Permalänk

Möjlig överclocknings defekt?

Satt och mixtrade lite (clocka) med mitt grafikkort i Rivatuner för någon vecka sedan (Dator i sign). Saken är den att nu har någonting spökat till sig. Min skärm kan få för sig att svarta lite som den vill, de ända som går att göra då är att starta om datorn. Problemet kan uppstår med helt olika tidsintervall och vid olika belstningar, dvs allmänt.
Kan nämna att grafikkortet Inte är för varmt, idle runt 44~ Load 68~.
Har inte upplevt problemet förut.
Alla clock inställningar på grafikkortet är orginal ATM.
Har plockat ut och in grafikkortet flera gånger, letat efter glapp, detsamma gäller minnesstickorna.
Datorn är i övrigt mycket stabil.

Några tips?
Själv tror jag antingen att de är minnesstickorna som strular vilket jag har hört att de kan vara. (Har inte testat Memtest86 än pga. har ingen CD)
Eller grafikkortet, när jag clockade satte jag endast upp alla inställningar med 50 vilket inte kan anses vara farligt? Fick då iaf inga artifakter i ATItool eller 3dMark06. Nu är som sagt allt på orginal igen.

Tacksam för svar!

MVH
/Martin

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Hedersmedlem

Testat att avinstallera Rivatuner +andra drivisar?
Har du minnesvolten enligt specade inställningar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Testat att avinstallera Rivatuner +andra drivisar?
Har du minnesvolten enligt specade inställningar?

Yepp det har jag. Tog bort alla tidigare drivers och ominstallerade allt.
När du säger enligt specade inställningar vad menar du? Minne är på orginal.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tänkte att de ev skulle köras i något högre volt/spänning än de "vanliga" 1.8v?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Jag tänkte att de ev skulle köras i något högre volt/spänning än de "vanliga" 1.8v?

Ingen aning om de ska de har testat ställa in 1.9 nu men ingen skillnad :/

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Hedersmedlem

Har du diskettstation? DVD? För då kan du bränna skiva eller göra en startbar diskett, med memtest86+ på

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har du diskettstation? DVD? För då kan du bränna skiva eller göra en startbar diskett, med memtest86+ på

Har testat detta men kan inte få CD:n att boota från uppstart trotts att ja ställt in i BIOS. Måste nog ha med att göra att ja brännde in med windows inbyggda "skicka till".
Men du tror att de har med minnena att göra eller? Jag är iaf inne på det, har en känsla av att de ej pallar driva processorn @ 3 Ghz.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW