Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia jobbar redan på ersättare till nya Geforce

Permalänk
Melding Plague

Nvidia jobbar redan på ersättare till nya Geforce

Mitten av juni lanserar Nvidia sina nya värstinggrafikkort Geforce GTX 280 och 260. Båda dessa modeller är baserade på grafikprocessorn GT200. Versioner av grafikkorten baserade på den processorn blir dock inte långlivade. Nvidia jobbar redan på en förbättrad krets, GT200b.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

snart räcker det väl med nya hela tiden?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

varför ska man sluta att utveckla!? jag tycker det är bra att det går framåt!

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Upphottade så snart, damn trodde det skulle ske till nästa serie..

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det kommer nya absolut hela tiden, säkert en gång i månaden. Så fort man köper ett kort så är det gammalt. Antar att "gamla" 8800 kort fortfarande är världsklass och kör på högsta grafik på dagens spel..
Jag har ett ATi X1950 som funkar hur bra som helst fortfarande med spel som CoD4..

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk

man måste ju inte alltid ha det senaste..

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
man måste ju inte alltid ha det senaste..

Jo de måste man. Annars har man ju gammalt grafikkort ju!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Jo de måste man. Annars har man ju gammalt grafikkort ju!

1950XTX räcker fortfarande

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Hjälpsam

Så GT200 är en papperslansering, jag misstänkte faktiskt det.
Eftersom GT200 knappt kommer att gå tag på, så kommer det kraftfullaste singel-GPU-kortet som kan köpas, vara ATI under ett par månader.
Grattis ATI!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
1950XTX räcker fortfarande

För dina behov, ja

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Hedersmedlem

En vacker dag så går det inte att utveckla mer...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

jag blir less på detta.
En serie per halvår skulle det va och 3 segment.. Low,mid,High.. (möjligen ultra XXX XT)
Bara för att dom lyckas komma på nått nytt så behöver dom int göra ett nytt kort me en liten uppgradering... Spara ideerna och göra STORA förändraingar.. ja menar ... 8800GT vs 8800GTS... pfft. 9600GT ?

va allt e typ samma sak..

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd

Jag skulle verkligen vilja att dom la lika mycket krut på sina drivrutiner som på att utveckla nya kort.Både ati och nvidia drivers är alldeles för dåliga jämfört med hårdvaran man kör dom med..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Jo de måste man. Annars har man ju gammalt grafikkort ju!

Marknadsföringen funkar helt klart på en del människor.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Jag skulle verkligen vilja att dom la lika mycket krut på sina drivrutiner som på att utveckla nya kort.Både ati och nvidia drivers är alldeles för dåliga jämfört med hårdvaran man kör dom med..

Det är inte drivrutinerna som genererar pengar. Dåliga drivare gör att man måste köpa nytt kort tidigare

Permalänk

Nyhetsrubrik

Citat:

Nvidia jobbar redan på ersättare till nya Geforce

Ja, vad skulle dom annars göra. GT2XX är ju redan färdiga.

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem

Nästan så man har lust att citera sig själv men det vore höjden av förmätenhet, enbart toppat av att låtsas att man är större än att man citerar sig själv

Kul att nVidia utvecklas också, synd bara att de lanserar sina betaversioner som fullständiga kort och sen skiter de köptrogna fanboysen på näsan och lanserar fullversionen senare. Jag tror faktiskt att de hade tjänat på att låta ATI lansera sin 4k serie utan konkurrens för att toppa med GT200 55nm när den var klar. Nu kommer folk som köper första generationen kort att känna sig grymt svikna. Men det är klart, de ska ju tjäna pengar och då kan man ju inte ha nöjda kunder?

Permalänk
Hjälpsam

Tycker som sagt att detta är intressant om det stämmer.

"Enligt The Inquirer kommer Nvidia att lösa detta genom att enbart släppa GT200-grafikkorten i begränsad upplaga, och om The Inquirers uppgifter är korrekta kommer enbart fyra tredjepartstillverka få köpa kretsarna."

Man kommer knappt kunna få tag på GT200, det här är en låtsaslansering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Jag skulle verkligen vilja att dom la lika mycket krut på sina drivrutiner som på att utveckla nya kort.Både ati och nvidia drivers är alldeles för dåliga jämfört med hårdvaran man kör dom med..

Vad backar du upp det påståendet med? Nog finns det lite prestanda att hitta nånstans mellan kodraderna men om det vore enkelt så skulle dom hitta den.

