Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@crilloan: Vilket företag? Ser att du bor i Uppsala: Fresenius, Orexo eller Thermo Fisher?

Ett av de mindre biotech företagen, det finns ett antal..
(men i samma område som de ovan nämnda

Ska på andra intervju på måndag för en liknande tjänst på ett annat snäppet större företag, funderar på att byta och öka med minst 5k.

Var arbetslös och utförsäkrad när jag fick min nuvarande tjänst för tre år sedan, inte bästa förhandlingsläget.. så jag gick in på för lågt.
dvs 30k när jag började och uppförhandlat till 35k efter mycket slit på lite mindre än två år. (löneförhandling var 6:e månad i början)

Pengar är inte allt, men om man verkar i en företagskultur där uppskattning aldrig ges för engagemang och slit så blir det viktigare.

C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Utöver kostnader som individen har så har du även kostnader som företaget har som behöver fördelas ut bland de som kan debitera. Exempelvis administrativa kostnader, lokaler, utrustning (utöver din), allt sälj relaterat, konferenser och resor.

Ja, självklart finns det vissa overheadkostnader som måste tas med. De anser jag ingår i de kostnader företaget har för den anställda.

Skrivet av Tino:

Utöver detta så har vi den intressanta grejen. Om alla har lön baserat på sin fakturering. Varför skulle man anställda nyanställda? Varför skulle man anställda folk som har bytt karriär? Varför inte bara anställa personer som har 10+ erfarenhet kring området. Då alla kommer ändå att ha samma lön då de debiterar samma timpris? Att en nyexaminerad grön person får för sig att den skall få 40 000 + i månaden bara för att den debiterar bra fungerar inte.

Gissningsvis för att det är väldigt svårt att rekrytera duktiga seniora medarbetare. Jag säger för övrigt inget om att lönen baseras på fakturering, jag säger att det är lönetaket, dvs en punkt då företaget fortfarande tjänar pengar på att ha personen som anställd. Det vill säga att beroende på hur gärna företaget vill ha kvar den anställda så kan de teoretiskt gå till den gränsen och ändå vara på plus. Men ja, man måste ju också se till att man levererar något som inte är lätt att ersätta.

Skrivet av Tino:

Utöver detta så har vi ett intressant situation om en person som har mindre kunskap och på alla sätt och vis är mindre lämpad än en senior men lyckas hamna på ett uppdrag där vi kan debitera lite mer. Förtjänar den personen verkligen högre lön än en person som är mer kunnig och lämplig bara för att den redan har ett befintligt uppdrag? Du kommer få sjuka situationer där konsulten är nöjd med uppdraget, kunden är nöjd med konsulten men konsulten vill byta uppdrag bara för att timpriset är lågt och därmed är personerslön låg.
Konsulten kommer aldrig se helheten i det fallet att om vi gör ett bra arbete och kunden är nöjd så även om timpriset är lågt så kan kanske kunden har stort behov av massa personer och är villig att ta in 50 konsulter till. Detta är grymt bra för företaget, men inte bra för individen då den kommer ha låg lön eftersom den är kopplat till timpriset.

Självklart handlar inte allt om nuvarande uppdrag, det handlar om vad man kan förvänta sig över tid. Det finns alltid brus men det är inte det viktiga. Om den seniora inte tar bättre betalt är det ju inte så konstigt heller om den skulle få lägre lön.

Skrivet av Tino:

Jag tycker absolut att en bonus eller provision baserad på fakturering kan vara bra för samtliga, men det går aldrig att räkna bakåt. Samt att detta skall vara en mindre del < 20% av månadslönen. Om detta känns tufft så kan ni absolut bli egenkonsulter.

Jag tycker bonus är värdelöst, inget jag skulle gå med på. Jag vill ha fast lön, om jag skall ta risken skall jag ha mycket mer än annars då jag lika gärna skulle kunna vara egen vid den punkten. Och som sagt, det går helt klart att räkna baklänges för att hitta punkten som blir brytpunkten och det är den man skall sikta på.

