Årets hetaste mediaspelare i stort test

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt test som gav lite mer inblick i hur apparaterna fungerar (eller inte fungerar). Är på G att införskaffa mig en Popcorn Hour och suget blev en smula större nu

Permalänk

Sony visade upp cell köra två bluray filmer samtidigt. Onödigt men kul. Dom kör linux väldigt separat för att inte öppna för hackers har jag för mig. Popcorn spelaren är snygg efter man putsat bort logon tycker jag. Går ta bort alla logos lätt när det är metal. Köper själv en ps3 som spelare, inte omöjligt att en slim kommer, något jag gillar skarpt med Sony.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grillcliff
Trevligt test som gav lite mer inblick i hur apparaterna fungerar (eller inte fungerar). Är på G att införskaffa mig en Popcorn Hour och suget blev en smula större nu

Håller med. Inga planer på att skaffa mediaspelare utan isf blir till att bygga HTPC eller köra direkt från burken.

Man kan faktiskt bygga fin HTPC för under 3000 idag. Inga dyra chassi med inbyggd skärm då :).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Hmm jo exakt, men visst, men FÖRUTOM det fattar vi inte varför de inte testat den..
eller alla världens dvd spelare som funkar prim (efter att man konverterat med nero). TILL och med 1080P går att konverta!!!
Apple for the win!!!!

Som sagt, vi hade tyvärr inte tillgång till en AppleTV denna gång. Jag hade en tidigare som jag sålde av. Sen känns det för mig personligen lite tråkigt att behöva konvertera hela tiden. För mig är det skönt att kunna ha olika format på min NAS och veta att jag kan spela upp dem i olika spelare utan att behöva konvertera allt till olika format (vilket dessutom tar tid). Så jag föredrar något som direkt kan spela upp vad jag än slänger det.

ArtMan: Någon dag ska jag försöka mig på just det. Jag har en gammal MediaPC (Version 1 av HFX-chassi med fläktlös PSU, MSI nForce moderkort, AMD64 4000+, 1 GB DDR, Blu-Ray spelare, 500 Gb HD, AMD HD2600XT + alla delar för att göra det helt fläktlöst) och det är snart dags att bygga en ny istället (nån som är intresserad av den gamla ;)?).

Har tittat på några av de nya AMD-moderkorten med inbyggt grafik tillsammans med en strömsnål Phenom. Eller kanske ett billigt intel-kort tillsammans med en av de nya Core 2 Duo Celeron (8300 eller vad de nu heter) plus nått billigt AMD/NVIDIA kort. Släng i 2 GB minne och en liten HD så är man klar. Mer behöver du egentligen inte.

Kanske något för en artikel i framtiden. "Går det att bygga en lika bra HTPC för samma pris som en Tvix 6500?" ....

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Byggde en HTPC för nån månad sen för 3200:- Känns onödigt att köpa en mediaspelare när de är så pass billigt att bygga en HTPC som klarar av mer än de flesta spelare. Bra test iaf!

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

Tack för en bra artikel!

Ett annat tips för er som funderar på mediaspelare är att skaffa en Mac Mini, köra xbmc till osx(http://www.osxbmc.com/). Det är fortfarande i alpha-stadiet men känns nästan ändå mer stabilt än mjukvaran till de här produkterna. Då får man som en tyst liten vit xbox med xbmc som klara hd-material. Xbmc portas ju även till linux så ett annat alternativ är ju att bygga ihop något eget och komma undan ännu billigare.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är kul att det är så mycket på gång på HTPC-fronten också. Yellowman - vilken Mac Mini rekommenderas för att klara av 1080p? Har funderat på att se om man kan hitta någon billig begangnad och testa xbmc.

Problemet med HTPC kommer dock alltid att vara att det krävs en hel del jobb att få ihop burken och komma fram till samma resultat som en dedikerad medieaspelare. Föredelen med Tvix/PH etc. är att, bortsett från buggar, du kan koppla upp den och relativt snabbt komma igång.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YellowMan
Tack för en bra artikel!

Ett annat tips för er som funderar på mediaspelare är att skaffa en Mac Mini, köra xbmc till osx(http://www.osxbmc.com/). Det är fortfarande i alpha-stadiet men känns nästan ändå mer stabilt än mjukvaran till de här produkterna. Då får man som en tyst liten vit xbox med xbmc som klara hd-material. Xbmc portas ju även till linux så ett annat alternativ är ju att bygga ihop något eget och komma undan ännu billigare.

