Låter ni eran överklockade cpu trottla?

Permalänk
Medlem

Låter ni eran överklockade cpu trottla?

har kört klockad cpu en lång tid nu. Efter att den har varit stabil i veckor har jag slagit på speedstep.

Men grejen är att så fort cpun gör minsta lilla sak så sänker den ffrekvensen ner up ner upp. Bara detta skapar ju mer prestandaförlust än att inte ha klockat den alls.

Så känns det iallafall, att den i vanligt användande är segare än den var innan jag klockade. Bara när jag spelar krävande spel som farcry så jobbar cpun i 100% och då gör klocken skillnad.

Hur kör ni?

Använder ni er av speedstep fast datorn är överklockad?

Permalänk

Jag har stängt av nästan allt som påverkar datorn i bios, så nej, skulle ändå inte låta cpu nå de tempsen...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Nope!

Visa signatur

*.*

Permalänk

Re: Låter ni eran överklockade cpu trottla?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rasoul
har kört klockad cpu en lång tid nu. Efter att den har varit stabil i veckor har jag slagit på i bios att den ska trottla.

Men grejen är att så fort cpun gör minsta lilla sak så trottlar den ner up ner upp. Bara detta skapar ju mer prestandaförlust än att inte ha klockat den alls och låtit cpun att trottla.

Så känns det iallafall, att den i vanligt användande är segare än den var innan jag klockade. Bara när jag spelar krävande spel som farcry så jobbar cpun i 100% och då gör klocken skillnad.

Hur kör ni?

menar du verkligen trottla eller syftar du på speedstep? att trottla avser när processorn sänker frekvensen på grund av för hög temperatur.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

throttla gör en cpu när tempsen är iaf över 70° (90° på vissa modeller?)
Lite för rädd om mina grejer för att köra på sådana temperaturer.

finns ingen ide att köra en så hög klock då du ändå inte har ngn nytta av det , isf måste du byta kylare.

Permalänk
Medlem

Menar speedstep...hehe.

Använder ni er av speedstep fast datorn är överklockad?

Permalänk
Medlem

Jäpp

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rasoul
Menar speedstep...hehe.

Använder ni er av speedstep fast datorn är överklockad?

ja jag använder det
ser det inte sdom ngn nackdel.
minskar effektförbrukningen med 8W enligt mina mätningar.

om jag har systemet på standardklock minskar dock effektförbrukningen med 20W vilket indikerar att speedstep inte riktigt fungerar som det skall på överklockade system.

Permalänk
Medlem

Speedstep sänker inte volten om man har ställt de manuellt, fungerar endast om man kör auto. Där har du orsaken.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prozzac
Speedstep sänker inte volten om man har ställt de manuellt, fungerar endast om man kör auto. Där har du orsaken.

mistänkte att det var ngt sådant.

får väll testa om systemet går svalare om jag ställer volten på auto

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
mistänkte att det var ngt sådant.

får väll testa om systemet går svalare om jag ställer volten på auto

Skulle nog undvika autovolt med klockad prolle:p

Visa signatur

*.*