Permalänk
Medlem

Matlab 7 i Vista?

Tjena

Jag har ett litet problem när jag försöker köra Matlab 7.1 på min Vista dator. När jag startar programmet så dyker själva startbilden upp, datorn piper till och sedan händer inget mer. Startbilden visas hela tiden men programmet startar inte.

Jag har läst nånstans att version 7 inte skall fungera med Vista men finns det ingen patch lr uppdatering som kan lösa problemen?

Jag har försökt kolla runt men inte lyckats hitta någon.
Jag har också försökt köra den i kompabilitetsläge, både XP och win2000, inget fungerar.

Hoppas någon av er har haft samma problem och har en lösning

Permalänk
Medlem

Att komma och säga att matlab version 7 inte fungerar i vista stämmer inte, det vill bara till att man har en tillräckligt ny version av matlab 7 för att det ska fungera. Exempelvis fungerar matlab 2007b finfint i vista.

Om du inte har tillgång till en tillräckligt ny version så får du tyvärr installera en tidigare version av windows.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Jag har använt version 2007a utan problem på Vista.

Permalänk
Medlem

Jag har också liknande problem med matlab 2007 a eller b. Var ett tag sedan jag försökte, men vill minnas att jag inte kom längre än till spashscreen.

Kör vista x64.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teddilord
Jag har också liknande problem med matlab 2007 a eller b. Var ett tag sedan jag försökte, men vill minnas att jag inte kom längre än till spashscreen.

Kör vista x64.

det borde vara 2007a då, för jag kan/kunde (har det inte installerat just nu) använda 2007b i vista x64.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
det borde vara 2007a då, för jag kan/kunde (har det inte installerat just nu) använda 2007b i vista x64.

Jag använder x64 och har inte stött på några problem. Jag har inte testat att installera på sp1 än. Ska testa det nu...

Edit:

..fungerade utan problem. R2007a som jag använder motsvarar tydligen version 7.4.