Radeon HD 4870 och 4850 redan i maj

Permalänk
Medlem

Låter lovande ja, men det har också mycket annat gjort. Det är kul med nya kort, men jag har inga förväntningar denna gången.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Wohoo! Börjar tröttna på 1950pro kortet jag bytte mitt 8800gts mot.

Inte undra på eftersom du bytte ett bra kort till ett klart sämre

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Alltså hur jävla sjukt och idiotiskt är inte detta (ursäkta språket). Tidigare under dagen (21/4) så beställde jag äntligen ett nytt gfx kort.. 9800gtx och det är redan skickat. Var ett par år sen sist, och fick för mig det inte kom något nytt förrens i slutet av sommaren. Gah hur i helsike kan man pricka in det så... Men å andra sidan. 2.5k för ett 9800gtx är kanske inte så farligt när man sitter med ett gammalt 7800gt.. Lär väl gå snabbare iaf.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fade-swe
Alltså hur jävla sjukt och idiotiskt är inte detta (ursäkta språket). Tidigare under dagen (21/4) så beställde jag äntligen ett nytt gfx kort.. 9800gtx och det är redan skickat. Var ett par år sen sist, och fick för mig det inte kom något nytt förrens i slutet av sommaren. Gah hur i helsike kan man pricka in det så... Men å andra sidan. 2.5k för ett 9800gtx är kanske inte så farligt när man sitter med ett gammalt 7800gt.. Lär väl gå snabbare iaf.

Det lär bli en bra boost eftersom ditt 7800gt är t.o.m. sämre än mitt mediokra x1950pro

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut på papper , men hur här det när det sitter i en dator måntro....
Tacka vet jag mitt gamla vodoo banshee jag hade för ett xxx atnal år sen
det var en "wow" så det hette duga xD
Tror jag ska rota fram massa gamla data prylar o bygga lite

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Vi får hålla tummarna,

"Just like the GPU, the memory clock isn't set in stone either, but we were told that the GDDR5 memory is currently running at a physical clock of 1.8 - 2.2 GHz.

With a 256-bit memory controller, we're talking about 115 to 141 GB/s of bandwidth. This number equals the memory bandwidth record set by the 2900XT 1GB GDDR4 (512-bit interface with GDDR4 at 1.1 GHz DDR)."
http://www.tgdaily.com/content/view/37025/135/

Nice....
http://www.techpowerup.com/gpuz/hmcr2/
115GB/s....

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fade-swe
Alltså hur jävla sjukt och idiotiskt är inte detta (ursäkta språket). Tidigare under dagen (21/4) så beställde jag äntligen ett nytt gfx kort.. 9800gtx och det är redan skickat. Var ett par år sen sist, och fick för mig det inte kom något nytt förrens i slutet av sommaren. Gah hur i helsike kan man pricka in det så... Men å andra sidan. 2.5k för ett 9800gtx är kanske inte så farligt när man sitter med ett gammalt 7800gt.. Lär väl gå snabbare iaf.

Tare lugnt, det där är typ det mest prisvärda prestandakortet man kan få tag på i dagsläget. Att AMD's nya graffe kommer sno den titeln är inte alls säkert.

Permalänk
Medlem

Tror ni att det går att köra crossfire med ett ATI HD3870/4850 tex ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Hoppas det stämmer!

Ifall ati bara skulle överklocka sina kort och säga att det var en ny serie,
Då skulle Man Kunna säga Att dom gjorde en "Nvidia"!^^

Offtopic:
Jag har en fråga, som jag skulle vara glad om nån kunde svara på.

Processor+Grafikkort i Ett, typ "fusion",
kommer det vara bättre än t.ex externt grafikkort + nehalem Cpu?

Det måste väll vara svårare att göra ett bra grafikkort om det ska sitta ihop med cpu'n, än om det är separat?

Tacksam för svar Mvh kim^^

Funderar lite på det. På plus-sidan så skulle de teoretiskt kunna gå i lika höga frekvenser som processorn då de får bättre kylning iom att de delar plats sas med processorn.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Som vanligt feta specs men kommer det prestera något? Har ju inte gjort det särskilt bra på det senaste amd/ati gjort trots feta specs!

