Microsoft stryper tillgången till Windows XP

Permalänk
Avstängd

ni som tycker MS är korkade får mer än gärna motivera varför ni tycker så. Betänk att deras marknadsundersökare antagligen har mer info i ämnet än någon här någonsin kommer kunna få reda på, att XP är ett operativsystem i sin slutfas och att MS är ett företag med, i första hand, ett vinstdrivande syfte. Det finns några Linuxdistar, det finns ett XP och det finns inget OS X. Windows XP är det enda operativsystemet som kommer kosta något och samtidigt ha en väl fungerande grund att stå på. Säga vad man vill om Linux, men användarvänlighet, support och stort programutbud finns inte, även om det mesta finns förstås.

Permalänk

släpp till Linux till denna marknaden perfekt resursnålt och allt till och med diskutrymmes snålt. man spelar ju knappast på en sån där dator ok kanske möjligtvis starcraft eller diablo nåt i den stilen men tror det är sällan. dessutom är linux relativt strömsnålt.

ok jag är lite förtjust i Linux. Men när xp går i graven blir det Linux (Ubuntu & Kubuntu & med flera. tills microsoft förhoppningsvis lyckats någorlunda med windows 7 som hade varit bra om dom kunde släppa dom i storleksordningen. xs,s, m,L,XL,XXL,XXXL alltså som jag menar är XS skall vara en lättvikttare på alla punkter resurssnålt eller liknande. så kommer nog en del gilla microsoft sen.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att minidatorerna är snabbare än vad som beskrivs i texten år 2010...

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är jättebra att MS gör så här för det öppnar ännu mer för mindre resurskrävande OS

Att specen kan tyckas gammal förstår jag men faktum är att på en sådan maskin flyter XP ganska bra - men då till ett pris av bäst före datumet

Vad MS hittar på därefter till äldre datorer vet ingen - kanske en PocketPC variant eller Windows Mobile alternativt XPembedded - vi får se...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

den som lever får se undrar fortfarande hur microsoft skall lösa dett med windows 7 har ju tänkt att det skulle komma ut någon gån runt 2009/2010.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Stäng av UAC och indexteringen...

Indexeringen är ju det bästa med Vista enligt mig. Skriv t.ex. in ett låtnamn i söken och den dyker upp på direkten, klockrent.

För övrigt har jag aldrig haft några problem med Vista, men då kör jag också 64-bits med sp1 (skaffade vista när sp1 kom) och med 8 gig minne..

Jag kör båda (vista på desktopen och xp på lappen) och kan jag säga att jag föredrar vista.

Permalänk
Medlem

Det som är dumt är att de stryper tillgången på XP när en ganska stor efterfrågan fortfarande finns.

Jag har inte heller haft några "problem" med vista" mer än att jag upplever det som långsammare än XP och Vista ger mig inte något som jag inte har i XP, så varför ska jag då byta? För att MS säger det?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
ni som tycker MS är korkade får mer än gärna motivera varför ni tycker så. Betänk att deras marknadsundersökare antagligen har mer info i ämnet än någon här någonsin kommer kunna få reda på, att XP är ett operativsystem i sin slutfas och att MS är ett företag med, i första hand, ett vinstdrivande syfte. Det finns några Linuxdistar, det finns ett XP och det finns inget OS X. Windows XP är det enda operativsystemet som kommer kosta något och samtidigt ha en väl fungerande grund att stå på. Säga vad man vill om Linux, men användarvänlighet, support och stort programutbud finns inte, även om det mesta finns förstås.

Dom kanske har mer info men det innebär inte att dom kan tolka informationen rätt eller dra rätt slutsats av det. Vidare så kan man sällan tillfredställa alla med en och samma sak och försöker man göra det ändå så brukar man misslyckas för att det blir för stort och krångligt så det i slutändan passar väldigt få. One size fits all funkar inte riktigt.

Alla vill ha bra säkerhet, men inte till priset av att få 5 frågor om samma sak. Hur kunde deras marknadsförare missa den grejen?

