Partitionering av diskar... Primary vs Logical.

Permalänk
Medlem

Partitionering av diskar... Primary vs Logical.

Som sagt...
när jag Installerade vista så gjorde det imbyggda programmet alla partitioner till Primary..(som jag skapade)
medans mina andra 2 diskar är logical..
men när man tar primary så blir det ju inget unallocated utrymme alls på diskarna har jag märkt.. (som det blir när man använder logical)

så är det bättre göra alla till primary, även att man ej tänker boota med dem..

?!

är ju ett himla jobb flytta runt alla filer för göra om dem dock..

hur kör ni?

http://bp1.blogger.com/_Ep5GjZE1lCQ/SB4HgXuA-lI/AAAAAAAAAJI/f...

som ni ser så blir det ju lite space till spillo när man ej kör primary partition!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Jag kör bara med logiska partitioner förutom min bootpartition, XPs installationsprogram har blandat ihop saker och ting fullständigt för mig tidigare och det löser sig om man kör logiska partitioner eftersom att de inte går att boota ifrån.

Visa signatur

//Harvey Birdman, Attorney at Law
"I'll take the case!"

Permalänk
Medlem

Kan vara sant... blir nog köra så då..
men varför blir det unallocated space när man kör logical?

http://bp0.blogger.com/_Ep5GjZE1lCQ/SB4JZHuA-nI/AAAAAAAAAJY/7...

Wow. vista gillar 640GIB arna!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Hur menar du? Jag har inget oallokerat...

Visa signatur

//Harvey Birdman, Attorney at Law
"I'll take the case!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H. Birdman
Hur menar du? Jag har inget oallokerat...

blir det alltid om jag partitonerar med logical istället för primary

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Menar du att du, om du använder logiska partitioner, får oallokerad lagringsyta som du inte kan använda?

Visa signatur

//Harvey Birdman, Attorney at Law
"I'll take the case!"

Permalänk
Medlem

yes

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Hedersmedlem

Det har nog med alignment. Du kan inte skapa en partition exakt var du vill utan den måste börja inom jämna intervall (ni vet cylinder, header etc. sakerna). Så det blir inte riktigt rätt när den ligger inom den utökade partitionen, därför förlorar du lite. Så är det för mig med.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

ok.. handlade om 7mb så kanppt en mp3.a

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Man kan ha max 4 stycken primära partitioner eller max 3 primära partitioner och en utökad partition med logiska enheter.

Brukar alltid köra med primära partitioner förutom då jag behöver mer än 4 på samma hårddisk. Skojade till det nyligen genom att skapa 3 primära partitioner samt dessutom en utökad partition med fyra logiska enheter i (totalt 7 stycken enheter) på min nya hårddisk. Anledningen var att jag ville köra XP, Vista samt ubuntu och dessutom ha separat root home och swap för linux plus en NTFS dokumentlagringspartition och en videolagringspartition. Det funkade i alla fall men jag bävar för om jag skulle behöva installera om XP...