inget händer annat än att DSL-dioden blinkar åtta gånger varpå ett relä slår ifrån (det klickar till). Sedan lyser endast power- och ethernet-dioderna.

Kopplar ur alla telefoner och testar sedan modemet i alla telejack i huset (7 st, ett jävla slit). Samma visa överallt. Kopplar till slut in telefonen igen för att ringa och felanmäla.. varpå det visar sig att telefonlinjen är helt död. Installatören har inte bara misslyckats med att installera mitt VDSL, han har dessutom lyckats döda min telefon.

Ringer BBB (via mobiltelefonen) och får till svar att det bara är en ren slump att telefonlinjen dog samma dag som teknikern skulle installera mitt VDSL. Riiight. Eftersom jag är telefonikund hos Tele2 så uppmanas jag därför att ringa dem (smidigast för BBB att slå ifrån sig så klart). Ringer Tele2 och de menar givetvis att det är BBB och Skanovas tekniker som skall ordna detta eftersom det hände i samband med VDSL-installationen.

Känner nu att jag håller på att hamna i en moment 22-situation där man bara går i cirklar, så jag står på mig och de (Tele2) går till slut med på att skicka ut en tekniker som skall ordna så att telefonen fungerar inom fem arbetsdagar. Det innebär att det skall fungera igen senast på fredag.. men då återstår ju även att se om mitt VDSL fungerar, vilket känns långt ifrån självklart.

Om det fortfarande strular efter det skall jag försöka bryta mitt avtal (uppbunden 12 månader) och så skaffar jag Comhem XL50 istället. Bättre fart men något dyrare och "endast" 4 IP-adresser.

Suck. BBB som alltid har varit klockrena för mig förut. För all del kan de ju inte rå för om Skanovas installatör har ställt till det, men att de skyller/slår ifrån sig ansvar är förjävligt.

Visst är det magiskt, att telefonledningar och dyligt alltid "går sönder" i samband med bbb's installationer, men dom har inget med saken att göra.

Om du nu har comhem alternativet, varför försökte du ens med bbb vdsl2 för? Comhem funkar bättre 90% av gångerna skulle jag vilja säga. Teleledningar är inte att lita på , inte heller bbb.

Permalänk

Re: Mina värden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ala Turca
Jag har erhåller dessa värden med Turbo-DSL:

Bredbandskollen #1
Bredbandskollen #2
TPTest 3.12 - Error?
TPTest 5.0.2 - Nedströms graf
TPTest 5.0.2 - Uppströms graf
TPTest 5.0.2 - Resultat som lista

Som ni ser får jag ganska dåliga nedströmsvärden i TPTest, vilket även gäller för nedladdning från FTP (testade att ladda ner Debian från SUNET). Däremot får jag ut ganska mycket via BitTorrent-protokollet. Vad kan detta bero på? Vad betyder felmeddelandet som jag får i TPTest 3.12? Alla datorer i hemmet får detta vid körning av TPTest 3.12. Min dator står inte bakom en router och jag bor ca 900 meter ifrån telestationen enligt Bredbandsbolaget.

Hur bör jag gå till väga?

Har kontaktat kundtjänst som gjorde en felanmälan. Hoppas de kan fixa det nu bara. Hur går det för er andra med detta problem (dakke t.ex.)?

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
Om du nu har comhem alternativet, varför försökte du ens med bbb vdsl2 för? Comhem funkar bättre 90% av gångerna skulle jag vilja säga. Teleledningar är inte att lita på , inte heller bbb.

Två orsaker.

* För några månader sedan när jag talade med Comhems kundtjänst så sade tjejen att man bara får ett IP per kund, vilket för mig är helt oacceptabelt. Enligt andra, dagsfärskare, uppgifter så stämmer detta inte, nu skall det visst vara fyra IP:n per kund. Men då jag beställde BBB VDSL2 för ca fem veckor sedan så kände jag tyvärr inte till det.

* BBB har alltid, under de tre åren jag har varit kund hos dem, fungerat finfint. Bra/snabb service och minimalt med nedtid (vilket inte mina bekanta med Comhem har kunnat skryta med). Fram tills nu, dvs. Det straffar sig ibland att vara en trogen (nöjd) kund.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Mina värden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ala Turca
Har kontaktat kundtjänst som gjorde en felanmälan. Hoppas de kan fixa det nu bara. Hur går det för er andra med detta problem (dakke t.ex.)?