Förklara mer ingående på vilket sätt som specifikationerna har varit/är så mycket bättre än nVidia baserade grafikkort.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Då kan det bli dags att byta ut mitt 2900, 3870 prestandan motiverade inte byte i min låda. Satte in ett 3870 i sonens och den blev inte ens märkbart snabbare än min. Förstår inte riktigt kritiken av 2900 i detta forum, mitt har fungerat klanderfritt i snart ett år men om 4870 presterar dubbelt så blir det nog byte till sommaren.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Inaktiv

Faam vad nice!!! Nu skall jag köpa detta kort istället för att spara till9800gx2

Permalänk
Medlem

Trevligt men det är bäst att det inte blir en repeat av 2900 releasen för ATIs skull. Dock är det väldigt intressanta specs på dessa.

Permalänk
Medlem

känns som om man får läsa lite nyheter för att hänga med, annars får man skylla sig själv

Permalänk

Nice, då kanske det blir en ny dator i maj

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Faam vad nice!!! Nu skall jag köpa detta kort istället för att spara till9800gx2

Att de blir bättre prestanda mässigt än 9800GX2 är nog bara att glömma då 9800GX2 presterar ungefär 60% bättre än ett HD3870X2, alltså 160% bättre än ett HD3870.
De nya korten kanske är 40-60% bättre än dagens HD3870 om man får tro ryktena.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Att de blir bättre prestanda mässigt än 9800GX2 är nog bara att glömma då 9800GX2 presterar ungefär 60% bättre än ett HD3870X2, alltså 160% bättre än ett HD3870.
De nya korten kanske är 40-60% bättre än dagens HD3870 om man får tro ryktena.

Mvh

Hmm, jag är rätt så säker på att HD4870X2 blir bättre än 9800gx2 med sina mer än 2 tflops.
Dessutom så lär prestandaskillnaden gentemot HD3870 för strre än någon ynka 40-60% som vid andra generationsbyten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Hmm, jag är rätt så säker på att HD4870X2 blir bättre än 9800gx2 med sina mer än 2 tflops.
Dessutom så lär prestandaskillnaden gentemot HD3870 för strre än någon ynka 40-60% som vid andra generationsbyten.

Det är väl inte X2'n som nyheten handlar om eller?

Teraflops säger inte så mycket egentligen, att ni alla hänger upp er på frekvenser, bandbredd, teraflops så mycket.
Jag menar HD3870X2 har 1 T-flops medans 9800GX2 som är betydligt mycket starkare har 768 G-flops. Till och med två X1950XTX har över cirka 1 tera flops men ett 8800GTX presterar bättre med endast 345 G-flops.

Men jag håller nog med och tvekar inte heller på att X2 versionen av 4000 serien också presterar bättre än 9800GX2. Det vore uselt rent ut sagt om inte.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Vad kul. Jag vill köpa ett 4870
Undrar just hur mycket bättre de är, kan väl inte bara vara frekvenserna som skiljer sig, eller?

fler stream processorer

Mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Var det inte HD4000 serien som skulle ha dual core GPU, iallafall topp modellen? Med dual core menar jag alltså inte 2 GPUer på samma PCB som HD3870X2, utan 2 kärnor i en GPU.

Iallafall så hoppas jag att detta blir bra för ATi, att det blir bra kort som många köper. Det komemr ju hjälpa hela AMD isåfall.

Enligt rykten skall det komma ett HD4870X2 med två GPU (dvs. inte dual "core") men enligt rykten skall de dela minne vilket innebär att om kortet har 1024 mb så får man 1024 mb effektivt minne. Kan bli väldigt intressant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
Känns som ATi inte har något att komma med iallafall

Tror inte det blir något "wow" med dessa korten eller deras kommande kort på några år.. NVIDIA har greppat greppet om grafikkortsmarknaden och enligt min spåkärring så kommer NVIDIA att ha greppet i 3 år till.. först då kommer ATi ha något att säga till om

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ifan
Någon annan som har märkt att ATIs nya kort brukar se mycket bättre ut på papper? sen i praktiken blir de inte så bra som det "var tänkt" ?