Alla vill att det skall se snyggt ut men inte till priset att du måste uppgradera en maskin som fungerar bra utan att få något mer ut av det än några flashiga effekter som efter den första gångens waow inte är mer än en gäspning. Hur kunde deras marknadsförare missa den grejen?

Alla vill att maskinen skall vara responsiv, dvs prg skall starta snabbt, men när maskinen går i sirap i flera dar för att den skall spara en ½ sekund senare så är krävs det hur många år för att man skall spara in den tiden (439år?) så är det ju att missa målet grovt. Hur kunde deras marknadsförare missa den grejen?

Fö så hamnar ett operativ i sin slutfas först när tillverkaren tycker det, det finns ingen universiell lag som säger att ett operativ slutar vara ett fungerande operativ efter några år. Uppenbarligen har microsoft lyckats så bra med XP att folk inte ser ett behov av nått häftigare ballare utan tycker det fungerar bra och gör det man förväntars sig. Folk efterfrågade inte Vista. Hur kunde deras marknadsförare missa den grejen?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Men ingen här är knappast kapabel att heller tolka informationen "rätt". Microsoft vill fasa ut XP och gör det därför också, att man säljer det till dessa minidatorer med begränsad hårdvara är som det står i nyheten, för att täcka upp ett behov där det inte finns något stort kommersiellt operativsystem.

UAC är en bra grej, om otåliga Swecare inte står ut med det är knappast Microsofts fel. Efter SP1 ska det väl även ha minskats på frågorna? Ger man det några dagar och man inte använder Admin- kontot så är dessa frågor mer eller mindre försvunna.

Om du tror att Aero och Vista är byggt för gårdagens hårdvara så har du fel, Vista uppför sig ungefär som XP uppförde sig jäntemot Win2000/98/ME. XP tog ett, rent ut sagt, förbannat stort steg i utvecklingen i jämförelse med tidigare operativsystem och ett sådant kliv kommer nog aldrig upprepas någonsin. Vista är den naturliga utvecklingen av XP, även om hårdvaran mångt och mycket inte var redo för det. Vistas livscykel kommer inte heller bli lika lång som XPs (upp mot tio år till slut) men genomsnittsdatorn i ett I-land kommer garanterat att klara av Vista idag och om ett år. Vad kräver du av animationerna i ett OS egentligen? Snurrande Utforskare som skickar smileys hela tiden? För att göra en jämförelse med OS X så mår båda systemen otroligt bra av 2gb ram medan processorn inte är fullt så viktig.

Superfetch/minneshanteringen är, tillsammans med indexeringstjänsten, är vad som borde vara den slutgiltiga anledningen att byta från XP. Uppenbarligen tycker de på Microsoft att det nu är dags att lägga ned XP. Man får komma ihåg att det handlar om en väldigt administrativ del av MS som kommit fram till detta. De ser bara utveckling och mer inkomstmöjligheter, vilket också är deras jobb. Om du på allvar tror att Microsoft fogar sig efter folkets önskan så har du fel. MS är här för att tjäna pengar och de gör det genom att uppdatera sin produktportfölj med saker som ska få köparna att känna att de behöver köpa något nytt. Inget företag lever länge på gamla meriter.

Tillägg:

Problemet är att, som du säger, XP blev till slut lite för bra. Vista hade vid årsskiftet sålt ca 140 miljoner kopior - vilket kunde anses som en besvikelse för Microsoft. Anledningen var att de konkurrerande med sig själva genom att även sälja XP. Målet att sälja dubbelt så många Vista-licenser som XP-licenser kunde helt enkelt inte uppnås. Hade det funnits fler aktörer på marknaden så hade det kanske sett annorlunda ut, men det enda naturliga valet är att sakta fasa ut XP och endast erbjuda det till datorer som inte skulle kunna hantera Vista. Minidatorer har fram tills Asus EEE pc i stort inte heller funnits under XPs levnadstid.

