Förhandstitt – Gigabytes P45-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Förhandstitt – Gigabytes P45-moderkort

SweClockers har tillsammans med annan media besökt Gigabytes huvudkontor i Taiwan och fått testa olika P45-moderkort. Eftersom styrkretsen ännu inte lanserats är det inte möjligt att presentera prestandaresultat. Vi kan dock visa överklockningsresultat och nyheterna med dessa modeller.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

namnam ^^

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ser riktigt kalas ut.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lossah
Ser riktigt kalas ut.

Word..

Permalänk
Avstängd

Varför i hela fridens namn använder tillverkare alltid Realtek till nätverket? Finns det verkligen ingen efterfrågan alls på kretsar med lite mer mjukvarustöd och kvalitet? Är det bara jag som vill ha Intel eller Broadcom?

Fyra Realtek 8111c på samma kort fick mig nästan att rysa av obehag

Permalänk
Avstängd

Agreed! gillar inte realtek!

Permalänk
Medlem

Gimme gimme gimme gimme !!! p45 , here I come xD

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Varför i hela fridens namn använder tillverkare alltid Realtek till nätverket? Finns det verkligen ingen efterfrågan alls på kretsar med lite mer mjukvarustöd och kvalitet? Är det bara jag som vill ha Intel eller Broadcom?

Fyra Realtek 8111c på samma kort fick mig nästan att rysa av obehag

varför skulle man i hela fridens namn vilja ha broadcom?
sämre skit får man leta efter. inte en endaste drivrutin till linux. usch!
intel är dock duktiga på det där

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
varför skulle man i hela fridens namn vilja ha broadcom?
sämre skit får man leta efter. inte en endaste drivrutin till linux. usch!
intel är dock duktiga på det där

http://www.broadcom.com/support/ethernet_nic/netxtreme_deskto...
http://www.broadcom.com/support/ethernet_nic/netxtreme_server...

Tycker mig se linux där.

Om du anser Broadcom vara "skit" så är du väldigt ute och turnerar

Permalänk
Medlem

Hoppas EP45-DQ6 har en relativt låg energiförbrukning, för i så fall blir det nog ett sådant till min filserver/router/webbsersver jag tänkte bygga i sommar.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

när kommer den?

Permalänk
Medlem

Fina moderkort, men av inget intresse för de som har P965 med 45nm-stöd eller nyare. Men trevligt för de som behöver uppgradera äldre riggar.

Nästa stopp för de med nyare hårdvara är självklart Nehalem, med viss reservation för hur bra Nehalem egentligen kommer att vara för desktop-användning. Att Nehalem kommer att regera för server verkar stå ganska klart, eftersom man lagt till alla finesser som gör AMD bra för server och som Intel saknat. Men för desktop så har inte Nehalem längre den jättestora L2-cachen som Core2 har, och som gynnar desktop-användning, det skall bli intressant att se hur det kommer att fungera irl.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Varför i hela fridens namn använder tillverkare alltid Realtek till nätverket? Finns det verkligen ingen efterfrågan alls på kretsar med lite mer mjukvarustöd och kvalitet? Är det bara jag som vill ha Intel eller Broadcom?

Fyra Realtek 8111c på samma kort fick mig nästan att rysa av obehag

Jag har då aldrig haft problem med varken kvalitet eller mjukvarustöd. har dock inte fått chansen att testa det gigabitnic jag har på nuvarande moderkortet till max, men nära nog.

Permalänk

Realtek funkar bra till vardagssysslor för oss geeks, kanske inte är det bästa NICet som finns, men det har funkat bra för mig i alla år iaf.
Byta från realtek bör man göra först när man börjar titta på servrar och större linor 100mbit+

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Hoppas dom knackar ihop bättre bios layout på dom kommande korten, P35-DS4 har horribel bios.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Realtek funkar bra till vardagssysslor för oss geeks, kanske inte är det bästa NICet som finns, men det har funkat bra för mig i alla år iaf.
Byta från realtek bör man göra först när man börjar titta på servrar och större linor 100mbit+

Eller när saker man kör ger en den digitala motsvarigheten till långfingret när det ser ett realtek. Vmware virtual infrastructure 3 är i synnerhet duktig på detta. Målgruppen är egentligen en annan, men det går att använda i labbmiljö om man väljer rätt hårdvara.

