Årets hetaste mediaspelare i stort test

Permalänk
Medlem

Lite konfunderad över hur man rekommenderar Tvixen framför Popcornen när de buggar man redovisar (IMHO) känns allvarligare än Popcornens och den dessutom kostar dubbla pengarna.

"Buggar och iakttagelser

Tyvärr finns det fortfarande en hel del buggar i Tvix M-6500A. Även om det oftast inte var några problem att spela upp en fil startade till exempel enheten om sig flera gånger utan någon synbar anledning. Det har också visat sig att många av de första Tvix M-6500A har haft problem med överhettning och inom kort kommer alla enheter som finns i handeln att bytas ut mot en ny version som bland annat innehåller en hårddisk-dummy eftersom det visat sig att fläkten behöver hårddisken för att få bra luftflöde samt en kylfläns på SMP8535-processorn."

Jag hade en Tvix 4000 förut, och var i stort sett nöjd med den och den blev också bättre för varje ny firmware. Dock lät den eländigt om fläkten och affären där jag köpte den tog tillslut tillbaks den.
Dock fanns både omstartsbuggen och överhettning (om man satte fläkthastigheten för lågt, detta för att bli av med ljudet) redan på 4000modellen.

Min byttes mot en Popcorn som jag haft i 4 månader nu, och jag är grymt nöjd. Hade Tvixen kostat i närheten hade den varit ett alternativ, som det är nu får man 2 PCH för en Tvix.

Bägge spelarna (nu förutsätter jag att Tvixen är väldigt lik min saliga 4000 i handhavande) kräver mer av användaren än att man ger bort en till morfar i julklapp.

Till Tvixens fördel kan man säga att trots att jag irriterade mig mycket på segheten vid navigeringen i början (var) den lätt dubbelt så snabb vid sidväxlingar etc.

Slutsats: 2K är en rätt stabil summa pengar, och mediaspelare har en förmåga att bli gamla snabbt varvid man måste byta upp sig igen.....

Edit: Glömde ju tacka för testet. Kul initiativ och (hyfsat) väl genomfört.

Permalänk

Riktigt bra test! Ska man bygga sig en HTPC eller köpa sig en tvix?

Off-Topic: Kan de någonsin höja "fpsen" på filmer? Jag vill ha minst 35-40 FPS.
Kan knappt gå på bio utan att må dåligt eftersom det är så ryckigt.
Kanske är mina superögon, men men

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig tycker jag att det här testet var ganska intetsägande, det står extremt lite om ljud-, bildkvalitet och det som står verkar vara hämtat från andra källor.

Vad har jag för användning av mediaspelare som är smidig att använda om den låter urkasst? Utifrån de erfarenheter jag har så är det extrem skillnad på mediaspelare och mediaspelare och hur väl de klarar av att återge media i olika format.

Å andra sidan kanske det saknas utrustning för att kunna testa dessa mediaspelare fullt ut vad gäller återgivningskvalitét, vad vet jag, men det är fortfarande en klar brist.

Förövrigt är Bluray spelaren i PS3 inte att jämföras med en Bluray spelare som är gjord för ändamålet. Att PS3 klarar av Bluray över huvud taget är bara en ful gimick för att få produkten mer lättsåld och det skyhöga priset att verka välmotiverat.

PS3 är gjord för att spelas på inget annat, då kan man lika gärna ha en fullvärdig dator med något MC operativsystem, speciellt med tanke på priset.

Hade en TVix för hemlåning för inte så länge sedan och kan säga att bildkvalitén är att jämföra med en DVD spelare kring 2000 kr för film i DVD upplösning, ljudet var nog det förutom mjukvaran som jag var mest missnöjd med, det är hästlängder till ett schysst X-Fi kort eller M-Audios billigare varianter.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

... Sparka personen som rättläser era artiklar. NU!

Det är väldigt oförskämt av er att satsa hårt på att skriva bra artiklar, sedan förstör ni den med hjälp av idiotiska saker såsom särskrivningar.

Vissa delar av artikeln är närmast oläsbar tack vare detta. Nog för att Swec handlar till stor del om datorer, men maskinöversatt kod är FEL väg att gå.

Jag hoppas verkligen ni försöker göra något seriöst åt det här, det är en sån vansinnigt liten bit som vem som helst kan lära sig att lösa med några få timmars övning.

oläsligt? vem är det som är oförskämd igentligen?

Om det är så vansinnigt viktigt kan du köpa en tidning istället för att läsa gratis testerna.

