Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Någon biomedicinsk analytiker här som vill dela med sig av sin lön och ge mig en framtidsvision?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske kan ge dig lite insyn.
Jobbar som laboratorietekniker idag. Ingen examen bara gymnasiet. Jobbar på mikrobiologiskt labb. Utför samma uppgifter som våra BMA'S och biomedicinska/apotekare. Tjänar 28500kr. Dom andra ligger runt 30 och uppåt.

I min stad (uppsala) finns det hur mkt jobb som helst. Life sciences mecka. Många företag satsar mkt också. Så goda förutsättningar helt klart.

Min tjej jobbar som laboratorieingenjör och är utbildad biomedicinare och tjänar cirka 34. 2 års erfarenhet på ett av stans största företag. På ett mindre hade hon säkert fått mer.

Hoppas de hjälpte dig något.

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Du får ingen gaminglaptop för 20K+ varannat år på de flesta kontorskneg.
Inte heller valfri prestandalur.
Förmånen ligger i att jag absolut inte har behov av så kraftfull hårdvara i yrket. Och absolut inte som byts ut varannat år.

Många företag har standardavtal på specifik hårdvara och begränsningar på vad du får göra med den. Min använder jag helt frikopplad från företagets nätverk t.ex och länkar bara upp via VPN när jag behöver det.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

@oatp1b1: Du får ingen gaminglaptop för 20K+ varannat år på de flesta kontorskneg.
Inte heller valfri prestandalur.
Förmånen ligger i att jag absolut inte har behov av så kraftfull hårdvara i yrket. Och absolut inte som byts ut varannat år.

Många företag har standardavtal på specifik hårdvara och begränsningar på vad du får göra med den. Min använder jag helt frikopplad från företagets nätverk t.ex och länkar bara upp via VPN när jag behöver det.

Måste alla vara sin egen IT-support då också? Eller virtualiserar ni kanske jobbmiljön?

Även om man kan gissa att det fuskas med förmånsbeskattningen så skulle jag nog hellre vilja att företaget stod för "ok" arbetsredskap och betalade ut mellanskillnaden i högre lön istället. Mer frihet så.

Permalänk
Skrivet av Sprawler:

@dalledalle: Vet inte om man ska skratta eller gråta. Folk verkar inte läsa ditt inlägg och de som de facto läser verkar inte förstå. Jag håller iaf med dig om att det låter fel att säga brutto ut, hoppas det är en liten tröst 😉

Tack! Jag började tro att jag blivit galen..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkrl:

Kanske kan ge dig lite insyn.
Jobbar som laboratorietekniker idag. Ingen examen bara gymnasiet. Jobbar på mikrobiologiskt labb. Utför samma uppgifter som våra BMA'S och biomedicinska/apotekare. Tjänar 28500kr. Dom andra ligger runt 30 och uppåt.

I min stad (uppsala) finns det hur mkt jobb som helst. Life sciences mecka. Många företag satsar mkt också. Så goda förutsättningar helt klart.

Min tjej jobbar som laboratorieingenjör och är utbildad biomedicinare och tjänar cirka 34. 2 års erfarenhet på ett av stans största företag. På ett mindre hade hon säkert fått mer.

Hoppas de hjälpte dig något.

Tack för svaret! Det var upplyftande att höra.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Katten, musen, trettiotusen! (efter skatt)
IT-konsult i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Får ut 20500 efter skatt, 27500 innan. Nyexaminerad (våren 2016) systemvetare och jobbar nu som IT-samordnare på Landstinget. Ligger något under medel för utbildningen men det handlar om +/- ~500:-.

Visa signatur

CPU:Intel Core i7-6700K @ 4,5 GHz GPU: GTX 1080 Moderkort: ASUS Z170-E RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz Chassi: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Kylare: Corsair h100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Tack för svaret! Det var upplyftande att höra.

Det ska dock påpekas att även om arbetsmarknaden för BMA är extremt god inom landstinget så är den bra mycket mer konkurrensutsatt i industrin eftersom du söker samma jobb som biologer, biomedicinare och kemister. Vill du göra något annat än att jobba i landstinget så skulle jag primärt inte utbilda mig till BMA.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Det ska dock påpekas att även om arbetsmarknaden för BMA är extremt god inom landstinget så är den bra mycket mer konkurrensutsatt i industrin eftersom du söker samma jobb som biologer, biomedicinare och kemister. Vill du göra något annat än att jobba i landstinget så skulle jag primärt inte utbilda mig till BMA.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är jag fullt medveten om! Jag har dock redan en kandidatexamen inom biomedicin och läser nu till en kompletterande yrkesexamen som biomedicinsk analytiker för att bredda min kompetens och bli mer konkurrenskraftig på arbetsmarknaden.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Ålder: 23
Lön: runt 400k om året, 30-35k/mån
Förmåner: 2k friskvård, jobbtele, jobbpadda, inga reskostnader då vi utgår från hemmet. Korta dagar.
Jobb: Larmtekniker/Installatör

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Jag har sedan årsskiftet bestämt mig för att sluta plocka lön (egen företagare) och kommer enbart ta aktieutdelning.