Har ett moderkort med ett fränt realtek gigabit som inte går i annat än 100Mb i hastighet oavsett vad den rapporterar.

Realtek duger däremot till slösurfande liknande låghastighetsanvändning.

Permalänk
Medlem

Hade problem med mitt realtek NIC på mit gigabyte moderkort... Den gillade verkligen inte min lilla tekComm 5portars 100Mbit mini swicth mellan routern och datorn... Oändliga problem tills jag tog bort switchen och kopplade sladd direkt från router till moderkortet. Var synd då mini switchen fungerat felfritt till alla andra datorer men min nya gigabyte med realtek ville helt enkelt inte fungera korrekt ihop.

Permalänk
Medlem

Varför denna orgie utav USBportar?

Visa signatur

i5 750|Asus P7P55D Pro|12Gb1600Mhz|HD5870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maktkatt
Varför denna orgie utav USBportar?

Bättre och fråga sig frågan, varför inte?
USB portar kan man aldrig få nog av!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att Giggabyte har mycket funktioner på korten, men dom funkar sällan optimalt.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Jag borjar fundera lite pa att skaffa en gigabyte-brada till mitt nasta bygge. De verkar fina.

Dock undrar jag om de korten som bara har tva nics ocksa har stod for teaming. Det skulle vara lite fint att stoppa in tva natverkskablar pa LANet. Dock brukar onboard-nic sega ner allt sa mycket om ngn drar en fil fran dig nar du spelar. Det kanske ar lika bra att skaffa ett intel-gigibitnic.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
http://www.broadcom.com/support/ethernet_nic/netxtreme_deskto...
http://www.broadcom.com/support/ethernet_nic/netxtreme_server...

Tycker mig se linux där.

Om du anser Broadcom vara "skit" så är du väldigt ute och turnerar

är säkert bra saker när det fungerar. har dock aldrig fått mitt trådlösa att fungera i linux. och en kompis som nyss köpt en macbook pro är det ett broadcom tp-kort i. som inte heller vill fungera

fast i stationära har jag dock ingen erfarenhet av. så det stämmer säkert att det finns där iaf.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Totalt skall man alltså få en teoretisk bandbredd på 4 GB både uppströms och nedströms.

(sida 2 och samma fel på s4)

Så litet fel som ger så stor skillnad. Kanske blandade ihop bandbredden med företagsnamnet?

Annars ser ju EP45-DQ6 intressant ut till nästa datorprojekt! Även om den andra med 2 gigabit-LAN kan vara tillräckligt för mina behov, men 4 känns "framtidssäkert".

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det såg mysigt ut med 4st Gbit-lan dock är jag inte heller en älskare av realtek

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför man vill ha 4 nätverksportar, men det är för att seriekoppla dem och köra snabbare då mao?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
Jag fattar inte varför man vill ha 4 nätverksportar, men det är för att seriekoppla dem och köra snabbare då mao?

Kanske om man vill ha den som router, eller om man vill ha en egen lina mot internet och ett till ett internt nätverk, finns många möjligheter...

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Visst jag fattar det, men då räcker 2st som funnits länge. 4 känns overkill, men de kostar väl 5 spänn styck att lägga dit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
Jag fattar inte varför man vill ha 4 nätverksportar, men det är för att seriekoppla dem och köra snabbare då mao?

Tror du menar paralellkoppla..

Serie, då sku dom komma efter varandra, och inte bli ngn skillnad.
Paralell, då går dom längst med varandra, occh du får 4 st gbit linor "brevid" varandra.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
Visst jag fattar det, men då räcker 2st som funnits länge. 4 känns overkill, men de kostar väl 5 spänn styck att lägga dit.

Om du ska ansluta 4 enheter till din dator som agerar router, så räcker inte 2.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk

haha då kan man hyra 4 platser på DH eftersom man bara får en port per plats.. så har man 4 linor o ännu snabbare uppkopling:P

Visa signatur

Stationära:Silver Power 600W | Gigabyte GA-EP35-DS3| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB| CPU E8400@3.8 Ghz |HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3|Systemdisk WDC 160GB | Lagring 1.5tb | Fractal Design Define R2

Bärbara:Asus K70IO