AMD avskedar var tionde anställd

Permalänk
Melding Plague

AMD avskedar var tionde anställd

AMD planerar att avskeda tio procent av företagets anställda. Processorförsäljningen har inte gått så bra som AMD hoppats under det första kvartalet. Det verkar därför som att även första kvartalet 2008 kommer att se dåligt ut finansiellt för processortillverkaren.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ett naturligt steg för AMD för att försöka få bukt med sina siffror.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

AMD har tappat en tå och skär av hela foten .

Permalänk
Citat:

I december förra året gick AMD ut med att de betalat för mycket för AMD, och i bokföringen minskade de sedan värdet på Atis goodwill.

Blev lite fel där..

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Tja Intel avskeddade folk med innan Core. The way things go.

Hoppas det får AMD i litte bättre läge kostnadsmässigt i alla fall när detta är klart.

Permalänk
Medlem

Även om TLB-buggen inte märks så vet en hel del om det och tycker det är konstigt att de processorerna (XX00) fortfarande säljs. Sedan att börja sälja trekärniga processorer som de återanvänt känns lite udda. De fungerar säkert bra men ger intrycket av att kvaliten i tillverkningen inte är vad den borde vara.

Permalänk
Medlem

Jag är lite sur inte direkt på AMD men moderkorts tillverkarna till AMD, moderkorten är inte så bra som man vill att de ska vara.

Hade tänkt mig ett m-ATX system med 9850, men inget m-ATX AMD moderkort klarar av det...

Permalänk
Medlem

Gav inte AMDs CEO sig själv ett rejält lönelyft förra året?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Gav inte AMDs CEO sig själv ett rejält lönelyft förra året?

Jepp det gjorde han.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Inaktiv

Detta är en entusiasts mardröm, om AMD skulle gå i konkurs (inte så troligt att det går så långt) så kommer alla som köper en dator märka frånvaron på priserna. Om inte AMD kan ta igen sig snart och konkurrera på lika villkor produktmässigt finns det en risk för att Intel får för stort självförtroende och priserna sticker iväg.

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för att deras 45nm-version av phenom kommer att ge lite klirr i kassan för AMD, det kommer de behöva

Permalänk

Tja. Det ser inte gott ut och efter alla dessa spekulanter på Sweclockers om hur AMD tar sig uppåt så har det inte talat för något annat än tvärtom de senaste 2 åren. Kanske skall spekulera mindre helt enkelt.

Vi får hoppas på att det vänder sig, annars köper någon upp AMD vilket jag nästan hoppas på. AMD har blivit slöa och folk tycker synd om dom.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Tja. Det ser inte gott ut och efter alla dessa spekulanter på Sweclockers om hur AMD tar sig uppåt så har det inte talat för något annat än tvärtom de senaste 2 åren. Kanske skall spekulera mindre helt enkelt.

Vi får hoppas på att det vänder sig, annars köper någon upp AMD vilket jag nästan hoppas på. AMD har blivit slöa och folk tycker synd om dom.

Hörde någor rykte om eventuellt uppköp från IBM. Tror att ett sådant scenario skulle betyda att Intel får verkligt konkurrens på marknaden igen en gång.

Annors så är det här med att avskeda anställda inte något speciellt ifall ett företag har svåra tider, som det skrevs tidigare är det faktiskt en ganska naturlig sak att göra för att dra ner på kostnader.

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Jag är lite sur inte direkt på AMD men moderkorts tillverkarna till AMD, moderkorten är inte så bra som man vill att de ska vara.

Hade tänkt mig ett m-ATX system med 9850, men inget m-ATX AMD moderkort klarar av det...

denna funkar väl?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346010

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Gav inte AMDs CEO sig själv ett rejält lönelyft förra året?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jepp det gjorde han.

Nej det gjorde han inte. Falska rykten som INQ skrev.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Tror att AMD snart kommer att gå i konkurs, troligen inom de närmaste 3 åren.
Evetuellt kan de klara sig genom att bli uppköpta, tex av IBM.