Permalänk
Medlem

Just nu 219kr/h + semesterersättning, jobbar när jag vill, tyvärr för mycket 184 timmar denna månaden.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Närmare 26 än 25 brutto, är någonstans mellan 20-30 år. Jobbar med drift&underhåll åt en välkänd ISP ute på fält. Kämpat hårt för att komma dit jag är idag och räknar med att fortsätta stiga i graderna. Var några års skitjobb för att sen börja bli trevligare och trevligare...

Är generellt en lat jäkel, jobbar på bra på dagarna men undviker övertid&extra jobb så långt det går, men kan ställa upp om det är kris&chefen behöver hjälp.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Angående försäljning så beror det absolut på vilket bolag och vilken roll du har, själv har jag varit ute på säljmöten bra mycket mer än vad jag kan räkna, en chef/säljare har inte samma expertis för att sälja in någon som en utvecklare/tech lead/arkitekt inom området.

Om ens lön baseras på 750kr i timman eller i det bättre fallet 850 kr i timman. Hade du tyckt att det var okej att din lön sänks om ditt nästa uppdrag får ett timpris på 650 kr?

du har helt rätt men du är där som teknisk expert och inte primärt som säljare (du är sällan själv på mötet utan har med Chef/säljare med dig).

Sedan tror jag du helt missade min poäng om debitering. Din lön bör vara baserad vad man kan förvänta sig ta betalt av kunden och inte vad man nu tar betalt av kunden. Det ska inte vara ditt problem att chefen säljer in dig för billigt.

Ibland så åker man med lite "på köpet" när säljare varit framme. Exempel om man säljer in ett team på fyra. Man får 900kr/h för 3 seniora ingenjörer sedan tar man bara 500kr/h för den "junior" ingenjören med 4års erfarenhet.

Om du bara skulle sälja in den juniora så skulle man få 600kr/h men eftersom de fick bra arvoden på flera seniora så valde man ge rabatt för den med minst erfarenhet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Lönesamtal, så en futtig 3% ökning => 35/månad, trots att man sitter med all kunskap inom detta område i företaget, finns få med denna kompetens att söka.

Lojalitet belönas inte i dagens samhälle, det är bättre att byta jobb än att stanna på ett ställe där man trivs.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Lönesamtal, så en futtig 3% ökning => 35/månad, trots att man sitter med all kunskap inom detta område i företaget, finns få med denna kompetens att söka.

Lojalitet belönas inte i dagens samhälle, det är bättre att byta jobb än att stanna på ett ställe där man trivs.

Jag fick typ 0,8% och fick i princip höra att jag måste byta roll om jag ska få någon löneökning att tala om framöver.
Och då har jag varit drygt ett år på denna och ligger under snitt.
Man blir motiverad att anstränga sig...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Ställde du någon motfråga om vad som krävs för att få vad du skulle vilja ha haft i löneökning?

Ej riktat till dig - om det känns som en monolog där du får din nya lön levererad till dig, så fråga chefen: jag hade tänkt mig lite mer i lön än denna höjningen.. jag har trots allt gjort detta, och detta.. och tänk även på alla de gånger jag har .. jag skulle i så fall vilja veta vad jag behöver göra mer konkret för att få en såpass höjning?
Utan motfrågor får man heller inget mål att jobba mot.. och mål vill alla arbetsgivare att du ska ha!
Har man "halvtidssamtal" så kan man mycket väl fråga hur man ligger till, om man skulle sikta på en lite högre höjning framåt lönesamtalet.

Skrivet av Henrik21:

Lönesamtal, så en futtig 3% ökning => 35/månad, trots att man sitter med all kunskap inom detta område i företaget, finns få med denna kompetens att söka.

Lojalitet belönas inte i dagens samhälle, det är bättre att byta jobb än att stanna på ett ställe där man trivs.

Vad hindrar dig i så fall från att starta ett eget företag och konsulta för företaget, är du så unik för företaget så kan du ju sätta en ny lön som du hellre vill ha, och då lär företaget anställa dig igen ändå voila, kung över dig själv helt plötsligt. Är det så att du INTE vågar pga osäkerheten, så kanske du inte är så unik.. (inget sagt om huruvida man orkar starta eget alltså).