Tack för länken!
Jag har letat efter något sätt att förlänga livet på xbmc då det är i mina ögon det system som fungerat bäst för mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear
Det är kul att det är så mycket på gång på HTPC-fronten också. Yellowman - vilken Mac Mini rekommenderas för att klara av 1080p? Har funderat på att se om man kan hitta någon billig begangnad och testa xbmc.

Problemet med HTPC kommer dock alltid att vara att det krävs en hel del jobb att få ihop burken och komma fram till samma resultat som en dedikerad medieaspelare. Föredelen med Tvix/PH etc. är att, bortsett från buggar, du kan koppla upp den och relativt snabbt komma igång.

/B

I dagsläget bör man nog välja 2ghz versionen om man vill att den ska klara 1080p. Vad jag "hört" så klarar 1.83ghz versionen det mesta, men kan tappa frames vid "peakar".

Ska tilläggas att det ryktas om att det ska komma nya uppdaterade Mac Mini:s ganska snart, så det kan ju vara klokt att vänta.

Håller med om att tanken med Tvix/PH är klockren, får de bara lite mer tid att lägga på mjukvaran så blir det nog bra.
Fördelen med xbmc är ju att det är en ganska etablerad mjukvara med bred användarbas. Finns mycket skins, scripts osv. Open source är det ju också.

Men visst det är ju lite jobb att få till det. Ska man köra 24hz, så får man hålla på med massa inställningar i "SwitchResX", som exempel... Sånt slipper man ju med en plug'n'play låda.

Permalänk
Medlem

Mycket kul artikel inom ett område som utvecklas i rasande tempo.
Som flera redan nämnt skulle en uppföljande artikel om en HTPC vara grädden på moset.
Olika OS/program, vad som är viktigt vid val av komponenter och inte minst om det
går att få den tyst?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Om popcornmaskinen hade haft trådlöst hade jag köpt den direkt. Blir för krångligt att dra kabel in i vardagsrummet...
Alternativet är kanske att ha den "öppen", och flytta hårddisken någon gång i månaden till datorn och tanka över filmer och bilder...

Permalänk
Medlem

Har en M6500-A 500Gb och är nöjd!!

Permalänk
Hedersmedlem

Maniax101: Det ska finnas stöd för visa trådlösa adapters men jag skulle i ditt fall titta på någon trådlös brygga eller t om någon av de snabbare Nätverk-över-elnätet-dosorna som finns.

Det är av någon anledning lite tomt på .n-bryggor i Sverige men de flesta access-punkter från t ex D-Link, Netgear och Linksys kan även användas som brygga. Se bara till att satsa på .n och inte någon långsammare standard.

Gräs-mannen: Jag ska framföra önskemålet. Jag skrev en sådan artikel för ett bra tag sedan för min egen site men den är hopplöst omodern nu. Som du säger rör sig detta område i expressfart just nu. Det skulle definitivt vara kul att skriva något. K'nns däremot som något som kan ta tid :).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edin
Det är inget fel på våra korrekturläsare men ändringarna har inte kommit med i den publicerade artikeln. Vi jobbar på att lösa detta nu, det här inte till vanligheterna att våra artiklar innehåller så pass många fel och vi får försöka bättra på rutinerna kring korrekturen. Är du intresserad av att korrekturläsa, kontakta mig! :). Trevligt att du gillar testet i övrigt!

Tack för ett bra svar!
Testet är helt okej bortsett från alla stavfel, jag gillar att artikeln var lång och relativt uttömmande.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

"Visst, den saknar bittorrent-klient eller möjlighet att titta på Youtube-klipp men handen på hjärtat - är inte det saker som vi ändå hellre gör på en separat dator?"

Det beror nog på. Poängen med att använda mediaspelaren som bittorrentklient istället för att ha sin speldator gående 24/7, eller att använda en gammal bärbar dator till detta ändamål är att Popcorn Hour så vitt jag vet bara drar 15W* när den är i standby. Betalar man sina egna elräkningar är detta något att tänka på.

Annars tycker jag att det var ett bra test. Det riktiga testet av dessa media spelare är hur väl de är supportade med firmware uppgraderingar i framtiden.