Ovanstående är kopplat till diskussionen mellan Ozzed och Aktsu som har olika filosofier.

För varje hundralapp mina företag får in får jag ut 45kr om jag hade tagit det i lön. Då går mycket till olika skatter, semesterersättning och pension. Tar jag istället ut en hundralapp i aktieutdelning får jag mellan 70kr och 80kr efter skatt, men ingen pension, ingen semesterersättning och jag betalar inget till samhället.

Medan ovanstående har både för och nackdelar så är det en enorm möjlighet att förbättra privatekonomin då jag har både bostadsrätter och en villa samt betala av föräldrars och syskons lån på deras hem som tack för deras stöd.

Rörande själva diskussionen i sig själv så har Ozzed lite fel: Anledningen till att företag "flyr" Sverige (och Europa för den delen, Europa har inget företag i samma storlek som finns i USA) är vår demografi. Bostadsbristen i Stockholm driver upp priserna, utbildningsnivån driver upp lönerna och vi har en enorm kompetens att tillgå. Men när vi ska anställa eller importera arbetskraft (Spotify som exempel) så vill man inte arbeta här för att även om lönen är bra så är levnadskostnaderna för höga vilket resulterar i att man inte alls tjänar särskilt bra när allt är betalat. Då är det billigare att ha företag och anställda utomlands - pratar man IT, appar och teknikutveckling, så blir resultaten desamma ändå. Bara mer pengar in i bolaget som kanske gör att man kan rekrytera mer.

Att jämföra med att vi anser det billigt att leva i Thailand, medan om en thailändare kommer hit så tar kassan slut snabbt, kan man säga.

Permalänk
Medlem

Det kokar ju ner till precis samma sak. För motsvarande "lönepeng" får företagen mer köpkraft på arbetskraftsmarknaden i andra länder, detta för att man vill behålla mer till aktieutdelningar, bonusar, och dyl.

Svenska företag och svensk industri har hållts under armarna i många årtionden nu på löntagarnas bekostnad. Nu när globaliseringens effekter tilltar så är man fast på den inslagna banan. Nedmontering av välfärd och nya "fattigjobb" väntar. Det finns ingen solidaritet i affärsvärlden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Jag har sedan årsskiftet bestämt mig för att sluta plocka lön (egen företagare) och kommer enbart ta aktieutdelning.

Detta är imho lite OT. Men det du föreslår är inte i Sverige lagligt. Din primära inkomst kan inte vara Aktieutdelning och skatteverket kommer straffa dig.

Permalänk
Medlem

@studiox_swe: Vart har du fått det ifrån?

Permalänk
Inaktiv

@MsSmith: Skrev jag inte det? Skatteverket och Regeringen har väldigt, väldigt tydliga regler. Jag driver själv bolag sedan ett antal år. Men du kan ju googla själv på skatteverket och utdelning. Eller fråga din jurist. 3:12 kan vara ett tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av GiveMeLibertyOrDeath1337:

134 kr timmen och 45k netto? Du måste jobba en jäääävla massa timmar. Ca 500 timmar per månad? Dvs ca 16.5 timmar per dag varje dag i månaden.

uppenbarligen vet du inte hur det fungerar med jobb. Är ju hans tillägg som drar upp lönen.

Edit, hoppsan, var visst ett gammalt inlägg som visades som det nyaste för mig.. ajaa...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@studiox_swe: Nej det gjorde du inte, du skrev bara att Skatteverket skulle vara efter mig. Jag anser att du har fel, 3:12 känner jag till och familjen jobbar på Skatteverket redan (företagsrevision respektive ekobrott) - så jag är inte oroad

Permalänk
Avstängd

Funderar faktiskt på att anställa någon jeppe bara för att kunna ta ut ännu mer på k10 blanketten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@studiox_swe: Nej det gjorde du inte, du skrev bara att Skatteverket skulle vara efter mig. Jag anser att du har fel, 3:12 känner jag till och familjen jobbar på Skatteverket redan (företagsrevision respektive ekobrott) - så jag är inte oroad

Svarar mig själv - det finns helt klart en poäng i att ta lön. Om jag sänker den till 47 500kr så når jag maximalt belopp. Årsinkomst 570 000kr och möjlighet till utdelning på 4 694 640kr. Hur eller hur kan jag definitivt ha en högre utdelning än bruttoinkomst. Får väl se hur det ser ut mot hösten, tänker att jag inte behöver plocka mer lön eller utdelning än nödvändigt.

edit: med noll bruttolön kan jag ta ut 156 475 per aktiebolag

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Ni som konsultar inom IT, vad har ni för månadslön i förhållande till eran snitt-debiteringsgrad/debiterade pengar per månad? Alltså ni som utgår från ett konsultbolag inte egenkonsultar.

