Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
En halv offtopic fråga är, varför är alla så känsliga med att prata löner?

Det folk inte gillar med att prata om sina löner brukar ligga i vad du har för avsikter med din fråga. Att vissa ställer lönefrågan innan dom ens ställt jobbfrågan gör allt så uppenbart, dom använder summan för att stämpla en, för att rangordna sina nära, för att döma ut.

Jag har 1000kr/månan i studiebidrag. Får jobba hela sommrarna för att få ihop pengar man kan dricka upp på löningarna.

Permalänk
Medlem

tjänar ca 14k efter skatt med semesterersättning inräknad, förutsatt att jag arbetar 22 dagar. Sen tillkommer ca 4 timmars natt-OB varje vecka.

Permalänk
Medlem

Jobbar som målare och tjänar beroende på hur mycket jag jobbar men oftast runt 24-25 000 och har skatt på 28% förutom juni och nov då det inte än nån skatt, detta är självklart i norge och har skrivit i svenska kr.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Nyanställd teknikkonsult. Får ut cirka 19000 efter skatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Det där visste jag inte! Inte för att jag räknar med omtentor men det kom ändå som en chock och kan vara bra att ha i bakhuvudet. På tal om sånt, är det nån som vet hur csn resonerar om man har bränt alla sina terminer och har en eller två terminer kvar på sin utbildning. Är dom hårda eller kan man få kosing ändå?

Det beror helt på vad du tänkt läsa, hur många terminer du planerar att dra över och hur mycket pengar det rör sig om.

Om du avancerar uppåt i den akademiska världen och läser master, licensiat, doktor så har du lättare att få pengar än om du meddelar CSN att du tänker läsa introduktion till programmering.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Snittar ca 35 000 netto, med dagens dollarkurs.
Betalar ingen skatt

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Snittar ca 35 000 netto, med dagens dollarkurs.
Betalar ingen skatt

Säg till bara till hur var och när...kommer vara där på studs

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Det där visste jag inte! Inte för att jag räknar med omtentor men det kom ändå som en chock och kan vara bra att ha i bakhuvudet. På tal om sånt, är det nån som vet hur csn resonerar om man har bränt alla sina terminer och har en eller två terminer kvar på sin utbildning. Är dom hårda eller kan man få kosing ändå?

För att beviljas studiemedel för termin x krävs att man har tagit minst så många poäng som krävs under termin x-1. Om omtentor krävs för att ta dessa måste man alltså skriva dem innan man får studiemedel igen. Så mycket svårare är det inte, förutom den ofta glömda undantagsregeln om studieresultat under hela utbildningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leifiplomerosftw
Norge knäcker både Sverige och Finland vad gäller tjäna fejtingcash alltså?
Säg att det är så och jag packar väskorna med en gång! Ärligt!

Man får ju sämst lön i Finland av dessa 3 länder Ju längre västerut, ju bättre lön

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Säg till bara till hur var och när...kommer vara där på studs

Jobbar till sjöss, det är bara att skaffa utbildning.
Folk behövs det, en ljus framtid...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

28k brutto, sitter på kontor och lattjar lite med nån hemsida och så.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Runt 17000 före skatt, fast. Sen lite OB etc. på det. Brukar få ut runt 12-13 efter skatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Jobbar till sjöss, det är bara att skaffa utbildning.
Folk behövs det, en ljus framtid...

Sjöingenjör?
Själv är man motorman :/

[EDIT]

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Jobbar till sjöss, det är bara att skaffa utbildning.
Folk behövs det, en ljus framtid...

Vad jobbar du med?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

När ska folk lära sig att det är bruttolönen man nämner?

Själv har jag en grundlön på 18k.
Utöver det har jag beredskapsersättning, OB och traktamente som ger några extra kronor på kontot.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt jobbigt när det är sån tabu och prata om löner i detta land. Skolan är snart slut och likaså praktiken, risk för att jag ska få jobb efteråt verkar vara stor men när det blir dags och diskutera lön kommer jag inte ha någon som helst aning om vad jag vill ha.
Vad får en illustratör/grafisk designer i lön egentligen? Ingångslön. Hittat allt emellan 16.000 - 22.000 kr.
Alla illustratörer jag frågat vill inte svara på frågan vilket är irriterande!

Nå, oavsett blir jag bara glad om jag får jobb, bara fem veckor kvar...

Så, det svarar nog också på vad jag "tjänar" eller snarare, lånar. ca 7400 kr i månaden från CSN.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Siffrorna är omräknade till svenska kronor enligt dagens kurs (25/3).

Brutto: 32 000
Netto: 23 200

En 8 - 16 jobb, reparerar multifunktionsmaskiner (kopiatorer, skrivare, osv)

Betalar lite mindre skatt eftersom jag har huslån.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Vad jobbar du med?

[EDIT]

Jobbar som styrman på ett kryssningsfartyg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffer_Overrun
Sjöingenjör?
Själv är man motorman :/

[EDIT]

Bra utgångsläge för att läsa vidare ju, på er sida däck är ju arbetsmarknaden ännu bättre än för oss fågelskådare...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

19,500 spänn före skatt, röjjer och felsöker hårdvara dagarna långa. Ganska sjukt hur mycket lönen kan skilja sig i den branschen dock.