Inget nytt här, fortfarande väldigt underliga resultat, kommer aldrig upp i max via FTP, rätt säker på att stationen är fuckad. Orkar inte bry mig längre, jag ftp'ar nästan aldrig, och hastigheten på torrent funkar så jag har faktiskt gett upp efter jag klagat i 2 månader.

Det funkar ok , men det är långt ifrån så bra jag hade hoppats. VDSL1 var helt klart överlägset bättre för mig.

Permalänk
Medlem

Efterssom det är Skanovas kablar och kabelregister så är det mycket möjligt att de har haft någon information i sitt sytem om att det kabelparet inte är tillgängligt. Det kan vara just det att det har legat en info om att det fanns en VDSL1 förbindelse där som gör att det inte går att lägga dit en VDSL2 innan man har fått in info som säger att VDSL1:an ska bort.

I riktigt konstiga fall kan det vara så att den förra boende har haft ADSL med Telia och sen kommer en ny boende och vill ha ADSL med Telia men kundtjänst ser då bara att det inte går eftersom ledningen är upptagen.

Detta är absolut inte en ursäkt eller nått acceptabelt men det är tyvärr realitet och nej jag jobbar inte på Telia/Skanova

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M-
Strul även för mig nu.

Jag skulle få mitt VDSL2 inkopplat den 28:e november, i fredags dvs. På fredagsmorgonen gick mitt ADSL ner, helt planenligt, men sedan hände inget mer. Kopplar in VDSL-modemet och inget händer annat än att DSL-dioden blinkar åtta gånger varpå ett relä slår ifrån (det klickar till). Sedan lyser endast power- och ethernet-dioderna.

Kopplar ur alla telefoner och testar sedan modemet i alla telejack i huset (7 st, ett jävla slit). Samma visa överallt. Kopplar till slut in telefonen igen för att ringa och felanmäla.. varpå det visar sig att telefonlinjen är helt död. Installatören har inte bara misslyckats med att installera mitt VDSL, han har dessutom lyckats döda min telefon.

Ringer BBB (via mobiltelefonen) och får till svar att det bara är en ren slump att telefonlinjen dog samma dag som teknikern skulle installera mitt VDSL. Riiight. Eftersom jag är telefonikund hos Tele2 så uppmanas jag därför att ringa dem (smidigast för BBB att slå ifrån sig så klart). Ringer Tele2 och de menar givetvis att det är BBB och Skanovas tekniker som skall ordna detta eftersom det hände i samband med VDSL-installationen.

Känner nu att jag håller på att hamna i en moment 22-situation där man bara går i cirklar, så jag står på mig och de (Tele2) går till slut med på att skicka ut en tekniker som skall ordna så att telefonen fungerar inom fem arbetsdagar. Det innebär att det skall fungera igen senast på fredag.. men då återstår ju även att se om mitt VDSL fungerar, vilket känns långt ifrån självklart.

Om det fortfarande strular efter det skall jag försöka bryta mitt avtal (uppbunden 12 månader) och så skaffar jag Comhem XL50 istället. Bättre fart men något dyrare och "endast" 4 IP-adresser.

Suck. BBB som alltid har varit klockrena för mig förut. För all del kan de ju inte rå för om Skanovas installatör har ställt till det, men att de skyller/slår ifrån sig ansvar är förjävligt.

Uppföljning på ovanstående.

Suck.

Ok, så de (Tele2) skulle ju fixa min trasiga hemtelefon inom fem arbetsdagar. Idag (tredje arbetsdagen) så var teknikern ute i telestationen och fixade det. Frid och fröjd, då? Nej, han kopplade nämligen fel på något j-a vis, så nu när någon ringer till mitt hemnummer så kommer denne till en granne, tre-fyra kvarter bort. Fortfarande ingen kopplingston när jag lyfter luren.

Ringer och felanmäler, igen, och möts av samma svar som sist. Nu kommer de ta upp till fem arbetsdagar till innan något händer, vilket med största sannolikhet betyder att det blir efter helgen.

Man blir ju lite trött, onekligen. Detta kan jag dock inte lasta BBB för, det var trots allt Tele2's (Skanovas) tekniker som klantade till det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M-
Uppföljning på ovanstående.