Till skillnad från Nvidia, folk som gnäller på 9 serien är "överklockad" 8 serie bara för att speccsen såg lite "klena" ut, ändå så drar 9800GX2 iväg med hästlängder i högre upplösningar?

Självklart är det ett alternativ att 4000 serien blir en flopp också, men glöm inte att ATI var bäst i prestandasegmentet i ca. 4 år innan 8000 serien kom ut. Känns lite väl cyniskt att skriva att alla deras kort ser bra ut på papper men inte i praktiken, då detta funkar med just 2 serier grafikkort. Sedan beror ju just den lite halvbra prestandan på att ATI för det första satsade på en lite annorlunda shaderstruktur och sedan för det andra la mer vikt vid shader processorer än vid texturing units, vilket inte var samma riktning som spelvärlden tog. Sedan hade de väldigt dålig AA struktur också. Kollar man i 3dmark så ser man vad dessa kort hade kunnat vara om spel utnyttjade dessa tekniker till fullo.

Att 9800gx2 drar iväg är ju inte så konstigt. 8800gts G92 är ju antagligen det mest prisvärda prestandakort som har släppts. Sedan att två av dem presterar bra i SLI är ju knappast konstigt. Men det gör egentligen ingen skillnad. 9000 serien är bara överklockade 8000 kort och det skall dem få kritik för. Sedan är ju 9800gx2 än väldigt dålig lösning på ett dual-gpu kort. När Swec recenserade det idlade det i ungefär 65 grader tror jag det var, medans Asus lite modifierade 3870x2 idlade i strax under 40 tror jag det var. Självklart tjänar Nvidia bättre med ett nytt namn men det är ändå ingen bra serie grafikkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Var det här en ny arkitektur och inte bara någon uppdatering av någon gammal?

En ny arkitektur. Äntligen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K

Med de minnesfrekvenserna så har det strax över samma bandbredd som 2900XT och med 32 TMU's lär AA prestandan även vara fixad

Ratatosk var visst före

Dessutom skall de tydligen ha integrerat mer support för fler AA cyklar och hela AA strukturen skall vara ombyggd på grund av de omfattande problemen när man slår på AA.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland

En ny arkitektur. Äntligen

Ser inget nytt i RV7xx.
Det är en förbättrad arkitektur från RV6xx vad jag ser det.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Nice....
http://www.techpowerup.com/gpuz/hmcr2/
115GB/s....

Imponerande siffror det medges, även om du var tvungen att överklocka 15% för att nå 115GB/s om jag ser rätt.
Nu ligger också 384 mellan 256 och 512, så du har redan 75% av en 512bitars bus.

Angående AA så har ATI varit sämre än Nvidia på detta i DX9, hur det är i DX10 vet vi inte, men det ser lovande ut.
Någon gång måste vi väl börja se riktiga DX10 spel komma ut på marknaden, inte dom DX9/DX10 hybridspel som finns i dag.
Jag menar alltså helt helt separata implementeringar av grafikmotorn, en för DX9 och en för DX10.
Nya 3DMark som är på gång skall bli riktigt intressant, eftersom där blir det ren DX10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

hoppas dom kan konkurera BRA med Nvidias kort, så det blir lite mer priskonkurrens. så man kan köpa korten för en billigare peng

det är ju den önskan vi konsumenter ska ha!

Permalänk
Medlem

Hoppas X2 versionen kommer i sommar. Är ju väldigt sugen på uppdatera min dator. Om den här serien floppar tror jag nästan AMD säljer ut ATI delen.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Förklara mer ingående på vilket sätt som specifikationerna har varit/är så mycket bättre än nVidia baserade grafikkort.

Tycker du ska förklara vart du läst att jag skrivit att dem varit mycket bättre än nvidia?

2900xt. 320 stream processorer, 512bit@105gb/s gddr3, 128gb/s gddr4, 740mhz core. Men inte spöade det 8800.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Betyder det här att mitt X850XT börjar bli gammalt ?
Det vägrar jag tror på

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Ointressant för min del. Släpp ett grafikkort som drar max 15-20 watt och har fyra dvi/hdmi och jag är intresserad. Det räcker för min del att det är i klass med intels integrerade grafik. Nyttjar inte 3D på "huvudburken". Däremot skulle det vara trevligt att kunna köra högre än 1920*1200 på alla portarna.