*Taget från denna recension:
http://www.metacafe.com/watch/1118284/popcorn_hour_a100_revie...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
Det enda egentligen som är dåligt med Ps3 och dess uppspelning av Blu-ray är att man inte kommer åt att skicka allt ljud som bitstream till sin förstärkare, annars är den just nu den bästa och faktiskt den mest framtidsäkra spelaren du kan hitta på marknaden.

Edit: olafett, har du ens kollat in hur mycket en ps3 kostar just nu?

Du kan få den för runt 4k så att den skulle vara dyr skulle jag klassa som ett nonsenskommentar från din sida.

Jämför du med andra spelkonsoler finns det inget som är dyrare än en PS3, så knappast en nonsenskommentar.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

mycket bra recension! har funderat från och till ett bra tag men blir nog en PCH trots allt. finns ju mycket att önska men för det ringa priset kan man nästan tänka sig att uppgradera igen året efter om något bättre skulle släppas

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

Nice, visste knappt att sånna här apparater fanns

Men det är alltså som en dvd spelare typ, fast som stödjer mycket fler format osv?

Kan man koppla den till datorn så att man enkelt kan föra över nya filer till den?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Theli
"Visst, den saknar bittorrent-klient eller möjlighet att titta på Youtube-klipp men handen på hjärtat - är inte det saker som vi ändå hellre gör på en separat dator?"

Det beror nog på. Poängen med att använda mediaspelaren som bittorrentklient istället för att ha sin speldator gående 24/7, eller att använda en gammal bärbar dator till detta ändamål är att Popcorn Hour så vitt jag vet bara drar 15W* när den är i standby. Betalar man sina egna elräkningar är detta något att tänka på.

Mmm, men problemet med Popcorn Hour är bara att du måste starta TV:n varje gång du ska använda den, för att typ lyssna på musik eller fixa med dina torrents. Det finns nämligen ingen display. Det är ungefär hur värdelöst som helst. Fundera en stund på vad din TV drar i watt istället.

Har en TViX M-6500 med en 500 GB disk och lyssnar på webradio varje dag efter jobbet. Love it! Klar testvinnare för mig och i testen. Lätt.

Permalänk
Medlem

Beställde en PCH ikväll. Ser fram emot att få slippa min gamla och framförallt högljudda dator vid framtida filmtittande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
[B]Mmm, men problemet med Popcorn Hour är bara att du måste starta TV:n varje gång du ska använda den, för att typ lyssna på musik eller fixa med dina torrents.

Jag har inte fått min spelare än, så jag kan inte säga med bestämdhet. Men, i den videorecension jag länkade förut kan man se att recensenten använder Firefox för att administrera sina torrents (vid ca 5:10). Jag tror spelaren har ett web-användargränssnitt likt de som finns hos routrar.

Citat:

Det finns nämligen ingen display.

För att en display ska vara användbar när jag bläddrar genom mina 5000 låtar eller administrerar torrents bör den nog vara ganska så stor. Mycket större än skälva spelaren.

Det vore trevligt om man kunde skapa spellistor över nätverket (genom ett web-användargränssnitt). Om den funktionen inte finns redan, kommer någon säkert att bygga den.

Citat:

Fundera en stund på vad din TV drar i watt istället.

Under natten när den är avstängd? Jag skulle tro att det är någon watt.

Permalänk
Medlem

Tack för en mycket bra artikel! Har rekommenderat den till ett flertal kompisar som går i inköpstankar just nu

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Jämför du med andra spelkonsoler finns det inget som är dyrare än en PS3, så knappast en nonsenskommentar.

Anledningen till att jag påstår det är ju för att ps3 har en väldigt kapabel Blu-ray spelare som iom nästa firmware kan hantera allt ljud som en stationär "riktig" spelare kan hantera. Dessutom så kan den lira Divx/Xvid, h.264 mm. utöver det, så att kalla den enbart för en spelkonsol klassar jag som att ett argument som inte håller särskilt bra.

som sagt, 4k för en den bästa blu-rayspelaren och en väldigt bra spel/mediamaskin, det är peanuts.

Permalänk

Ps3 är väl den enda av dom som har DTS HD ljud i och med nya firmwareuppdateringen. Jag anser därför att ps3 drar hem segern om filformat stödet duger.

