Permalänk

Köpa skärm från USA

Hej!

Brorsan ska till en kompis i USA i sommar och jag funderar på att be honom skaffa en samsung 2253bw åt mig när han är där. Antingen att jag beställer den på en nätbutik (newegg etc) eller att han köper den direkt på nått lokalhak.

Men då undrar jag lite. Är det något speciellt man bör tänka på vid ett sådant inköp? Jag utgår ifrån att inga tullavgifter kan tillkomma när man själv transporterar hem en vara, men är det något annat strul som kan uppstå? Sen är jag orolig för transporten, helst skulle man vilja att han tar det som handbagage, nån som vet vad det är för storleksbegränsning ca som gäller då?

Kanske blev lite luddigt men känner mig lite orolig inför ett sånt här köp. Har inga erfarenheter alls själv av hur det går till, därför vänder jag mig till er

Tack på förhand,

David

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Avstängd

Tull måste du betala i vilket fall, kolla med flygbolaget som han ska åka med, dom lär säkert ha nån info hur stort handbagage man får ha.
Be din bror testa den innan han tar hem den, kan bli långa väntetider om det skulle vara nått fel på den.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Men hur går det till med tull när man fraktar hem det själv? Hade för mig att bagaget inte röntgas när man kommer hem så har man varan gömd i en väska borde man väl slippa?

Som sagt jag är newb på området så har nollkoll.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk

Ahhh. Och om man klistrar på en ny prislapp med 80% av priset på en vara på Onoff slipper man också momsen. Men det är inte heller tillåtet.

Vad jag försöker säga med det, är att jag inte riktigt ser att det är värt ett par hundralappar att riskera att bli påkommen. Jag åker till USA en gång om året och tro mig, risken att de kollar handbagage/kabinväskor är inte på något sätt försumbar.

Menar mest att du verkligen (och din bror) skall tänka över om det är värt det. Just ordet "gömd" är inte ett dugg uppskattat av säkerhetsfolk på flygplatser och särskilt inte när det gäller amerikanska dito.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Men hur går det till med tull när man fraktar hem det själv? Hade för mig att bagaget inte röntgas när man kommer hem så har man varan gömd i en väska borde man väl slippa?

Som sagt jag är newb på området så har nollkoll.

Om man blir terroriststämplad för att ha med sig vätska på ett plan så tror jag nog de kommer att kunna sniffa fram en datorskärm utan vidare. Speciellt när jänkarna är så kåta på att applicera orealistisk säkerhetsstandard för flyget.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en Samsung 226BW förra sommaren i Miami, USA i en butik som heter "bestbuy". Köpte en stor väska på Wallmart tog ut skärmen ur sin låda och la den i väskan, tog med på planet som handbagage. Det var inga problem inte heller några tullavgifter. Kompisen köpte en likadan skärm och tog med den hem på samma sätt.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Mmm OOOOOOOtroligt sällan du åker på nåt när du har det i egen väska! Skulle du ine kunna ha med dig din bärbara dator i en väska heller? jooo!:P Så mycket skrämsel här tycker jag. Sen hoppar inga säkerhetsvakter på dig om du skulle få göra det heller. Utan du få ett papper på det. Inte ens fängelse! Jag lovar:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Okej tack för alla svar!

Nej alltså jag förstår att de kan gå igenom handbagaget också, men som sagt jag vet inte alls hur det funkar med tull på inköpta varor. T.ex har jag aldrig hört talas om att folk pröjsar tull öht på "mindre" inköp de gjort utomlands. Och när man åker hem från USA antar jag att man inte betalar något hur som helst, och när man kommer hem minns jag som sagt inget om att bagaget gås igenom på något sätt så där borde risken va rätt liten.

Fast visst självklart är det säkrast och kanske smartast att inte gömma den. Men hur ska jag då frakta den vettigast, känns inte alls säkert att bara dumpa lådan i vanliga frakthanteringen bland allt annat bagage. Och om jag ska ha den som handbagage måste jag antagligen iaf plocka ur den och ha den i en väska för att det inte ska bli för stort.