Suck.

Ok, så de (Tele2) skulle ju fixa min trasiga hemtelefon inom fem arbetsdagar. Idag (tredje arbetsdagen) så var teknikern ute i telestationen och fixade det. Frid och fröjd, då? Nej, han kopplade nämligen fel på något j-a vis, så nu när någon ringer till mitt hemnummer så kommer denne till en granne, tre-fyra kvarter bort. Fortfarande ingen kopplingston när jag lyfter luren.

Ringer och felanmäler, igen, och möts av samma svar som sist. Nu kommer de ta upp till fem arbetsdagar till innan något händer, vilket med största sannolikhet betyder att det blir efter helgen.

Man blir ju lite trött, onekligen. Detta kan jag dock inte lasta BBB för, det var trots allt Tele2's (Skanovas) tekniker som klantade till det.

Egentligen inte BBB från första början heller. In/ut-kopplingar görs av skanova, och även om de gör fel så får ju inte BBB beställa fixning av någon annan operatörs utrustning (Tele2's i detta fall). Men samma sak gäller ju åt andra hållet. Skulle nu Tele2 fixa telefonen och sabba ditt internet så kan inte Tele2 fixa det igen utan de kommer säga "ring BBB".

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Egentligen inte BBB från första början heller. In/ut-kopplingar görs av skanova, och även om de gör fel så får ju inte BBB beställa fixning av någon annan operatörs utrustning (Tele2's i detta fall). Men samma sak gäller ju åt andra hållet. Skulle nu Tele2 fixa telefonen och sabba ditt internet så kan inte Tele2 fixa det igen utan de kommer säga "ring BBB".

Javisst, så sant.

Det som retade mig med BBB var mest att de skyllde ifrån sig efter att de hade skickat dit en tekniker (via Skanova) som ställde till det. Att påstå att det är en ren slump att telefonen bara RÅKAR dö samma dag som de skall installera VDSL är skrattretande och ett hån mot mig som kund. Respektlöst.

Om Skanovas tekniker då gör något fel så är det BBB som är ansvariga gentemot mig som kund eftersom jag betalar dem för det.

Nåja, nya budet är nu, efter att jag har varit besvärlig och påstridig i kontakt med kundtjänst, att Tele2 skall skicka en tekniker och fixa detta (telefonlinjen) innan helgen. Samtalet är inspelat också, för säkerhets skull. Inte för att jag vet om det skulle göra någon som helst nytta i en tvist mellan mig och Tele2, men ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M-
Javisst, så sant.

Det som retade mig med BBB var mest att de skyllde ifrån sig efter att de hade skickat dit en tekniker (via Skanova) som ställde till det. Att påstå att det är en ren slump att telefonen bara RÅKAR dö samma dag som de skall installera VDSL är skrattretande och ett hån mot mig som kund. Respektlöst.

Om Skanovas tekniker då gör något fel så är det BBB som är ansvariga gentemot mig som kund eftersom jag betalar dem för det.

Nåja, nya budet är nu, efter att jag har varit besvärlig och påstridig i kontakt med kundtjänst, att Tele2 skall skicka en tekniker och fixa detta (telefonlinjen) innan helgen. Samtalet är inspelat också, för säkerhets skull. Inte för att jag vet om det skulle göra någon som helst nytta i en tvist mellan mig och Tele2, men ändå.

Jo givetvis är ju att det "råkat" hända ett väldigt dåligt svar, men att skylla ifrån sig är ju någonting man gör om man är skyldig men inte vill ta ansvar för det. I detta fall ligger ju skulden hos skanova, så bbb skyller ju inte ifrån sig då det inte är de som gjort fel. Att de sen faktiskt borde förklarat läget ordentligt istället är ju en annan sak.

Men givetvis är det så att bbb är ansvariga mot dig som K, och den tiden man är utan vid flytt/byte av tjänst får man ju tillbaka pengarna för. Fast de ersätter dig ju inte för telefonen, för det ska ju tele2 göra.

