AMD sänker priserna – igen

Permalänk
Medlem

3870X2 kommer ju också följa med i prissänkningen ganska säkert, räkna med att man kommer få tag på det för 3000kr och under. när ett 3870 singel kostar under 1500kr som 1300 eller liknande.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Kanske blir värt att köpa ett till grafikkort bara för att snart

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

jodå riktigt trevliga priser kanske skulle skaffa ett sånt istället för HD2600 som jag har nu, total miss att köpa det kortet

Visa signatur

Va fan gör vi här??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
3870X2 kommer ju också följa med i prissänkningen ganska säkert, räkna med att man kommer få tag på det för 3000kr och under. när ett 3870 singel kostar under 1500kr som 1300 eller liknande.

Exakt. X2 kostar ungefär dubbelt så mycket som 3870 så det är relativt enkelt att följa.

Det är bra om X2 sänks för då kommer GX2 sänkas också.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hmm, snart läge att testa Crossfire verkar det som. Men hur mycket prestanda förlorar man när man kör ett kort i 16x och det andra i 4x? Någon som bra koll på det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Exakt. X2 kostar ungefär dubbelt så mycket som 3870 så det är relativt enkelt att följa.

Det är bra om X2 sänks för då kommer GX2 sänkas också.

Men Nvidia kommer inte kunna sänka priser på 9800GX2 allt för mycket. Bygget kostar drygt lika mycket som två unika 8800GTS 512MB - alltså kan de inte sänka priserna så fantastiskt mycket.

I teorin skulle X2:an kunna sänkas i pris en ganska bra bit till - men jag tror inte det blir aktuellt. Den står sig tillräckligt bra mot t.ex. 9800GX2 att det vore dumt att sänka mer än vad 3870 sänks.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Nån som vet vad som händer på drivrutinsfronten för linux inom AMD/Ati ?

Det finns bra fungerande drivrutiner för ATI-kort som presterar bättre än många av nvidias drivisar.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Men Nvidia kommer inte kunna sänka priser på 9800GX2 allt för mycket. Bygget kostar drygt lika mycket som två unika 8800GTS 512MB - alltså kan de inte sänka priserna så fantastiskt mycket.

I teorin skulle X2:an kunna sänkas i pris en ganska bra bit till - men jag tror inte det blir aktuellt. Den står sig tillräckligt bra mot t.ex. 9800GX2 att det vore dumt att sänka mer än vad 3870 sänks.

Jo de kan faktiskt sänka priset mycket. 9800GX2 kostar som billigast 4600 kr. 8800GTS sli kostar som billigast 4140 kr (2*2070 kr). Det finns alltså i nuläget en marginal på ca 500 kr. Sedan kanske 8800GTS sjunker ännu mer i pris.

HD3870X2 ligger ganska nära 2*HD3870 i pris idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Jo de kan faktiskt sänka priset mycket. 9800GX2 kostar som billigast 4600 kr. 8800GTS sli kostar som billigast 4140 kr (2*2070 kr). Det finns alltså i nuläget en marginal på ca 500 kr. Sedan kanske 8800GTS sjunker ännu mer i pris.

HD3870X2 ligger ganska nära 2*HD3870 i pris idag.

Att tänka på är att HD3870X2, till skillnad från 9800GX2, inte kostar som två unika lillebröder att bygga. Detta eftersom AMD bygger in samtlig teknik på en PCB. Om man trots allt ska köra med att HD3870X2 kostar exakt dubbelt som lillebrorsan 3870 så skulle HD3870X2 kunna kosta 2400kr vid nästa prissänkning då HD3870 eventuellt går ned mot 1199kr.

Permalänk
Medlem

Varför är HD3870X2 dyrare än två HD3870 då? Har du någon källa på att HD3870X2 är så mycket billigare att tillverka än två HD3870? Det märks inte på priset minsann.

Permalänk
Medlem

perfekt! jag som tänkt att köpa ngt kort, och alla sänker priserna inför det

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Varför är HD3870X2 dyrare än två HD3870 då? Har du någon källa på att HD3870X2 är så mycket billigare att tillverka än två HD3870? Det märks inte på priset minsann.

Varför är 9800GX2 så mycket dyrare än två 8800GTS 512mb?
Tänk praktiskt och ställ inte så dumma frågor.

HD3870 kostar idag dryga 1495kr. På 3200kr blir ju HD3870X2 knappast mycket dyrare än två enkla modeller.

Permalänk
Avstängd

När kommer VI att märka sänkningarna?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Varför är HD3870X2 dyrare än två HD3870 då? Har du någon källa på att HD3870X2 är så mycket billigare att tillverka än två HD3870? Det märks inte på priset minsann.

HD3870X2 har ju ett PLX-chip på.. Samt att man gärna sätter ett högre pris för att få in lite mer.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
När kommer VI att märka sänkningarna?

Det krävs ju att tillverkarna får in de billigare modellerna och anpassar priserna när de tidigare lagren börjat sina eller iallafall successivt försvinna. Alltså kan sänkning dröja 2-3 veckor här. Det var ju så under tidigare sänkningen.

Processormarknaden tycker jag reagerar direkt på prissänkningarna. Men det kanske finns en kompensation från diverse utvecklare mot återförsäljare? Eller är det bara så att återförsäljarna köper dessa till fastare pris och vill sänka snabbt för att få god kundrelation? Just eftersom det skiljer sig mellan CPU och GPU-marknadens prisändringar så pass...