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Musikälskare

Skrev här 2015-07-06 och hade då 28.5k brutto, har kommit upp lite till 33k nu (samma företag)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Brukar få ut allt mellan 49 och 60 beroende på jour och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ammath:

Brukar få ut allt mellan 49 och 60 beroende på jour och sånt

Och vad jobbar du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

@Json_81: Ställde du någon motfråga om vad som krävs för att få vad du skulle vilja ha haft i löneökning?

Ej riktat till dig - om det känns som en monolog där du får din nya lön levererad till dig, så fråga chefen: jag hade tänkt mig lite mer i lön än denna höjningen.. jag har trots allt gjort detta, och detta.. och tänk även på alla de gånger jag har .. jag skulle i så fall vilja veta vad jag behöver göra mer konkret för att få en såpass höjning?
Utan motfrågor får man heller inget mål att jobba mot.. och mål vill alla arbetsgivare att du ska ha!
Har man "halvtidssamtal" så kan man mycket väl fråga hur man ligger till, om man skulle sikta på en lite högre höjning framåt lönesamtalet.

Absolut. Jag hade räknat med ganska dålig ökning i år, dels pga att jag är ny på tjänsten och dels pga att jag inte presterat som jag brukar (personliga skäl, och jobb-bytena har varit internt). Resonemanget är dock att jag gick in på så väldigt hög lön (vilket enligt statiskt internt inte är sant) att jag måste antinga klassa om mig (tänk junior/senior men med fler steg) eller byta roll för att få någon löneökning att tala om i framtiden. Så att prestera bra har noll betydelse, det enda jag ska fokusera på är att gå vidare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Olegh: datakonsult

Permalänk
Medlem

@ammath: 49-61 netto alltså? Bra jobbat! vad är bruttolönen? 90?

Permalänk
Medlem

Jobbar som jurist, får ut 27000 kr/månad brutto, är relativt nyanställd men tyckte det var en resonabel ingångslön.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag fick typ 0,8% och fick i princip höra att jag måste byta roll om jag ska få någon löneökning att tala om framöver.
Och då har jag varit drygt ett år på denna och ligger under snitt.
Man blir motiverad att anstränga sig...

Visst, alla mål för 2016 nåddes ju inte, men när beställare ändrar sig under projektens gång och sedan inte vill ha resultaten redovisade så de drar över tid istället. Dålig beställning => dåligt resultat, vilket jag försökt flagga för, men det är inte alla som lyssnar på de öronen...

Skrivet av Schrimp:

Vad hindrar dig i så fall från att starta ett eget företag och konsulta för företaget, är du så unik för företaget så kan du ju sätta en ny lön som du hellre vill ha, och då lär företaget anställa dig igen ändå voila, kung över dig själv helt plötsligt. Är det så att du INTE vågar pga osäkerheten, så kanske du inte är så unik.. (inget sagt om huruvida man orkar starta eget alltså).

Det korta svaret blir ramavtal och LOU. Det är inte lika lätt som tidigare att "konsulta" åt sin tidigare AG inom offentlig sektor. Att starta eget är något jag funderat över, men det skulle vara betydligt enklare att söka sig till valfri stor teknikkonsult, då får man också stödet via ekonomi med fakturering osv.

Men när liknande tjänster i andra organisationer erbjuder 5-8 tusen mer i månaden så kanske det är dags att spela ut även detta kort, eller helt enkelt byta tjänst rakt av. Tyvärr så blir ju privatlivet lidande genom att gå från 10 minuters promenad till/från jobbet mot iaf 30 minuter enkel väg bil/kollektivt.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Skrivet av Seriously:

Jobbar som jurist, får ut 27000 kr/månad brutto, är relativt nyanställd men tyckte det var en resonabel ingångslön.

Varför skriver folk att man får UT en summa brutto? Nettolönen är ju vad du får UT i fickan/kontot..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dalledalle:

Varför skriver folk att man får UT en summa brutto? Nettolönen är ju vad du får UT i fickan/kontot..