Roligt test förövrigt. Blev riktigt sugen på popcorn maskinen

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkages
oläsligt? vem är det som är oförskämd igentligen?

Om det är så vansinnigt viktigt kan du köpa en tidning istället för att läsa gratis testerna.

Roligt test förövrigt. Blev riktigt sugen på popcorn maskinen

Visst var "Random-persons" ord lite hårda, men han har helt rätt. Vi skall hålla minst lika bra kvalitet som tidningarna samt mycket mer ingående tester. Även om vi har möjlighet att rätta fort i efterhand så skall detta inte behöva ske, men det är alltså ett misstag från vår sida.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Har en Tvix 4100-sh och tycker den funkar bra överlag.
Har samma problem med att den startar om sig men det är oftast när man startar den och kollar på en film, sen kan man kolla på hur många som helst utan omstarter.
Netshare är riktigt bra, synd att man bara kan dela ut 1 mapp och inte flera på samma gång, får väl ha allt i samma mapp då.

Edit: Sen har den stöd för digitaltv genom ett instickskort. Så man kan spela in men vet inte hur det funkar då jag inte äger ett sådant kort.

Permalänk

Känns som att alla testade mediaspelare saknar mycket. En HTPC fixar allt bättre.

Permalänk
Medlem

"Jag rekommenderar därför att hålla ett öga på buggrapporterna på www.networktankmedia.com." länken är lite felskriven

http://www.networkedmediatank.com/ är rätt länk, fixat! // Redak

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Medlem

Bra test, tackar.
Beställde precis en Popcorn.
Ska ha den främst för HD-matrial.

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken vad ni på sweclockers hittade skinen till MyiHome ?
Googlat men inget resultat.

Permalänk
Medlem

väldigt bra test.

Permalänk
Medlem

Bra test lite udda dock att ni har Dyr som nackdel på Ps3an när den i stort sett kostar lika mycket som Twixen men dessutom har en Blu-ray spelare, stödet för olika format är idag lite torrt men det lär nog inte dröja innan det dyker upp mer populära format på den, så i väntan på detta så forsätter jag iallafall använda vanliga xboxen med xbmc då det är det överlägset smidigaste allaround system som existerar om man inte vill ha HD playback.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear

Saker kan inte existera i vacuum.

Inte? ...... Nej jag ska sluta, kunde inte hålla mig bara

Intressant test, bra jobbat!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Precis beställt en TWiX efter mässan Dustin Expo. Har ingenting emot "små" buggar om de fixar dem. Däremot funderar jag på hur det kommer att fungera med nätverket. Som ni för övrigt inte nämner speciellt mycket om. Är nyfiken på hur NetShare fungerar, antal mappar, ipadresser och så vidare. Vi har nu Windows Vista, XP och GNU/Linux Kubuntu. Undrar om man kan lyckas knåpa ihop det ändå. Har alltid sedan tidigare haft problem med router, nätverket, skrivare etc.

Mycket bra initiativ måste jag säga. Det känns som att detta kommer bli en trend med mediastreamers måste jag säga. Det viktigaste tycker jag i princip är att den klarar många videoformat samt att den är snygg med ett snyggt "chassi" och gränssnitt.

Sedan, nämnde ni ingenting om att TWiX kör på ett eget operativsystem. Kommer dock inte ihåg vad det heter. Så vitt jag vet är det den enda som har det av spelarna.

Sedan måste jag bara kommentera Popcorn. Den är extremt ful, speciellt med sitt fyrkantiga utseende och logga på ovansidan. Inuti ser den för jävlig ut dessutom.

Codec(s) kan man för övrigt översätta till avkodare och inte kodeks Antingen översätter man det korrekt eller inte alls. Kan tycka att man ibland inte bör översätta vissa saker.

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

Hittade en till spelare med samma Sigma processor.
Istar mini och det ska komma en till större, som dessutom är riktigt snygg.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=183692
https://www.istarhd.com/productpage/overview.html

Edit:

Kan bilden vara på istar h10?
http://www.mpcclub.com/modules.php?name=News&file=article&sid...

Den ser riktigt snygg ut, lite hifi

Den ser rätt stor ut också! Måhända har den plats för fler diskar?!