Lite tillfällig ner gång betyder inte automatiskt konkurs, men det verkar vara en rätt långvarig nedåtgående trend för AMD nu.
Det ska rätt mycket till för att vända det.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

jag skulle nog tillägga problemet med att de har bytt ut sockets många gånger och lämnat en stor användarbas utan ens möjligheter till uppgraderingar av CPU

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nigle
Hörde någor rykte om eventuellt uppköp från IBM. Tror att ett sådant scenario skulle betyda att Intel får verkligt konkurrens på marknaden igen en gång.

Annors så är det här med att avskeda anställda inte något speciellt ifall ett företag har svåra tider, som det skrevs tidigare är det faktiskt en ganska naturlig sak att göra för att dra ner på kostnader.

Japp, har med läst det ryktet men jag har även läst lika osäkra rykten om att Nvidia skulle köpa upp AMD så man vet inte. Man bör ta allt med en nypa salt än så länge i alla fall.

Det AMD har gjort är helt naturligt och de flesta företag skulle agerat på samma vis, tråkigt att lite fler än tusen personer får sparken men så är fallet tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Tror att AMD snart kommer att gå i konkurs, troligen inom de närmaste 3 åren.
Evetuellt kan de klara sig genom att bli uppköpta, tex av IBM.

Lite tillfällig ner gång betyder inte automatiskt konkurs, men det verkar vara en rätt långvarig nedåtgående trend för AMD nu.
Det ska rätt mycket till för att vända det.

Alltså, AMD kan inte kursa. Förstår du hur viktig AMD är? De kan inte kursa utan kommer givetvis att bli uppköpta av någon. Fast i och för sig, jag har lite fel. De skulle kunna kursa men förmodligen inte då man vill behålla namnet AMD och ATi och kursar de så blir det klurigare att behålla namnen vilket blir väldigt tufft på marknaden då AMD och ATi är kända företag.

Nej, konkurs kommer vi förmodligen aldrig se mellan dessa företag, snarare uppköp i så fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
jag skulle nog tillägga problemet med att de har bytt ut sockets många gånger och lämnat en stor användarbas utan ens möjligheter till uppgraderingar av CPU

Jag kan hålla med här faktiskt och jag tror som du skriver att mycket förstörs på grund av de dåliga uppgraderings valen. Hur många sitter inte med socket 754 och 939? Väldigt många, förmodligen majoriteten men hur många kan uppgradera processorn? Inga nästan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Skulle vara bra om IBM köpte upp AMD och la ner lite resurser i att komma ikapp Intel. Detta tror jag dock tyvärr inte kommer att hända, IBM har dragit sig ur mer eller mindre helt ur konsumentmarknaden. Skulle nu IBM köpa AMD så skulle det nog endast satsa på server processorer, så någon större nytta för oss skulle det ju inte vara :/

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Hjälpsam

On Topic;
Ole Dole Doff...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Stackars AMD, men de går nog inte i konkurs!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Stackars AMD, men de går nog inte i konkurs!

Mer synd om dom som mister jobbet.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Alltid lika vackert att se börsföretag slipa siffrorna genom att avskeda folk.

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Skulle vara bra om IBM köpte upp AMD och la ner lite resurser i att komma ikapp Intel. Detta tror jag dock tyvärr inte kommer att hända, IBM har dragit sig ur mer eller mindre helt ur konsumentmarknaden. Skulle nu IBM köpa AMD så skulle det nog endast satsa på server processorer, så någon större nytta för oss skulle det ju inte vara :/

Nja, är det verkligen troligt att IBM totalt "vänder" AMD mot servermarknaden? IBM är redan stora där så varför köpa AMD endast för att omstrukturera det? Då kan de lika gärna vara utan... Jag tror att den som köper AMD kommer att utnyttja AMDs varumärke och AMDs kompetens på de marknader som AMD nu inriktar sig på. D.v.s. både server & konsumentmarknad.

