AMD sänker priserna – igen

Permalänk
Melding Plague

AMD sänker priserna – igen

Inom några dagar kommer AMD att sänka priserna på Radeon HD 3870 och Radeon HD 3850. Dessa prissänkningar kommer mycket lägligt till Nvidias nylanseringar och kan hjälpa AMD att konkurrera bättre fram tills Radeon HD 4000-serien lanseras i sommar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice.. prispress is teh shit

Permalänk

helt galet billigt

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Grymt bra! Synd att man redan byggt ihop en dator :S

Visa signatur

- C2D e8400 @3.8Ghz | P5QL-E | 4x1024MB Crucial BallistiX 1066Mhz | Asus Extreme 8800GT | Antec ThreeHundred | Samsung SpinPoint 320GB | Corsair TX650w | Vista Ultimate 64-bit | Icybox-Western Digital Scorpio 160GB | Maxtor One Touch 500GB -

Permalänk
Medlem

Fyfan vad bra.
Nu blir man nästan lite intresserad av att köpa ett gäng 3870 i lösvikt - men man väntar till Juni och ser.

Permalänk

Denna borde bli billigare innan jag ev slår till.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=262398

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Titta så rätt gissat av mig. Man skulle kunna säga att jag har en glaskula. Skrev precis samma pris för några dagar sedan (nej ingen backoffice info).
Det tråkiga för AMD är att de inte har något val och det som är bra för oss andra är att det blir billigt. Hamnar HD3870 på 1300kr är det mest prisvärt på marknaden idag, inget snack om saken. Nästan bud och slänga ut sitt GTX och köpa sig två HD3870 då jag har en ny plasma och vill gärna få med ljudet ut via HDMI

Någon som kan tala om och bekräfta ifall det går att köra en 24" LCD från DVI och en 42" Plasma från HDMI samtidigt?

Sedan köper man självfallet RV770 eller GT200 sedan när det lanseras (R700?).

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

AlbinNdoja Går att få ett HD3850 för 1300kr i dagsläget (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256384)

Går denna ner mot 1 100kr så är detta ett extremt prisvärt kort

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Med dessa priser borde HD 38xx serien sälja som paraplyn i regnväder!

Permalänk
Medlem

Man kanske nästan ska ta och köpa ett HD3870 till då och köra crossfire

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Gamla goa AMD, dom försöker verkligen och det ska dom ha credits för.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

tänkt vänta med nytt gfx men det kanske bli 3870 tills nya korten kommer PRISET omg

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk

Ok, nu vill jag ha ett nytt moderkort med 3st PCIe x16-platser så jag får leka Crossfire och ändå fortsätta köra tre skärmar. (Eller har detta blivit fixat?)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Ok, nu vill jag ha ett nytt moderkort med 3st PCIe x16-platser så jag får leka Crossfire och ändå fortsätta köra tre skärmar. (Eller har detta blivit fixat?)

De måste väl få signalerna från samma kort som jag har förståt det.. så har kortet två dvi och en hdmi så måste det väl fungera..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Ok, nu vill jag ha ett nytt moderkort med 3st PCIe x16-platser så jag får leka Crossfire och ändå fortsätta köra tre skärmar. (Eller har detta blivit fixat?)

Om du menar att köra crossfire med flera skärmar så har det blivit fixat ja.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Grymt billigt!!!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Deras förra prissänkning märkte vi inte av. Bara Sapphire HD3870 blev märkvärt billigare, men det kortet vill man inte ha då den bara har 1 slot kylar. Den kylaren är inte lika tyst och effektiv som referenskylaren.

Jag ser fram emot att få ett HD3870 för 1300 kr med en bättre kylare än Sapphires. Då börjar det bli riktigt intressant.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
AlbinNdoja Går att få ett HD3850 för 1300kr i dagsläget (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256384)

Går denna ner mot 1 100kr så är detta ett extremt prisvärt kort

Jo fast 3850 är inget jag vill spela med, inget bra spelkort varken ett eller två. Mitt befintliga 8800GTX presterar bättre än två HD3850.

Två HD3870 för 1300kr stycken är precis det som vore toppen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Tror ni de sänker priserna på 3870x2 också? Borde de ju faktiskt göra..

Permalänk
Medlem

Stannar 8800gt på samma place är det absolut inte så prisvärt som ett 3870 för låt säga 1200kr crossfire någon?

Permalänk
Medlem

Nån som vet vad som händer på drivrutinsfronten för linux inom AMD/Ati ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Nån som vet vad som händer på drivrutinsfronten för linux inom AMD/Ati ?

Inte mycket. Vill man ha bättre drivrutiner för Linux får man koda de själv då källkoden är öppen för alla.

ATi har tillräckligt med problem med drivrutiner för Windows så de valde nog att lägga ut det öppet så att de slipper göra det.

Men det är visserligen bra för andra, om någon börjar koda lite. Jag vet självklart inte om Ati har slutat permanent att koda för Linux.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Så bra att jag väntat med grafikkortsköpet! Denna prissänkning pressar förstås även priset på 9600GT som i sin tur pressar ner 3870 och så vidare...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Så bra att jag väntat med grafikkortsköpet! Denna prissänkning pressar förstås även priset på 9600GT som i sin tur pressar ner 3870 och så vidare...

9600GT kostar idag 1375 på iNet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Nån som vet vad som händer på drivrutinsfronten för linux inom AMD/Ati ?

Jag är också intresserad om nån vet. Har fått för mig att crossfire och avivo inte funkar än.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Deras förra prissänkning märkte vi inte av. Bara Sapphire HD3870 blev märkvärt billigare, men det kortet vill man inte ha då den bara har 1 slot kylar. Den kylaren är inte lika tyst och effektiv som referenskylaren.

Jag ser fram emot att få ett HD3870 för 1300 kr med en bättre kylare än Sapphires. Då börjar det bli riktigt intressant.

Byt ut standard kylningen mot en Arctic Cooling VGA Cooler Accelero S1 istället. En helt passiv kylning som kyler bättre än standard kylningen.

Arctic Cooling VGA Cooler Accelero S1
http://www.webhallen.com/prod.php?id=85098

Endast 179kr.

/M

Permalänk
Hedersmedlem

Tog det billigaste 3850/70 på prisjakt och kollade utvecklingen:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=250554

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=250573

Visst har de gått ner men inget jag höjer på ögonbrynen för.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CaptainMike
Byt ut standard kylningen mot en Arctic Cooling VGA Cooler Accelero S1 istället. En helt passiv kylning som kyler bättre än standard kylningen.

Arctic Cooling VGA Cooler Accelero S1
http://www.webhallen.com/prod.php?id=85098

Endast 179kr.

/M

Vad jag har förstått så följer inte Sapphire referensdesignen vilket i sin tur gör att tredje parts kylare inte fungera. Eller?

Permalänk
Medlem

JA! Snart kan man förhoppningsvis bygga ihop en ny dator. Hade tänkt mig ett billigt HD3850 512mb för under 1200 och ett 790X eller 790FX moderkort så fort de fått ut sb700 på dem vilket man hört ska vara på gång. Och så skulle de sänka priset på amd processorer nu i april också...smäck

Permalänk

968 kronor för ett 3870 skule inte vara fel!