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Har varit intresserad av en Popcorn i flera månader nu, men det verkar omöjlig att få tag på. Naiv som jag var följde jag alla de "Leverans väntas den..."-datum på diverse sidor, men efter att det har skjutits upp ett otal många gånger så har jag gett upp. =/

Vill ha en igår!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en chippad B-Box funkar super som mediaspelare med mediacenter, kör 360 endast till spel.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Hedersmedlem

Ledsen alla. Jag hade massor möten i eftermidags så jag kom inte hem förrän några minuter sedan så jag har missat massor i tråden.

Re: särskrivningar. skyll inte på våra korrläsare. Skyll på mig. Tyvärr så är min hjärna fortfarande mest inställd på att skriva på engelska och uppenbarligen, trots att jag försökte hålla koll på mina särskrivningar, smög de in på alltför många ställen. Nu tycker jag inte alls att den var oläsbar men däremot borde jag ha upptäckt dessa särskrivningar vid mina genomläsningar. Tyvärr blir man lite blind efter att ha skrivit på en artikel och läser det man vill skriva och inte vad man skrivit. Det är något jag får ta med mig i framtiden.

Re: PS3 vs Tvix. Tänk på att artikeln handlar om mediaspelare. PS3 har massor av förtjänster men om det du främst är ute efter är en mediaspelare så är den fortfarande lite brgränsad.

re. codecs. Jag säkte faktiskt runt på nätet efter översättningar och kodeks var det som jag hittade på många ställen, t ex Wikipedia. Vi pratade lite om vad som skulle användas och det fick bli det. Avkodare låter också bra. Helst skulle jag nog velat använda de engelska utrycken men detta är ju en Svensk sida :).

TM1: Skicka mig ett PM så kan jag maila det. Annars sök på "Carbon" "skin" på www.networkedmediatank.com (tack du som såg felet i länken) så bör du hitta länken.

Olafett: Jag nämnde lite om bildkvalité, Sanningen är att både NMT och Tvix hade en imponerande bildkvalité. Nu kör jag med en 40" 1080p LCD (Samsung) och som alltid finns det dyrare och bättre bildvisare men för en normal användare, vilket jag är, finns det inga klagomål. Det faktum att du tycker PS3'ans Blu-ray spelare är dålig, en spelare som i allmänhet får bra betyg även på olika AV-forum, visar att vi kanske har lite olika krav. Den Mediacenter du vill sätta ihop kommer säkert att slå dessa spelare i både bildkvalitet och ljudkvalitet men frågan är hur många som kommer se och höra skillnaden? Jag har en Mediacenter med det dyraste X-Fi kortet uppkopplat mot samma receiver (Denon) med 5.1 Pod-högtalare och jag kan inte påstå att jag hör någon större skillnad. Den finns där men det som för någon är en stor skillnad är för en annan en mindre skillnad. Så tyvärr är jag nog i det fallet inte rätt man för att höra skillnad i nyanser för spelarna. Jag drog på ganska ordentligt när jag testade klippen/filmerna och var helt nöjd med ljudet (min fru var mindre imponerad av att bli störd ).

Man får vad man betalar för. Jag tror ingen förväntar sig ljud som en audiofil blir nöjd med från en apparat som kostar 2000 kronor.

En HTPC är för övrigt ett intressant alternativ för en mediaspelare. Vi funderade ett tag på om jag skulle ta med min HTPC i testet men det fanns inte riktigt tid för det. jag tror också en separat artikel där man tittar lite mer på vilka alternativ som finns för en HTPC är mer intressant. Hur får man den tyst? Vad behövs för att få den användarvänlig? hur mkt kostar en likvärdig HTPC? Sådana frågor vore intressant att besvara.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Har varit intresserad av en Popcorn i flera månader nu, men det verkar omöjlig att få tag på. Naiv som jag var följde jag alla de "Leverans väntas den..."-datum på diverse sidor, men efter att det har skjutits upp ett otal många gånger så har jag gett upp. =/

Vill ha en igår!

PCH har idag kommit in i lager i flera butiker, t ex inet & webhallen: http://prisjakt.nu/produkt.php?p=254612

Permalänk
Avstängd

jag kör med min server (amd sempron 1,9ghz) som mediaspelare det funkar skitbra lite jobbigt med tangentbord och mus bara.

annars duger ju en p3 800mhz till och visa divx/xvid filmer

Permalänk

Tvixarna använder ett OS som är baserat på linux så vitt jag vet. Tror den senare m-6500a har en mer komplett version, i princip fullfjädrat linux. Det jag inte föll för hos popcorn är att det bara stödjer IDE hddisk vilket inte möjliggör snabbkoppling med datorn via Esata. En klar fördel som jag ser med tvixen då jag bara tar loss luckan kopplar in en Esata-sata kabel i hddisken och låter strömsladden sitta kvar. sen startar man bara tvixen så hddisken får ström och för över valfria filer i ca 70mb/s jämfört med USB där man bara kommer upp i ca 30-35. För man över flera filer i taget på 4gig + vardera är det i min mening viktigt att ha bra överföringshastighet.