För att det är bruttolönen man brukar prata om...?

Permalänk
Skrivet av anon42512:

För att det är bruttolönen man brukar prata om...?

Du missuppfattar mig. Jag håller med om att det är bruttolönen som är det som är intressant om man ska jämföra, men att säga att man får ut bruttolönen tycker jag är fel. Det man får ut anser jag vara netto.

Jag menar alltså att ordvalet "får ut brutto" är fel

Kanske bara är jag som anser det..

- "Jag har en månadslön på xx tusen brutto, och får ut xx tusen" hade varit korrekt tycker jag, om man vill berätta hur mycket man har kvar efter skatt, varför det nu är intressant då det beror på vart du bor och andra ev. avdrag du gör.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

För att det är bruttolönen man brukar prata om...?

Ja men du får inte UT bruttolönen, det du får ut är netto. Det var nog detta som föregående inlägg menar, att man pratar inte brutto ut utan man antingen pratar om sin bruttolön eller nettolön där endast netto kan nämnas som summan du får ut.

EDIT: dalledalle hann före

Permalänk
Medlem

@dalledalle: med tanke på avdrag, förmånsbeskattning, skatt i kommunen etc så blir att jämföra netto väldigt skevt. Därför pratar man om brutto när man pratar om lönen.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

@dalledalle: med tanke på avdrag, förmånsbeskattning, skatt i kommunen etc så blir att jämföra netto väldigt skevt. Därför pratar man om brutto när man pratar om lönen.

Se mitt inlägg två poster ovanför ditt..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

@dalledalle: jepp men som jag skrev är det ointressant vad man får in på konto. Är mycket mera är inkomstskatt som kan dras av den summan. Så jobbit är det inte heller att slå upp i skattetabellen om man vill veta beloppet efter inkomstskatt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Du missuppfattar mig. Jag håller med om att det är bruttolönen som är det som är intressant om man ska jämföra, men att säga att man får ut bruttolönen tycker jag är fel. Det man får ut anser jag vara netto.

Jag menar alltså att ordvalet "får ut brutto" är fel

Kanske bara är jag som anser det..

- "Jag har en månadslön på xx tusen brutto, och får ut xx tusen" hade varit korrekt tycker jag, om man vill berätta hur mycket man har kvar efter skatt, varför det nu är intressant då det beror på vart du bor och andra ev. avdrag du gör.

Skrivet av Implor:

@dalledalle: jepp men som jag skrev är det ointressant vad man får in på konto. Är mycket mera är inkomstskatt som kan dras av den summan. Så jobbit är det inte heller att slå upp i skattetabellen om man vill veta beloppet efter inkomstskatt.

Det är ju precis det jag menar också, läs det fetade i min text.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Beklagligt att utbildningspremien i Sverige är så låg...

Permalänk
Medlem

@deviantart: Mm..

Se sidan 18 i denna rapport om du vill ha lite siffror på det hela.

http://www.saco.se/globalassets/saco/dokument/rapporter/2011_...

Intressant att alla lärare går minus oavsett inriktning.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

Operations engineer, typ processingenjör, i biotech branschen. född -72
35K före skatt, vilket inte är så kul med studieskulder på ca 400k och hyfsat med erfarenhet
C

Intressant, trodde lönerna låg högre. Har liknande position men nästan nyutexad och endast någon tusenlapp lägre än dig.
Kan tillägga att jag arbetar på en av de fem stora.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Tjänar 27 efter skatt, väldigt schyst för att inte ha mer än gymnasieutbildning...

Visa signatur

Intel i7 6700k - Gigabyte geforce 1080 8gb gaming G1 - Asus z170 pro gaming - Samsung 750 EVO - Corsair DDR4 16gb - Asus 27" swift 1440p G-sync.

Permalänk

24000kr i brutto jobbar i en kvarn. är lite av allt i allo men rollen som mjölnare.

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem

@aron65: Och du jobbar med?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.