Låter väl vettigast isåfall med två stycken passiva kort?

Inte för att det kryllar av vettiga passiva kort då kanske så visst är det ett litet hål i utbudet där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Ser inget nytt i RV7xx.
Det är en förbättrad arkitektur från RV6xx vad jag ser det.

Och det ser du på siffror om klockningen? Läs lite om RV770 skall du få se att det är en ny arkitektur. Till en viss del baseras det på R6xx men AA strukturen och Shader arkitekturen också har jag för mig skall byggas om och dessa var de två stora bristerna med R6xx serien GPU.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Angående AA så har ATI varit sämre än Nvidia på detta i DX9, hur det är i DX10 vet vi inte, men det ser lovande ut.
Någon gång måste vi väl börja se riktiga DX10 spel komma ut på marknaden, inte dom DX9/DX10 hybridspel som finns i dag.
Jag menar alltså helt helt separata implementeringar av grafikmotorn, en för DX9 och en för DX10.
Nya 3DMark som är på gång skall bli riktigt intressant, eftersom där blir det ren DX10.

´

Som sagt har de varit sämre i AA utan tvekan. Men har du läst om DX10.1 och ATI. Assassin's Creed har inofficiellt stöd för DX10.1 och tydligen så går det snabbare i Vista att köra AC i DX10.1 än DX9 och dessutom så blev det i princip 0% performance hit med AA påslaget i DX10.1. Jag ser hopp om framtiden för DX10. Tyvärr så kommer Ubisoft ta bort stödet för DX10.1 i AC, antagligen för att det är ett TWIMTBP spel och Nvidia stödjer inte DX10.1 i dagsläget

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Imponerande siffror det medges, även om du var tvungen att överklocka 15% för att nå 115GB/s om jag ser rätt.
Nu ligger också 384 mellan 256 och 512, så du har redan 75% av en 512bitars bus.

Angående AA så har ATI varit sämre än Nvidia på detta i DX9, hur det är i DX10 vet vi inte, men det ser lovande ut.
Någon gång måste vi väl börja se riktiga DX10 spel komma ut på marknaden, inte dom DX9/DX10 hybridspel som finns i dag.
Jag menar alltså helt helt separata implementeringar av grafikmotorn, en för DX9 och en för DX10.
Nya 3DMark som är på gång skall bli riktigt intressant, eftersom där blir det ren DX10.

Alan Wake kommer vara DX10, fast hur det kommer utnyttja alla DX10 saker det återstå att se^^

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Att de blir bättre prestanda mässigt än 9800GX2 är nog bara att glömma då 9800GX2 presterar ungefär 60% bättre än ett HD3870X2, alltså 160% bättre än ett HD3870.
De nya korten kanske är 40-60% bättre än dagens HD3870 om man får tro ryktena.

Mvh

Hur räknar du då..? Om vi säger att HD3870 är en faktor 1 och X2:an presterar dubbelt så bra som den har den alltså en faktor 2.

Om sen 9800GX2 presterar 60% bättre än den blir dess faktor 1,6x2 = 3,2 dvs "220% bättre" isf då, och inte 160%.

Såvida du inte tog hänsyn till att 3870X2 i praktiken inte presterar dubbelt så bra som en enkel 3870, men det är ändå helt tokigt räknat.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

DX10 kommer nog inte att få några renodlade spel alls innan Windows XP fasat ut helt eller fått DX10 stöd. Marknaden för PC spel är grymt dålig så utvecklarna satsar snarare på en konsol än på att nå en begränsad del av en redan grymt fragmenterad marknad. Ska du ha kommersiell framgång på PC måste du ha ett spel som funkar på 2 år gamla datorer, med ett fåtal undantag.

Men kul att se att vi får nya kort redan i Maj. Är bara prestandan någorlunda bra per krona lär det bli ett sånt kort och uppgradering till ett DX10.1 OS. Personligen rör jag inte vid ett nVidia chipset med tång och köper man nytt vill jag kunna uppgradera "lite" med ett extra kort eller x2 i ett senare skede.