I senaste Netshare till m6500a kan man dela ut multippla mappar. Innan vart man tvungen att dela ut hela hddisken om man ville ha flera mappar. Går förövrigt utmärkt att blädda igenom mappar osv med fjärrkontrollen, förutsatt att man vet vart man lagt sina grejer.

Jag har själv en 4100sh och om jag inte missminner mig så lovade Dvico tidigare att de skulle uppdatera programvaran till 4100sh så den skulle stödja undertexter för .MKV men istället så utvecklar dem en helt ny produkt, höjer priset med 1000kr och släpper den nya firmwaren enbart till den nya. Lite snikigt i min mening men det klart, var gör ett företag inte för att tjäna pengar.

Har själv nästan enbart .mkv filer. Fungerar fint sålänge det är engelskt tal men många i många bra filmer talas det andra språk såsom kinesiska franska tyska japanska (nästan alla anime) tyvärr är jag inte språkkunnig nog att förstå handlingen i en sån film utan text. Har förövrigt aldrig haft problem med att tvixen hänger sig.

Jag spelar upp HD material på en Panasonic Viera 42" plasma SD tv genom guldpläterad S video och ser inte varför man behöver HD / ännu mindre Full HD tv för att bli nöjd med bildkvaliten. Snäppet bättre än DVD genom S-video. DVD (inte bluray dvd) genom HDMI på hdtv är snäppet vassare men jag finner ingen anledning att byta ut min TV jag har nu mot en HD tv förrän det blir dags att kassera den eller om jag skulle få en stor summa pengar till övers. Det är så mycket mer som spelar in om du vill ha bra bild på en tv än upplösningen.

Börjar dock fundera på att inhandla nya versionen av Tvixen då jag gärna ser allt icke-Engelskt material i större format än dataskärmen. Såg några grabbar på ett amerikanskt forum som höll på och plockade isär programvaran på den nya resp. gamla tvixmodellen för att se om de på något vis kunde modifiera programvaran från 6500a att fungera med 4100sh.

Permalänk
Hedersmedlem

I förra Netshare kunde man som du säger bara dela ut en mapp (tvixhd tror jag den skulle heta) och sedan fick man göra symlänkar in i den från andra mappar. Det var lite udda. Jag insåg att jag faktiskt hade kvar min mapp från den tiden (hade en Tvix 4000) och den funkade bra :).

Nu kan man öka till 4 mappar fast om du använder program för att få NFS på windows är det bara att lägga till mer eftersom Netshare i grunden bara är till för att skapa NFS-utdelningar.

På SD räcker säkert S-Video. Frågan är om inte någon av dem lovade att ha Scart över komponent ... kan ha varit PH. Minns inte nu. Men går man till HD-TV vill man använda HDMI eller komponent. Skillnaden är ernorm (IMHO).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle framförallt vilja se en AppleTV m. HDMI 1.3, .mkv/.srt-stöd samt uppspelning av 1080p-filer. Skulle vara ultimat och framförallt ligga under min tv ganska snart den kommit ut. :>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett

Förövrigt är Bluray spelaren i PS3 inte att jämföras med en Bluray spelare som är gjord för ändamålet. Att PS3 klarar av Bluray över huvud taget är bara en ful gimick för att få produkten mer lättsåld och det skyhöga priset att verka välmotiverat.

PS3 är gjord för att spelas på inget annat, då kan man lika gärna ha en fullvärdig dator med något MC operativsystem, speciellt med tanke på priset.

Det enda egentligen som är dåligt med Ps3 och dess uppspelning av Blu-ray är att man inte kommer åt att skicka allt ljud som bitstream till sin förstärkare, annars är den just nu den bästa och faktiskt den mest framtidsäkra spelaren du kan hitta på marknaden.

Edit: olafett, har du ens kollat in hur mycket en ps3 kostar just nu?

Du kan få den för runt 4k så att den skulle vara dyr skulle jag klassa som ett nonsenskommentar från din sida.