Permalänk
Hedersmedlem

Som nyheten också framhåller är detta i princip en nödlösning för att inte tappa taget om en kraftigt växande marknad. Jag vet inte hur väl Microsoft har lyckats i sina försök att banta ner och optimera XP för t ex OLPC, men det kan ändå komma att bli både en viktig och nödvändig investering för framtiden.

När du skriver "Säga vad man vill om Linux, men användarvänlighet, support och stort programutbud finns inte, även om det mesta finns förstås", Damodred förbiser du att nyheten i fråga just är beviset för det motsatta. Jag försökte intressera redaktionen på Sweclockers för att diverse PC tillverkare förra eller förförra veckan ställde konkreta krav på komponenttillverkarna att ge Linux fullt stöd. Utan tvekan nådde dessa uttalanden Redmond.

Microsoft kan i realiteten inte längre påstå sig erbjuda bättre "användarvänlighet" (en term som kommit att stå för i princip ingenting), eftersom det i stort sammanfattas: igenkänning, alltså att användare kan upprepa samma procedurer som tidigare oavsett hur "användarvänliga" eller inte dessa är. Det finns vissa områden där Linux saknar ett komplett programvaruutbud, men å andra sidan gäller även det motsatta. Supportfrågan tror jag vi kan stryka direkt i det här sammanhanget.

Dilemmat för Microsoft är att de länge arbetat utifrån en modell där data ska kunna forslas runt mellan applikationer och nätverk, och med några få "klick" interagera med dessa, vilket bl a Active X är ett exempel på. Alltså har säkerheten fått en sekundär prioritering i uppbyggnaden av systemet, vilket kräver ständig lappning och lagning en nivå högre upp. Ganska självklart att en sådan systemuppbyggnad är resurskrävande. Microsoft har därför en stor utmaning framför sig: att utveckla ett operativsystem som bryter det gamla mönstret utan att för den del skrämma upp sina gamla användare alltför mycket, och samtidigt vara i framkant av utvecklingen och utmana Linux-kärnans flexibilitet.

Jag tycker hela scenariot är mycket intressant. Dock ser jag Microsofts beslut om XP endast som ett sätt att hålla dörren öppen tills de kan presentera ett nytt och mer genomtänkt alternativ.

Permalänk
Avstängd

jag kan bara hålla med dig, men jag är ändå av den åsikten att Windows som helhet har ett större programutbud och det är betydligt enklare att få support för det, oavsett om det är via telefon till Dell eller genom ett forum. Dessutom är igenkänning (förbannat bra ord, som jag har sökt efter det) något som säljer. Det hela handlar om hur mycket MS kan ta betalt för XP när Linux är fritt. Ska bli intressant, det är otrampad mark i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Men ingen här är knappast kapabel att heller tolka informationen "rätt". Microsoft vill fasa ut XP och gör det därför också, att man säljer det till dessa minidatorer med begränsad hårdvara är som det står i nyheten, för att täcka upp ett behov där det inte finns något stort kommersiellt operativsystem.

Om du tror att Aero och Vista är byggt för gårdagens hårdvara så har du fel, Vista uppför sig ungefär som XP uppförde sig jäntemot Win2000/98/ME. XP tog ett, rent ut sagt, förbannat stort steg i utvecklingen i jämförelse med tidigare operativsystem och ett sådant kliv kommer nog aldrig upprepas någonsin. Vista är den naturliga utvecklingen av XP, även om hårdvaran mångt och mycket inte var redo för det. Vistas livscykel kommer inte heller bli lika lång som XPs (upp mot tio år till slut) men genomsnittsdatorn i ett I-land kommer garanterat att klara av Vista idag och om ett år. Vad kräver du av animationerna i ett OS egentligen? Snurrande Utforskare som skickar smileys hela tiden? För att göra en jämförelse med OS X så mår båda systemen otroligt bra av 2gb ram medan processorn inte är fullt så viktig.

En hel del här är kunder och inköpare. Det är trots allt dom som avgör i slutändan. Att tvinga marknaden till en sak som den inte vill när det trots allt finns alternativ gör att Linux kommer ta en hel del andelar av M$ och det är knappast deras avsikt, det kommer dessutom att resultera i tapp på deras stora kassako Office. Så att säga att ingen här är kapabel är mao rent skitsnack.