Jag själv tycker bara det är underhållande att se hur olika operatörer får ton av skit när saker går snett när det är nätägaren som sitter som spindeln i nätet och har skapat en konst av att låta andra ta smällarna när de själva gör fel.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jo givetvis är ju att det "råkat" hända ett väldigt dåligt svar, men att skylla ifrån sig är ju någonting man gör om man är skyldig men inte vill ta ansvar för det. I detta fall ligger ju skulden hos skanova, så bbb skyller ju inte ifrån sig då det inte är de som gjort fel. Att de sen faktiskt borde förklarat läget ordentligt istället är ju en annan sak.

Men givetvis är det så att bbb är ansvariga mot dig som K, och den tiden man är utan vid flytt/byte av tjänst får man ju tillbaka pengarna för. Fast de ersätter dig ju inte för telefonen, för det ska ju tele2 göra.

Jag själv tycker bara det är underhållande att se hur olika operatörer får ton av skit när saker går snett när det är nätägaren som sitter som spindeln i nätet och har skapat en konst av att låta andra ta smällarna när de själva gör fel.

Det BBB skulle ha gjort vid min första kontakt med dem i detta ärende är såklart att säga "Hoppsan, ja det låter ju onekligen som att installatören ställde till med något i fredags. Vi tar kontakt med Skanova och ordnar detta åt dig snarast möjligt. Du behöver inte lyfta ett finger mer i detta ärende."

Visst vore det härligt om världen kunde fungera så istället för att man skall tvingas runt i ett moment 22 där alla parter hävdar sin oskuld och vägrar göra något?

Skanova är säkerligen skyldiga eller medskyldiga till de flesta DSL-relaterade problemen i stil med det jag har råkat ut för, det tvivlar jag inte på. Dock, som sagt, operatörerna skall å kundens vägnar åtaga sig att sköta all kontakt med Skanova och fixa problemet, inte skylla på slumpen och hänvisa till någon annan instans.

Permalänk
Medlem

Kompetensen slår till igen, verkar som hela kopparnätet borde slopas då ingen verkar kunna hantera det längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M-
Det BBB skulle ha gjort vid min första kontakt med dem i detta ärende är såklart att säga "Hoppsan, ja det låter ju onekligen som att installatören ställde till med något i fredags. Vi tar kontakt med Skanova och ordnar detta åt dig snarast möjligt. Du behöver inte lyfta ett finger mer i detta ärende."

Visst vore det härligt om världen kunde fungera så istället för att man skall tvingas runt i ett moment 22 där alla parter hävdar sin oskuld och vägrar göra något?

Skanova är säkerligen skyldiga eller medskyldiga till de flesta DSL-relaterade problemen i stil med det jag har råkat ut för, det tvivlar jag inte på. Dock, som sagt, operatörerna skall å kundens vägnar åtaga sig att sköta all kontakt med Skanova och fixa problemet, inte skylla på slumpen och hänvisa till någon annan instans.

Jo det kan jag hålla med om vore trevligt, men det är ju praktiskt omöjligt då BBB inte får ta beslut om att skanova ska pilla på Tele2s utrustning. Det säger liksom sig själv. Det skulle ju bli totalt kaos där ingen har någon koll alls, inte ens på sina egna prylar. Då skulle man ju verkligen få en situation där de skulle skylla ifrån sig. "Nej vi har inte haft någon där ute, ring någon annan... vi vet inte vem, men någon annan". Plus att alla operatörer då skulle behöva ha tillgång till alla andra operatörers information om kunder och utrustning, vilket jag tvivlar på att någon av dem vill dela med sig av till konkurrenterna.

Nu händer det ju ändå, men då är det ju för att tomten som vart i stationen gjort fel så länge inte operatören gett skanova fel information, men ingen operatör har ju någonting att vinna på att sabotera sina egna kunder.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jo det kan jag hålla med om vore trevligt, men det är ju praktiskt omöjligt då BBB inte får ta beslut om att skanova ska pilla på Tele2s utrustning.

Det går utmärkt om jag som kund ger BBB fullmakt att anlita Skanova att pilla även med min Tele2-utrustning. Dvs muntligt avtal via inspelning, precis som vid byte av ISP då man via avtal ger en ISP fullmakten att koppla bort en annan ISP, via en Skanova-installatör. Det är ju som sagt ändå samma människor som skickas ut oavsett om det är BBB eller Tele2 som anlitar dem.