Permalänk
Medlem

Vi konsumenter skulle väl helt klart må gott av mer konkurrens så jag hoppas att AMD reder ut detta under närmaste året/åren. Företag ska helst inte ha för stora marknadsandelar.

Permalänk
Inaktiv

IBM sålde hela sin PC-division till Lenovo. Knappast att man köper AMD för komma tillbaka till konsumentmarknaden. För AMDs bästa vore att bli uppköpt av IBM. Få lite R&D-resurser samt ny teknik från IBM skulle inte vara helt dumt.

Permalänk
Avstängd

Under svåra tider får företag anstränga sig för komma på nåt nytt annars så försvinner dom!

Tråkit för dom som får sparken! kanske finns jobb på intel!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Skulle köpt aktier 2003 och sedan ålt dem 2006 helt klart:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
Mer synd om dom som mister jobbet.

Går AMD i konkurs så får ju ALLA sluta.

-
Men som tidigare sagt kommer AMD inte gå i konkurs. Om de verkligen ligger på vågen av att behöva avskeda större delen av personalen så kommer de bli uppköpta dels då ledningen knappast kan säga annat samtidigt som värdet ligger lågt.

Förhoppningsvis slipper vi se detta dock, även om att avskeda personal är allt annat än lovande så kan detta vara en nödvändig aktion för att få lite stabilare utgifter under tider de måste investera för att hamna någonstans (som för alla andra företag förståss).
Men det känns som AMD bygger på ett allt stabiliare utbud på samtliga segment och tidigare missar har åtgärdats till stor del, så jag skulle säga att sommaren ser ändå bra ut för AMD.

Några plus AMD har idag är ju t.ex. Hybrid Crossfire och en stark moderkortskrets (780G) samt ett allt starkare tag om Multi-Core processormarknaden för allmäna användare då en Tri-Core går loss på dryga 1199kr. Sedan med diverse planer för framtiden ser det ju ändå ganska bra ut, men det är ju inte gratis att komma dit och lika lite kan man garantera sig om att planerna idag resulterar i en produkt som faktiskt är byggd för den tidens efterfrågan. Men lika mycket är detta ett argument för ett uppköp hos t.ex. IBM säkert gärna skulle vilja få tag på Fusion, Deneb och liknande lösningar.

Men som sagt - går sommaren bra så slipper man kanske se fler avskedningar, detta om Radeon 4000-serien samt diverse processorinslag blir en hit, vilket de lätt blir med rätt prissättning. På grafikdelen så måste AMD vara lite snabbare än Nvidias nya serie till lanseringen och ha ett bra argument till Crossfire-X samt bra prissättning för att användare skall byta ut sina nuvarande SLi-lösningar eller liknande moderkort.

Permalänk
Medlem

Frågan är hurvida en förändring från en ooligopolistisk- mot en monopolistisk marknad kan tillåtas av den amerikanska staten, då USA har tydliga direktiv och lagar i sådant sammanhang "anti trust".

Dvs. ett scenario då Nvidia köper upp AMD (och ATI) kanske inte är troligt. Möjligtvis om IBM köper upp AMD (och ATI), men det är nog osannolikt då IBM nyligen gjort sig av med cputillverkning, det verkar som om detta inte ingår i deras affärsstrategi.

Kanske gör ATI en spinnoff med bankers hjälp? Dock så mår ju USAs riskkapitalbanker dåligt för tillfället.

Det ryktas ju förövrigt om att Intel kommer lansera grafikkort på samtliga nivåer (inte enbart innbyggda störmsnåla grafiklösningar). Gör de det så möjliggör det för Nvidia att köpa upp AMD (ATI).

Oavsett vad som händer är ju utvecklingen för AMD allt annat än positivt för oss konsumenter. Det är väl bara att hoppas på det bästa scenariot.