Permalänk
Medlem

kör på ett gammalt chippat xbox med XBMC(xbox media center) fungerar alldeles utmärkt. Förutom då att den kanske är lite stor och klumpig.

Behöver inte heller en stor hårddisk för alla format går att streama från en dator i nätverket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soviac
Jag skulle framförallt vilja se en AppleTV m. HDMI 1.3, .mkv/.srt-stöd samt uppspelning av 1080p-filer. Skulle vara ultimat och framförallt ligga under min tv ganska snart den kommit ut. :>

Hmm jo exakt, men visst, men FÖRUTOM det fattar vi inte varför de inte testat den..
eller alla världens dvd spelare som funkar prim (efter att man konverterat med nero). TILL och med 1080P går att konverta!!!
Apple for the win!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invectus
kör på ett gammalt chippat xbox med XBMC(xbox media center) fungerar alldeles utmärkt. Förutom då att den kanske är lite stor och klumpig.

Behöver inte heller en stor hårddisk för alla format går att streama från en dator i nätverket.

Provat 1080p mkv ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
Det enda egentligen som är dåligt med Ps3 och dess uppspelning av Blu-ray är att man inte kommer åt att skicka allt ljud som bitstream till sin förstärkare, annars är den just nu den bästa och faktiskt den mest framtidsäkra spelaren du kan hitta på marknaden.

Edit: olafett, har du ens kollat in hur mycket en ps3 kostar just nu?

Du kan få den för runt 4k så att den skulle vara dyr skulle jag klassa som ett nonsenskommentar från din sida.

Håller helt med,,,använder någon av er här en stationär "vanlig" blu-ray-spelare?,,,dom är ju sjukt långsamma!

Hemmabiotidningen som man får anta är lite av en auktoritet gällande hembio och film-visande hemelektronik använder PS3 som sin primära testmaskin. Jag kan gräva fram förra(tror jag) numret och ge en riktig hänvisning om så önskas.

Jag har inte alls så stor erfarenhet så jag kan rättvist bedömma blu-ray-spelare (ps3 vs stationära). Jag får helt enkelt anta att om dom (hemmabio) väljer PS3 som testmaskin så bör den fungera för mig och inte vara en "ful gimmick" som vissa verkar tycka.

Åter till artikel/testet så tycker jag det var väldigt kul att läsa, speciellt som det är en liten utgrening för sweclockers som normalt ägnar sig åt "dator-hårdvara". Nu var ju del av poängen med artikeln nog att dessa världar (vardagsrum och datorhörnan) är på god väg att växa samman.

Jag fick intrycket att ingen av testade produkter är riktigt färdig. (delvis pga av den diffusa HDMI standarden som verkar gälla just nu,,,buggig,,,taskiga "hand shakes" m.m.)

Angående korrekturläsning och särskrivning så ska vi väl inte hoppa på skribenter för att man upptäckt nån liten tabbe (man framstår ju som en osäker fjant som behöver hävda sig när man gör sånt). Vill man verkligen vara paragrafryttare är det ju bara att köpa Aftonbladet som normalt sett kryllar med felskrivningar och sedan mailbomba dom.

Power off boys! Nähä! Det gick visst inte då vi glömde sätta dit en knapp.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Har en fundering angående ps3.

Den har väl en linux-installation i botten?
Borde man inte kunna installera nåt MCE på den för att få den mer som en ren mediaspelare så den klarar fler kodeks/codecs/avkodare :p?

Visa signatur

MSI K8N NEO4, a64 3500+, 1024MB pc3200, Gainward 6600gt, 2*200 gb,

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon6
Har en fundering angående ps3.

Den har väl en linux-installation i botten?
Borde man inte kunna installera nåt MCE på den för att få den mer som en ren mediaspelare så den klarar fler kodeks/codecs/avkodare :p?

Nä, den har inte linux i botten men du kan installera linux på den om du vill.
Problemet är dock att den körs i en hypervisor och kommer inte åt GPUn så prestandan blir lidande.
Cell CPUn är egentligen tillräckligt kraftfull för att koda av det mesta men då måste man utnyttja SPUerna och programmen måste vara speciellt programmerade för det, det är inte bara att ha flera trådar som med en vanlig multi-core CPU.

Jag lessnade iaf på alla brister och begränsningar i alla mediaspelare och byggde ihop en HTPC istället. Det blev mycket dyrare men den spelar upp ALLT.

Visa signatur

Nämen hej!