Dessutom; när Skanovas installatör var där för att för BBB's räkning installera VDSL så pillade han ju uppenbarligen med Tele2's utrustning eftersom han lyckades ha ihjäl den. Jag undrar om det är möjligt att installera någon form av DSL i en telestation utan att vidröra teleoperatörens utrustning. Jag tvivlar, vilket isf betyder att de antingen begår ett brott varje gång de installerar DSL åt en kund som har olika operatörer för bredband och telefoni, eller att de visst tillåts röra andra operatörers utrustning, till en viss mån.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet har Tele2 eller dom andra aktörerna inga egna tekniker, utan anlitar externa teleföretag för inkopplingar i stationen m.m. Och just Tele2 anlitar ElTel samma sak för BBB. Så det är dom man skall gå på i dessa fall med viss reservation.

Relacom har hand om Telias kunder

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk

Kan ni testa att köra traceroute mot valfritt ställe (till exempel: "tracert www.sunet.se" i kommandotolken) och se om ni får timeout på ett specifikt ställe i rutten? Jag får nämligen timeout hela tiden på ett specifikt ställe (se nedan).

5 26 ms 26 ms 26 ms ti3001d320-ge2-1-0.ti.telenor.net [146.172.88.5]
6 * * * 255.255.255.255 [Begäran gjorde timeout.]
7 27 ms 26 ms 27 ms ti3002b300-ae1-0.ti.telenor.net [146.172.105.30]

Är det något att oroa sig över och kan det ha något med mina hastighetsproblem att göra?

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R3b0rn
Jag hade 20 / 3 paketet dom hade förr och fick alltid fullt på det... låg på 19 / 3.

Men sen tog dom bort det ju och bytte mot 24/3 och nu kommer jag aldrig upp till samma hastigheter. Nu ligger jag runt 15 / 1,5 ...

Så jag har beställt TurboDSL, ska komma nu snart. Hoppas det funkar bättre...

Föresten, någonting jag tyckte var mycket skumt är deras metod att mäta från stationen till dig. För först sa dom att jag hade 1580m sen så gjorde hon en om sökning och då låg jag under 1000m O_o?? Hur gör dom egentligen. Känns lite skumt...

Sköna är ju att jag kommer vara den enda som är inkopplad till TurboDSL på den stationen enligt operatören

Ok, idag dog mitt vanliga ADSL och in genom dörren kom en styck ny modem, vit o blek och bad om att bli inkopplad för att starta mitt VDSL2 äventyr.

Allt gick faktiskt smärtfritt 38 ner / 9 upp.

Tummen upp från mig

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

Om någon är nyfiken för hur det har gått för mig kan jag rapportera att jag har fått tillbaka mitt "Turbo-DSL" och det har varit fullt fungerande i ungefär en vecka nu.

Permalänk
Medlem

har du fått tillfredsställande farter hittills då?

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

Ja, hastigheten är densamma som när jag blev av med det. D.v.s. runt 35/7 vilket jag är mycket nöjd med, fick ut 16/2 med ADSL2+.

Tummen upp från mig med!

Permalänk
Medlem

allt funkar fint här ännu iallafall, ville bara säga det... 37/9 typ...

god jul!

Permalänk
Medlem

Jag bor granne med min telestation. Det jag ska göra är att springa över med min tpkabel och peta in den i ett fönster en varm och solig dag när de vädrar. Vid slutänden av kabeln som de får kommer det finnas en tusenlapp och en ask choklad. Sen har man maxxat linan.

Verkar inte som Vallentuna kommer få vdsl någongång snart? Täby fanns med på listan dock. Suck.

Permalänk

Nu verkar mina problem lösta, jag har även fått sänkta svarstider till gateway från ca 25ms till 6ms.

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk

BBB gav mj fel avstånd till station..

När jag skaffa sa de 810 meter..

När teknikern va hos mej o kolla varför jag hade dålig fart hade jag 1610..

Blir så jävla trött..

Så jag drog ner mej till adsl2 igen...

Visa signatur

AMD FX 6300 3.5@4.1 OC 4.5 no turbo
Gigabyte GA-970A-DS3P
Ballistix Sport 8GB
R9 280X

Permalänk
Medlem

Har också fått VDSL2 nu och ett Xavi x5671-modem. Får dock inte igång trådlöst... den står och tuggar på "nätverksadress erhålls...". Någon som har liknande problem? Det funkar klockrent via sladd dock.