Permalänk
Medlem

haha gytt, nästan bud på att byta ut sitt GTX.... kommer jag märka någon skillnad ? mot ett 3870X2

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomzi
haha gytt, nästan bud på att byta ut sitt GTX.... kommer jag märka någon skillnad ? mot ett 3870X2

Utan tvekan. Speciellt under filter och moderna titlar såsom World in Conflict och diverse Unreal 3-baserad applikationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Utan tvekan. Speciellt under filter och moderna titlar såsom World in Conflict och diverse Unreal 3-baserad applikationer.

ahh va kul, knarkar WiC typ, :D, vet man hur grym 4000 serien kommer vara då ?

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Varför är 9800GX2 så mycket dyrare än två 8800GTS 512mb?
Tänk praktiskt och ställ inte så dumma frågor.

HD3870 kostar idag dryga 1495kr. På 3200kr blir ju HD3870X2 knappast mycket dyrare än två enkla modeller.

Hur tänker du, varför skulle 9800GX2 vara dyrare än två 8800GTS? Menar du att det är billigare att tillverka två 8800GTS än ett 9800GX2, knappast...

Permalänk
Medlem

mmm svenska nätbutiker följer väl inte prissänkningen i USA ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CaaL1337
Vad jag har förstått så följer inte Sapphire referensdesignen vilket i sin tur gör att tredje parts kylare inte fungera. Eller?

Enligt nedanstående tråd så skall det funka:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.phpthreadid=75402...

/MVH

M

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomzi
ahh va kul, knarkar WiC typ, :D, vet man hur grym 4000 serien kommer vara då ?

Ja.

Marty Mcfly har åkt till framtiden för att ta reda på det, ca. 104% bättre kommer det vara.

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk

Får man någon prestanda förlust om man kör ett Ati kort på ett moderkort med nVidia chipset ?

Visa signatur

C2D E4300 @ 3.15Ghz Scythe Infinity | 4GB OCZ nVidia SLI | ASUS P5N-E SLI | 8800GTS 320MB | Corsair VX550W | 450GB HDD SPACE | Antec Nine Hundred |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reaper_is_here
Får man någon prestanda förlust om man kör ett Ati kort på ett moderkort med nVidia chipset ?

nä.
Nvidia tenderar bara att optimera sina kort för deras chipset vilket amd/ati gör för sina chipset.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Inte mycket. Vill man ha bättre drivrutiner för Linux får man koda de själv då källkoden är öppen för alla.

ATi har tillräckligt med problem med drivrutiner för Windows så de valde nog att lägga ut det öppet så att de slipper göra det.

Men det är visserligen bra för andra, om någon börjar koda lite. Jag vet självklart inte om Ati har slutat permanent att koda för Linux.

Enligt de senate recensionerna så är de mkt bättre och bara för att det är löppenkällkod på dem betyder inte att Ati/AMd slutat göra drivruiner för dem. Senaste versionen hade mer än 3000 rader ny kod.

Gurrty GX2 är ju dyrare än 2 st GTS, eller vad menar du?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Tog det billigaste 3850/70 på prisjakt och kollade utvecklingen:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=250554

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=250573

Visst har de gått ner men inget jag höjer på ögonbrynen för.

500kr ner på fyra månader (eller 25% av priset) tycker jag är ganska mycket...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
500kr ner på fyra månader (eller 25% av priset) tycker jag är ganska mycket...

4 månader inom dator världen är länge.

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Hur tänker du, varför skulle 9800GX2 vara dyrare än två 8800GTS? Menar du att det är billigare att tillverka två 8800GTS än ett 9800GX2, knappast...

Billigare? Marginellt. I rena produktionskostnader. Jag ska motivera mig:
9800GX2 består av två PCB, med virtuellt samma uppsättning komponenter som varje unik 8800GTS 512MB - samma antal minneskretsar, samma kretsar, etc. Hur blir det billigare?
Man kan ju säga att kylaren är billigare för GX2 eftersom det är en enda, men sedan behöver ju 9800GX2 lite extrajobb för montering utav PCB på PCB och så vidare. Det blir i slutändan iallafall mycket billigare, vi snackar extremt så siffror.

Motivera varför du tycker som du gör. Jag tycker min teori låter hyffsat förnufftig, det enda du sagt emot är "Nej" eller "Knappast", det känns ju ännu mindre övertygande.

Citat:

Tomzi: 4 månader inom dator världen är länge.

Absolut. Men vi snackar ju trots allt om redan vid lanseringen billiga budget-till-mainstreamkort. Om kortet skulle kostat 2000kr vid lanseringen och bantat till 1500kr hade nog siffrorna varit mindre intressanta, men när det hoppar ned under 1350kr från tidigare nypris runt 1899kr så blir det faktiskt ganska bra. Snackar vi Crossfire så sparar man ju nästan priset av ett helt kort, eller åtminstone om man kör HD3870 i Crossfire, då man senare kan skaffa en HD3850 i kompaniet om man kör en 790FX-bräda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Nån som vet vad som händer på drivrutinsfronten för linux inom AMD/Ati ?

Det går framåt både med OpenSource-drivaren och den AMD-utvecklade, underligt nog tvärtom mot vad AlbinNDoja skriver...
Från idag;http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=r500_glxge...
Från igår; http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_microc...

En snabb blick på drivrutinssektionen på Phoronix visar fler ATI-artiklar än nvidia-dito, vilket kanske kan vara en indikation på aktiviteten;
http://www.phoronix.com/scan.php?page=category&item=Display%2...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att X2an hamnar på ca' 3000kr