Som ni märker har jag inga speciella intentioner att "fiffla" på något sätt utanför accepterade ramar utan letar bara efter bästa sättet att göra inköpet och transporten på. 2253bw skulle kosta ~1800 om jag beställer den från newegg, och i sverige verkar det som den kommer kosta runt 3000 så man spar en del. Men om det tillkommer avgifter på några hundra ändras ju bilden lite för då tjänar man inte tillräckligt i förhållande till risken enligt mig, därför jag vill veta hur det ligger till

SweCarl: Okej intressant att höra, jag tycker också det känns som säkraste sättet att transportera en skärm i handbagaget så man kan packa den ordentligt och ha uppsikt över den hela tiden. Så egentligen oavsett tullregler vill jag helst göra så av säkerhetsskäl, sen kan man ju alltid säga till när man passerar tullen.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst

SweCarl: Okej intressant att höra, jag tycker också det känns som säkraste sättet att transportera en skärm i handbagaget så man kan packa den ordentligt och ha uppsikt över den hela tiden. Så egentligen oavsett tullregler vill jag helst göra så av säkerhetsskäl, sen kan man ju alltid säga till när man passerar tullen.

Uppsikt över den hela tiden? Tror du nån i lastpersonalen vill riskera sitt jobb och sno din skärm för hela 2000kr?
I princip varenda väska de hanterar innehåller ju saker som har nåt värde.

Däremot håller jag med om att det vore säkrast att ta det som handbagage pga stötarna vanliga väskor som åker och dumpas på band utsätts för.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Uppsikt över den hela tiden? Tror du nån i lastpersonalen vill riskera sitt jobb och sno din skärm för hela 2000kr?
I princip varenda väska de hanterar innehåller ju saker som har nåt värde.

Däremot håller jag med om att det vore säkrast att ta det som handbagage pga stötarna vanliga väskor som åker och dumpas på band utsätts för.

Nej nej, jag är inte rätt för att de ska sno den. Däremot att den ska gå sönder, precis som du påpekar. Kanske formulerade mig otydligt, vad jag menade med uppsikt är att jag ansvarar för hanteringen helt och ingen som potentiellt kan pajja skärmen

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk

Ah, okej, då är jag med.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Uppsikt över den hela tiden? Tror du nån i lastpersonalen vill riskera sitt jobb och sno din skärm för hela 2000kr?

Jag vet folk som har fått sparken för att dom snott en Snickers från liknade jobb, Och inte bara en person, en annan fick sparken för att han snott en trasig dvd spelare, värde kanske 200. Vissa person har helt enkelt inte förmågan av att inse konsekvenserna av vad dom gör.

gammarayburst, tull och sånt blir ju ändå bara runt 500 så den är fortfarande mycket billigare om du är ärlig eller har otur

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

En annan synpunkt: Kolla upp hur det ligger till med garantier och om du får lämna in skärmen till Samsung i Sverige om något skulle gå fel. Du vill *inte* klistra två hekto frimärken på kartongen och skicka den över Atlanten om något blir fel på den.

Jag fick ett ECS 8800GT i present av en kompis i USA i slutet av februari. Han hade provat kortet hos sig och det funkade klockrent, men när det kom hit så hängde det sig mer och mer. ECS hänvisade bara till stället det var köpt på (NewEgg), men det är ju lite långt att åka och byta ut det s.a.s. Vet inte riktigt vad jag skall göra med det just nu...

Annars är det väl inget som säger att skärmen är ny. Du kan ju ha haft med den i handbagaget till USA för att du behövde den under resan också så varför skall man då betala tull? Du slipper ju betala tull för din dyra skinnjacka fast du tar den från USA till Sverige.

Visa signatur
Permalänk

Jo bra ide att kolla med samsung om man kan göra garantiärenden här fast den är köpt utomlands, ska checka upp det. Sen tycker jag också att man borde kunna slippa tullen på ett eller annat sätt, som sagt kläder prösjar man definitivt inte tull på och om någon har köpt en mp3/bärbar dator eller vad som så krävs det rätt speciella omständigheter för att tull ska behöva betalas (att man frivilligt berättar att den är inköpt i utlandet). Så varför ska man behöva pröjsa för en skärm.

Blir nog så att man försöker köra på smyg varianten, ha den i handbagaget och om något frågar får väl brorsan försöka dra en vals alternativt så får man punga ut om det så krävs.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400