XP var ett stort steg från 98/Me och ett litet från 2k, Vista är mindre steg från XP jämfört med vad XP -> 2k men har sjukt större krav som inte är motiverade till vad man får för det man måste investera i hårdvara.

2G låter lite för Vista om man nu inte bara skall köra operativet men så är det väl få som gör det. Med 2G på XP får man en maskin som kör operativet och det mesta i programväg hur smidigt som helst.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Indexeringen är ju det bästa med Vista enligt mig. Skriv t.ex. in ett låtnamn i söken och den dyker upp på direkten, klockrent.

Nja, gillar inte indexteringen. Hårddisken står och tuggar hela tiden.. Filerna har man ju koll på, bättre att använda winamps sökfunktion om man vill hitta en låt snabbt enligt mig

Permalänk
Medlem

XP dominerar fortfarande grymt mycket där ute bland kunderna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

En hel del här är kunder och inköpare. Det är trots allt dom som avgör i slutändan. Att tvinga marknaden till en sak som den inte vill när det trots allt finns alternativ gör att Linux kommer ta en hel del andelar av M$ och det är knappast deras avsikt, det kommer dessutom att resultera i tapp på deras stora kassako Office. Så att säga att ingen här är kapabel är mao rent skitsnack.

Normalt hade jag hållt med dig men jag kan inte göra det i det här fallet. Jag anser att det är fullständigt skitsnack att säga åt MS vad de ska göra. Givetvis har de kalkylerat fram olika scenarion och de har kommit fram till att detta är det bästa för dem själva, om det är kortsiktigt eller långsiktigt låter jag vara osagt. Jag kan bara säga att jag förstår hur de tänker och att en gammal produkt inte ska vara med och konkurrera. Vi kan bara spekulera om framtiden, men givet är att både Linux och OS X kommer växa i storlek. Att någon av dem inom Vistas levnadsår kommer kunna konkurrera med Microsofts produktportfölj, i rena försäljningssiffror, tror jag inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Normalt hade jag hållt med dig men jag kan inte göra det i det här fallet. Jag anser att det är fullständigt skitsnack att säga åt MS vad de ska göra. Givetvis har de kalkylerat fram olika scenarion och de har kommit fram till att detta är det bästa för dem själva, om det är kortsiktigt eller långsiktigt låter jag vara osagt. Jag kan bara säga att jag förstår hur de tänker och att en gammal produkt inte ska vara med och konkurrera. Vi kan bara spekulera om framtiden, men givet är att både Linux och OS X kommer växa i storlek. Att någon av dem inom Vistas levnadsår kommer kunna konkurrera med Microsofts produktportfölj, i rena försäljningssiffror, tror jag inte.

Det finns en hel del företag som gjort fatala felkalkyler, på tal om kalkyler så kan vi ju nämna svenska facit, det gick ruskigt fort för dom att krascha, så min tro på folk i företag är att dom inte är annat än människor och kan tolka saker fel, hur stort och framgångsrikt företaget än är. Hade jag varit i din sits hade jag nöjt mig med att skriva dom _tror_ att det här är det bästa för dom själva. Fast det var ju praktiskt att skriva att ingen kommer konkurrera med Vista under Vistas levnadsår, för det lär bli kortlivat

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Självklart, hade Ms kunnat sia om framtiden så hade de nog inte haft operativsystem som en av huvudprodukterna. Men faktum är att om man bortser dessa minidatorer, så är Vistas störste konkurrent XP om vi pratar rena försäljningssiffror. Det är sunt förnuft att då radera ut den nu sju år gamla produkten för det som fortfarande anses vara nytt trots att det är snart 1½ år gammalt. Jag tror att MS har räknat med att antalet datorer som säljs under varje år kommer fortsätta att öka och det är oavsett om både XP och Vista finns eller bara Vista. Sedan kan man, som du gör, anse att MS tvingar användarna att välja Vista genom att plocka bort alternativen, men då finns fortfarande Linux och Apple att tillgå. I minidatorsammanhang, med begränsad hårdvara, så väljer man dock att sälja ett operativsystem som hanterar hårdvaran lite annorlunda. Jag tror ingen hade velat se en bantad version av Vista med sina viktigare funktioner intakta (det som jag anser gör Vista, Indexeringstjästen och minneshanteringen) på sådan hårdvara