Twix säger att det ska komma i framtida uppdateringar men inte vilken, vilket är lite luddigt.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Theli
Jag har inte fått min spelare än, så jag kan inte säga med bestämdhet. Men, i den videorecension jag länkade förut kan man se att recensenten använder Firefox för att administrera sina torrents (vid ca 5:10). Jag tror spelaren har ett web-användargränssnitt likt de som finns hos routrar.

Javisst och jag kan administrera mina filer och grejer på min TViX över nätverket. Det var liksom inte det jag ville komma fram till utan:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Theli
För att en display ska vara användbar när jag bläddrar genom mina 5000 låtar eller administrerar torrents bör den nog vara ganska så stor. Mycket större än skälva spelaren.

Jo, för MP3-spelare, till exempel, brukar ju behöva en skärm som är minst lika stor som en TV. Konstigt bara att jag aldrig har sett de där stora skärmarna som tydligen behövs för att bläddra runt...

Anyway, vad jag menar är en grym fördel, är att displayen FINNS på TViX:en, men jag gissar att du vägrar tycka det är bra med en display över huvud taget. Om du har en PCH och vill börja lyssna på en radiokanal eller motsvarande, så måste du dra igång TV:n. Helt korkat IMHO.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Theli
Under natten när den är avstängd? Jag skulle tro att det är någon watt.

Nja, jag menar nog när du vill använda den, aktivt, och inte bara ha den på under natten när du sover. Jag kan ha min TViX på under natten också och den drar väl någon watt den också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Jo, för MP3-spelare, till exempel, brukar ju behöva en skärm som är minst lika stor som en TV. Konstigt bara att jag aldrig har sett de där stora skärmarna som tydligen behövs för att bläddra runt...

En skärm som används för en MP3 spelare är i regel mycket mer högupplöst än displayen på en mediaspelare, och så håller man den mycket närmare ansiktet. Tänk dig att navigera menyn på en iPod från 3 meters håll med en fjärrkontroll och utan kikare.

Citat:

Anyway, vad jag menar är en grym fördel, är att displayen FINNS på TViX:en, men jag gissar att du vägrar tycka det är bra med en display över huvud taget.

Jag har aldrig påstått att en display inte är bra. Jag säger bara att även om PCH hade en LCD display skulle jag aldrig använda den för att just bläddra genom mitt musikbibliotek eller administrera bittorrent.

Citat:

Nja, jag menar nog när du vill använda den, aktivt, och inte bara ha den på under natten när du sover. Jag kan ha min TViX på under natten också och den drar väl någon watt den också.

Spelar ingen roll då man tydligen inte ens behöver en TV för att använda bittorrent funktionen.

Min poäng var att PCH har en klar fördel över en dator som en dygnet runt bittorrent burk när det gäller energiförbrukning, och just därför kan det finnas en anledning till att någon skulle vilja använda funktionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Mmm, men problemet med Popcorn Hour är bara att du måste starta TV:n varje gång du ska använda den, för att typ lyssna på musik eller fixa med dina torrents. Det finns nämligen ingen display. Det är ungefär hur värdelöst som helst. Fundera en stund på vad din TV drar i watt istället.

Har en TViX M-6500 med en 500 GB disk och lyssnar på webradio varje dag efter jobbet. Love it! Klar testvinnare för mig och i testen. Lätt.

Tacka den onde för att Tvixen är testvinnaren för dig när du har varit tämligen intimt förknippad med Dvico.

Promota gärna vilken produkt du vill men håll dig till fakta tack.

OM (alltså om) man hade kunnat tanka torrents med Tvixen, skulle du då använt displayen till det ???

Tvixen är jättebra tycker jag med, men prisskillnaden är inte motiverad imho. Hade den kostat 500:- mer är PCH så visst, men 2K ??

//P

Permalänk
Medlem
Permalänk

Roligt att se att så många har ett intresse kring den här typen av produkter och tack till SweClockers för ett bra test

Har ni några funderingar kring TViX så går det alltid bra att skicka ett PM till mig eller maila oss på Canman Distribution AB på info@canman.se Vi finns alltid till hands rörande de produkter vi distribuerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av christopher.cameron
Har ni några funderingar kring TViX så går det alltid bra att skicka ett PM till mig eller maila oss på Canman Distribution AB på info@canman.se Vi finns alltid till hands rörande de produkter vi distribuerar.

Diskret..

Visa signatur