Finns det några riktlinjer att gå efter? (Faktuerar man för 100k/månad bör lönen ligga på 25k/månad exempel) Förmodligen varierar det beroende på specialkompetens, område, ålder m.m. Men jag finner det ändå intressant..

Jag har i dagsläget en fast lön oavsett om jag dricker kaffe på kontoret eller om jag är på uppdrag hos kund. Det är vår säljare som avgör vad jag ska kosta, och det beror på vad kunden efterfrågar för nivå på kompetensen (Även om jag kan nivå X så kanske de bara efterfrågar nivå Y).

Det som sedan speglas i mitt lönekuvert är hur mycket jag kan mersälja på plats och hur mycket extra-uppdrag som kan härledas till min prestation. Om jag är önskvärd hos ett antal kunder så kommer jag givetvis kunna trycka på det vid en löneförhandling.

Vi har, som andra har nämnt, också kunder som ger oss +- 0 på min konsultverksamhet, men där jag genom mitt arbete på plats hjälper företaget att hålla efter sin IT-miljö, vilket de gör via oss. Så vinsten gör vi på produkterna som vi säljer på grund av mitt arbete. Dessa uppdrag är ofta av längre / "permanent" karaktär.

Andra kunder betalar 3-4x min månadslön eftersom de efterfrågar en specialkompetens, men dessa är ofta tids/uppdragsbaserade arbeten. De vill att jag / vi gör X jobb åt dom, sedan är det klart.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

25 300 kr/månad (Före skatt)
ca 19 000 kr/månad (Efter skatt)

IT-Servicetekniker

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (urspårning)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

35k, lärare i idrott och hälsa. Utbildad och legitimerad med 3 års erfarenhet. Bytte arbetsplats i januari och nu är jag nöjd med lönen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@MsSmith: Så bra. Ska inte nämna fler regler, du verkar ju kunna de flesta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Ja, håller med, att ha så hög fast månadslön som IT-säljare är få förunnat så vore intressant att veta mer.

(Nu har jag antagit att "100 - 150.000 kr/månad" betyder 100 000 - 150 000 kr)

Tror det där var någon pajas.

Permalänk
Medlem

Servicetekniker med Jour, ca 42000 innan skatt!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk

36 år. Läkare. Ca 5-6 års erfarenhet efter leg. 42 200 brutto i grund, brukar bli 2 till 3000 till från extra jourersättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"säljande kundtjänst" för en av de större ISPerna i landet. har 105kr/h + provision på sälj. Brukar landa kring 23k innan skatt beroende på hur mycket helger jag jobbar.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag har sedan årsskiftet bestämt mig för att sluta plocka lön (egen företagare) och kommer enbart ta aktieutdelning.

För varje hundralapp mina företag får in får jag ut 45kr om jag hade tagit det i lön. Då går mycket till olika skatter, semesterersättning och pension. Tar jag istället ut en hundralapp i aktieutdelning får jag mellan 70kr och 80kr efter skatt, men ingen pension, ingen semesterersättning och jag betalar inget till samhället.

Rörande själva diskussionen i sig själv så har Ozzed lite fel: Anledningen till att företag "flyr" Sverige (och Europa för den delen, Europa har inget företag i samma storlek som finns i USA) är vår demografi. Bostadsbristen i Stockholm driver upp priserna, utbildningsnivån driver upp lönerna och vi har en enorm kompetens att tillgå. Men när vi ska anställa eller importera arbetskraft (Spotify som exempel) så vill man inte arbeta här för att även om lönen är bra så är levnadskostnaderna för höga vilket resulterar i att man inte alls tjänar särskilt bra när allt är betalat. Då är det billigare att ha företag och anställda utomlands - pratar man IT, appar och teknikutveckling, så blir resultaten desamma ändå. Bara mer pengar in i bolaget som kanske gör att man kan rekrytera mer.

Hur ska du ta ut aktieutdelning annat än schablonen utan att ha något löneutrymme? Eller har du andra anställda som fixar det? Själv har jag låga kostnader privat och sätter min lön genom baklängesräkning utifrån de olika socialförsäkringarna (som jag tror blir klart lidande om man bara tar aktieutdelning).

Att utbildningsnivån skulle driva upp lönerna är jag tveksam till, denna tråd visar väl snarare på att utbildning inte lönar sig i Sverige. I synnerhet om man räknar in inkomsttappet under själva utbildningen.

Permalänk
Medlem

@improwise: Jag har sex bolag, schablonuttaget på 157 000kr x6 räcker för många Men även anställda, rätt högavlönade också - så det finns gott om utrymme.

Det andra känns som ett ämne i en egen tråd