Permalänk
Medlem

När du menar minneshanteringen, menar du då Vistas enorma sug på minnne då? Fö så antar jag att du har swappen avstängd?

Indexeringen är ju bara för dom som inte har struktur och det har varit fler än jag som opponerat sig mot det i tråden.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Näe jag menar Superfetch och överlag hur Vista använder ramminnet. Swappen ska alltid vara på, jag kör inte Vista själv men jag vet att alla Windows- versioner är byggda med swap i åtanke.

Sant att för en del är indexeringen värdelös. Jag sitter själv på en filserver med åtta terabyte lagring och där är allt väl sorterat. Men jag har även lagt in Windows Desktop Search 3.01 på både HTPC, WS och FS. Den är betydligt bättre än Vistas sökfunktion då man kan söka över nätverk. Men faktum är väl att väldigt många inte har någon struktur i sitt hanterande av sin dator. De flesta jag känner som inte är datorberoende förstår inte skillnaden på C: och D: trots att jag visar upp Utforskaren. Allt verkar ändå hamna på skrivbordet till slut. Visst är det bättre att lära sig att sortera men många kan inte det av olika anledningar och visst fasen går det snabbare att skriva "eye of th" än att gå in i Utforskaren, ta sig ned till den utdelade mappen Musik, leta reda på Metallica, välja rätt album eller från vilket år jag vill ha en spelning och sedan hitta rätt låt. Det ena utesluter inte det andra.

Permalänk
Medlem

Nej, skaffa nog med minne så behövs inte alls swap. Swap skall alltid vara avstängt. Basta. Och hade det nu mot förmodan varit så att man alltid måste ha swap så hade inte knappen för att säga att man inte vill ha swap funnits.

Fö så står det i din sig att din fs bara har 4tb och dina burkar har lite minne.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Mjae det där får du gå längre upp på landet med. Windows är byggt för att använda en swapfil. Att man kan stänga av den betyder inte att det är bra.

jag har inte uppdaterat min sign på ett tag

Permalänk
Medlem

Nu har ju jag kört utan swap i rätt många år på flera maskiner så jag kan med säkerhet säga att windows funkar prima utan swap.

Men folk tenderar att snåla på mängden minne och då kommer man ju inte undan.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Windows ja, men en del program behöver en swap för att fungera utan att vara instabila. Jag körde också utan swap ett tag men på den tiden (ca 2004-2005) så var systemen kanske inte tillräckligt snabba. Vet att första inkarnationen av Need For Speed Underground inte var stabilt t,ex. Överlag är ju swappen enbart till för se till att systemet är stabilt, dvs när ramminnet är fullt så finns det förberedd plats att jobba mot. Framför allt Vista drar nytta av det här genom att via Superfetch försöka ladda in de program man använder vanligtvis. Är man inte en poweruser så fungerar det riktigt bra. Det är bra att det fungerar på dina konfigurationer men för vem som helst så bör Swap vara aktiverat. Dock är väl regeln om dess storlek värd att omformuleras.

Permalänk
Medlem

Jag har inte träffat på några sådana prg och då är det ju inte windows som du påstått.

Alla som har tillräckligt med minne skall ha swappen avstängd. Att använda disk till minne är att slöa ner maskinen i onödan.

Nu använder ju XP oxå prefetch även om det är utvecklat i Vista, dock så behöver man ju mer minne i Vista och det rejält.