Tycker vi ska vara glada över den något överetablerade marknaden just nu det finns ju massor av prisvärda kort från båda tillverkarna , vid denna tid förra året fanns ju knappt nått mellan HD2900XT/88GTS och förra generationens midrangekort med betdydligt sämre prestanda.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

tror dom jobbar på en krympning med energisnålare delar av kortet. Alltid bra.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Tycker som sagt att detta är intressant om det stämmer.

"Enligt The Inquirer kommer Nvidia att lösa detta genom att enbart släppa GT200-grafikkorten i begränsad upplaga, och om The Inquirers uppgifter är korrekta kommer enbart fyra tredjepartstillverka få köpa kretsarna."

Man kommer knappt kunna få tag på GT200, det här är en låtsaslansering.

Inte nödvändigtvis, det har väl varit känt från början att GT200 inte skulle bli något masstillverkat kort med tanke på priset och Yieldsen, nvidia vill helt enkelt undvika att tillverka allt för många av den då det är en halvdålig affär. Att då försöka få ut en med bättre yield så fort som möjligt är inte konstigt!
Och att man bara släpper GT200 i 65nm version till fyra tillverkare borde ju betyda att varje tillverkare iaf får hyfsat med kretsar och kan tillgodose marknaden till en början!

Frågan är dock vilket namn de nya kretsara får, med lägre tillverkningsproces borde högre klockfrekvenser vara innom räckhåll, blir det GTX290/270 då eller gör de om samma fuling som 8800 serien och släpper de under samma namn fast med olika specifikationer?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Först till kvarn pojkar, fast uppritigt sagt så är väl det här ett läge då man MÅSTE vänta på refreshen för att få ett snabbare svalare kort. Om dom redan fått igång b serien så kanske man kan räkna med de nya korten i september-oktober någon gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyttis
varför ska man sluta att utveckla!? jag tycker det är bra att det går framåt!

Jag tycker man skall utveckla på att få ner strömslukandet. Att få grafikkorten effektivare per watt är väldigt viktigt i min synpunkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Jag tycker man skall utveckla på att få ner strömslukandet. Att få grafikkorten effektivare per watt är väldigt viktigt i min synpunkt.

Men det är väl precis det man gör eller?

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Inaktiv

Sådana här "lanseringar" visar bara på att nVidia faktiskt känner AMDs blåslampa i baken oavsett hur mycket de påstår att alla andra bara gör skit.

Permalänk
Medlem

yeah det blir ju synd för dem som inte vet mycket och köper tidiga test versioner av GT200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandola83
Nyhetsrubrik

Ja, vad skulle dom annars göra. GT2XX är ju redan färdiga.

Exakt.
Utvecklingen stannar väl aldrig?

Permalänk
Hjälpsam

Mycket möjligt att 65nm GT200 inte presterar sämre än 55nm GT200b.
Titta bara på AMD:s Athlon X2 där är dom högst klockade är dom med den största linjebredden.
Visserligen minskar effekten, men samtidigt minskar den area som har kontakt med kylningen.
Det man vinner, är nog främst tillverkningskostnad och en del strömförbrukning.
Dety är inget dåligt att få ned tillverkningkostnad och strömförbrukning, tvärtom.

Det som irriterar mig är att dom låtsaslanserar en halvfärdig produkt som inte kommer att finnas till salu i någon större mängd.
Det som irriterar mig ännu mer, är att dom antagligen kommer att kunna göra det, utan att få någon större kritik.
Dom fick ju ingen kritik vid lanseringen av G92 trots att så få fick köpa den före Jul, folk väntade snällt, eller skyllde problemen på tex Datorbutiken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Jag tycker man skall utveckla på att få ner strömslukandet. Att få grafikkorten effektivare per watt är väldigt viktigt i min synpunkt.

Så om GTX 280 är 50% snabbare än 8800 Ultra och drar 25% mer kräm, har de inte lyckats då?

Om du vill köpa ett strömsnålt kort så går det utmärkt redan idag, det finns massor av passivt kylda kort som fungerar perfekt i t.ex. HTPC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Så GT200 är en papperslansering, jag misstänkte faktiskt det.
Eftersom GT200 knappt kommer att gå tag på, så kommer det kraftfullaste singel-GPU-kortet som kan köpas, vara ATI under ett par månader.
Grattis ATI!

You wish.. ATI fanboy eller?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"