Permalänk
Medlem

17-18 före skatt

ca 13 efter. Lite mer under högsäsong, kanske får ut 17-18 papp då.

Jobbar i bygghandel. men kanske inte så länge till då jag hade en livlig dispyt ned min chef igår så nästa vecka ska jag på "möte".

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

15000 efter skatt, ibland mer om jag måste ner under en helg för att rigga/ställa någon maskin.... plus ett äpple om dagen

Men denna år har jag ny chef och hon vet att jag kan alla maskiner och ger mig fria händer för att laga eller förbätra maskinerna, så nästa lönesnack får vi se om jag byter jobb efter julen eller får support tillägget... för jag kan mer än supportrarna (som frågar mig hela tiden) och teknikerna som jag hjälper.

Jobbar med industrin, väldigt manuelt jobb med våran gamla maskinpark 30 till 80 år gamla maskiner... splines/kugghyvling.-fräsning.

Riktigt underbetald

Fast tiderna är perfekta, 5.47(yep 47)-13.30 & 13.30-21.00 (20.00 fredag)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Fast tiderna är perfekta, 5.47(yep 47)-13.30 & 13.30-21.00 (20.00 fredag)

Fy fasen för att börja så tidigt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Fy fasen för att börja så tidigt!

Tordes ju inte vara så farlig, troligen tar det ~30 min att ta sig till jobbet och man brukar gå upp 1 timme till 30 min innan man ska åka så då behöver man gå upp någon gång mellan 04:15 och 04:45 vilket i praktiken betyder att man inte går och lägger sig

Men i övrigt håller jag med, aldrig klarat de tiderna.

Själv har man för övrigt ~2500 kr/månad (studiebidrag) men skall nog börja jobba snart (byta program ty Dtek är sämst ) så vi får helt enkelt se vad det blir.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

7400 kr/mån nått, studiemedel.

Får se om man börjar jobba efter sommaren, lär vilja byta utbildning, men vill ta lite tid och verkligen tänka över det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Förra månaden hade jag strax över 27k brutto.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Fy fasen för att börja så tidigt!

Man vänjer sig, "vaknar" 4:30... stämplar in 5:30 men är klarvaken vid 9:00 i princip, sen är det inte många timmar kvar, allting flyter bara på och man är pigg som fan när man kommer hem, lägger mig runt 23:30-1:00, sover jag längre så är jag bara trött och mår skit, lite lustigt att ju senare jag lägger mig ju piggare är jag... något är väldigt fel.

Sen till helgen så kan jag sova ut en timme extra om man har lust å må skit, eftermiddags skiftet suger riktigt mäktigt, man är ju pigg när man kommer till jobbet och trött när man kommer hem

Att jag mår skit beror på min diabetes, mådde faktiskt ännu sämre när jag jobbade dagtid (7:00-15:30)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Man vänjer sig, "vaknar" 4:30... stämplar in 5:30 men är klarvaken vid 9:00 i princip, sen är det inte många timmar kvar, allting flyter bara på och man är pigg som fan när man kommer hem, lägger mig runt 23:30-1:00, sover jag längre så är jag bara trött och mår skit, lite lustigt att ju senare jag lägger mig ju piggare är jag... något är väldigt fel.

Sen till helgen så kan jag sova ut en timme extra om man har lust å må skit, eftermiddags skiftet suger riktigt mäktigt, man är ju pigg när man kommer till jobbet och trött när man kommer hem

Att jag mår skit beror på min diabetes, mådde faktiskt ännu sämre när jag jobbade dagtid (7:00-15:30)

Har man läst lite om sömn så låter det faktiskt inte så konstigt.
När det var superbowl under natten på tv och skola samtidigt så sov jag väl 2 timmar tror jag och höll mig väldigt pigg under dagen. Men fan nästa dag sov man verkligen ut sig och kom lite sent till skolan

Om du hela tiden gör något och rör på sig så är det väl så att man piggnar till. Sitter man vid ett skrivbord och läser/skriver på skärmen så är det väl lätt att man börjar gäspa och känner sig trött.

Permalänk
Avstängd

Hm, det stämmer nog bra.
Vi underhåller mest fram till 9:00 då riktiga jobben kommer fram till maskinerna eller bygget överhuvudtaget, våra lokaler ligger mellan sjukhuset och snobb villorna så ingen högtljud innan en viss tid... man är nästan som en zombie tills dess om inte materialet kom dagen innan.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Fy fasen för att börja så tidigt!

Själv börjar man kl 4, så det är upp i ottan runt 3.15!
Av nån anledning är det inga som helst problem att gå upp vid den tidpunkten, men om jag ska upp till mellan 6-8, fyfan vilken zombie man är då

Permalänk
Medlem

är ute på APU (Något i stil med Prao) (APU = Arbetsplatsutbildning)
drar in ca 75/h - men jag är mycket nöjd, jag är typ den ända apu eleven som får betalt så
jobbar kl 7-16 mån-fre
jobbar som Svets och plåt arbetare

annars så studerar jag Teknik och Design.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008