Det låter som du aldrig prövat att köra utan swap nån längre tid eller ens alls.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem

Tempel, glöm inte foto- och videoredigeringsprogram. Utan swap kan det gå riktigt dåligt att använda sådana program. På ett annat forum hade vi längre utvärderingar av frågan, men konsensus blev ändock att swap generellt är att föredra. Ifråga om allt finns det undantag, men dessa ändrar ändå inte vad som gäller generellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Tempel, glöm inte foto- och videoredigeringsprogram. Utan swap kan det gå riktigt dåligt att använda sådana program. På ett annat forum hade vi längre utvärderingar av frågan, men konsensus blev ändock att swap generellt är att föredra. Ifråga om allt finns det undantag, men dessa ändrar ändå inte vad som gäller generellt.

Är det inte så att dom har en egen swap? Är väl några som haft det iaf vad jag vet och då skall du inte behöva operativets swap.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Men swappen används av alla program, visst Windows som operativsystem kanske klarar sig, men som KimTjik och jag skriver så bör det vara på för andra program inte gör det. Personligen tror jag man tjänar mer i prestanda om man gör en ramdisk och lägger swappen där än att stänga av den, i den mån att man har en viss mängd ram från början förstås

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Men swappen används av alla program, visst Windows som operativsystem kanske klarar sig, men som KimTjik och jag skriver så bör det vara på för andra program inte gör det. Personligen tror jag man tjänar mer i prestanda om man gör en ramdisk och lägger swappen där än att stänga av den, i den mån att man har en viss mängd ram från början förstås

Det är ett fåtal prg som verkligen behöver ha swap och KimTjik har iaf begränsat sig till genrer där det är användbart. Dessa prg kan ha en egen swap för att inte slöa ner resten. Det är helt förkastligt att ha swap på när man har minne i burken.

Som sagt, pröva att stänga ner swappen skall du se ljuset.

På 2000 så gick det ju inte att stänga av swappen så där gjorde jag just så att ha swappen på en ramdisk. I XP har jag alltid stängt av den det första jag gjort.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Självklart, hade Ms kunnat sia om framtiden så hade de nog inte haft operativsystem som en av huvudprodukterna. Men faktum är att om man bortser dessa minidatorer, så är Vistas störste konkurrent XP om vi pratar rena försäljningssiffror. Det är sunt förnuft att då radera ut den nu sju år gamla produkten för det som fortfarande anses vara nytt trots att det är snart 1½ år gammalt. Jag tror att MS har räknat med att antalet datorer som säljs under varje år kommer fortsätta att öka och det är oavsett om både XP och Vista finns eller bara Vista. Sedan kan man, som du gör, anse att MS tvingar användarna att välja Vista genom att plocka bort alternativen, men då finns fortfarande Linux och Apple att tillgå. I minidatorsammanhang, med begränsad hårdvara, så väljer man dock att sälja ett operativsystem som hanterar hårdvaran lite annorlunda. Jag tror ingen hade velat se en bantad version av Vista med sina viktigare funktioner intakta (det som jag anser gör Vista, Indexeringstjästen och minneshanteringen) på sådan hårdvara

Som vanligt finns det folk som sväljer vad MS säger med hull och hår. Det är dags att istället lägga ner Vista, för det är deras sämsta produkt. Det var redan omodernt innan det släpptes. Utseendet är inte allt.
Ha kvar XP och släpp Dirext X 10 till XP.
Men nej, återigen använder Microsoft sin monopolinställning och återigen bestämmer vad kunden skall använda eller inte. De har ju t.om lyckats övertala sina undersåtar (datorleverantörerna) att påtvinga Vista istället till folk som inte ens vill ha det. Det var ju nog så illa att XP blir påtvingat.
Jag tror andra OS såsom linux/OSX med mera kommer dominera marknaden pga folk vill inte betala överpriser för omoderna produkter. Frågan är bara när?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Att använda windows XP idag är som om man skulle använda Windows 3.1 år 2000. Då är det konstigt att de flesta ändå väljer detta alternativ framför det senaste från mjukvarugiganten.
Kanske dags att tänka om angående operativsystem? Det finns en global folkrörelse för ett bättre alternativ!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.